Chris Weidman om Silva vs Bonnar: “Jag är något chockad, förvirrad och besviken”

 

När UFC meddelade att Anderson Silva skulle möta Stephan Bonnar i UFC 153s nya huvudevent var det många som blev förvånade, inte minst redaktionen på MMAnytt. Att UFCs mellanviktsmästare, som många anser vara den bästa fightern i världen, skulle möta Bonnar kändes nästan utomjordligt för många. Varför ska en Bonnar, som inte ens är rankad bland divisionens tio bästa, vars senaste förluster kommit mot Krzysztof Soszynski och Mark Coleman, möta en fighter som flera anser vara den bästa genom tiderna? Det kan anses något ologiskt, och utifrån vad Dana White säger så handlar det mest om att både fighters ställde upp.

Det är något som den högt-rankade mellanvitkaren Chris Weidman förbryllas av. Han har fem raka vinster i UFC, senast via en minst sagt grov knockout mot Mark Muñoz på UFC on Fuel TV 4. Han har två gånger tidigare i UFC ställt upp på kort varsel och har bett om att få möta Silva. När Weidman fick beskedet om att Silva nu istället möter Bonnar blev han minst sagt besviken att han inte fick chansen.

I en intervju med Fuel TV, transkriberat av MMA Junkie berättade Weidman om sin reaktion.

“I was a little shocked, confused, disappointed,” berättar Weidman. “I had actually had just ended up getting elbow surgery about a week ago … and the same week I find out Anderson Silva is now fighting Stephan Bonnar in UFC 153. It’s tough.”

Beslutet om att genomgå armbågsoperationen fastställdes då Silva inte planerat gå fler matcher i år. Weidman tycker det är märkligt att Silva ställde upp efter att ha sagt att han inte skulle tävla mer i år.

“He’s going to be making a couple million dollars on odds I’ve never even seen before,” sager Weidman. “So it’s a smart move for him. All power to him. It’s just disappointing for me, and I just need to keep moving forward and hoping for the best.

“… This whole time him and his manager were very dead set on not fighting until 2013. They didn’t really give a reason, but they just wanted to wait until 2013. And I thought that was a little fishy that all of the sudden now they pick up a fight like it’s no big deal.”

Weidman anser att en match med Silva inte bara är logiskt, men även det mest rättvisa.

But this whole time it’s being said I’m the No. 1 contender, and nothing’s going on with that. They’re saying it’s not a marketable fight. A guy who’s ranked No. 2 in most the polls now wouldn’t be a marketable fight for them because I don’t have that many fights. But it doesn’t matter. I’m the No. 1 contender. He should fight me.

“… I just think I’m a big risk for him on paper. I’m a good wrestler with good jiu-jitsu, which I don’t think he’s really seen anybody like me with the athleticism I have and my length and everything. I have a lot of tools. On paper, I’m a bad matchup for him. But I think Anderson would like a challenge … but I think his managers more than him are trying to keep him away.”

Wiedman är inbokad att möta Tim Boetsch på UFC 155: Dos Santos vs Velazquez II den 29:e december. Borde Wiedman ha fått chansen att få möta Silva?

Kategorier
UFC

Sebastian Vendel-Martinez är skribent för MMAnytt sedan September 2012. Han tränar MMA och Thaiboxning, har följt MMA sedan 2002 och fokuserar på nyheter och uppdateringar från MMA-världen. Kontakt: [email protected]
42 Kommentarer
  • rammel
    19 September 2012 at 05:57

    Förstår Chris. Silva duckar honom hårt och tar en pissmatch ingen egentligen vill se i LHW som inte kommer leda till någonting. trist att ufc inte pressade Silva till att ta en titelmatch.

    • Martin igyyiuffgigyui
      19 September 2012 at 06:05

      Japp, Silva tror att Bonnar blir en enkel match, och det har han förmodligen rätt i. Men jag hoppas på motsatsen.

  • petrus.tore
    19 September 2012 at 06:06

    Chris who?

  • Wally Johnson
    19 September 2012 at 06:07

    Inte för att vara sån, men jag hade helst velat se Weidman i åtminstone två fighter till innan vi snackar om titleshot.

