Chris Weidman: “Det känns som att Anderson Silva undviker mig till varje pris”

En fighter som under en längre tid bett om en titelchans är mellanviktaren Chris Weidman, som ända sedan sin knockoutvinst mot Mark Muñoz UFC on Fuel 4, i juli förra året begärt en match mot UFCs mellanviktsmästare Anderson ”The Spider” Silva. Weidman var tidigare inbokad att möta Tim BoetschUFC 155, men var tvungen att dra sig ur på grund av en skada, och ersattes av sin träningskamrat Costa Philippou.

I en intervju med MMA Junkie berättade Weidman om att han fortfarande längtar efter en titelchans mot ”The Spider”, men känner att mästaren undviker honom.

“It seems like he’s avoiding it at all costs at this point,” sa Weidman. “I’m a big, strong, young, athletic wrestler with good submissions. I think it’s a bad matchup for him, I think he knows that, and he’s making millions of dollars outside the cage being the undefeated UFC champion – untouchable. And if Chris Weidman, who a lot of people don’t know, goes in there and takes that away from him, it’s not good for him.”

Mellanviktaren stärker sitt påstående om att Silva undviker honom genom att påpeka att brassen tidigare sagt att han inte ville gå fler matcher år 2012, men valde sedan att möta Stephan Bonnar på UFC 153, efter att Weidman genomgått en operation.

“Before my Boetsch fight, I wanted to fight him straight up, right away,” berättade han. “He said he didn’t want to fight until 2013. I had elbow surgery, and then he took the fight with Stephan Bonnar in 2012, out of nowhere, and I ended up getting the Boetsch fight.”

Mellanviktaren har ett fläckfritt matchfacit på 9-0, med fem raka vinster i UFC. Utöver vinsten mot Muñoz i huvudevenemanget på UFC on Fuel 4 har han dessutom strypt ut ”Filthy” Tom Lawlor med en d’arce choke i den första ronden på UFC 139, och besegrat både Alessio ”Legionarius” Sakara och Demian Maia via domslut.

Efter att Michael ”The Count” Bisping förlorat på UFC on FX 7, anser Weidman att han åter igen borde räknas som nästa titelutmanare i mellanviktsdivisionen, trots att han missade matchen mot Boetsch på UFC 155.

“I really wanted that fight with Boetsch,” sa Weidman. “I think it was a good time for me to shine, and it really just solidified the fact that I want Anderson Silva. But I think everything happens for a reason. Somehow, I’m back in this position of being No. 1 contender again with Bisping losing.”

Dessutom är Weidman självsäker på att han kommer få en titelchans, och att han sedan besegrar mästaren.

“I just had shoulder surgery and I’m two months in from the operation, and in another two months I’ll be 100 percent,” he said. “So I’m looking at July 4 weekend, Anderson Silva, and give him an immediate rematch in November at Madison Square Garden.”

Vem tycker ni borde få nästa titelchans i UFCs mellanviktsdivision?

Kategorier
UFC

Sebastian Vendel-Martinez är skribent för MMAnytt sedan September 2012. Han tränar MMA och Thaiboxning, har följt MMA sedan 2002 och fokuserar på nyheter och uppdateringar från MMA-världen. Kontakt: [email protected]
69 Kommentarer
  • Wally Johnson
    29 January 2013 at 04:26

    Vilket jävla gnäll…

    • ivey2
      29 January 2013 at 04:31

      Käften och låt han gnälla ifall han vill det. Riktigt tröttsamt att läsa samma kommmentarer efter varje artikel.

      • mirjitsu
        29 January 2013 at 04:46

        Kommentarer som din är ju inte mycket bättre.

        • ivey2
          29 January 2013 at 04:47

          Skulle kunna säga samma sak om din dock.

          • mirjitsu
            29 January 2013 at 05:02

            Rösterna säger annat.
            Men givetvis det kan du :)

          • ivey2
            29 January 2013 at 05:07

            Är inte ute efter att fiska “röster”.
            Men sen är det väl knappast någon nyhet att majoriteten av läsarna här inte är bildade nog, att med ord kunna argumentera emot om de inte håller med om något de läser.
            Mycket bekvämare att anonymt rösta ner inlägg än att bli utklassad :)

          • mirjitsu
            29 January 2013 at 05:13

            Var väl ändå du som sa åt en person som inte delade din åsikt att hålla käften istället för att komma med ett argument? :)

          • ivey2
            29 January 2013 at 05:19

            Ja okej, just det var kanske lite onödigt. Men jag vidhåller ändå att en kommentar som den inte tillför något, i synnerhet inte när typ 500 andra redan konstaterat samma sak. Just det som blir tröttsamt. Det är nog knappast så att han sitter och ringer upp media för att få delge sin åsikt, de frågar och han svarar. Han får väl tycka vad han vill liksom.

