Anderson Silva överväger att möta Jon Jones i catchvikt

Två av UFCs mest dominanta mästare genom tiderna är utan tvekan Anderson “The Spider” Silva och Jon “Bones” Jones. Som mästare i mellanvikt respektive lätt tungvikt, har de segrat mot alla sina motståndare, och försvarat sina mästarbälten galant. Båda är dessutom obesegrade i UFC, bortsedd från Jones förlust mot Matt Hamill via diskvalificering, i en match han han höll på att vinna solklart innan den avbröts på grund av otillåtna armbågsslag. Att ingen av dem besegrats av någon annan fighter i oktagonen har gett fans anledning till att vilja se dem mötas i en “superfight” mellan två av världens bästa MMA-fighters.

Silva har gått tre matcher i lätt tungvikt, mot James Irving, Forrest Griffin, och senast Stephan Bonnar på UFC 153. Brassen har dessutom utklassat alla tre, avslutat dem via teknisk knockout i den första ronden, och har inte haft något som helst problem med storleksskillnad. Fans, fighters och även UFCs vd Dana White har alla velat se Silva och “Bones” mötas, men ingen av dem har uttryckt någon vilja om att möta varandra. Jones har tidigare sagt att han inte är intresserad av att möta Silva, som i sin tur har sagt att han inte planerar fler matcher i lätt tungvikt, och att han prioriterar en match mot welterviktsmästare Georges St-Pierre.

Det är något som White uppenbarligen inte nöjt sig med, och det verkar som att Silva nu börjat överväga en potentiell match mot Jones. I en intervju med brasilianska Globo SporTV, transcriberat av MMA Mania berättar “The Spider” om varför han inte önskar en match mot Jones, men att han kan tänka sig möta honom om det blir i catchvikt, och inga mästartitlar eller bälten stod på spel.

“I don’t have such intentions, there isn’t any motive to do so, mostly because there are several people from my team who belong to his weight class,” säger Silva. “My weight is [185 pounds], that’s my title. But lots of people talk about it, and some of those are UFC employees. It’s obvious, I might say that I don’t want it, but if he accepts the money Dana offers him? It is going to get tough. It isn’t the cash that makes me do what I do, I fight because I like it. I don’t know… I wouldn’t like it, but if it’s going to happen it would have to be at a catch weight. His belt wouldn’t be on the line. I already have my title, I don’t want my title to be on the line.”

En match mellan Silva och Jones hade utan tvekan varit en av de största i sportens historia, och är en drömmatch för många. Att mellanviktsmästaren nu börjat tänka över möjligheten att möta “Bones” är i synnerhet bevis på att White oftast kan få vad han önskar, om han verkligen vill ha det. Det är dock inte enbart White som vill se matchen, och det återstår att se om båda fighters övertygas och accepterar den. Gör de det kan MMA-fans jorden runt äntligen få se två av världens bästa fighters genom tiderna mötas i en MMA-match. Tror ni matchen blir av, och i så fall: vem vinner?

Följ MMAnytt's Youtube kanal idag - Nordens ledande nyhetssajt för MMA, UFC och kampsport!
Kategorier
UFC

Sebastian Vendel-Martinez är skribent för MMAnytt sedan September 2012. Han tränar MMA och Thaiboxning, har följt MMA sedan 2002 och fokuserar på nyheter och uppdateringar från MMA-världen. Kontakt: [email protected]
64 Kommentarer
  • Lyoto4thewin
    19 October 2012 at 08:57

    make it happen dana! det är silva vs jones alla vill se inte jones vs cheal

  • Sturmgewehre
    19 October 2012 at 08:57

    Största matchen i UFC:s historia. Hoppas självfallet på spindeln men jag tror att Bones reach och brottning blir för mycket till och med för Anderson. Sen får man inte glömma att han fyller 38 nästa år. Helt klart den störste, avslutar sina motståndare till skillnad från t ex GSP.

  • Stefan Olsson
    19 October 2012 at 09:09

    Om denna matchen blir av skall jag börja gilla Silva och Jones .. kanske till och med Dana! :)

    • Devilcraft
      20 October 2012 at 02:11

      “His belt wouldn’t be on the line. I already have my title, I don’t want my title to be on the line.”

