Alexander Gustafsson: “Jag vill ha en returmatch”

Efter UFC 165: Jones vs Gustafsson så var det flera som talade om en returmatch. I den enda intervjun som kom ut efter galan, innan Gustafsson skeppades iväg till sjukhuset för kontroll, så talade Gustafsson också om en potentiell returmatch. Och svaret var enkelt, han vill ha den på en gång.

Även UFC:s VD Dana White var intresserad av en returmatch, något som han vädrade i en intervju med Fox Sports direkt efter galan.

“Yeah this is a real good possibility that we could do this again,” säger White. “We’ll give Glover another fight. I like the idea. I think the fight was awesome and I think that this is a fight the fans would love to see again. It would be hard for any of the fighters to think of why they won’t do a rematch.”

Men först och främst kommer de två herrarna som var med i huvudeventet vara tvungna att vila upp sig, och läka de skadorna som de ådragit sig under matchens gång. Först efter det kan en potentiell returmatch börja planeras.

Bethard erbjuder dig GRYMMA odds på UFC samt ett generöst välkomsterbjudande på 1000kr. Klicka här nedan för att komma igång! | 🔞 + | stödlinjen.se | spela ansvarsfullt | spelpaus.se | regler och villkor gäller för bonus med omsättning & insättningskrav | Gäller för endast nya spelare
Kategorier
UFC

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
76 Kommentarer
  • Criffi
    22 September 2013 at 03:54

    Så humble han är! Stolt svensk blir man när man ser Alex :)

  • PappaKeno
    22 September 2013 at 03:59

    Världens läge nu för en TUF med Jones vs Gustafsson!

    För övrigt tycker jag det vorde en mindre skandal om det inte blir rematch på en gång!

    • Mattias Dahlberg
      22 September 2013 at 05:44

      Tänkte på tuf också, det hade ju varit riktigt grymt!

    • MartinEriksson84
      22 September 2013 at 05:46

      TUF continents Europe vs North America!

    • Lallarn
      22 September 2013 at 06:19

      Nej inget jävla TUF! Jag vill ha returmatchen redan i början av nästa år!

      • MartinEriksson84
        22 September 2013 at 06:23

        Samma här! I Sverige! I Stockholm! På Friends!

      • PappaKeno
        22 September 2013 at 06:54

        Du hade ju fått en match ganska fort in på nästa år även om det är TUF och för Alex varumärke hade det gjort väldigt gott att få synas ännu mer!

        Hur det än blir så vill vi alla se en rematch och då spelar det ingen roll vare sig det blir i TUF eller på en vanlig gala för min del iaf.

  • Adam Karlsson
    22 September 2013 at 04:01

    Han vann ju den där, vilket jävla anti-klimax.

  • Niklas Eriksson
    22 September 2013 at 04:03

    Det är så.. Jag vet inte.. Vad som helst utom detta hade varit okej för mig. Mycket hellre att han åker på en KO och losar än att han enligt mitt tycke vinner men får domslutet emot sig. Har sovit tre timmar inatt för jag kunde bara inte somna om igår för att jag var så lack. Gah..

    • 1demiurgen1
      22 September 2013 at 05:10

      Jag kan lova att denna matchen gjorde honom mer än om Alex hade landat sin höger och knockat JBJ i första ronden. Denna match ekade jorden runt vilket inget annat möjligt scenario hade gjort på samma sätt. Alex var tidigare inget jättestort namn men med den här matchen har han definitivt gjort sig känd.

      • Niklas Eriksson
        22 September 2013 at 05:16

        Jag vet. Pratade mer om mig själv, mitt psyke och välmående ;) Håller med dig om allt.

    • MartinEriksson84
      22 September 2013 at 05:45

      Jag känner snarare motsatsen. Jag skiter nästan i bältet. Det viktiga för mig var att få se att Alex verkligen kan konkurrera med världens bäste fighter, det om något är en prestation. Weidmans seger mot Silva ser jag som mindre imponerande än Alex förlust mot Jones.

      • Keanto
        22 September 2013 at 05:57

        Sant. Alex visade nu verkligen för MMA världen att han är legit i sin divison. Att han är på samma nivån som Jones.

