Foto: Mazdak Cavian

Fredagsfrågan: Rätt eller fel av UFC att boka ”money fights” om bältet?

I takt med att UFC allt oftare ger ut titelchanser till lägre rankade fighters på grund av ekonomiska intressen är det dags att ta sig en funderare kring denna utveckling.

– Member when the UFC title fights was between the champ and the nr. 1 contender?

– Oh, I member!

Skämt åsido. För något år sedan var det inte ofta fighters rankade under topp 5 fick chansen att utmana om bältet i UFC. Generellt sett gavs chansen oftast till den högst rankade i divisionen, alternativt till någon annan i toppskiktet som imponerat mer på omvärlden med sina meriterande vinster.

Idag ser läget ofta helt annorlunda ut.

För en månad sedan klev nummer 13-rankade Dan Henderson (32-15) in i buren och gjorde upp mot Michael Bisping (30-7) i en match om mellanviktsbältet. Mellanvikt som är en av de mest konkurrenskraftiga divisionerna just nu. Förra veckan stod det klart att nummer 6-rankade bantamviktaren Cody Garbrandt (10-0) blir Dominick Cruz (22-1) nästa utmanare och nästa lördag går dessutom fjäderviktsmästaren Conor McGregor (20-3) titelmatch i lättvikt mot Eddie Alvarez (28-4) – utan att tidigare ha gått match i viktklassen under sin UFC-karriär.

Ser man på varje fall för sig går det ofta att argumentera för varför just den matchen var rätt att boka, men det går inte längre att blunda för åt vilket håll utvecklingen kring ”money fights” i UFC går och hur strukturen ser ut i dagsläget.

Frågan är givetvis komplex men man måste undra vad detta får för konsekvenser i längden, när mästare inte nödvändigtvis behöver vara bäst i sin respektive division längre.

Så vad säger ni – är det rätt eller fel av UFC att boka ”money fights” om bältet?

Omslagsbild: Mazdak Cavian

Kategorier
DiskussionExklusivt på MMAnyttFredagsfråganNyheterRekommenderatUFCZ-Klistrad artikelz-Senaste Nytt
22 Kommentarer
  • jenscosmos
    4 november 2016 at 05:30

    HATA ”moneyfights” !

    Självklart blir det roliga och spännande matcher oftast, men det kommer ju döda sporten helt och hållet. Vad är det för vits med att ha ett rankingsystem om man bortser från det varannan match och bara bokar det som säljer bäst?

    Slopa alla moneyfights och gör något mer hållbart av hela organisationen istället för att försöka mjölka ur maximalt med pengar under varje gala…

    • Roosen
      4 november 2016 at 05:55

      Instämmer! Det ska vara viktigare att ha bältet och vara ”världsmästare” än att snacka skit och sälja PPVs.

      • Yoho
        5 november 2016 at 01:49

        Mm, märkligt att Mcg t ex direkt får titelmatch efter att ha gått 1-1 mot Diaz. Han blev avslutad i 1a matchen och vann knappt på poäng i 2a, och ja Diaz är lightweight.

    • Profilbild på Sepenoob
      sepenoob
      5 november 2016 at 12:41

      Dom vill ju tjäna pengar så givetvis kör dom moneyfights. Hur mycket cash skulle en titelmatch mellan dos Anjos och Khabib dra in t ex? Hur kända är dom världen över? Tycker det är helt rätt som man gör nu. Även om man sportsligt sett tycker synd om dom som hamnar mellan stolarna.

      • jenscosmos
        5 november 2016 at 09:37

        Klart dem vill tjäna pengar. Men hur länge tror du det håller i längden? Blir bara mer och mer ”show” av det hela, och allt det sportsliga försvinner. Att boka någon sån fight då och då tycker jag är bra för själva hypen osv.

        Men senaste tiden har det varit lite väl mycket, jag iallafall vill fortfarande kunna kalla det en sport. Man har ju ett rankingsystem av en anledning?

        Däremot Cody – Cruz förstår jag, Cody har visat att han har krut i nävarna och verkligen kan sätta händerna på det bältet även om han just nu bara är rankad 6a.

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    4 november 2016 at 06:37

    Beror lite på skulle jag säga.