    Och Dana förklarade ju att Silva inte hade hunnit banta ner sig till 185 lbs på så kort tid, därav att det blev en LHW fight istället. Silva brukar som bekant gå omkring på ca 230 lbs när han inte slåss.

    • Bone
      19 September 2012 at 06:45

      230 lbs ? vad fan får folk denna informationen ifrån. Så du menar att Silva är större än Kimbo Slice och Cheick Kongo ? Silva är ju fan small. 230 lbs är mycket.

      • Homan Zahedi
        19 September 2012 at 07:21

        Han har t o m gått omkring på 240lbs. Så ja, Silva ligger offseason på omkring 220 lbs. Det har han visat i bra många intervjuer och reportage.
        Kongo väger in på 230+. Kimbo finns det inte ens mening att veta något om.

      • Wally Johnson
        19 September 2012 at 08:42

        Han är 188 cm lång, så han är inte särskilt liten hehe.

        • Nick Leroche
          19 September 2012 at 10:55

          kolla även på Erick silva . ser han ut att va en welterviktare på de där kortet ? nej ..

  • Ludwighehe
    19 September 2012 at 06:13

    Men kan han softa någon gång eller? Han får för helvete förtjäna sin titleshot, inte bara sitta och klaga över att han inte får den och försöker tjata sig till den. Gå och krossa 2 snubbar till så kommer du att få din titlematch ;)

    • Axel Karlsson
      19 September 2012 at 06:28

      Vem är före i kön enligt dig? Bisping kan jag köpa om han vinner nu i helgen. Och vem behöver han vinna över?

      • Ibrahim Balboa
        19 September 2012 at 08:06

        Lol vem har bisping besegrat?

      • Ludwighehe
        20 September 2012 at 09:07

        Egentligen så vet inte jag det, men vafan han får ju göra någonting åt det istället för att alltid klaga och säga att det är han som är värd titlematchen, det måste ju vara någon som håller med mig annars hade vi ju sett Weidman i en titlematch nu eller hur? Och jag har absolut ingenting emot Weidman om du tror det.

    • Ivan_den_onde
      19 September 2012 at 06:53

      Han är obesegrad i UFC; har 5 raka vinster och körde fullständigt över en toppcontender.

      Men jo, Stephan Bonnar har förtjänat att möta Silva mer…

  • saif_lee
    19 September 2012 at 06:46

    Chris Weidman fattar inte att Silva inte kommer fightas i Mellanvikt eftersom han inte hinner gå ner i vikt. Fighten är inte om titeln, snarare är det bara för fansen som Silva ringde upp Dana och erbjöd sig att fightas mot någon i Lätt-tungvikt.

  • Ibrahim Balboa
    19 September 2012 at 07:08

    Ska inte han möta boetsch först? Som inte är en enkel match för weidman förresten

  • Homan Zahedi
    19 September 2012 at 07:29

    Vet inte vad folk grinar över. Silva räddade förmodligen brasiliens UFC gala, och förmodligen endast därför han gick med på matchen.

    Han gjorde det som Jones vägrade göra helt enkelt.

    Och att weidman går omkring och tjurar är bara löjligt, han har FÖR få vinster för att klaga på det sättet han gör, han kan köra mot boetch eller bisping, eller sonnen, och flertalet andra. Han går omkring och grinar som om han hade Fitch eller Millers record. löjligt.
    Han har vinst över Maia genom DEC, och han TKOade Munoz, detta är allt.

    • magicfrilla
      19 September 2012 at 07:46

      Jag håller faktiskt med. Weidman har lite stor käft men jag antar att folk säger till honom att ta plats också. Han har verkligen inte förtjänat en fight mot Anderson

  • Johnny Petö
    19 September 2012 at 07:43

    Wiedman har lätt 1-2 fighter kvar.Han borde möta Sonnen,TB eller Bisping först.Sen kan han snacka.

  • Agaujo
    19 September 2012 at 07:53

    Vilket satans tjat det är på Weidman alltså. Om han bara håller käften och fortsätter att vinna så kommer han till slut att få sin chans på bältet.