      • Niklas Eriksson
        22 September 2013 at 06:04

        Jo jag tänker nog också så om några dagar.. Eller veckor. Just nu är jag bara så fruktansvärt frustrerad. Men det känns som helt jäkla revansch mot alla som sa att Jones med lätthet skulle traska genom Alex, vilket var i princip alla som bodde utanför Sverige.

        • MartinEriksson84
          22 September 2013 at 06:06

          Definitivt, jag undrar hur oddsen i en instant rematch kommer att se ut :)

          • Niklas Eriksson
            22 September 2013 at 06:19

            Tror inte det blir en sådan. Jones har nog ingen lust att gå igenom det stålbadet igen och jag tror han har rätt mycket att säga till om när det gäller val av motståndare. Men jag hoppas av hela mitt hjärta. Folk har fått upp ögonen för Alex nu och det lär påverka oddsen.. :)

          • MartinEriksson84
            22 September 2013 at 06:22

            Tror du inte på en rematch? Jag VET att det blir en rematch, frågan är bara om de ska krångla och slänga in Teixeira i en match om titeln först eller om de kör returen som alla vill se direkt istället.

          • Niklas Eriksson
            22 September 2013 at 06:24

            Du skrev instant. Jag tror definitivt att det blir en Alex vs Jones 2. Dock inte som nästa fight för Jones :) Men som sagt, jag hoppas verkligen det blir en instant.

          • MartinEriksson84
            22 September 2013 at 06:29

            Jaja, blev lite osäker där :) Nej de pratade väl innan matchen om att Glover skulle få en titelchans i nästa match som om de redan hade förutsatt att Jones skulle vinna för om Alex hade vunnit så hade det väl blivit en instant rematch. Men frågan är hur sugna UFC nu är på att slänga in Teixeira mitt i den här heta Gustafsson/Jones-röran och kyla av den nyvunna uppmärksamhet som LHW plötsligt fick.

          • Niklas Eriksson
            22 September 2013 at 06:32

            Ja det är den chansen det ligger på. Dana har $$ i blicken och det är det som gör att en andra match kan bli av. Av kommentarerna på UFC’s facebooksida och övriga internet att döma så skulle nog det ge UFC en hel del deg.

          • MartinEriksson84
            22 September 2013 at 06:34

            Hehe det är bra det! Hoppas att folk världen över fortsätter att tjata och det är bra att folk som Ariel Helwani tar upp ämnet och frågar Dana White om inte en retur borde gå i Sverige :)

          • Niklas Eriksson
            22 September 2013 at 06:51

            Ja Ariel har pushat på som sjutton om en rematch. Det gillar vi :)

          • Patrik Andersson
            22 September 2013 at 09:24

            Efter att ha sett om första ronden så inser jag att jag kom ihåg tvärt om. Jag menade rond 1-3 till Alex, så nu blir jag också lite sur över domslutet faktiskt :p

          • MartinEriksson84
            22 September 2013 at 09:29

            Hehe där ser man. Jag tycker att rond 2 och 3 är extremt svåra att bedöma.

          • Patrik Andersson
            22 September 2013 at 09:40
          • MartinEriksson84
            22 September 2013 at 09:45

            Du menar att Jones skulle köra över Alex i nästa match?

          • Patrik Andersson
            23 September 2013 at 01:47

            Det var en fråga inte ett påstående.

          • MartinEriksson84
            23 September 2013 at 12:05

            Förstod att det var en fråga ville bara kolla exakt vad det var som du frågade om :)

            Spontant vill jag svara nej men om jag tänker efter lite så handlade ju Silva vs Sonnen 1 om att Sonnen fick matchen dit han ville ha den, på golvet. I returen lyckades Silva stoppa det bättre och körde då över Sonnen. Om man ska jämföra det med Jones vs Gustafsson så kan man kanske se det som att Gustafsson fick matchen dit han ville ha den, på fötterna. I en retur skulle då Jones försöka se till att få matchen dit han kanske har en fördel, på marken.

            Men med tanke på vilket TDD Alex visade upp så är ju frågan om Jones kan lyckas bli så mycket bättre på nedtagningar tills nästa match. Han gjorde förvisso tolv nedtagningsförsök i den här matchen men frågan är om han inte borde ha försökt oftare om han hade vetat hur svårt han skulle få det i stående delen. Jones hade ju sagt innan matchen att han ville visa världen att han är bättre än Alex på det stående så möjligen kommer han svälja sin stolthet och välja en “smartare” taktik till returen.