      Vad finns det att gilla hos två fegisar?

      • skallige
        20 October 2012 at 12:38

        Tvivlar på att två av världens bästa fighters är fega.
        Mer att dom är lite för ekonomiska..:P

        • Devilcraft
          20 October 2012 at 03:50

          Dvs rädda för att förlora pengar, status och titel. Dvs fegisar.

          • rafelr4
            20 October 2012 at 07:05

            De är inte rädda för att slåss utan är rädda över sina karriärer, det är att vara fegis enligt din logik? Man är en fegis om man inte vill förlora pengar och status.

          • Devilcraft
            21 October 2012 at 01:12

            Deras karriär ÄR pengar och status.

      • André Lindqvist
        20 October 2012 at 04:09

        Hur kul är det om Silva tar 205 bältet också? Kommer det ju bli 1 titelfight försvar i 205, och kanske 1 185 per år. Inte direkt så kul det?

        Jones kommer aldrig gå ner till 185 iaf.
        Men varför inte catchweight på typ 200, tror Jones har svårt att gå ner mera. Samt att det kommer troligen påverka honom för mycket.

        Make it happen!

    • ktqmoon
      21 October 2012 at 03:09

      Vad ska dem med en titel till som inte ens ska försvaras? Titlar i catchweights är löjligt imo.

  • Wally Johnson
    19 October 2012 at 09:11

    Lika bra att få det överstökat snart innan Silva’s ålder blir en faktor.

    • serber
      20 October 2012 at 10:11

      Rätt hög ålder men A.Silva har ju knappast fått mycket spö i sin karriär :D Han verkar och ser väldigt fräsch ur fortfarande sen gäller det väll mest att klara sig undan småskadorna under träningen.

  • SilvaKnows
    19 October 2012 at 09:26
  • Sheldon
    19 October 2012 at 09:53

    “Två av UFCs mest dominanta mästare genom tiderna är utan tvekan Anderson ”The Spider” Silva och Jon ”Bones” Jones”

    Statistikmässigt så är väl Gsp, Silva och Ortis de mest domminanta i sina respektive viktklasser?

    • Jack J-Dawg Brandt
      20 October 2012 at 12:02

      Men i buren så är dom iaf väldigt dominanta, det räcker för Dana

    • mateah
      20 October 2012 at 12:39

      Dominans kräver ändå att man avslutar matcherna också, jag vet inte riktigt om GSP platsar där. Men helt klart dominant brottning har han.. Men kan man verkligen kalla sig dominant om man inte kommit i närheten av att avsluta en match på typ 5 år? jag vet inte…

      • Jens ☠
        20 October 2012 at 09:50

        dominant är ju när man antingen vinner klart på poöng, som fitch, gsp och chael oftast gör (sett genom hela deras karriärer) eller som anderson silva, jds eller shane carwin gör, genom att KO sin motståndare innan denne ens fått upp ett flås :D

      • Ivan_den_onde
        22 October 2012 at 01:10

        Fast han utklassar ju alla han möter?

        • mateah
          22 October 2012 at 05:47

          Han har helt klart en dominant brottning, det kan ingen ta ifrån honom. Vi skulle kunna säga att GSP är väldigt dominant inom vissa aspekter av MMA. Men när det närmaste avslut man kommit de senaste 5 åren, har varit mot en överviktigt lightweight som inte hade kondition att svara 5:e ronden, samtidigt som man själv var inoljad i vaselin, då kan man fråga sig hur man ska definera ordet dominant. egentligen.. Som jag sa innan, ordet “dominant fighter” reserverar jag gärna till killar som Silva och Jones, medan GSP alltid kommer va den “dominanta brottaren”, det kan ingen ta ifrån honom…

    • Sebastian
      20 October 2012 at 12:56

      @disqus_auTfQehaDt:disqus
      Klart GSP och Ortiz också inkluderas som några av de mest dominanta mästarna! Därför skrev jag “två av UFCs…” och inte “de två mest dominanta…”. Men vi kan väl alla hålla med om att Silva är -en av- de mest dominanta mästarna i UFCs historia :p Statistik är ju givetvis viktigt men tycker man ska se till motståndet också. Med tanke på hur stark UFCs lätt tungvitksdivision varit (som är något mer avancerad än när Ortiz var mästare), och det tuffa motståndet han har krossat så tycker jag Jones också räknas bland de mest dominanta mästarna :)

  • Johan Andersson
    19 October 2012 at 09:58

    Make it happen!
    Silva fixar biffen!

