Dana White vill se direkt returmatch mellan Woodley och Thompson – mästaren tveksam

Efter det oavgjorda resultaten i titelmatchen mellan Tyron “The Chosen One” Woodley och Stephen “Wonderboy” Thompson ser Dana White en omedelbar returmatch som det enda logiska. Men mästaren är inte lika säker på den saken…

I den delade huvudmatchen på UFC 205: Alvarez vs. McGregor fick vi se en titelmatch om welterviktsbältet, där mästaren Tyron Woodley (16-3-1) tog sig an topprankade Stephen Thompson (13-1-1) i en spännande femrondare. Efter full tid utropades Woodley felaktigt till segraren, innan Bruce Buffer kom med en korrigering och offentliggjorde ett oavgjort resultat via majoritetsdomslut.

Matchen var både otroligt jämn och utseddes senare till Fight of the Night på den historiska New York-galan. De flesta – inklusive UFC:s vd Dana White – menar nu att en omedelbar returmatch är ett naturligt nästa steg.

“You rematch it. It was a draw. The fight was ridiculous. It was the ‘Fight of the Night.’ Do it again,” sa White på presskonferensen efter galan och fortsatte:

“That one makes sense. I think it makes sense.”

Foto: Mazdak Cavian

Dana White gjorde ingen hemlighet av vad han vill se härnäst. Foto: Mazdak Cavian

Woodley öppen för match mot Conor McGregor istället

När Woodley tillfrågades om saken var han dock inte alls lika säker och nämnde dubbelmästaren Conor McGregors (21-3) namn istället.

“Well unlike the last fight when I won the belt and I got 20 seconds to think about it and everybody wanted to see who I’m fighting immediately next, I think I deserve – many of you guys didn’t pick me to win this fight, many of the crowd was against me. So I’m gonna talk to my management team and we’re gonna see what’s next for me. I don’t know if Mr. McGregor wants to go for a third belt. It looked like he was talking a little noise in the back so we’ll see. We’ll see what happens.”

Han kände att han borde ha vunnit och är även förvånad över att domaren inte stoppade matchen i den fjärde ronden.

“It was a tough fight. I thought I won the fight. I thought the fourth round, I believe when I almost had him finished, I thought they probably should have stopped the fight. I saw his eyes roll back. I was surprised they didn’t stop it. It looks like in Eddie’s fight they stopped it a little bit sooner than mine…”

ATLANTA, GA - JULY 30: Tyron Woodley celebrates his knockout victory over Robbie Lawler in their welterweight championship bout during the UFC 201 event on July 30, 2016 at Philips Arena in Atlanta, Georgia. (Photo by Jeff Bottari/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images)

Tyron Woodley är fortfarande ute efter “money fights” snarare titelförsvar mot värdiga topputmanare. Foto: Jeff Bottari/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images

Föreslår att Thompson och Maia gör upp först

Woodley poängterar att detta inte bara är en sport – utan även till stor del underhållning – och att han är säker på att alla skulle vilja se honom mot McGregor. Visst, det kommer kännas trist för välförtjänta utmanare som “Wonderboy” och Demian Maia (24-6) – men de kan ju möta varandra så länge, menar han.

“I’m just gonna sit back, go back to the drawing board, talk to my management team, see what’s important. Obviously this is a sport but it’s also entertainment. If Conor McGregor wants to fight me, I think all you guys are going to want to see that fight. It’s going to suck for Wonderboy and Maia because those guys feel like they deserve the shot but maybe they can fight each other in the meantime.”

Omslagsbild: Zuffa LLC via Getty Images

Relaterat:

Kategorier
NyheterRekommenderatSenaste NyttStephen ThompsonTyron WoodleyUFCZ-Klistrad artikel

Ashah Tafari är en tidigare landslagsman och nordisk mästare i karate som har jobbat på MMAnytt sedan mars 2015. På ett eller annat sätt har han sysslat med kampsport nästan hela sitt liv och idag är han en riktig MMA-nörd på heltid likväl som en flitig domare i karate. | E-post: [email protected] | Instagram: @mma_ashah
60 Kommentarer
  • Nick
    14 November 2016 at 03:44

    klart det ska vara rematch .. Rond 1 till woodley , rond 2 , 3 o 5 till thompson och en 10-8 rond till woodley i rond 4 ..

