Jon Jones tagen för olovlig körning – igen!

Så har det hänt igen. Den före detta mästaren Jon Jones har blivit tagen för olovlig körning. På onsdag tas ärendet upp i rätten. Matchen mot Daniel Cormier på UFC 197 kan vara i fara.

Än en gång har Jon Jones (21-1) hamnat i klammeri med den amerikanska rättvisan. Under söndagen rapporterade lokala medier i Albuquerque, New Mexico att Jones är inbokad för ett besök i domstolen på onsdag. Ärendet gäller olovlig körning. Den före detta UFC-mästaren i lätt tungvikt hade varken körkort, registreringsbevis eller försäkringsbevis med sig i bilen, då han blev stannad av en polis den 31 januari.

Under övervakning

Detta kan äventyra Jones nyligen bokade match mot Daniel Cormier (17-1) UFC 197. Jones är fortfarande under övervakning efter smitningsolyckan i april förra året, då han flydde scenen efter att ha krockat med en gravid kvinna under drogpåverkan. “Bones” slapp då fängelse, men fick en villkorlig dom som innebar såväl samhällstjänst som 18 månaders övervakning.

Inget beslut taget

Kayla Anderson, som är informationsansvarig vid den domstol där Jones fick sin dom, säger i ett uttalande till MMAjunkie att man ännu inte tagit beslut om vad denna senaste förseelse innebär för Jones. Men skulle rätten finna att Jones brutit mot villkoren för sin dom, kan det leda till fängelse för den före detta mästaren:

His (judgement and sentence), Conditional Discharge, has a box that can be checked if a special condition of probation is imposed prohibiting the defendant from driving without a license. That box was not checked, so there is no special condition of probation forbidding driving without a license.

However, all defendants being supervised on probation are required generally to not violate any laws. We have not received at this time a formal report of a violation of probation. It does not appear that Mr. Jones is in custody at (the Metropolitan Detention Center).

Our office has the discretion to pursue a revocation of probation if an alleged incident arises to the level of a substantial violation of probation. Our office makes that determination after we have examined all the facts surrounding the incident. As of today, we do not have enough information about the 1/31/16 incident to make that determination, but we will examine the matter.

Generally, if we decide to pursue a probation revocation, and a judge determines that there has been a substantial violation of probation, it is up to our office whether we seek to revoke a conditional discharge, and it is up to the judge to ultimately decide if a conditional discharge will be revoked and sentence imposed. Those decisions are made on a case to case basis. The court can also impose a wide range of sanctions, some of which do not necessarily require the loss of a conditional discharge.”

Jon Jones har en lång rad förseelser och mindre brott bakom sig. Han har under den senaste tiden talat mycket om hur han ordnat upp sitt liv. Men nu är han ändå där igen, anklagad för att ha brutit mot lagen.

Är den före detta mästaren helt enkelt oförbätterlig?

Foto: Micha Forssberg

Kategorier
Jon JonesNyheterSenaste NyttUFCZ-Klistrad artikel

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
34 Kommentarer
  • Pierre Persson
    8 February 2016 at 07:52

    Synd att UFC bara ser dollartecken framför ögonen och inte vågar stänga av Jon Johns för all framtid.
    Hur många snedsteg ska han få göra? Detta är väl i och för sig det lindrigaste han har gjort.

    • IamThatGuy
      8 February 2016 at 08:00

      Han hade inget körkort med sig wtf ingen försäkringsbevis osv hur pantad är han i huvudet sånt har man i bilen, körkortet i plånboken. Jag tycker inte att han ska bli avstängd för all framtid men denna snubbe är en exempel på att karma inte fungerar han har tagit sig till toppen och är en åsna

      • Candy
        8 February 2016 at 09:23

        Detta är snarare ett typexempel på att karma fungerar.

        • Candy
          8 February 2016 at 09:24

          Åtminstone för den som tror på skiten

        • Peter Andersson
          8 February 2016 at 10:13

          Var det karma som trollade bort hans körkort och reg+försäkringspapper? Ok……..

          • Pierre Persson
            8 February 2016 at 10:41

            Nej, det var nog hans ego.

          • Peter Andersson
            9 February 2016 at 10:30

            Ja, kryddat med nypa arrogans.

          • Candy
            8 February 2016 at 11:34

            Goda handlingar = Positiva utfall i livet. Onda handlingar = negativa utfall. Så ja, absolut.

          • Peter Andersson
            9 February 2016 at 10:30

            Jag är bekant med konceptet karma. Tror du på karma på allvar? Tror du att världens mest framgångsrika människor också är de snällaste?

          • Candy
            8 February 2016 at 11:36

            Om vi skall basera samtalet utefter idén om karma

      • atnek
        8 February 2016 at 09:38

        Det var inte så att han blev av med lappen efter sitt senaste klavér?

        Hoppas dom låser in honom i en liten bur där han måste böja sig ner för att ens få plats. JJ you’re a piece of shit and everything happening to you is a blessing! :)

        • Dont understand
          8 February 2016 at 10:07

          JJ would **** you up

          • atnek
            8 February 2016 at 10:11

            Nope, he’s in jail

      • jonzyjonzy
        8 February 2016 at 11:11

        Härlig känsla, men tänk på att i Jon Jones fall fungerar karma alldeles utmärkt, eller i alla fall enligt min åsikt. Karma måste förstås relateras till hur man vill se JJ’s framtid och vad som sker efter den olovliga körningen. Var uppmärksam på att JJ fortfarande står under skyddstillsyn.