            Men även om Jones skulle satsa mer på nedtagningar till returen så vet jag inte riktigt om det är lika stor skillnad mellan Jones och Gustafsson som det var mellan Sonnen och Silva på marken. Det är ju självklart nästan alltid en nackdel att vara den som hamnar på rygg men om matchen skulle bli mer av en brottningsmatch så är det inte alls lika säkert att det alltid skulle vara Alex som hela tiden hamnar där nere.

            Jag tror att Jones och Alex är närmare varandra än vad Silva och Sonnen var. Silva är en spektakulärt bra fighter som dock hade en liten lucka i sitt game, brottningen. Sonnen var främst en spektakulär brottare. När han lyckades få den första matchen dit han ville ha den så var han väldigt nära att vinna tack vare just den pusselbiten.

            Jones är en spektakulär stående fighter som har riktigt bra GNP och vassa submissions och hans brottning har oftast funkat riktigt bra. Plötsligt möter han en motståndare som han har underskattat i den stående delen där han får en minst sagt FÖR jämn match. När han då vid några tillfällen försöker sig på brottningen så upptäcker han att han inte ens har en fördel inom det området heller. Jones fick sig en brutal reality check helt enkelt. Han insåg plötsligt att t-shirten han hade på sig på vägen in var en överdrift, han är i högsta grad mänsklig.

            Han kanske skadade foten i början av matchen, det vet jag inget om, men isf borde det väl ha varit smart av honom att försöka byta taktik och satsa ännu hårdare på nedtagningar så att foten inte skulle bli lika ansträngd. Greg fick kanske inte vara inne i buren men han stod ju bakom Jones direkt på andra sidan nätet och coachade så helt borta var han inte.

            Det kan mycket väl vara så att Jones kommer att prestera mycket bättre i nästa match. Det är slut på underskattning och han kanske dessutom ser till att skippa sin stolthet och försöker satsa på en smartare gameplan istället. Dock finns det egentligen inget jättetydligt område där Jones kommer kunna vara mycket bättre än Alex i nästa match för vi såg hur bra Alex’s TDD var. Det kommer bli en sjujävla returmatch helt enkelt och jag hoppas att Alex fortsätter träna brottning och uthållighet!

  • Olyx
    22 September 2013 at 04:11

    Jag tror Alex kan ha enat en del unga killar i sverige, Är glad att jag bor här och inte särskilt patriotisk till varken mitt födelseland eller Sverige. men de här, shit vilken gåshud o shit vilken respekt till Alex och va stolt man kände sig, som att det var man själv eller en nära vän som slogs!
    Vet att det är många MMA-utövare som har invandrarbakgrund, men jag är jävligt glad att det var en vanlig “Gustafsson” (inte svensson längre) som gjorde det, tror de kan betyda mycket. :)

    • NikLuk
      22 September 2013 at 05:28

      Du sa det bäst: det kändes verkligen som att det var en nära vän som var i buren när Alex mötte JBJ.

      Du är en klippa, Alex, fortsätt framåt bara!

    • MartinEriksson84
      22 September 2013 at 05:39

      Jag förstår inte riktigt vad du menar med sista meningen.

      • Olyx
        22 September 2013 at 07:06

        svensson brukar va uttycket för en svensk ” en riktig svensson” men nu blir de en riktig gustafsson ;)

      • Olyx
        22 September 2013 at 07:07

        eller menade du att “tror det kan betyda mycket” ?

        • MartinEriksson84
          22 September 2013 at 07:29

          Ja precis undrade väl mest över det. Främst med tanke på att Alex redan innan matchen var Sveriges bäste och högst rankade fighter så jag greppade inte riktigt vad hans bakgrund som “etnisk svensk” skulle spela för roll efter den här matchen.

          • Olyx
            22 September 2013 at 07:34

            för att det finns vissa fördomar bland unga killar att “etniska svenska” är mesiga, och de e ju alex inte.