  • Lego
    19 October 2012 at 09:59

    Hmm, Jones har också uttryckt tidigare “its a lose-lose situation” om den här matchningen för att ingen av dom vill riskera sin legacy, men Jones verkar å andra sidan svagare för argumentet $ av senaste event att döma så vi får väl se, inte omöjligt.

  • Dreven
    19 October 2012 at 10:10

    Neeeeeeeeeeeeeeeeej, vill varken se Silva möta Jones eller GSP. Varför kan han inte bara få möta de som har gjort sig förtjänta av en titlefight i mellanvikt. hur svårt ska det vara… Sluta göra sport mer och mer till ett skämt.

    • Lego
      19 October 2012 at 10:18

      Spider är för bra för att dalta med Weidman, Bisping och grabbarna. Jones är det enda som låter vettigt om han bara kommer att gå 1-2 matcher till.

      • Dreven
        20 October 2012 at 01:01

        Det kanske han är, men då får han väl fan byta viktklass om han vill möta en massa folk i andra viktklasser. Så länge han är mästare är det inte rättvisst mot de andra i hans viktklass att låta honom leka runt hur som helst och aldrig behöva försvara sitt bälte.

        • Jdoe
          20 October 2012 at 04:43

          Nu är det ju ingen i mellanvikt som har så lång winstreak att han behöver känna sig bortglömd.
          Perfekt läge för as att leta andra utmaningar.

          Chris Weidman har 5 raka vinnster i ufc och är i samma situation som alexander gustafsson dvs kommer få titelmatch innom 1-2 matcher.

          • Dreven
            20 October 2012 at 12:39

            Ja, och sitter inte hela jävla sverige o tjatar om att Alex borde få titelmatch? Jo, så varför skulle inte Weidman vara i samma situation när han mött högre rankade fighters och avslutat de vilket Alex inte gjorde i sin senaste match. Snacka om att vara partisk..
            Dessutom kommer det ta över ett halvår innan Alex får möta Jones nu iom The Ultimate Fighter.

          • Jdoe
            20 October 2012 at 03:43

            Klart att fans är partiska :D
            Men man bör inte vara förvånad över att varken weidman eller gustafsson har fått titelmatch än.

          • Dreven
            21 October 2012 at 06:57

            Jo, men ibland säger folk så dumma saker utan att tänka efter. Sen håller jag med dig om att man inte borde vara så förvånad. Men irriterande att folk med stora namn kan vinna 2 matcher sen få en titelmatch medan det finns folk som har 5 raka vinster.

        • Lego
          20 October 2012 at 12:42

          Aldrig säger du? Senast han försvarade sitt bälte var 7 juli, inte så vansinnigt länge sedan eller hur? Att det passerar ett halvår mellan titelförsvar är inte helt ovanligt. Dessutom kanske han bara vill gå 1-2 matcher till innan han lägger av helt. Vad minns du hellre om tio år – Silva vs Jones el. Silva vs Weidman?

    • Gurrero
      19 October 2012 at 10:36

      Just det, fortsätt mata Leben, Cote och Leites till honom. För att sedan hetsa upp hans fanboys ordentligt klämmer vi in en Bonnar också eller varför inte en Akiyama i 185:an när vi ändå håller på. Andersons legendstatus kommer aldrig att bli någon riktigt legendstatus när han fightas mot den här kalibern av fighters år in och ut.

      • magicfrilla
        19 October 2012 at 11:06

        Vad ska han göra åt det? Han slåss mot contenders. Dessutom drar du bara upp hans lågvattenmärken. Vad är det med dig egentligen?

      • Lego
        20 October 2012 at 12:35

        Det handlar heller inte bara om vilka man mött, utan också på vilket sätt man vunnit.

