Anderson Silva säger att det inte blir fler matcher i lätt tungvikt för honom

Anderson Silvas uppvisning mot Stephan Bonnar under nattens UFC 153 var den tredje gången Silva var i lätt tungvikt. Det var även den sista, om man kan tro på vad Silva sa direkt efter matchen var över.

“I’m not going to fight at 205 again,” säger Silva. “I fought at 205 to save the event. I fight at 185 pounds. And I was doing this just to save the event and put on a show for everybody.”

Hittills har Silva gått tre matcher i lätt tungvikt i UFC. Den första var mot James IrvinUFC: Silva vs Irvin i juli 2008 en match han vann via en knockout. Nästa match var mot Forrest GriffinUFC 101: Declaration i augusti 2009, en match han också vann via knockout. Och nu senast var matchen mot Stephan Bonnar på UFC 153: Silva vs Bonnar som han vann via teknisk knockout.

Men om det han sa efter vinsten mot Bonnar inatt stämmer så kommer dessa tre matcher vara de enda som han kommer att gå på den viktklassen. Nästa match för Silva är ännu oklart, men det är inte omöjligt att det kommer att vara mot Georges St-Pierre, en man som är betydligt mindre än folket i lätt tungvikt.

Följ MMAnytt's Youtube kanal idag - Nordens ledande nyhetssajt för MMA, UFC och kampsport!
Kategorier
UFC

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
37 Kommentarer
  • Ivan_den_onde
    14 October 2012 at 06:39

    Han hade gjort bra ifrån sig i LHW, och såg inte liten ut mot Bonnar som är en stor kille i 205, han hade slagit de flesta, men vill nog helst undvika JBJ… Hade varit surt för honom att åka på en förlust såhär i slutet av karriären.

    Tror Silva vs Weidman kan bli bra, eller är GSP fighten next?

    • Ibrahim Balboa
      14 October 2012 at 07:23

      Jag ser honom vinna mot vem som helst i lhw mycket enkelt förutom Jones och kanske rashad. Silvas tdd har sett strålande ut på sistonde, ja jag vet att bonnar inte är mycket av en brottare men ändå :)

      Sen så tycker jag inte att weidman förtjänar det än, han har ju boetsch framför sig… Plus så tycker jag att han är för oerfaren för att möta silva JUST NU.

      Anderson har fler titelförsvar än weidmans totala karriär…

      • Ivan_den_onde
        14 October 2012 at 08:58

        Ja, Rashad och Jones hade nog blivit svåra för Anderson, Rashad tycker jag borde försöka gå ner till MW.

        Han såg nog till att träna en heel del TDD inför sin andra fight med Chael, men Rashad och Jones är på en annan nivå än sonnen tror jag. ( rashad som wrestlefuckade phil davis enkelt, och Jones som lyckas kasta alla, inklusive rashad, till marken+ att de båda är rätt kompletta grapplers)

        Finns inte många mer vettiga utmanare än weidman för tillfället IMO, men visst skadar det inte att han får nån till fight under bältet för honom

        • ivey2
          14 October 2012 at 10:24

          Skulle Rashad nu gå ner till mellanvikt skulle han dock inte ha mycket att sätta emot Silva, I hans egen viktklass är det en helt annan sak.

    • saif_lee
      14 October 2012 at 09:13

      Va? Han vägde in på 202 och såg dessutom lite småmullig och mindre än mot en rippad och stark Bonnar. Ska han tävla mot killarna som väger in på 205 och är otroligt rippade och starka medan han kommer in på cirka 202? Visst kan han klara sig bra, men folk inser inte att vikten kan utgöra en enorm skillnad. Att bara lägga på sig fett för att väga lika mycket som motståndaren är bara dumt.

      • Dragan
        14 October 2012 at 11:41

        Fast nä, där har du fel. Kolla hur han såg ut i Irving samt Forrest-fighten, när han hade tid att lägga på sig vikt på ett korrekt sätt. Han passar betydligt bättre i lhw än vad många lhw’s gör :p

  • Simon Svanberg
    14 October 2012 at 07:05

    Äsch, Jones då? Drömma kan man ju alltid få göra..

    • Ibrahim Balboa
      14 October 2012 at 07:25

      Det är inte helt omöjligt att den matchen blir av

    • tobias Mbonne
      15 October 2012 at 10:31

      De männen kommer att slåss. Silva tabbade sig lite under presskonferensen och sa något i stil med: “eftersom Jones alltid säger nej och inte vill slåss med mig har jag också sagt nej.”
      När väl Dana White (som annoncerat att han hade betalat vad som helst för att se den matchen) skickar mediafolket för att sätta press på Jones blir han rädd för att bli sedd som feg. Och när han väl börjar snacka skit…

  • Joel M Lindmark
    14 October 2012 at 07:15

    Han är rädd för Jones :)

    • Ibrahim Balboa
      14 October 2012 at 08:36

      Jones vill inte heller möta anderson, betyder det att båda är rädda då?