          • MartinEriksson84
            22 September 2013 at 07:37

            Ja just, jag misstänkte att det var det du menade men som sagt så har ju Alexander Gustafsson varit Sveriges och Nordens bäste fighter en längre tid nu så jag förstod inte riktigt varför fans i Sverige skulle upptäck honom först nu. Folk som alltså redan var MMA-intresserade.

          • Olyx
            22 September 2013 at 07:45

            alla tycker väl inte om du. jag har alltid tyckt att han var bra men att han kanske inte hörde till i den absoluta världstoppen även om han slog shogun så fanns det viss tvivel att han bara var bra på boxas. Att han gör en sån här bra match mot nån som anses vara VÄRLDENS BÄSTA FIGHTER JUST NU har vänt många tvivlare bland annat jag. att vara bäst i sverige/norden är en sak. det är som att säga sveriges vm-brons i fotboll 94 inte borde varit en överraskning för dom är va ju ändå bäst i norden.

          • Olyx
            22 September 2013 at 07:47

            överraskning var kanske fel ord men du förstår säkert vad jag försöker komma fram till.

          • Olyx
            22 September 2013 at 11:27

            fick precis ett kvitto på det jag skrev tidigare, min 16årige lillebror messade mig precis o skrev “jag diggar gustafsson fett han vågar göra saker. jag har sett fett mycke klipp idag på youtube”. O tro mig han har inte nämnt han tidigare, snarare mer ett jon jones fan. Det är inte alla som är inbitna mmafantaster som du, det är en sport men det fortfarande ett kontrollerat slagsmål vi ser o du vet ju vad generellt sett ör coolt i den åldern ;). vet inte hur gammal du är (84a?) men försök se det lite subjektvit från den andra sidan. ha det så bra.

          • MartinEriksson84
            23 September 2013 at 12:28

            Att Reza Madadi kan fightas och att Alexander Gustafsson kan fightas betyder ju faktiskt ingenting för en otränad Abdullah Mohammad eller en otränad Jens Karlsson. De kan inte fightas själva om de inte har tränat fighting, end of story. Om folk tänker lite längre så inser man nog att oavsett etnisk bakgrund så kan man bli en bra fighter om man bara ser till att träna hårt.

            Du har ju antagligen rätt i att det finns människor som inte har upptäckt Alex förrän nu. Dock skiter jag personligen fullständigt i att finns adrenalinstinna tonårspojkar som behöver ammunition till sina tuppfäktningar och “min farsa kan spöa din farsa”-tugget på skolgården. Med största möjliga respekt.

          • Olyx
            23 September 2013 at 02:01

            Klart de betyder nåt. Att inte borde göra de är en annan sak.

          • Olyx
            27 September 2013 at 02:02

            kollade mina kommentarer o hamna här igen,

            De som stör mig lite med din kommentar var att du i slutändan bara ville kommentera för få sagt att du skiter i vad ungdomarna jag syftade på tycker och tänker.
            De e dom ungdomarna som belastar samhället senare i livet om dom inte hittar nån utlopp för all sin “ammunition”.

            Hur många gånger har du inte hört fighters säga, att dom blev inspirerad av bruce lee, JCVD, mohammed ali och att hade de inte varit för dom så hade dom varit kriminella idag.

            tycker du ska bry dig.
            hårfin linje mellan galenskap och geni.

    • Morgan Freedude
      22 September 2013 at 07:23

      Härligt!

  • Johan Helsén
    22 September 2013 at 04:15

    Sjuk match! Riktigt tung. Enda positiva med resultatet är väl att tänka på hur mycket bättre han blev efter Davis-förlusten…
    OT. En annan sak som inte lär inträffa igen, nu när världen vaknat, är att det nog var sista gången betsafe var villiga att ge 6.5 tillbaka på att betta på Alex.

    • MartinEriksson84
      22 September 2013 at 06:04

      Hehe verkligen, jag tänkte under matchen att jag borde ha slängt in ett bett på Alex för han överträffade verkligen de oddsen men när matchen var över så var det ju tur att jag inte gjorde det trots allt :P

  • MadMike
    22 September 2013 at 04:16

    När man hörde STILL droppade käken ner till golvet. Satt där som en fågelholk och förstod ingenting. Visst finns det en möjlighet att man var lite “hemma-blind” men det finns inte en chans i helvete att Jones vann enhälligt. En vinst på split hade man nog kunnat acceptera då några ronder var riktigt jämna.(ska se den igen, med objektiva ögon dock) Men för mig, precis som många andra, vann Alex! Han är champ för mig och åtminstone hela Sverige. Den enorma prestationen Alex gjorde i natt måste verkligen öppna sportsveriges ögon för MMA! Den mest välförtjänta rematchen i UFCs historia. Ge oss den nu och snälla ha eventet i Sverige, Friends- eller MalmöArena! @AlexTheMauler är UFC LHW Champion!