          • mirjitsu
            29 January 2013 at 05:21

            Helt klart.
            Samma som jag själv dock kan störa mig lite på hans prat om titelfight. Men det är ju också media som väljer att skriva om det så.
            Don’t hate ;)

          • jonzyjonzy
            29 January 2013 at 05:47

            You nailed it, ivey2. Nut’n but respect.

          • jonzyjonzy
            29 January 2013 at 05:52

            Yo. Som om anonyma fegisar skulle få bestämma om vad som är ok, eller inte?

          • Ibrahim Balboa
            29 January 2013 at 06:01

            Anonyma fegisarna är kanske folk som inte orkar göra ett konto för att diskutera?

            En kille skrev nånting otroligt löjligt för ett par veckor sen, men en annan kille svarade på det inlägget med exakt samma ord som jag tänkte använda, så jag tummade bara ner skiten ur honom för jag höll inte med.

            Men ja jag håller med om att tumme ner funktionen missbrukas ganska stort här. När jag skrev att Bisping inte förtjänade titelmatch efter Stann matchen så fick jag typ 20 tumme ner utan svar :P

          • jonzyjonzy
            29 January 2013 at 06:29

            MMANYTT har nog en uppfattning om att bully-systemet vilket har uppstått med anonyma fegisar som domare är något som drar mest trafik och därmed ekonomi till sidan. Är MMANYTT moraliskt glada? Tror inte det.

          • SilvaKnows
            30 January 2013 at 04:36

            anonyma fegisar… sen sitter du själv med ett anonymt användarnamn…. *FACEPALM TO THE MAX*

          • jonzyjonzy
            31 January 2013 at 07:30

            Du har precis anmält dig som en. Din fantasi låter jag vara i fred.

          • SilvaKnows
            31 January 2013 at 02:07

            Never go full retard..

          • Erik
            29 January 2013 at 07:33

            Alltså, kan man göra annat än att strunta i tummarna? Du kan fråga någon vad klockan är, och så tummar nån anonym mupp ner dig…

          • jonzyjonzy
            29 January 2013 at 10:38

            Har precis gjort en tumme upp.

          • jonzyjonzy
            29 January 2013 at 10:38

            Har precis gjort en tumme upp.

    • jonzyjonzy
      29 January 2013 at 06:06

      Jag tycker inte riktigt som du att han gnäller, utan han i artikeln sakligt och utan känslor presenterar varför han skall utmana Silva om titeln. Om nu Le får möta Silva, tar däremot Silva täten, inte bara som “whiner”, men också som ett skämt.

  • The Spider
    29 January 2013 at 04:44

    Ligger ju faktiskt lite i de han säger, vem är före igentligen, Belfort kanske. Kan Sonnen få Jones direkt efter en förlust dessutom så varför inte. Men ja tror o hoppas likväl att han kommer få jävligt mycket pisk!

    • ivey2
      29 January 2013 at 04:49

      Belfort känns ju verkligen helt ointressant, så fort han möter världsklass-namn blir han avslutad. Silvas manager snackar om Cung Le, alltså är han inte ute efter större utmaningar än så är det ju lika bra att lägga ner.

      • Ibrahim Balboa
        29 January 2013 at 05:50

        De allra flesta blir avslutade av Jones och Silva…

        • ivey2
          29 January 2013 at 06:39

          Ja, men då är det väl ändå bättre att låta någon ny få chansen. Belforts facit är ju inte direkt fläckfritt bortsett från de matcherna. Har man visat sig chanslös finns ju ingen anledning att fortsätta ges nya chanser.

  • senad kocan
    29 January 2013 at 05:11

    Silva kommer alltid att välja de matcherna han vet att han kommer att vinna klart som fan att han inte vill förlora, han vill bli ihågkommen som den bäste genom tiderna. Han undviker honom helt klart då hans namn är inte lika stort och om han förlorar då har han skrivit på för 10 nya matcher och är ingen mästare. Vilket skulle göra att Silva blir tvungen att fightas mot alla han inte vill för att nå titeln igen. Det tror jag är hans största mardröm med tanke på att han är upp i åren nu. Ciao

    • Jan Oglydogly
      29 January 2013 at 11:04

      Precis som han valde Sonnen fighterna och förlorade båda eller vad pratar du om? Whineman borde iaf möta en top 5 innan han förtjänar titelchans. Känns som ett mycket större hot mot Silva.