        • Gurrero
          20 October 2012 at 01:29

          Jag tycker iallafall att Jones har gjort mer under ett år som champ än Silva gjort under hela sin UFC karriär och jag är inte ens en fan av Jones

      • Anton Albert Sandberg
        20 October 2012 at 09:50

        Tycker det är lustigt att nämna fighters i ufc som mat, jag menar detta är ändå ufc, dessa grabbar är fortfarande bättre än dom flesta mmautövare i världen, visa lite respekt.

        • Gurrero
          20 October 2012 at 11:18

          Jag kan nämna minst 5 gubbar utanför UFC som hade utklassat Bonnar, Vissa är bättre och vissa är inte det, däremot är samtliga mer hypade och det märker man ju på en kommentar som din

          • Lego
            20 October 2012 at 12:30

            Du har fortfarande chansen att ge namnförslag på vilka Silva borde mött istället för Cote, Leites, Leben och Akiyama (inte Bonnar för det är ju redan förklarat att den matchen togs för att rädda en gala i hans hemland). Borde han mött Hendo 3 gånger istället? Menar du att Silva borde mött fighters från andra organisationer? Tror du hans arbetsgivare UFC skulle gillat det?

          • Gurrero
            20 October 2012 at 02:29

            Jag tycker att han gjorde tillräckligt stort intryck när han demolerade James Irwin utan problem. Det fanns ingen anledning att gå tillbaka och möta Cote, Leites, Maia och Okami efter det.

          • Lego
            20 October 2012 at 02:53

            Så han borde inte mött någon alls eller ?Vilka borde han mött annars? Har du inga namförslag så är ju hela ditt argument ihåligt.

          • Gurrero
            20 October 2012 at 09:09

            Jo, jag tycker att han borde stannat där, i lhw. Behöver du verkligen några namnförslag när det gäller lhw:en? :) Det kryllar ju av talanger där. Efter Irwin hade han säkert kunnat ta sig an några andra. Men jag tror att han skulle få stora problem med de grymma talangen i lhw:en. Rashad, Davis, Shogun, Machida, Rampage ( tror att han hade precis förlorat bältet när Silva gick upp mot Irwin så då hade han säkert kunnat testa Silva ), Alex och Jon.

          • Lego
            21 October 2012 at 12:24

            Jag bad givetvis inte om namnförslag vad gäller lhw då Silva aldrig haft några intentioner att stanna i den divisionen.

          • Filip Misfit Hedin
            23 October 2012 at 03:10

            Eftersom han är stor, om inte störst, för att vara mellanviktare så tror jag nog han skulle klarat sig rätt bra i lhw, han skulle knappast vara liten där.

          • Jdoe
            20 October 2012 at 03:48

            Vilka fem? :D

          • Gurrero
            20 October 2012 at 08:55

            Mousasi, King Mo, Ovince St Preux, Roger Gracie ( måste förbättra sin standup lite till bara men talangmässigt är han ljusår framför Bonnar ) och Rafael Cavalcante, tror att samtliga dessa fighters hade tagit Bonnar :)

            PS: jag tycker inte att Anderson är dålig, han är fenomenla varav därför jag också tycker att det är synd att han möter fighters som inte kan tävla med honom i buren

          • Anton Albert Sandberg
            20 October 2012 at 04:52

            Oj! Hela 5st utav hur många aktiva lhw:ers i världen?

          • Gurrero
            20 October 2012 at 09:03

            Mousasi, King Mo, Ovince St Preux, Roger Gracie och Rafael Cavalcante hade alla tagit Bonnar med mindre ansträngning men vill du intala dig själv att Bonnar är en värdig motståndare som har varit i toppen av lhw:en i många år så får du göra det.

      • Jens ☠
        20 October 2012 at 09:54

        leben mötte han i sin första match och piskade honom rejält.
        Cote var riktigt bra innan han skadade sitt knä i matchen mot silva, samma status som weidman. Cote hade fem vinster i rad och 2 KOTN bland dessa när han mötte silva.

      • Ivan_den_onde
        22 October 2012 at 01:24

        Guerrero har helt rätt, och folk kan trycka minus men klarar uppenbart inte av att argumentera för det.

        Mellanviktsdivisionen är ju helt klart bland UFCs svagaste, om inte den svagaste.

        Ni kan ju rada upp Silvas 3 bästa motståndare, och kolla vilka de är, och deras record.( dan henderson är ju dock legit, kan man inte komma ifrån).