      • Ivan_den_onde
        14 October 2012 at 08:59

        Han har väl sagt att det handlar om en respekt grej? Anderson är lite hans idol?

        • KJA
          14 October 2012 at 09:44

          Ingen vill väl riskera sitt legacy heller.. Men jag tror helt ärligt att Silva hade plockat JBJ ändå. Men diskutera och filosofera om detta går ju att göra i all oändlighet… Om GSP nu visar sin sanna form så tycker jag nästan det skulle vara mer intressant att matcha dom två mot varandra.

          • Joel M Lindmark
            14 October 2012 at 10:36

            Tror jag också, därför fighten måste bli av :D

          • ivey2
            14 October 2012 at 10:40

            Silva är ju så mycket större, Skillnaden i storlek mellan han och GSP är ju betydligt större än mellan SIlva och Jones. Plus att både Silva och Jones är mer underhållande fighters. Därför skulle det senare vara den på pappret häftigaste matchen nånsin.

          • KJA
            15 October 2012 at 06:01

            GSP är förvisso 1 dm kortare, men GSP och Silva har nästintill identisk reach. JBJ’s reach är nästan 2dm längre än Silvas, plus att viktskillnaden är mellan Silva – JBJ (10kg) och Silva – GSP (7kg).
            Så skillnaderna mellan Silva – JBJ eller Silva – GSP är ju inte direkt astronomiska.

            Men att JBJ och Silva är mer underhållande håller jag verkligen med om!

          • Allvetarn
            15 October 2012 at 02:54

            GSP har inget legacy då eller ?? 3 berg 3 toppar som nån sa!

          • KJA
            15 October 2012 at 05:51

            Du har en poäng, men vad jag tänker på är också att GSP’s teknik skulle vara grymt intressant att matcha mot Silvas då de är så himla olika. Att GSP också har (& kommer ha efter sin vinst mot Condit) ett legacy att “tänka” på är ju självfallet och det förnekar jag inte.

      • Joel M Lindmark
        14 October 2012 at 10:35

        Ja. Tydligen. :)

  • Wally Johnson
    14 October 2012 at 11:00

    Just nu så ser jag inte Jones kunna vinna mot Silva. Om 2-3 år däremot så hade Jones utan tvekan tagit Silva.

    I min ärliga åsikt så kan Silva ta ungefär 90% av alla i UFC, oavsett viktklass. Det är mot HW killarna det hade blivit tufft tillslut.

    • ivey2
      15 October 2012 at 12:03

      Det är ju det Jones däremot skulle klara. Han har alla förutsättningar för att bygga på sig till tungvikt och dominera även där. Reach- och skillsmässigt skulle han kunna dominera de flesta även där. Overeem var ju långt ifrån lika dominant som Jones är när han var i lätt tungvikt men i tungvikt är han desto mer svårslagen. Skulle Jones bygga upp sig utan att tappa smidighet och snabbhet finns det ingen i världen som kan slå honom.

      • Wally Johnson
        15 October 2012 at 01:24

        Håller med dig. Jones kommer utan tvekan gå upp till tungvikt, jag tror bara han tar sin period i LHW som en läroperiod. För just nu hade han fått på huvudet om han gått över till HW.

        Om Jones fortsätter utvecklas som han gör, så kommer han definitivt få den legendstatus som Silva besitter idag, om ca 2-3 år.

        • Ivan_den_onde
          15 October 2012 at 09:10

          Jones titlerun är mer imponerande än Silvas IMO… Redan nu

          • Wally Johnson
            15 October 2012 at 12:51

            Personligen vet jag inte om jag vill säga mer imponerande, däremot jävligt unik. Det var också en serie av omständigheter som ledde Jones till där han är idag. Han hade ju visserligen inte fått chansen om han inte vore så duktig som han är,

          • LassanaDiarra
            15 October 2012 at 01:01

            Word. Jag tror DW har glömt av Jones helt och hållet när han står och säger att Silvas alla rekord är rekord som inte kommer att slås på 50 år. Jones redan nu är i princip ikapp GSP och halvvägs till Silva på 1.5 år det är helt sjukt när man tänker efter.

          • KJA
            15 October 2012 at 05:42

            Ja på 1½ år har Jones kommit lika långt som Silva gjorde under sina första 18 månader. Nästan halvvägs (40%) låter och är mycket, men vägen till 10 matcher (och eventuellt än fler troligen) är bra lång också =).

