Conor McGregor tar hem majoritetsdomslut mot Nate Diaz efter blodigt krig

Returmatchen kom att sluta i ett blodigt femronderskrig som definitivt lär bli nominerad till Fight of the Year.

Vilken match!

Returmatchen mellan Nate Diaz (19-11) och Conor McGregor (20-3) slutade som alla hoppades – i ett blodigt femronderskrig. Matchen var jämn rakt igenom, bägge fighters turades om att skaka varandra och det kan inte ha varit helt lätt för poängdomarna.

ufc196_12_diaz_mcgregor_011

McGregor och Diaz bjöd på ett minnesvärt krig. Foto: Josh Hedges/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images

Under den första ronden och större delen av den andra, såg det ut som att McGregor var på väg att avsluta Diaz då han lyckades sänka honom tre gånger om.

McGregor började bli trött

Men därefter tog det hela en vädning.

McGregor började plötsligt bli trött, andades tungt och backade bakåt – vilket Diaz märkte. Rätt så det var stod Diaz och öste på med slag medan McGregor desperat försökte undvika hans attacker.

Foto: Christian Petersen/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images

Det dröjde lite innan Diaz kom in i matchen. Foto: Christian Petersen/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images

Matchen var nu i gång på riktigt. Resterande tre ronder var fram och tillbaka hela tiden och de visade enormt mycket hjärta båda två. Efter fem ronder fick vi se en klar Fight of the Year-kandidat gå till domarna.

En domare dömde oavgjort

Ett av poängkortet hade matchen oavgjord, men de andra två hade McGregor som segrare i tre av fem ronder – vilket alltså gav honom vinsten via majoritetsdomslut.

Resultat: (#C fjädervikt) Conor McGregor besegrar Nate Diaz (#4 lättvikt) via majoritetsdomslut (48-47, 47-47, 48-47)

Klicka här för att se matchstatistiken

Vad tyckte ni om domslutet?

Foto: Mazdak Cavian

💪 Sugen på att betta på helgens UFC-gala? MMAnytts samarbetspartner Betsafe erbjuder ↗️ odds på samtliga matcher. 🔞 18+ gäller för spel. Spelar du för mycket? Besök Stödlinjen.se
Kategorier
Conor McGregorNate DiazNyheterRekommenderatSenaste NyttUFCZ-Klistrad artikel

Ashah Tafari är en tidigare landslagsman och nordisk mästare i karate som har jobbat på MMAnytt sedan mars 2015. På ett eller annat sätt har han sysslat med kampsport nästan hela sitt liv och idag är han en riktig MMA-nörd på heltid likväl som en flitig domare i karate.
53 Kommentarer
  • jensejense
    21 August 2016 at 06:30

    Va det rättvist?

  • Justified
    21 August 2016 at 06:31

    Nej nej nej… Inget domslut jag håller med om.

    • Erik Hellborg
      21 August 2016 at 10:07

      Ger du rond 4 till Diaz? :-)

      • Justified
        21 August 2016 at 11:05

        Efter att ha sett matchen igen måste jag revidera mig. 48-47 Conor är fullt acceptabelt… Intressant hur man behöver se om vissa matcher, i lite lugnare tillstånd, för att se saker och ting lite klarare.

        • Erik Hellborg
          21 August 2016 at 11:47

          Hehe I hear u :) Ibland kollar man matchen 2-3 ggr i efterhand å ser saker på annat sätt när utgången redan är klar.

          Va mest nyfiken på om du hade av rond 1.2.4 t Nate.

          Tror Conor å hans team va helt säkra på en 3-1 ledning inför sista ronden som bara skulle överlevas.

          Hur som helst. D va jämnt. Nate led av sitt dåliga öga av i rond 4 vilken gav Conor en rejäl push. Kändes avgörande

          • Justified
            21 August 2016 at 12:11

            Rond 4 gav jag Nate initialt! Den är jämn men den är Conors. Rond 2 avslutar Nate bra men går ej att ge den till Diaz när han blir golvad 2 ggr…

          • Erik Hellborg
            21 August 2016 at 03:53

            Agreed :-)

  • hasse hästägare
    21 August 2016 at 06:38

    jävlar vilka smällar mcgregor fick in i början!