    • Erik Hellborg
      14 November 2016 at 05:04

      yup, klart som ba den ;-)

    • Borgen
      14 November 2016 at 06:46

      En domare gav 10-8 till Woodley i första ronden och den andra som gav en 10-8, gav den i 4e. Men tycker draw var ett rättvist resultat, även om jag verkligen hoppats på att Wonderboy skulle vinna. Kan ju inte annat än längta efter rematchen :)

    • Herr Elof
      14 November 2016 at 06:52

      Normalt sett ja, men Maia är också förtjänat av en chans… Och han börjar bli gammal. Tycker han ska gå före

    • Sonny
      14 November 2016 at 08:21

      Precis, rätt poäng. En av den mest självklara rematchen någonsin.

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    14 November 2016 at 04:57

    Så länge det blir draw då betyder det att bältet stannar hos Woodley och på så sätt har han vunnit. Han har lyckats försvara sitt bälte och Wonderboy har misslyckats med att vinna bältet. Nej det ska absolut inte bli en rematch efter allt Woodley fått gå igenom med hat av alla från publiken, domslut ändringen och kriget i octagon. Inga mer direkta returmöten, nej tack! Däremot så ska Damian Maia vara den som får chansen på titeln och inte Conor eller någon annan. Den enda som kan gå före i kön är om GSP gör comeback. Maia ska inte behöva gå fight mot Wonderboy, han ska få sin chans nu, det räcker. Wonderboy kan få möta Lawler och förtjäna sin titelfight igen.

    • Erik Hellborg
      14 November 2016 at 05:03

      Om Woodley genom ett draw “vunnit” är det enda logiska med ditt resonemang att Wonderboy genom ett draw “vunnit” sin plats som title-contender igen

      Så jag håller med dig helt. Bli kanon med Woodley vs Wonderboy 2 :-)

      • FreeNickDiaz
        14 November 2016 at 05:25

        Av alla logiska och ologiska rematcher så är det här den mest logiska! Om det inte ska bli en retur efter en oavgjord match så bör det ju aldrig bli det…

        • Erik Hellborg
          14 November 2016 at 05:39

          Näe faktiskt. Inte ens tänkt på det så men är ju rätt logiskt helt klart :)

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        14 November 2016 at 05:28

        Nej Wonderboy har inte vunnit title-contender igen genom sitt draw för han misslyckades med det uppdraget han va där för.

        • FreeNickDiaz
          14 November 2016 at 05:32

          Grejen är väl att man vill se vem som är den bästa welterviktaren i världen..? Eftersom matchen slutade oavgjort så känns det ju lämpligt att man bokar en retur som förhoppningsvis ger svaret.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            14 November 2016 at 10:44

            Bäst är Woodley som har bältet och försvarade det.

          • FreeNickDiaz
            15 November 2016 at 07:18

            Vi får nog helt enkelt enas om att vara oense.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            15 November 2016 at 12:35

            Absolut

          • Coyote
            15 November 2016 at 08:58

            Bäst är Wonderboy som inte har förlorat mot Rory.
            Bäst är Wonderboy som hade en 7 fight win streak.
            Bäst är Wonderboy som inte fick titelchans efter att ha slagit Kelvin Gastelum via split decision.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            15 November 2016 at 12:35

            Nej, bäst är mästaren.

          • Coyote
            15 November 2016 at 03:17

            helt 100% ologiskt… Många gånger har det bevisats att mästaren inte var den bästa i divisionen… Var Eddie Alvarez någonsin en bättre fighter i lättvikt än Conor, för att han, ett tag hade bältet och Conor inte hade det? Nej… I fighten får man svaret, vem vinner, vem förlorar…. I det här fallet blev det _lika_.. Dock har Wonderboy en bättre vinst-streak och vunnit mot mer imponerande motstånd… Att woodley har bältet är intetsägande…

            Är Michael Bisping den bästa fightern i mellanvikt?

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            15 November 2016 at 05:38

            Den som har bältet är bäst tills motsatsen bevisas och bältet tas ifrån dom. Sen kan någon vara en bättre fighter med mer kvalitéer men han måste då steppa upp och vinna bältet annars är han inte bättre.

          • Coyote
            15 November 2016 at 08:30

            Nej, enligt din åsikt är det så,möjligtvis.. Men inte med ett logiskt resonemang… Du hittar på egna regler om vad som definierar” bättre” isådanafall… Att ha ett guldskärp runt midjan betyder inte att man är bättre, då UFC ofta skitar i rankingar och matchar lite som man vill…

            Vad fan tror du “oavgjort” betyder förresten?