    • Richard Junior Ohlén
      22 September 2013 at 09:15

      håller med dig där när dom sa still champ…själv tyckte jag att Alex vann minst 3 eller 4 ronder trotts att dom var väldigt jämna.
      Alex hade mer press på jones under hela matchen tycker jag men som sagt så kan man ha blivit lite “hemma-blind”.

  • samuel
    22 September 2013 at 04:49

    det är så jävla manipulerat så det är inte sant, att gustafsson torska matchen är helt otroligt… det är fan jones som ska be om en retur match, alex vann solklart.

    • Patrik Andersson
      22 September 2013 at 05:03

      Nej det gjorde han inte.. JBJ Rond 1,4 & 5. Det var nära men JBJ tog definitivt de sista två ronderna och jag tror att JBJ gjorde lite mer att övertyga domarna i första ronden. OBJEKTIVT talat.

      Jag tycker Alex gjorde att fantastiskt jobb hur som helst och förtjänar en omedelbar rematch.

      • 1demiurgen1
        22 September 2013 at 05:08

        Rond 1 tog JBJ definitivt inte. Alex tog 1,2 och JBJ 3,4,5. Det Alex förlorade på var att han backade för mycket och lät JBJ ta mitten alldeles för mycket. Tycker Alex var mer aktiv men han dikterade inte vart matchen tog plats vilket JBJ gjorde mer. Sedan tror jag att när Jones landade sina armbågar och sparkar såg det värre ut än Alex jabbar vilket kan även ha gjort att domarna gav han det hela för mer damage.

        • MartinEriksson84
          22 September 2013 at 05:37

          Jag tycker att Alex tog rond 1 och att Jones tog 4 och 5. 2 och 3 var riktigt jämna så där får det väl bli oavgjort. Matchen hade i princip kunnat sluta oavgjort egentligen, hade känt vettigast. Fast domarna dömer ju rond för rond.

          • 1demiurgen1
            22 September 2013 at 05:47

            Så jag uppfattade det.. Tror att om alex hade tagit mitten lite mer i den 3:e hade han fått ronden o matchen.

          • MartinEriksson84
            22 September 2013 at 05:49

            Jo precis rond 2 och 3 var så jämna så det kan ha räckt med ngn sådan “liten” grej faktiskt.

      • Niklas Eriksson
        22 September 2013 at 05:15

        Hahaha Jones tog rond 1? Du har inte sett matchen.

        • Keanto
          22 September 2013 at 05:39

          Ja hur i helsike kan du säga att Jones tog rond 1? Rond 4 och 5 absolut till Jones. Men rond 1? C’mon dude…

          • Niklas Eriksson
            22 September 2013 at 05:45

            Jag antar att du skulle svara Patrik här och inte mig..

          • Keanto
            22 September 2013 at 05:55

            Ja haha, det blev lite tokig där.

      • hail2dasatanjkgowithchristbrah
        22 September 2013 at 05:39

        Rond 1 är den säkraste ronden för Alex. Rond 2 och 3 är de osäkra och jämna. Jag gav dom till Alex medan 4 och 5 tillhörde Jones.

        • MartinEriksson84
          22 September 2013 at 05:41

          Jag håller med om rond 1 till Alex och rond 4 och 5 till Jones men rond 2 och 3 tycker jag var för jämna för att man tydligt ska kunna välja ngn vinnare.

          • hail2dasatanjkgowithchristbrah
            22 September 2013 at 08:04

            Jepp, det var sannerligen en mycket jämn match mellan två fighters i absolut världsklass!

        • Richard Junior Ohlén
          22 September 2013 at 09:18

          håller med dig där

      • MartinEriksson84
        22 September 2013 at 06:11

        Det lilla (stora) misstaget du gjorde var att påstå att Jones vann den första ronden, icke sa nicke. Det andra håller jag dock med dig om.