  • Rövspättan
    21 August 2016 at 06:43

    Vilken match! Ser dock inte hur det kunde blivit majoritetsbeslut?

    • sepenoob
      21 August 2016 at 06:55

      För en dömde 47-47

      • Rövspättan
        21 August 2016 at 06:57

        Jo det förstod jag, tyckte dock att matchen var lite väl jämn för det. Delat domslut i min bok iallafall.

        • jensejense
          21 August 2016 at 07:26

          Så du ville att en domare skulle haft Diaz som vinnare och två med Connor som vinnare?

          • Rövspättan
            21 August 2016 at 07:30

            Jag är visserligen ingen mma domare men tyckte att åtminstone en domare bör ha gett diaz vinst. Dock är jag partisk eftersom jag hade pengar på Diaz och blir lätt att man ser förbi conors prestation

          • lightate
            21 August 2016 at 02:30

            “…men tyckte att åtminstone en domare bör ha gett diaz vinst…” Fan surrar du om!?

          • Rövspättan
            21 August 2016 at 02:37

            Han sprang ju mest ifrån Diaz i de sista ronderna. Dock efter att sett om matchen så håller med om att Conor vann andra ronden(en av de 3 jag tyckte han vann), var nog alldeles för uppjagad när jag betygsatte pga Diaz återhämtning i slutet på den ronden.
            Så med andra ord håller jag med om att McGregor vann matchen. Men jävlar vilken nagelbitare det var till match!

          • Hoobabalooba
            22 August 2016 at 12:55

            Jävla tur att du inte är det :P tror inte riktigt du fattar innebörden av ett delat domslut

  • Roosen
    21 August 2016 at 06:53

    Jag fick det till 48-47 till Diaz fördel. Knockdowns i första kan ha tippat vågskålen något, men McG sprang som en greyhound medans Diaz gick efter å skrattade….vill egentligen inte säga det men det luktar nog allt lite korrupt.

    Fuck it, det var en sjukt bra fight å en helt groteskt bra gala så som fightfan sitter jag mer än nöjd.

    • hasse hästägare
      21 August 2016 at 06:59

      diaz vart ju droppad 2 gånger i andra ronden med!

    • Erik Hellborg
      21 August 2016 at 10:07

      Vilka ronder har du Diaz som segrare? Rond 1 och 2 droppas väl Diaz ett par ggr? Rond 4 är rätt klar Conors. Eller?

    • Roosen
      21 August 2016 at 12:22

      Uppenbarligen fick jag det då till att Diaz stal rond 2 i slutet….efter att ha sett om matchen så ser jag att det antagligen var Conor som rättligen fick den.

      men argumentera får ni göra med någon annan, jag sitter för belåten med galan i helhet för att orka engagera mig i främlingars subjektiva åsikt.

      Fridens!

  • sepenoob
    21 August 2016 at 06:54

    Hade Conor 48-47. 1 2 4

    • Erik Hellborg
      21 August 2016 at 10:05

      Absolut! Tyckte inte det var nåt snack alls om domslutet. 48-47 var helt rätt. Tror Conor å hans gäng var helt säkra på 3-1 inför sista ronden så det vart mest överlev denna å ta hem domslutet

    • Lallarn
      21 August 2016 at 12:03

      Samma här.

    • Headown
      22 August 2016 at 10:47

      Absolut

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    21 August 2016 at 06:55

    Jag kan inte ens fatta att det blev split decision. Äckliga domare. Kungen våldtog Diaz och han gjorde det i welterweight också. Han öppnade upp hans ansikte och han knockade honom 3 gånger. Man såg verkligen att det enda som gjorde så att Diaz ens kunde vara kvar i fighten var att fighten gick i en vikt där Diaz är som mest bekväm. Annars som martialartist så är skillnaden mellan dom två som himmel och jord. Conor har bättre sparkar, bättre boxning, mer hjärta och smartare samt finare fightstil… Många amatörer snackade om 10 days notice hit och dit men nu hade han en fullcamp och blev knockad 3 gånger. Sen som en tönt han började skylla på skador och säger att Conor borde avsluta honom. Conor knockade honom 3 gånger och landade många legkicks som jag inte vet om de räknas som significant strikes eller ej.