  • Christoffer Bryntesson
    29 January 2013 at 05:15

    varför ger de inte matchen till Belfort?? Det är väl det mest givna!? El vill inte Vitor !`?

    • ivey2
      29 January 2013 at 05:27

      För att han nyligen förlorade mot både Silva och Jones, han kan inte få ny titelmatch efter varje seger han råkar ta.
      Det är inte Sonnen vi pratar om som iofs. får ny titelmatch oavsett, även när han blivit utklassad i fighten innan.

      • Christoffer Bryntesson
        29 January 2013 at 08:49

        det e sant!! men ganska motsägelsefullt iomed att att Bisping vid vinst mot just Vitor hade fått titelchans!! Säger ganska mkt om divisionen.. Urholkad! Kanske Rockhold då! Men sportsligt är vitor den som kan utmana bäst tror ja!

        • ivey2
          29 January 2013 at 09:28

          Lägger min röst på Weidman, han är den bäste som ännu inte getts chansen.

  • Ioannis
    29 January 2013 at 05:16

    Jag håller med om att Weidman börjar bli gnällig. Dock så har UFC mästarna blivit oerhört kinkiga när det gäller vilka matcher de tar. Känns som att det nuförtiden bara handlar om att få så “stora matcher” som möjligt. Det har gått från att vara en sport där man kan “klättra stegen” genom överlägsen teknik och taktik och sedan utmana om titeln till att marknadsföra sig själv på bästa möjliga sätt och således sälja mer biljetter. Pengar vs. Sport.

    • jonzyjonzy
      29 January 2013 at 06:21

      Nja och UFC är förstås den största skurken, som sanktionerar skämtmatcher.

      • Bacalhau_abada
        29 January 2013 at 09:20

        Jag håller med er båda. Fattar ju att UFC lever av pengerna men ibland känns det som att bara hypen spelar roll och oavsett hur bra man presterar i sina fights så kommer man bak i kön.
        Sen tycker jag det är konstigt att mästarna har så mycket att säga till när det gäller vem dom ska fightas mot. I mitt huvud vore det mer naturligt att UFC bestämmer och om du, som mästare, vägrar möta en viss motstandare (t.ex. för att du är redd för hur det kan påverka dina sponsorpengar) så förtjänar du inte vara mästare.

        • jonzyjonzy
          29 January 2013 at 10:49

          Precis som du resonerar borde det vara, men världen är ond och cynisk. Elementet show business går inte att underskatta. Varje fighter nämner inför varje match att “de skall ställa till med en härlig show”, så indirekt har de skrivit på ett kontrakt att UFC kräver show. Spektakulära avslut premieras. De som maskar och kollar på klockan mobbas efteråt på presskonferensen av Dana White. Show, show, show. Jag tycker det borde vara varje MMANYTTs medlem förpliktigat att känna till det här, så vi slipper kommentarer som att Weidman vore gnällig. Han är inte gnällig. Anderson Silva får välja sina matcher själv.

          • Bacalhau_abada
            29 January 2013 at 10:59

            Jag håller helt med att man inte ska underskatta showbusiness-biten av sporten. Man kan även dra det så långt att säga att om inte UFC hade varit ett företag som fokuserade så mycket på vinst och vad som säljer så hadde dom aldrig varit så stora i dag och vi hadde inte haft så många som kan leva av MMA och gett oss så sjukt mycket bra underhållning!
            Men jag har fortfarande lite svårt för att fighterna själva ska ha så mycket att säga till. Jag tycker att en mästare är den som kan slå alla dom bästa utmanarna i sin viktklass inte bara dom som passar ens stil.
            Och innan jag går och lägger mig vill jag tillägga att detta på inget sätt är ett påhopp på Anderson Silva, då jag tycker han är en fantastisk fighter och älskar se honom fightas, det är mer lite “venting” av frustration över några aspekt vid sportens utveckling :-)

          • jonzyjonzy
            29 January 2013 at 11:11

            Du har ett gott hjärta. Jag var i Globen förra året, men kommer inte gå i år. Jag ser det med några vänner på en pub istället. Man får ta det som det är. Show och kamp. En kombination. En bra match, som vandrar mellan de olika kämparna är suveränt. Den kan vara stående, på marken, eller i kombination. Sov gott. NIck Diaz är bäst.