    Conor tex skulle egentligen gå om bältet längesedan efter att han rensat sin division med vinster över fighters som Porier som sedan gick och vann en hel del fighter i 155, Holloway som idag egentligen borde fightas mot Aldo och som borde ligga högst rankad efter Aldo, Mendez som då va rankad nr 3 samt ett svar på The wrestler question och sist men inte minst så vann han över one of the p4p nr 1 of all time med en 13 sekunders knock. Så med andra ord han rensade en hel division helt och hållet där bara Holloway höll ut 3 ronder pga att Conor skadade knät under fighten. Så om någon bjuder på väldigt underhållande fighter och rensar divisionen så som Conor gjorde till den grad att den han knockade på 13 sek idag håller i interimbältet då är det rätt läge att låta honom gå en superfight en viktklass över sin egen. Sen när det väl va bokat och klart för en superfight som RDA själv frågade efter när han vann över Cerrone då drog RDA sig ur. Vad gjorde Conor? Gjorde han som tex Jon Jones när han skulle på kort notis möta Chael Sonnen och inte ville det? Eller som Werdum när Cain skadade sig? Nej han ställde upp för fansen, de som hatar honom och älskar honom, han ställde upp för UFC och tog en fight i en viktklass där han aldrig gått en fight förut och där allt va till hans nackdel. Han hade kunnat sitta och vänta på RDA istället och ingen hade klagat. Så inte bara att han tog fighten och alla dess förändringar på kort tid, han tog den ytterliggare en viktklass upp så att vi kan få njuta av showen och så att motståndaren kan klara vikten och dyka upp och så att han kan tjäna pengar samt företaget. Tyvärr så förlorade han den fighten. Det enda rätta UFC kan göra för Conor är att repay the favour och låta honom rätta till sitt misstag så att han får en till chans att vara där han ska vara och det är en fight om 155 bältet. Vad gör då Conor, man som han är? Han säger jag ska rätta till misstaget i samma viktklass där jag förlorade trots att allt är emot mig på den viktklassen mot en större kille som troligtvist kommer väga minst 10 kg mer än mig när vi går in. Han klarar utmaningen och vinner i en fight som går ner som en av historiens bästa mma fighter och som hyllas av alla från Manny Paqiaou, Mike Tyson och andra fighters hela vägen till kändisar som Kanye West och många mer. Sen för att inte tala om att motståndaren han mötte är en topp 4 lightweight. Så han har i stort sätt vunnit över en topp rankad stor lightweight som blir farligare för Conor i 170. Nu är han värd sin chans i 155 och köra om bältet. Så när fakta ser ut så som jag har skrivit och det på det hela blir en money fight då är det mer än rätt.

    Vad gäller Cody vs Cruz då kan jag förstå logiken då vi redan sett en fight mellan Cruz vs TJ för inte så längesedan och många klagar på antalet rematches som de börjat tröttna på. Sen finns det en Cody som har om jag kommer ihåg rätt 10 raka vinster i UFC mot vissa bra fighters som han vunnit över in spectacular fashion och som tillhör Team Alphamale som har Uraijah Faber där och som tidigare har krigat mot Cruz och ligger under med 2-1 och nu kan Cody hämnas Coachens förlust och han va ändå typ en vinst ifrån att få chansen så varför inte bara skynda på processen och sen låta TJ möta vinnaren där vem det än blir så blir det en rolig fight. Jag kan förstå att Cody får den här fighten också. Även fast jag tidigare antytt att TJ blir pissad på.

    Money fights blir löjligt när det blir så som Woodley gjorde när han live on tv duckar Wonderboy och börjar prata om att fightas mot Nick Diaz. Ok att vilja möta GSP men att säga om det inte går då vill jag ha Nick Diaz fast än det finns top contenders som Maia och Wonderboy där och då. Det där är löjligt och då kan man inte låta det passera och ge efter. Men Conors och Codys fall är annorlunda, speciellt Conors.

    Min åsikt, ni behöver inte gilla den eller hålla med om den men jag förklarar så utförligt som jag orkar varför jag ser det på det sättet. Så antingen argumentera emot på ett moget sätt eller skippa att argumentera och svara på ett barnsligt och omoget sätt.

    • Profilbild på Hoobabablooba
      Hoobabalooba
      4 november 2016 at 06:43

      Helvete längsta kommentaren jag sett. Du behöver ett par styckindelningar även i början, blir jobbigt att läsa annars. Man pallar inte läsa ens nu.

    • MMABEAR
      4 november 2016 at 11:11

      Wooooooow. Klarade av 5 rader. Kvalitet, inte kvantitet.

    • Profilbild på Sepenoob
      sepenoob
      5 november 2016 at 12:44

      Håller med om allt du skriver.

    • Holythe83
      5 november 2016 at 08:34

      Cody har väl ändå inte 10 raka vinster i UFC? annars håller jag med om allt du skrev.

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        5 november 2016 at 08:37

        Jag vet inte men tyckte att jag läste det någonstans.

        • Holythe83
          5 november 2016 at 08:42

          han e 10-0-0 så det e hans record men som jag fattar det har han 5 vinster i UFC å 10 totala fights alla segrar. Känns skumt om han börjat sin pro karriär i UFC med 0 fights då hade vi nog hört mer om det a la CM Punk. Men visst tycker Cody e förtjänt av en titelchans. Holloway har 9 raka segrar å det längsta sviten utan titelchans förnärvarande

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            5 november 2016 at 09:00

            Ok nu är jag med i matchen igen.

    • Andreas Sandberg
      5 november 2016 at 01:40

      Jag tycker du gör en ganska bra poäng om Conor, men bara ganska för vissa saker har hänt som gör att historien nu passar din kommentar. Att denna fighten blir av tycker jag inte är så konstigt lite som du skriver han besegrar faktiskt Diaz som är högt rankad i den viktklassen.