    Kungen är tillbaka och han har tagit över gamet igen! Nate Diaz kompis Chris Avila blev misshandlad på typ samma sätt med legkicks.

    • Rövspättan
      21 August 2016 at 06:59

      Jag höll på Diaz men måste erkänna att McGregor var den bättre av dem, åtminstone i de första två samt 4:e, och förtjänade alltså vinst. Dock benämningen “våldtog” håller jag verkligen inte med om. Du måste ju själv medge att det var en jämn match?

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        21 August 2016 at 07:21

        Jaja den va jämn för att den där Diaz har en jävla haka från en annan värld. Men annars så våldtog Conor honom om man kollar skills. Sen också att det enda som höll kvar Diaz i fighten var vikten som fördel och hakan från en annan värld.

      • Yourston
        21 August 2016 at 01:06

        Fast det var en extremt ensidig match fram till Conors gastank tog slut, i slutet av andra. Jag tror knappt att Nate fick in mer än några halvträffar innan.

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    21 August 2016 at 06:57

    Team Conor 2 vs Team Diaz 0

    Som Conor sa; Killen öppnade sin mun för mycket. Artem lekte med hans kompis Chris. Nu nästa fight i team vs team måste bli Gunnar Nelson vs Nick Diaz eller så kan Conor vinna över Nick också men det blir svårt.

    • Bongo
      21 August 2016 at 08:01

      Gunnar vs Nick bore skoj, synd att Diazbröderna är bortskämda och bara vill ha cirkusmatcher istället för relevanta matchningar.

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    21 August 2016 at 07:00

    Wow Conor kom in och chockade nog alla när han körde mycket legkicks, just dom där legkicks hjälpte Conor i hans boxning och dom fick ner tempot på Diaz boxning, nu vill nog inte Aldo möta Conor, det va roligt att få möta Conor efter att han förlorat men nu när han har självförtroendet uppe efter vinst. Jag skulle inte vilja vara Aldo nu. Han borde hoppas på att Conor inte kommer tillbaka för dom där boxarna som Nate fick ta räcker med en för att få Aldo att drömma mardrömmar.

    • Erik Hellborg
      21 August 2016 at 10:04

      Njae bensparkarna var väl väldigt väntat? Diaz har haft svårt med det tidigare och Conor visste att han helt missat den delen i första fajten då det var mest headkicks och annat kostsamt som kastades iväg.

      Blir å försvara 145 nu å sen 155 mot ? ;-)

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        21 August 2016 at 10:18

        Jag ser hellre att han lämnar Aldo ifred och istället kör om 155 bältet.

  • FortuN
    21 August 2016 at 07:04
    • Bongo
      21 August 2016 at 07:58

      3 av 5 ger dom mcgoober, ingen närvarande människa kan ha gett mcgoat den 3e ronden

  • Nils Albertsson
    21 August 2016 at 07:26

    Nja… Hade conor som vinnare. Ingen höjdarmatch tyckte jag. Visst, mycket hjärta och vilja men conor sprang mest runt och bensparkade Diaz och sen blev det clinch. Conor har inte fysiken för 5 ronder. 1,5 rond var han överlägsen sen tog orken slut. Smart plan iaf med bensparkarna.
    Har inte lust för en tredje fight. Börjar bli fånigt….

    • Erik Hellborg
      21 August 2016 at 11:51

      Hmm tycker nog en 3e fajt i båda killarnas naturliga viktklass skulle vara den mest intressanta. Conor hör ju absolut inte hemma i 170 å Nate har väl majoriteten av sina fajter i 155?