  • Dreven
    14 October 2012 at 11:13

    Efter den här matchen så insåg hur sjukt jävla grym Silva faktiskt är, har underskattat honom enormt. Ingen som står upp kommer någonsin ha en chans mot honom i hans viktklass. Han tog flera hårda slag och gjorde inte en min. Han lekte ut Bonnar lika hårt som Forest Griffin.

    Weidman knockade Munoz med en snygg armbåge men han kommer inte få tillfälle för några snygga armbågar mot en counterboxer som Silva. Och om Bonnar inte lyckades ta ner Silva lär de i middleweight inte ha särskilt stor chans, vet inte hur Chael tog ner Anderson hela tiden men han fick det att se ut som Silva hade värdelöst försvar. Vilket han tydligen inte har, och tog ner Bonnar hur jävla lätt som helst haha.

    Fet match iaf :)

    • twillinx
      15 October 2012 at 07:45

      Chael tog ner Silva hela tiden för att han är förbannat grym för det första, och för det andra stod inte Silva i lägen där han kunde ha buren till hjälp mot att bli nedtagen… I Bonnar-matchen stod han inte bara och tryckte sej mot buren för att vara gullig om det var det du trodde.

      • Dreven
        15 October 2012 at 03:17

        Neh han stod nog där och tog slag med flit med händerna nere vid knäna mer för att leka med honom än för att vara gullig, Ifall du inte redan hade förstått det.

        • twillinx
          15 October 2012 at 06:46

          Han stod där av anledningen jag skrev. Och han tog inte ett enda slag med flit, du tror på allvar att han stod där och ville bli träffad? :D:D:D

    • Ivan_den_onde
      15 October 2012 at 09:08

      Bonnar är ingen bra brottare, och är en perfekt matchup för Silva, en kille som är hyffsad på allt och riktigt bra allroud fighter, men inte riktigt glänser nånstans, och utan KO power( som griffin).

      Hade varit intressant att se Silva mot Rashad Evans,( som är en dålig matchup för honom) då hade vi nog fått se rätt bra vilken nivå silvas TDD faktiskt ligger på.

      • KJA
        15 October 2012 at 05:31

        B må inte vara någon hejare på brottning, men fortfarande bland världens typ 20 bästa lhw och Silva går in och leker med honom. Tycker det säger rätt ordentligt mycket. Men en matchning mot Rashad låter faktiskt inte alls dumt det heller.Hell, ge honom vilken matchning som helst och jag kommer som alltid sitta bänkad som en jävla MMA-nörd framför TVn =).

  • MartinEriksson84
    14 October 2012 at 11:55

    Med tanke på hans prestationer tycker jag att det är helt upp till honom vilken viktklass han ska fightas i.

    Angående Silva vs Jones så förstår jag dem. Just nu och kanske under en lång tid framöver så står de båda på toppen av varsitt berg. Om de möts så måste antagligen en av dem förlora matchen och då kommer denne inte att anses riktigt lika grym längre.

    Varför riskera något sådant? Ungefär samma som att bröderna Klitschko aldrig mötte varandra inom boxningen, fast där bidrog väl broderskapet en hel del.

    Vi fans vill oftast se VEM som är bäst och då måste de bästa möta de bästa. Men eftersom vi faktiskt har viktklasser så borde GSP, Anderson och Jones få stå på toppen av varsitt berg så länge som de önskar och så länge som de spöar det motstånd som erbjuds.

    • tompop
      15 October 2012 at 10:09

      Vettigaste kommentaren jag läst på länge

  • Homan Zahedi
    15 October 2012 at 12:55

    Money talks, får se hur ointresserade de är när superkontrakt erbjuds. Silva sa samma sak om en GSP match, att han inte ville köra mot honom, tills han fick se siffror.
    Förövrigt, Silva omänskligt bra stående fighter. Denna snubben knockar alla motståndare han får i LHW och får de att se ut som skämt.

  • ninjachoke
    15 October 2012 at 02:50

    I detta läget känns det som att Anderson får göra precis som han vill, och det är han värd. Så länge man får se honom fightas, ska man vara nöjd.

    Jag tror att Anderson hade besegrat JBJ. Men av nån anledning gillar tydligen Anderson honom och väljer att inte fördärva pojkstackaren. Att säga att Anderson undviker JBJ, för att han skulle vara rädd, är hhelt absurt.

    btw… WAR DIAZ!!!

  • Anderson Silva överväger att möta Jon Jones i catchvikt | MMAnytt.se
    19 October 2012 at 09:03

    […] har tidigare sagt att han inte är intresserad av att möta Silva, som i sin tur har sagt att han inte planerar fler matcher i lätt tungvikt, och att han prioriterar en match mot welterviktsmästare Georges St-Pierre.Det […]

  • Svara