  • seb
    29 January 2013 at 05:36

    vet inte om Silva undviker Weidman eller inte men anledningen till att han tog Bonnar matchen var både enligt honom o Dana White för att rädda det eventet då båda main o co main blev inställda sen håller jag med om att det just nu inte finns alltför många legitima titelutmanare

  • hybe
    29 January 2013 at 05:52

    Ja, han förtjänar matchen mest just nu. Om nu Silva i sin nästa match ska gå i mellanvikt om titeln, så är det Weidman han ska möta (om nu Weidman är skadefri och kan gå match)!

  • Ibrahim Balboa
    29 January 2013 at 05:53

    WOOW han knockade Munoz! Antar att Hamill också är ett hot mot Anderson? Han är ju en bra brottare som knockade Munoz!

    • hybe
      29 January 2013 at 07:15

      JA förfan! Helt rätt! Låt Silva möta värdiga motståndare som Bonnar och nu som senast föreslagits, Cung Le!! hahaha! Sånt jävla skämt!

      Undrar hur länge Silva kan springa och springa, innan han möter det oundvikliga!

      • getherde
        29 January 2013 at 10:53

        Weidman förtjänar INTE en titelmatch. Han får liksom slå nån som åtminstone håller Bisping-klass innan det ens kommer på kartan. Han har enbart slagit andrasortimentet.

        Och sluta ta upp Bonnar, det blir bara löjligt. Silva tog den fajten på kort varsel för att rädda galan i Brasilien. Sanningen är att ingen i MW förtjänar att möta Silva just nu. Belfort är närmast, men han har redan blivit förnedrad en gång. Hence snacket om Cung Le och supermatcher. Vad ska han annars göra innan det kommer fram vettiga utmanare?

        PS. Det var inte jag som skrev kommentaren om Hamill, men är tämligen säker på att det var ironi…

        • Sgt.242
          30 January 2013 at 12:00

          Jag kan hålla med om att det egentligen inte finns någon värdig motståndare till Silva just nu och då tycker jag han ska möta den mest värdiga av de ovärdiga. Det står mellan Belfort och Weidman tycker jag och som du säger fick Belfort pisk sist och det krävs mer än 1 fight win streak för att få en chans igen, Då har vi Weidman kvar.

          • zantooni
            30 January 2013 at 09:16

            Det krävs mer än 1 fight win streak om man inte heter chael sonnen.

        • hybe
          30 January 2013 at 01:09

          Du snackar ju emot dig själv, när du säger att de inte finns några värdiga motståndare, men föreslår att han ska möta Cung Le!!!?
          UFC har sagt att nästa match Silva går, ska vara om MW bältet!

          Belfort har redan mött Silva, vilket var en match som slutade helt utan kontroverser, och har dessutom inte varit på någon direkt winstreak efter, trots vinster mot Sex och Bisping.

          Chris Weidman, å andra sidan är; 5-0 i UFC, och är den person som är NÄRMAST att förtjäna en titelmatch, helt klart! Finns absolut inte någon annan som förtjänar det mer! Hur fan kan man påstå nåt annat!

          Om man tittar rent historiskt; så är Silva – Weidman KNAPPAST en match som tillhör de mest konstigaste titelmactherna gjorde av UFC!

          Tror mer och mer på att både Silva (och/eller hans management) och iaf vissa såkallade fans, är livrädda att han ska förlora… Det kommer han dock göra…, iaf om han inte “duckar” var och varannan fighter!

  • Leonidaz
    29 January 2013 at 06:12

    “….Anderson Silva, and give him an immediate rematch in November at Madison Square Garden.”
    Fan vad jag hatar härmapor

  • Batista_030
    29 January 2013 at 06:24

    Kan förstå weidman, han vill möta Silva för att han tror han är bättre och han vill ha bältet men han måste förstå att han mötte stephen bonnar för att rädda UFC 153.

    • Ivan_den_onde
      29 January 2013 at 06:26

      Tror inte Silva bryr sig om att rädda galor( se Silva vs Leites och Silva vs Maia

  • Ivan_den_onde
    29 January 2013 at 06:25

    9-0 i MMA, 5-0 i UFC, ingen annan i MW kan skryta med ett sådant record, ge Weidman chansen, vem annars? Kanske går Silva upp till LHW igen, jag har hört att Matt Hamill är tillbaka?