      Men att RDA blev bokad där hade han motståndare i

      1. Rematch mot Aldo som alla andra stora mästare nästan fått eller skulle få. Renan Barao fick det (visst kunde inte klara vikten), Weidman hade det bokat, Ronda går direkt in till titelmatch, GSP hade också fått det, Jones osv.

      Men då säger kanske folk fast det var en sån övertygande seger att Aldo inte förtjänat det, det för mig till när TJ Dillashaw var med i Rogans podd efter titelvinsten där han säger något i stil med att han inte trodde det på grund av att han visade dominansen hela matchen och sa hade jag däremot knockat honom i första ronden så hade det funnits ett case med vad hade hänt om matchen fortsatt var det en skräll, lucky punch etc… Vilket går att applicera på Aldo-Conor

      2. Frankie var i det skedet stekhet.
      3. Holloway lite som Frankie men inte riktigt men med caset att Conor inte slagit ut honom, jag vet om knäskadan och ändå var det dominerande men där finns något de hade kunnat bygga på samt den otroliga klättringen för Max.

      Den största och kanske mest aktuella var Frankie och nu blev saker som de blev att han inte klarade Aldo och då kommer folk peka på det och säga att han då inte klarat av Conor. Men vid tidpunkten av Conors titelseger tycker jag han skulle mött Frankie eller Aldo. Och nu tycker jag han borde möta Aldo men man kan inte klaga på att han inte är förtjänt av matchen mot Eddie.

      Sen håller jag nog inte riktigt med dig i att Conor gör saker för fansen, men det är bara min bild av honom :)

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        5 november 2016 at 03:17

        Du har absolut en poäng i det du skriver. Du skrev det du skrev utförligt med solida argument och det kan jag respektera. Frankie skulle isåfall vara den med starkast case att få fightas mot Conor. Men intresset för Conor, UFC och fansen låg i det här supermötet mot RDA mer än mötet mot Frankie. Jag tror han gör mycket för fansen eller iaf en image han har som känns äkta. Aldo drog sig ur en fight och sen förlorade på 13 sek. Det är lite skillnaden mellan det som hände Renan Barao och Aldo. Men visst kan jag förstå Aldo att han vill ha en rematch och snackar inte så mycket emot det. Jag är mer inne på att Conor förtjänar det han får och det nödvändiggör inte att Frankie eller Aldo inte förtjänar deras fight mot Conor. Det ena utesluter inte det andra.

        • Andreas Sandberg
          5 november 2016 at 07:32

          Vad trevligt internet kan vara och ja Conor tycker jag också förtjänat det han fått sen att jag inte vill se det är en annan femma

  • Profilbild på Hoobabablooba
    Hoobabalooba
    4 november 2016 at 06:45

    Absolut att det lockar med moneyfights! Är alltid roligt att kolla på men tycker verkligen att dom ska få tillbaka sporten istället för showen. Börjar gå för långt! Man vill ju att MMA ska anses som en legitim sport världen över, vilket är svårt när dom håller på såhär.

  • Profilbild på Peter Andersson
    Peter Andersson
    4 november 2016 at 07:42

    Moneyfights är moneyfights för att det är de matcherna många vill se, det går inte att komma runt. Men visst, i en perfekt värld hade jag väl helst sett att titelchanser delades ut enbart på meriter. Då är bara det enda problemet att inget rankingsystem är helt objektivt.

  • Herr Elof
    4 november 2016 at 07:48

    En gång är ingen gång. Hela jäkla tiden är en gånggång.
    Hade McG nu mött RDA när han skulle? Fine. Visst. Men att sen köra en extrafight mot Diaz, och inte en normal match där han försvarar sitt bälte? Nej tack.
    Vissa money-fights är ju även sportsligt försvarbara. Ronda slåss om bältet direkt? Tja, hon tok-ägde hela divisionen fram till Holly. Om GSP kommer tillbaka och får chans på bältet direkt? Fine by me.
    Att Brock Lesnar fick en genväg till bältet? Mjaaa, visst. Han var ju uppenbarligen bra nog.
    Men som regel vill jag nog att de får ett par fighter mot toppmotstånd I DEN RELEVANTA DIVISIONEN (looking at you McG… och Chael Sonnen?) innan det smäller

  • Bed Intruder
    4 november 2016 at 10:45

    Finns väl ett par som varit intressanta. Tycker det var kul att Henderson fick titelmatch, eftersom jag är fan. Dessutom under omständigheterna så hur gammal han är och hans historia med Bisping så tycker jag det var värt det.

    I övrigt Sonnen/Bones var nog den sämsta money fight jag sett.

    • Profilbild på Sepenoob
      sepenoob
      5 november 2016 at 12:46

      Tyckte inte ens det var en money fight. Kändes mer som en gentjänst för Chael erbjöd sig att rädda 151.

    Svara