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            15 November 2016 at 09:17

            Oavgjort i slaget men den som har bältet vann kriget

          • Coyote
            15 November 2016 at 09:52

            Platityder och svammel… Sjukt ointsägande inlägg

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            16 November 2016 at 02:04

            Kanske du som inte fattar?

          • Coyote
            16 November 2016 at 09:34

            Du har gett exakt 0 argument, bara en massa teser, aldrig förklarat varför du tycker så utan säger bara. Mästare= bäst, så är det bara, solen går upp i väst, bollen är rund etc etc.

            Jag tror inte du heller fattar, du bara tycker

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            16 November 2016 at 02:58

            Den som vinner titeln är för tillfället bäst tills motsatsen bevisas spelar ingen roll hur många oavgjort matcher man haft på vägen dit. Den som har titeln har gjort det som krävs för att ha kvar titeln. Den som inte vann titeln har inte gjort tillräckligt. Mycket enkel mattematik.

          • Coyote
            17 November 2016 at 09:33

            Självklart spelar det roll, då UFC inte följer sina egna rankings… Hur bra fighters man har mött och man har vunnit ( eller förlorat) mot dessa…
            Dina” logiska” resonemang” bygger på fallasier… Bara en massa påståenden och “sanningar” som du själv har kommit på…

            Varför skulle man vara bättre än nån annan vara för att man har ett guldskärp runt midjan? Förklara det, om du kan.

            “Den som vinner titeln är för tillfället bäst tills motsatsen bevisas spelar ingen roll hur många oavgjort matcher man haft på vägen dit” _Varför_ skulle det göra dig bättre än någon annan?

            Hur _BRA_ du är är det som avgör om du är bättre än någon annan, inte hur tur du haft med motståndare, säger ju sig självt, enkelt att förstå

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            17 November 2016 at 11:32

            Du skriver ord men inga visor. Målet är bältet, vinner du den är du bäst tills någon annan tar den ifrån dig. Enkelt.

          • Coyote
            18 November 2016 at 10:01

            Men varför är den med bältet automatiskt bäst?! Du påstår det om och om igen men du förklarar aldrig varför det skulle vara så… Många gånger går ju folk om i rankingarna, de möter inte de bästa motståndarna, men lyckas ändå knipa bältet… Då är ju någon som möter bättre motstånd och _vinner_ rimligtvis bättre?

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            18 November 2016 at 12:04

            Man måste ta titeln. Titeln avgör. När han tar titeln från den som har den då är han bäst

          • Coyote
            18 November 2016 at 12:19

            Men _VAAARFÖR_? Igen hittar du på egna kriterier… Varför avgör titeln?

            Det är inte som andra sporter då man har en utslagningsturnering, eller en liga, man måste prestera för att nå en final, en titelmatch.. i UFC är det inte så…En kille som har slagit fler topprankade och inte förlorat på hur länge somhelst, vs en kille som har förluster, trots att han har mött lättare motstånd kan inte rimligen anses vara bättre på MMA..

            Vilket även oddsen reflekterade.. Både Wonderboy och Conor var oddsfavoriter trots att de inte hade bältena innan.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            18 November 2016 at 01:57

            Aja du vill inte förstå.

          • Coyote
            18 November 2016 at 03:11

            Du klarar inte av att förklara dina egna åsikter.. Troligen för att det inte existerar något djupare resonemang bakom dem, utan du bara tycker.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            18 November 2016 at 08:55

            Ok vi säger så. Men när folk inte fattar den enkla mattematiken som förklarats gång på gång då tröttnar man.

          • Coyote
            19 November 2016 at 05:51

            Det du håller på med är inte matematik…

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            19 November 2016 at 07:58

            Dåså

          • Andreas Sandberg
            18 November 2016 at 03:56

            Du säger att för att vara bäst måste man ha bältet och man är det tills någon har tagit det ifrån dig. Så därför är onekligen Woodley bättre än Lawler. Men hur kan han vara bättre än en kille som det precis blivit oavgjort mot? Bara för att han har ett guldskärp så betyder ju inte det att han är bättre än Wonderboy för det blev ju oavgjort.

            Sen undrar jag vad det inte är Coyote inte förstår, som du säger, för du har aldrig förklarat något

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            18 November 2016 at 08:54

            Jag har förklarat det gång på gång och börjar tröttna på att den enkla mattematiken inte kan förstås.

        • Erik Hellborg
          14 November 2016 at 05:39

          Hehe trodde väl du skulle skriva nåt sånt ;)

          Tur att vi inte är match-makers dåra

          Verkar ändå som att majoriteten av fansen och viktigast av allt, Dana White, vill se en rematch. Så det lär bli så.

