Den frispråkiga komikern uttryckte under gårdagen sitt missnöje över hur medier hanterade hans nyliga uttalanden, då ämnet om Jon Jones kritiker nyligen diskuterades under den egna podcasten ”The Joe Rogan Experience.”
Den kontroversiella frågan resulterade som sagt i ett par starka uttalanden och ståndpunkter, vilket är precis i linje med vad UFC:s expertkommentator Joe Rogan brukar stå för. Under ett samtal med Mike Dolce ställde sig Rogan frågande till hur mycket av kritiken mot UFC:s lätt tungviktsmästare Jon Jones (20-1) har sin grund i rasism och avund, vilket således skapade rubriker runt om i kampsportsvärlden. Komikern var dock inte helt nöjd med hur diverse medier valde att rubricera händelsen, vilket han förklarade på Twitter under gårdagen.
HETAST JUST NU
”I didn’t say Jon Jones isn’t more popular because everyone that dislikes him is racist,” skrev han. ”It’s a subject for debate and discussion, that’s it. It’s just ridiculous that legitimate mainstream outlets have misquoted me in the very title of their articles for ”click bait.””
Trots att Rogan har en relevant poäng i det han säger, är rubricering, främst vad gäller internetbaserade nyhetsportaler, ett av de främsta verktyg tillgängliga för att dra uppmärksamhet till sin produkt i fråga. Att misstolka och vrida uttalanden är självfallet aldrig rätt tillvägagångssätt, dock måste viss förståelse för journalister visas, då dagens oerhörda konkurrens nästintill tvingar fram ”säljande” rubriker och liknande metoder för att locka till sig läsare. Med det sagt är det fullt förståeligt att någon tar illa upp då ens ord används, och i vissa fall förvrids, i ett säljande syfte, samtidigt som läsares irritation över vilseledande rubriker även den är rättfärdigad.