      Håller me om bensparkarna. Tyckte oxå han hade lite framgång med frontsparkarna mot magen på slutet. Förvånad att d inte kom fler såna. Som mot Mendes t ex. Ok helt olika motståndare men ändå :)

  • Yourston
    21 August 2016 at 01:03

    Alltså första ronden var en klar 10-8, andra tog Conor men började tröttna mot slutet. Jag kan inte förstå att han blir så trött som han blev ändå, vad än Cruz har sagt i analysen (han är den bästa). De clinchade knappt och Conor stod plattfotad men med bra fotarbete, så jag tycker inte det i sig borde vara så uttröttande. Hans attacker är ändå inte så explosiva som många andra fighters.

    • Kirurgen
      21 August 2016 at 01:22

      håller med kan inte fatta varför han blir trött så tidigt i matchen!

    • Erik Hellborg
      21 August 2016 at 01:51

      Mmm håller me om att det är lite överraskande att Conor ändå verkar ta slut relativt tidigt. Men tror anspänningen till den här fajten va helt enorm. Det lär ha tagit på krafterna en hel del.

      Lägg där till att Conor nog aldrig mött nån som varit så mycket större å tyngre innan. Slagen som (iofs) sänker Nate hade troligtvis vart början på slutet mot 145-poundfighters plus att i 145 så går Conor ner på backen å avslutar. Men i här fajten låter han Nate komma upp på fötter å återhämta sig lite.

      • Yourston
        21 August 2016 at 05:40

        Det där med storlek och stryktålighet anser jag vara något av en bluff. Visst är det acceleration ggr tyngd som avgör skadan, men att vara större och per automatik TÅLA mer köper jag inte. Nackmusklerna är det som man kan träna upp, plus att man kan lära sig glida med slagen (om man heter A. Silva i alla fall;-). OCH jag tror Nate tål mer än många som är betydligt större än honom – granithakan är Diaz-brödernas största tillgång.
        Saken var ju den att Conor var så överlägsen och framstod som så lugn och inte rusade till avslut efter någon av de tre knockdowns han hade fram till hans energi försvann. Han borde i stället haft mycket energi av att varken bli träffad, behövt kontringsbrottas eller clinchat. Sen var det förstås anspänning av den stora pressen: skulle Conor förlora igen, så skulle hypen kring honom vara slut. Men denna anspänning borde minskat avsevärt när han var så överlägsen, kan man tycka. Jag förstår faktiskt inte hur bara energin försvann på en gång.

        • Erik Hellborg
          21 August 2016 at 06:22

          Mmm håller med om mycket som du säger. Som ja skrev nån annanstans gällande Nate; en ynka TKO torsk på 23 fajter i UFC. Killen är ju nästan omöjlig att knocka.

          Med det sagt tror jag 2 faktorer spelar in i varför energin verkar gå ner sådär redan i andra.

          – Även fast Conor inte träffas nämnvärt mycket första 7-8 min av matchen så verkar han ändå behöva lägga en jäkla massa krut i nästan varje slag för å straffa Nate. Det är inga Bisping puffar som slängs iväg utan rejäla kombos hela tiden.

          Nate som sparras non-stop senaste 10-15 åren med fan mellanviktare av världsklass i Shields/Nick kan ju ta Conors bomber, lägga sig å bara vänta på att bli uppställd.

          – Den andra grejen är bristen på variation i sparkarna från Conor. Det är en jäkla massa legkicks i början, men utan nån statistik uppkollad tror ja inte han drog en enda hög spark. Typ 1 eller 2 mot magen i slutet. I 145-p drar han ju ett gäng olika sparkar mycke mot kroppen på motståndaren vilket håller honom fräschare och vice versa för mottagaren :-)

          Sammanfattningsvis tror jag tempot i matchen inte var nåt speciellt jobbigt för Diaz. Han hade nog kunnat köra nån rond eller 2 till hehe. Så hatten av för honom. Grym fajt.

        • Erik Hellborg
          21 August 2016 at 06:44

          Tror det här med anspänningen var den största anledningen till Conors energidropp. Att han ska ha dålig tank köper ja inte. Han blev dränerad av allt kring fajten och Diaz som motståndare.