          Lider lite me Maia såklart. Han förtjänar en titelfight. kanske blir det för han men tror fan inte d….

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            14 November 2016 at 10:44

            Känns som att han kommer få möta Cerrone och förlora och det vore synd.

      • FreeNickDiaz
        14 November 2016 at 05:29

        I ett sånt här läge där en titelmatch slutar oavgjort så vore det ju coolt om dom körde en sjätte rond där vinnaren av den ronden vinner matchen.

        • Erik Hellborg
          14 November 2016 at 05:40

          Oooof d hade vart nåt. Lite K1 style va? :)

          • FreeNickDiaz
            14 November 2016 at 06:11

            Exakt! Man vill ju gärna att en titelmatch avgörs. Det skulle ju också tillfredställa törsten av “vem hade vunnit om matchen fortsatt”

        • tojo77
          14 November 2016 at 07:55

          Som fan. De skulle behöva vara riktigt snabba med domarsiffrorna så att kropparna slipper kallna och bara får en rondvila på en minut. Tröttaste fightern ska inte heller hinna vila upp sig mer. T.ex. kunde domarna inför rond 5 flagga för att det är riktigt jämnt så att varje corner är beredda på att köra direkt efter en minut. Jag röstar för!

          • Headown
            15 November 2016 at 12:47

            Hahaha.

          • Ashah Tafari
            15 November 2016 at 10:55

            Där sa du verkligen nåt. Finns ju motsvarande både i TUF och även TUF-finaler med fjärde rond, så vore ingen omöjlighet i framtiden :)

        • HataPK
          15 November 2016 at 09:08

          Precis som i K1! Ahh nostalgi överdos

          • FreeNickDiaz
            15 November 2016 at 11:36

            Ja det var fan tider det!!! K1 på Eurosport!

          • HataPK
            15 November 2016 at 12:14

            Precis, fan kvällens höjdpunkt. Hoost Aerts Hug jävlar vilka kämpar.

    • Headown
      15 November 2016 at 12:47

      Woodley gräver sin egen grav.

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        15 November 2016 at 12:36

        Varför?

        • Headown
          16 November 2016 at 07:56

          Genom att vara som han är, oerhört dryg och självgod.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            16 November 2016 at 03:00

            Jag ser inte det du ser iaf.

          • Headown
            17 November 2016 at 09:01

            Det är bland annat det som gör världen till en underbar plats – alla känner inte samma sak.

  • Nikoo
    14 November 2016 at 07:41

    Kan inte gsp komma tillbaks och återställa lite ordning snart.. Sen kan de signa mvp också men då kommer det göra ont

    • Robert Tyborn Axt
      15 November 2016 at 01:03

      Det hade helt klart varit intressant och kul att se hur GSP står sig mot dagens top 10.

  • Michael Bressler
    14 November 2016 at 08:58

    Får Wonderboy en rematch så borde definitivt Condit fått en rematch med när han ansågs som den riktiga vinnaren mot Lawler…

    • Erik Hellborg
      15 November 2016 at 08:21

      Mmm av fansen ja. Inte av domarna. Känns inte som samma sak ;) Även om jag själv oxå hade Condit som vinnare. Hade gärna sett Condit vs Lawler nu dock. Kan d va nåt?

  • Lallarn
    14 November 2016 at 10:16

    Eftersom det blev en rematch mellan Edgar och Maynard borde det bli det här också. Trist för Maia, men om Thompson vinner titeln har han nog större chans att själv bli mästare.

    • Erik Hellborg
      15 November 2016 at 08:22

      Känns som majoriteten helt klart vill ha den fajten. Wonderboy vs Woodley alltså

  • Headown
    15 November 2016 at 12:46

    Woodley är utanför tvekan den mest gnälliga, omogna människa jag hört talas om i livet. “Rematch..” – vad annars?

    • Erik Hellborg
      15 November 2016 at 08:24

      Yup. Försöker komma underdund med vad det är med Woodley jag ogillar. Men det är gnället helt klart.

      Miesha Tate växte som fan i mina ögon med sitt “Im the champ, I have to stay activd, take on any contender” etc etc. Nåt sånt sa hon tror jag ;) Så ska det fan låta!!! Det är en såk champ man vill ha!

    Svara

    Senaste kommentarerna
    Omröstning

    Vem borde Alexander Gustafsson möta i sin UFC-comeback?

    Visa resultat

    Loading ... Loading ...