  • Gabriel Stråhlman
    19 September 2012 at 08:33

    Nej. Han behöver slå Bisping/Belcher/Stann åtminstone först.

  • Roundsman
    19 September 2012 at 09:39

    Vem är den här Weidman? Bonnar har jag hört talas om…

  • Devilcraft
    19 September 2012 at 09:46

    Är jag den enda som inte ens orkar bry mig längre? UFC är en jävla cirkus gällande sitt titleshot/ranking-system ändå. Allt handlar om att ringa Dana precis när han fått en avsugning och är på bra humör.

    • petrus.tore
      19 September 2012 at 11:10

      Påstår du att Weidman “förtjänar” en titelfight? Och nej: nu frågar jag inte dig om din åsikt gällande UFC:s senare beslut gällande just sånt, jag frågar om Weidman faktiskt gjort sig förtjänt av en titelfight genom att slå Maia och Munoz?

      • Devilcraft
        20 September 2012 at 12:00

        Jag har inte nämnt Weidman.

      • Hoobabalooba
        20 September 2012 at 12:31

        Han förtjänar den mer än vad Bonnar gör. Nu är det ju iofs ingen titelfight som Bonnar får men ändå.

        • petrus.tore
          20 September 2012 at 03:06

          Ändå vad? Anderson väljer att ta en fight i en annan viktklass för att rädda en gala. Det har inte ett piss att göra med vad någon förtjänar i ett sådant fall, speciellt inte med tanke på att bältet inte står på spel. Lär dig att skilja på äpplen och päron.

          • Hoobabalooba
            20 September 2012 at 03:10

            Han kunde väl räddat galan med en match mot Weidman? Jävligt mycket mer intressant en match mot Stephan Bonnar som ändå inte betyder något..

  • West Ham
    19 September 2012 at 10:27

    Jag vill spekulera att en bidragande orsak till att Anderson tar matchen är att han har en match kvar på sitt kontrakt. Med en enkel vinst över Bonnar ligger han i ett bättre förhandlingsläge inför GSP-matchen att få ta del av de stora ppw-intäkterna.

  • Dreven
    19 September 2012 at 10:28

    Han vill väl inte köra en till match om bältet fören 2013. Sen bangar man väl inte på match på hemmaplan, inte alltid man får den chansen.

    Sen är UFC fortfarande lite för mycket av en show än sport organisation. Den som snackar mest o bäst får mest pengar och allt det andra, inte den som fightas bäst. Något som jag tycker behöver ändras så fort som möjligt.

  • Juniordosmike
    19 September 2012 at 10:57

    Weidman verkar ha högre tankar om sina egna prestationer än de flesta andra. Han vann en usel match mot en blek Demian Maia, som nu är i weltervikt. Sen avslutade han en småfet Munoz. Det var iofs en ganska imponerande match. Men jag tycker inte att det är SJÄLVKLART att han är först på tur för en titelmatch.

    Det vettiga är att vinnaren Bisping – Stann möter vinnaren Weidman – Boetsch. Sedan har de en utmanare till Silva 2013.

    • hybe
      20 September 2012 at 12:33

      småfet Munoz? Illa när folk börjar citera Bisping, och tro på det han säger! Där han vi en som snackar, till skilland från Weidman.

      • Juniordosmike
        22 September 2012 at 11:02

        Jag citerade INTE Bisping. Det var min egna åsikt som jag formade när jag såg matchen live, Munoz såg oväntat fluffig ut. Med det sagt, jag har sett Bispings kommentarer om Munoz, och han håller uppenbarligen med mig :)

        Jag har inget emot Weidman, han verkar vara en svärmorsdröm! Jag skulle inte ha något emot att se Weidman – Silva. MEN, att gnälla som om det vore SJÄLVKLART att han förtjänade titelchans känns förmätet med hans record, därav min tidigare kommentar.