        Styckesindelningar och kommatecken gör det lättare att läsa och följa förståelsen. Gör punkt vid meningens slut. Börja nästa mening med stor bokstav. Om du vill peka på en specifik person använder du bestämd form singular, “den snubben”, eller bara “snubben”. Det finns ingen regel som hänvisar till “en”, eller “ett”, som följer substantivet, något man måste lära sig.

        • atnek
          8 February 2016 at 11:15

          Lär ju inte hända något då USA är ett jävla fittland där man kan begå brott till höger o vänster utan konsekvenser OM man tjänar tillräckligt.
          Land of the free home of the brave. And the rest of the world laughs at you.. Win/win?

          • jonzyjonzy
            8 February 2016 at 11:19

            Inte helt säker. Det finns också en opinion. JJ har trots allt skyddstillsyn.

    • Heimdal
      8 February 2016 at 09:40

      Tycker ditt argument kan göras för fyllekörning och smitningen men vettefan om det hör hemma här. Småsaker som inte skadar nån eller har med fusk att göra ska inte göra en avstängd i min mening.

      • Pierre Persson
        8 February 2016 at 09:53

        Tycker du ska läsa vad jag skrev igen, speciellt den sista meningen.

        • Peter Andersson
          8 February 2016 at 10:10

          Fast du skriver ju även att UFC borde stänga av honom för all framtid så vad ska man tro? Finns ju ingen anledning att stänga av nån som kört utan körkort och dokument, oavsett vad den gjort tidigare.

          • Pierre Persson
            8 February 2016 at 10:38

            Jag skrev att UFC inte vågar stänga av John Jones för all framtid, vilket onekligen är sant eftersom att de lät honom komma tillbaka till UFC knappt ett halvår efter ytterligare ett snedsteg.

            Skrev ingenstans att de borde stänga av honom bara för att han glömt körkortet.

          • Peter Andersson
            9 February 2016 at 10:25

            Hm, du skrev ju faktiskt att han borde bli avstängd för all framtid i kommentarsfältet till en artikel som rapporterar att han kört bil utan körkort och papper så det är ju inte helt orimligt att tro att det var det du menade eller hur?

            Förresten, vågar och vågar, UFC existerar för att tjäna pengar, Jones drar in massa kosing så varför skulle dom skänka honom till en konkurrent? Enda anledningen vore ju om han gjorde nåt så pass hemskt att han skadade UFC som varumärke och därmed kostade dem mer pengar än han drog in men så verkar det ju inte vara.

      • atnek
        8 February 2016 at 10:11

        Ja, va fan ska man med körkort göra? Hell, låt alla köra lite som dom vill. Kanske 10-åringar som precis når ner till gaspedalen?

        • Heimdal
          8 February 2016 at 10:25

          haha visst, och sparka alla som glömmer sina körkort hemma en dag.

          • atnek
            8 February 2016 at 11:04

            Det dumma är att han verkar ha sin lapp kvar efter sitt förra lilla snedsteg.
            Jag utgick ifrån att han blev av med det.

  • atnek
    8 February 2016 at 09:33

    Hahahahahaha

  • juelz
    8 February 2016 at 10:15

    Så jävla klantigt…. Det hade varit riktigt tråkigt om han åker dit för det här och blir borta ännu längre, dock så förtjänar han ju att göra det efter att ha använt sitt “walk out of jail card” bra många gånger nu. Tror han får sitta några månader nu faktiskt. Även om jag tycker att det är en skitsak han torskar för, men ändå.

  • atnek
    8 February 2016 at 10:17
    • juelz
      8 February 2016 at 10:21

      Fast om han har ett körkort, så är det väl inte världens grej, jag trodde han blev av med det i och med hans senaste “olycka”. Tydligen så kan man vara hur vårdslös som helst i trafiken i USA och ändå få ha sitt körkort kvar.

      • atnek
        8 February 2016 at 11:10

        Det trodde jag också… Men tydligen behållar man sånt permanent i USA.
        Eller man kanske behöver skjuta en president eller nåt innan man blir av med det. Dumbass country

        • Peter Andersson
          9 February 2016 at 10:39

          Väldigt hypotetiskt allting, hade han blivit av med körkortet hade han ju förmodligen inte kört bil och hamnat i den här situationen till att börja med eller hur?

        • Snicke
          12 February 2016 at 07:27

          Det finns ju en hel del ex. på hur lagen kan fungera. I dom flesta länder är det nog så att den med cash till dyra advokater kan klara sej undan vad som helst. OJ Simpson, Phil Spector och nyligen Robert Durst är ju ganska klara fall av att cash is king. Iofs. så verkar det ju som Durst till slut inte kan betala sej fri. Men det skulle inte förvåna mej om han lyckas betala ordentligt för sina mord att han går fri.

  • Erik Svanborg
    8 February 2016 at 10:55

    Ingen biggie kanske men hade jag varit villkorligt frigiven hade jag fan sett till att ha körkortet med mig när jag kör bil. Ofattbart.

    • Eric
      9 February 2016 at 12:38

      Behövs inte i Sverige längre, så du är safe! ;) De kollar upp via datorn. Men du behöver ju fortfarande någon form av ID-handling.

  • Mathias
    9 February 2016 at 12:05

    Kjells ord blir sannare för varje gång: fortsätt som du gör, men skaffa en chaufför.

  • Svara