        Bra fighters, men några stjärnor?

        Jon Jones titelrun är ju betydligt mer imponerande… Mött och avslutat fighters som Rashad Evans, Rampage Jackson, Lyoto Machida, och Shogun Rua. Han är dessutom mycket yngre..

        Anderson är såklart fantastisk, men han tillåts glänsa då han möter motstånd som Sonnen( älskar chael, men han har ett rätt kasst record) Att han sen mött folk som, Lutter, Cote Leites i titelmatcher säger ju en del om divisionen, Dessa har ju blivit cuttade a UFC( Cote är ju dock tillbaka nu), Irving är ju inte heller bra nog för UFC. Sen finns det OK fighters som Maia, Bonnar, Forrest…

        Jag tror Jon Jones skulle köra över Anderson, inte i strikingen, men med hans brottning + GnP borde det bli enkelt, + att han är så myycket mkt bättre än alla Anderson mött sofar

  • Per Törn
    19 October 2012 at 10:24

    Förr hade denna matchen garanterat skett. På den tiden när alla fighters slet som djur för brödfödan (Pride FC Någon?),,,Det är ju detta MMA på högsta nivå handlar om..dröm matcher som blir möjliga.. Inte Boxning där de är en masa politik…skiljer väl inte så mycket i vikt mellan dessa herrar ? —-MinowaMan skulle tagit matchen =)

  • Max Åberg
    19 October 2012 at 10:32

    Jag hade absolut sätt matchen med största intresse!! Mina slantar hade hamnat på Silva. Tyvärr är den matchen dålig i det långa loppet då en mästare kommer ha förlorat i sin senaste match. Hur genuin blir den mästaren, speciellt om silva vinner som han förmodligen gör. Jon Jones the LHW Champion of the world förlorade sin senaste match mot en mellanviktare. låter inte bra

    • Ibrahim Balboa
      20 October 2012 at 05:46

      Han förlorade mot anderson silva, no shame in that!

  • Joel M Lindmark
    19 October 2012 at 11:38

    JA please! :D

  • zappito
    20 October 2012 at 01:24

    Jag tror Silva tar detta.. ganska lätt också. Im sorry men så är det om det nu nånsin blir av.

    • Ibrahim Balboa
      20 October 2012 at 05:47

      Håller helt och hållet med dig. Om jones ens tänker tanken att försöka med sina flashiga grejer så kommer det inte sluta bra för honom.

      • Ivan_den_onde
        22 October 2012 at 01:11

        Takedown och armbågar…? Silva lär inte ha mycket att sätta emot på marken…

  • nitohu
    20 October 2012 at 11:42
  • Qvintus Bergman
    20 October 2012 at 02:35

    I would give my left ball to see this fight between the to greatest!!!! Dana, this is the only thing I want for Christmas.

  • Qvintus Bergman
    20 October 2012 at 02:35

    *two

    • nitohu
      20 October 2012 at 05:14

      Du kan klicka på Edit och redigera om du nu råkat skriva fel.

  • K
    20 October 2012 at 07:45

    OOOOOH MY GOOOOOD om detta händer alltså :;D

  • showtime187
    20 October 2012 at 08:14

    undrar om bones kan gå ner så mycket mer i vikt. killen ser ju ut som en hyfsat stor heavyweight som det är.

    • Bonecrusher
      21 October 2012 at 01:20

      Stor Light Heavyweight menar du ? Om han hade slagits i Tungvikt så hade han varit liten, då han bara är 225 lbs eller nått sånt. Dessutom så är bantningen inget problem för honom.

  • Jan Oglydogly
    21 October 2012 at 12:31

    Tror detta beror väldigt mycket på i vilken viktklass det blir av. 185 lbs då har jag väldigt svårt att se jbj som vinnare, tror dock inte han under några omständigheter vågar gå ner så mycket. 195 Ser jag nog Silva som favorit fortfarande, på 205 tror jag jbj är däremot är starkare, dock skulle han ha det tuffare än Silva skulle ha det på 185.

    Jämnast är att mötas på 195 enligt mig.

  • Simon Svanberg
    21 October 2012 at 05:17

    BOOYAH! Go Dana, vifta med dollarn framför jones så blir det garanterat av!

  • Svara