    • hybe
      30 January 2013 at 01:19

      Exakt! Fast e Rashad redo, så kanske han duger som utmanare! Dock tycker jag Weidman borde gå före och är mer “legit”.
      Fast Silva – Rashad är en bättre “pengafight” iofs, vilket UFC sätter högst!

  • Sgt.242
    29 January 2013 at 06:32

    Visst skulle Weidman behöva 1-2 fighter mot bra motstånd innan Silva men nu finns det ingen annan som ligger bättre till. Jag är av åsikten att den som har titeln i en vikt klass ska försvara den mot den som ligger bäst till i den vikt klassen, alltså Weidman. Lägg därtill att Weidman är en riktigt bra brottare och därför stilmässigt passar bra mot Silva,.

  • Xerxes
    29 January 2013 at 06:37

    Haha håll ut Weidman! Det tog bara 4 år för Chael sonnen att få en returmatch mot Silva.

    • ivey2
      29 January 2013 at 06:40

      Tog inte ens 2 år för att vara mer exakt.

      • SamiMMA
        29 January 2013 at 07:21

        Där han var avstäng för doping i mellan också. 4 år HAHA, sluta hänga i Sonnens nötter Xerxes! Sonnen har ärligt talat jobbat till sig 1 titelmatch, dom andra två har han snackat till sig.

        • madcarpet
          29 January 2013 at 07:59

          han vann ju dock mot bisping och stann och var inte dopad

          • ivey2
            29 January 2013 at 08:11

            Insatsen mot Bisping var ju långt ifrån imponerande. Aldrig att han håller ut ens två fulla ronder mot Jones, en missmatch av sällan skådat slag.

  • Daniel Sundin
    29 January 2013 at 06:49

    vilket tjaaat..

  • Joel M Lindmark
    29 January 2013 at 06:58

    Undra vad karln säger då han får en sitt första knä i fejjan/magen vid försök till nedtagning.

  • Gino
    29 January 2013 at 09:19

    Weidman vs belfort vill jag se.
    Vinner weidman den matchen så bör han få titeln chansen imo

    • getherde
      29 January 2013 at 10:57

      Nu börjar vi snacka!

    • hybe
      30 January 2013 at 06:49

      vem tycker du då Silva ska möta under tiden?

  • Jens Eriksson
    29 January 2013 at 09:27

    TYST!

  • Gustav
    29 January 2013 at 09:28

    Nog för att Weidman är riktigt bra men för i helvete, Anderson är en superstjärna och den bästa genom tiderna och har all rätt att välja de absolut största matcherna. Han är i ett stadie där han mer eller mindre ska kunna fylla Cowboys Stadium. Vill du möta Anderson får du se till att skaffa dig ett namn och dra Pay per Views utav bara helvete.

  • Aokis Pants
    29 January 2013 at 10:09

    Japp, 38 årige Anderson Silva som antagligen är GOAT borde vänta ett år på att fightas för att få möta en skadad, relativt okänd titelutmanare som inte slagit någon bättre än Mark Munoz (som slogs med en bruten fot btw) och

    • getherde
      29 January 2013 at 10:55

      Äntligen lite sans och vett!

  • Milad Samadi
    29 January 2013 at 11:57

    Tror iofs Weidman har en poäng. Han är underskattad som fan och kommer ta titeln från Spider!

  • Shiifty
    30 January 2013 at 01:05

    Weidman, Bisping, Belcher känns som alla i MW gnäller om titel chans…

  • Dana White: ”En match Mellan Anderson Silva och Chris Weidman är närmre än vad folk tror” | MMAnytt.se
    30 January 2013 at 02:26

    […] rapporterade igår om mellanviktaren Chris Weidmans önskan om att få möta divisionens mästare Anderson ”The […]

  • SilvaKnows
    30 January 2013 at 04:49

    Mr.Universitetsutbildning har talat bland kommentarerna, ni får absolut inte under några omständigheter ha en annan åsikt än honom.

  • Ed Soares: ”Chris Weidman is driving me crazy” | MMAnytt.se
    19 March 2013 at 06:17

    […] UFC:s officiella rankinglista är rankad som nummer ett, har länge försökt att få till en titelmatch mot den svårslagne brassen. När vädjningarna i media, samt utmaningarna direkt till Silva inte fungerat, har nu alltså den […]

  • Svara

    Senaste kommentarerna
    Omröstning

    Vem blir första svenska UFC-mästare?

    Visa resultat

    Loading ... Loading ...