        • Patrik Andersson
          22 September 2013 at 09:16

          Jag får se om matchen helt enkelt. Jag hade för mig att det var så, men det blev kanske tvärt om. Lätt hänt när man sitter uppe hela natten om man gått upp kl 5 :)

          • MartinEriksson84
            22 September 2013 at 09:23

            Hehe jo det är ju det. Jag har sett matchen tre gånger nu, den känns redan klassisk!

      • Robin K C
        22 September 2013 at 06:37

        Alex vann helt klart 3 ronder. Och han var överlag den som gjorde mest skada.

        • MartinEriksson84
          22 September 2013 at 06:39

          Men domarna gör ingen bedömning överlag. De kollar inte på fighters efteråt och ser vems ansikte som är blodigast. Alex fick ju in många träffar framförallt med nävarna men Jones fick in många armbågar och huvudsparkar, sådana borde väl ändå göra mest skada även om det inte blir blod i ansiktet.

      • samuel
        25 September 2013 at 05:48

        skojaru eller? hur var det objektivt talat, det är klart jag håller på alexander men 1,2,3 hade han i en ask, en rematch skulle vara det minsta ufc är skyldiga honom.

  • Christian Lind
    22 September 2013 at 05:12

    Alex chockade världen och hans namn kommer ringa i mångas öron framöver. Han är våran champ. Fytusan vilken ödmjuk snubbe.

  • GulSvart
    22 September 2013 at 06:03

    Vilken hjälte alltså, så ödmjuk sån krigare en perfekt ambassadör för svensk MMA! Finns INGEN sporthändelse som får mig så nervös som när Alex går match, satt som på nålar i 25min. Känner sig så otroligt stolt över att ha en sån fantastiskt fighter som representerar Sverige.

  • Headown
    22 September 2013 at 06:30

    Grym fight Alex, helvete vad su gav han, o han dig. Den.matchen vann du inte bältet, men en jävla massa fans o många ögon på sig. Nu dom dom INTE längre bortse från att Mauler kommit för att stanna.

  • Headown
    22 September 2013 at 06:58

    We love u Alex!! Vilken jävla fight

  • El_Doctor
    22 September 2013 at 07:16

    Alltså varför pratar han helt plötsligt som han är talesman för hela världen? Helt sjukt ju. Vilken jävla känsla han fått helt plötsligt på alla fronter. Fantastiskt

  • Morgan Freedude
    22 September 2013 at 07:23

    Sån gentleman!

  • Simon Svanberg
    22 September 2013 at 07:56

    Alex du kommer alltid vara champ för oss!! Du har hela din karriär framför dig, det kommer fler chanser!

  • Albert Hjälm
    25 September 2013 at 05:09

    Jag drömmer om en framtid med många duster mellan Alex o Jones. Det KAN inte bara ha varit jag som tänkte på Ingo o Floyd under matchen, eller?

  • Svara

    bet365
    Speltips: UFC 278

    Kamaru Usman (c) vs Leon Edwards


    1.27 - 3.75


    20 Augusti | 00:00 | UFC
    Till Bethard!
    Välkomstsbonus för nya spelare!
    Odds kan ändras. 18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller. Insättnings och omsättningskrav gäller på bonus | Spelar du för mycket? Besök stödlinjen eller ring på 020-81 91 00. | spelpaus.se
    UFC ODDS
    UFC 27812
    Kamaru Usman (c) vs Leon Edwards1.273.75
    Paulo Costa vs Luke Rockhold1.323.35
    José Aldo vs Merab Dvalishvili2.051.80
    Marcin Tybura vs Alexander Romanov3.801.26
    Tyson Pedro vs Harry Hunsucker1.126.25
    Leonardo Santos vs Jared Gordon3.351.29
    UFC-oddsen presenteras av Bethard, klicka här för att komma igång!

    Jämför odds på hela matchkortet, besök vår mma-odds sida!
    18+ | Regler & Villkor gäller | Stödlinjen.se | Oddsen kan ändras
    Senaste kommentarerna
    Omröstning

    Vem blir första svenska UFC-mästare?

    Visa resultat

    Loading ... Loading ...