          Tror också Nate kände en stort lugn när det kommer till groundgame-delen. Precis som i Werdum vs Cain så kunde brassen köra sin boxning och sina sparkar helt obekymrat för Cains nedtagningar.

          Samma med den här fajten där Nate kan ta en smäll, gå ner och sen va helt lugn då Conor inte hade nåt intresse alls av att följa upp.

          • Yourston
            24 August 2016 at 07:07

            Jo så kan det vara – en av Diabrödernas styrkor: press som dränerar motståndaren. De har egentligen i princip aldrig varit överlägsna förrän motståndaren antingen gasat eller gett upp mentalt pga pressen. Men här borde det varit tvärtom – Diaz hade inte en sportslig chans förrän Conor gasade, och jag tycker det i stället borde gett honom energi….?

  • John Sjöström
    21 August 2016 at 01:55

    Hade inte Conor fått in de där bensparkarna i början så hade nog fighten sett ut som den förra. Conor behöver jobba på sin kondis i framtiden. Alla andra utmanare kommer se detta som hans största brist.

  • Erik Hellborg
    21 August 2016 at 03:05

    Tycker det är lite skumt att Conors kondis plötsligt identifieras som hans stora svaghet. Inte nån gång innan Dias fajterna har jag sett, läst eller hört nåt alls om att hans kondition ska vara akilleshälen.

    Nate har en ynka TKO torsk på 23 UFC fajter. Killen är näst intill osänkbar och har kondition som en av sina absoluta styrkor.

    Min poäng är att om man vinner 3 ronder mot en större, tyngre fajter med ett sånt monsterflås som Nate har, då bör man ha hyfsad kondis själv :-)

  • Kirurgen
    21 August 2016 at 06:16

    conor vann definitivt matchen men det är två saker som jag har lite svårt att greppa. 1.varför blir conor trött efter två ronder i reletivt lågt tempo utan grappling. 2. efter att diaz byggt upp momentum i tredje hur kommer det sig att han såg slö och slapp ut i fjärde är inte likt diaz bröderna de blir ju bättre och får mer energi när motståndaren tappar energi.

    conor är definitivt den bättre fightern på allt utom uthållighet (och bjj om de kommer ned på marken) så frågan är hur en tredje match går. jag håller på conor men om han inte ändrar något i träning eller liknande som gör att han får bättre uthållighet tror jag diaz tar den tyvärr.

    • Erik Hellborg
      21 August 2016 at 06:23

      I 155 tror jag det blir en annan historia….

      • Kirurgen
        21 August 2016 at 06:29

        är det så att conor inte är van att flytta runt på den vikten han har i WW och att det är det som gör att han gasar?

        • Erik Hellborg
          21 August 2016 at 06:40

          Låter väl inte helt omöjligt. Inte tänkt på :-) Sen kan man väl sätta Conors insats konditionsmässigt i jämförelse med Nates? Tittade på matchen nu igen och Nate håller ju inget supertempo själv utan verkar många gånger i matchen rätt mör precis som Conor. Å då är han väl känd som rena kondis-fenomenet med triathlons och marathons på fritiden? Kan va Nick som gör detta men tror Nate kör en del också hehe

          Jag gillar båda fajters. Dom e helsköna. Kan bara inte köpa den här kondisfrågan som alla ställer mot Greggen. Känns tunt ;-)

          Får väl äta upp det när han går upp till HW å gasar mot Big Country

          • Kirurgen
            21 August 2016 at 06:45

            fast nate blir träffad ganska många gånger i de två första ronderna och att bli träffad är jobbigt conor däremot blir ju knappt träffad och grapplas inte eller rör sig så mycket. han rör sig effektivt men inte så mycket jag tycker iaf en proffs fighter ska orka detta i åtminstone 5 ronder

    • Donnart
      21 August 2016 at 09:10

      Tyckte Nate också såg lite ansträngd ut i tredje, även om han förstås var mkt fräschare än Conor. Tyvärr gasade han ut sig i slutet av ronden genom att ge järnet sista minuten, dessutom genom att ladda slagen okaraktäristiskt mycket. Men han vädrade väl avslut antar jag…

    Svara