  • hybe
    20 September 2012 at 12:30

    Håller med allt han säger, Visst, Silva tog matchen för att “rädda 153an”.., men varför skulle man inte kunnat planera in Silva – Weidman innan?? Varför kunde inte Silva gå match senare 2012, innan? Nu kan han helt plötsligt tänka sig gå match redan i oktober!!
    Varför påstå ni att Wedman bara “snackar”? Om man intervjuar Weidman och frågar vad han tycker om situationen, förväntar ni er inte att han ska säga vad han tycker??!?
    Vinner Weidman mot Boetsch, ska han absolut ha titel match! Bisping eller Stann tycker jag inte gjort tillräckligt mycket de ännu, dessutom helt fruktansvärt ointressant matchning mot Silva!!

    • petrus.tore
      20 September 2012 at 03:08

      Men va tyst tills han eventuellt slått Boetch då. Då kanske han förtjänar en titelfight men verkligen inte nu.

      • hybe
        20 September 2012 at 03:49

        Vadå verkligen inte nu?! Nu har vi ju redan andra matcher bokade som omöjliggör en fight mellan Silva och Weidman, men det betyder inte att han inte förtjänar titelmatch mest i MW divisionen, vilket han gör!
        Han är 5-0 i UFC, har två vinster mot top 10 contenders i sina två senaste matcher!Munoz var rankad 3a vid det tillfäle han körde över honom, och det var prat om att Munoz skulle fått titelmatch om han slagit Weidman!

  • tobias Mbonne
    20 September 2012 at 05:28

    Varför frågade någon om Chris Weidmans åsikt? I början var det bara löjligt att folk slängde ut titel-fight prat bara för att han mosade Muñoz, och ja, jag sa “bara”. Nu börjar det faktiskt bli farligt för hans karriär. Han är långt ifrån redo och har tiden på sin sida eftersom han är ung. Så vad gör han? Får fucking storhetsvansinne!
    ”… I just think I’m a big risk for him on paper”. Killen lever inte i verkligheten.

  • Nezzan
    20 September 2012 at 07:54

    Asså Wiedman försöker snacka sig till en titleshot mer än Chael Sonnen. Sonnen var i allafall rolig den här killen är bara dryg. Tycker han seriöst att han skulle få en chans mot silva efter en KO mot en nyopererad Munoz? Sidenote; vem fan har Munoz vunnit mot för att rankas som nummer två i världen? Weidman borde hålla käft och acceptera att han inte kommer få möta Silva och slåss mot någon annan.

    • hybe
      20 September 2012 at 12:22

      Men de har han väl redan gjort? Har han sagt nåt annat eller?
      Det enda han säger är att han tycker han förtjänar titel match (VILKET HAN GÖR).
      Han ska gå match mot Boetsch nu, och har sagt tidigare att han inte har några problem att gå en match till, innan han får en titel fight!

  • Baz3
    20 September 2012 at 08:04

    Weidman, Bisping, Stann och Boetch är alla två matcher ifrån att vara värd en titelshot. Så passar bra in med en uppvisnings-match för Silva nu. Så länge dom inte klämmer in en GSP match ännu efter det och täpper till hela 185-divisionen..

  • mattiaspalm
    20 September 2012 at 10:40

    Det handlar om att fylla upp ett matchkort på kort tid, är så jävla less på gnäll från Weidman som går matcher på gratiskort i USA och tror att han plötsligt är contender…

    Enda som gäller är att SÄLJA UFC 153-biljetter och ppvs i det här läget!

  • Anderson Silva om Chris Weidman: ”han kommer få sin chans att kämpa om mästarbältet” | MMAnytt.se
    21 September 2012 at 06:00

    […] Vendel-Martinez |21 september, 2012 – 17:32 |Publicerad i:UFC |MMAnytt kunde tidigare i veckan rapportera om mellanvitkaren Chris Weidmans ”chock, förvirran och besvikelse” gällande […]

  • Chris Weidman: ”Det känns som att Anderson Silva undviker mig” | MMAnytt.se
    18 October 2012 at 11:40

    […] En av dem som var något mer besviken än andra var mellanviktaren Chris Weidman, som uttryckte chock, förvirring och besvikelse gällande matchningen, och menade att det är han själv som förtjänar en chans få att möta […]

  • Svara