Jose Aldo: “Jag möter McGregor i lättvikt”

Trots att José Aldo återigen är fjäderviktsmästare har han svårt att lägga Conor McGregor bakom sig. I en intervju menar Aldo att han inte skulle ha något emot att möta McGregor i lättvikt.

José Aldo (26-2) förlorade fjäderviktsbältet efter 13 sekunder mot Conor McGregor (21-3) på UFC 194, men fick tillbaka det efter att bältet tagits från McGregor förra månaden.

Detta efter McGregor fått utstå stor kritik då han ansågs ha övergett fjäderviktsdivisionen. En som håller med om kritiken är Aldo, som dessutom menar att McGregor undviker honom aktivt. Detta uppger han i en intervju med Flocombat.

Därför är Aldo nu i stället beredd att gå upp till lättvikt för att få en match mot McGregor:

“I want to get a fight with Conor, but as he is running from the fight, I want to see how things are going to be in the division. But we will fight at lightweight. I don’t want to fight him at featherweight. I’m the champion, and I’ve been beating everyone. I want to fight in another division, too, since this is possible now. It is not possible just for one guy. I will ask for a fight, and I will also deny fights if I want to. Since [UFC president Dana White] said that he doesn’t force anybody to fight… This is me right now.”

Cono

Conor McGregor efter 13 sekunder mot José Aldo på UFC 194.

Dessvärre för Aldo verkar det som att nästa matchning i stället blir mot Max Holloway (17-3) som håller interimbältet i fjäderviktsdivisionen. Holloway, som har tio raka vinster, tog hem bältet efter en KO-vinst mot Anthony Pettis (19-6) under helgens UFC 206.

Aldo ger dock inte mycket för interimbältet. I stället säger han att ska försöka få till en supermatch mot McGregor om titelmatchen mot Holloway skulle gå i stöpet:

“This interim belt is bulls**t, even when I won it [in July at UFC 200] I said that. It is just a f****ing excuse that someone created to save events. That is what this belt means. I’m the champion, and I will be waiting to defend my title. If it is not going to be against Holloway, I could do a superfight or fight in another division.”

Vill ni se Aldo vs McGregor 2?

Omslagsfoto: Josh Hedges/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images

Följ MMAnytt's Youtube kanal idag - Nordens ledande nyhetssajt för MMA, UFC och kampsport!
Kategorier
Conor McGregorJose AldoMax HollowayNyheterSenaste NyttUFC

Har jobbat för MMAnytt sedan 2016 och följt sporten i över tio år.
26 Kommentarer
  • tojo77
    15 December 2016 at 09:22

    Klart som korvspad att jag vill se Aldo vs McGregor 2. Killen var oslagen i 10 år och är 25-2. Han om någon förtjänar chansen att ta revansch för sin brutala förlust.

    • Hiho
      16 December 2016 at 06:25

      Yes det är rätt tragiskt att den fighter som senaste åren faktiskt förtjänat en rematch inte fick det.

      • Jojjasvensson
        20 December 2016 at 09:15

        Du kan ju inte vara seriös med att en kille som blev knockad på 13 sek “förtjänar” en rematch, speciellt i en annan viktklass. Om det vore en jämn fight, visst, då vore det en annan sak.

  • rl
    15 December 2016 at 10:05

    Denna matchning har alltid känts långt borta men när jag nu tänker på det så känns Aldo vs mcgregor i lättvikt inte alls omöjligt..Denna matchning vill nog rätt många ändå se och vem ska han annars möta? Khabib lär ju vara sist i kön även om conors tränare säger annorlunda. Tony furgesson känns inte heller trolig då jag aldrig hört Conor nämna hans namn.. Annars är det väl Nate Diaz egentligen som är den enda jag kan tänka mig men den matchen verkar inte Dana helt såld på..

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    15 December 2016 at 11:58

    Jag tror inte Aldo menar allvar. Jag tror inte han vågar gå upp till LW och möta Conor där. Han måste hålla sig relevant bara. Men om han gör det då kan han ta hem hela spelet och bli champ i två divisioner på riktigt och om han förlorar så har han en ursäkt att luta sig tillbaka till och fortsätta va champ i FW. Men ärligt talat så tror jag inte ens att han klarar av Holloway som han borde fokusera på mer än Conor just nu.

    • tojo77
      16 December 2016 at 07:23

      4,5 kilo hit eller dit spelar nog inte Aldo så stor roll och han har precis samma förutsättningar som Conor hade när han gick upp och mötte Eddie. Förutom att Aldo har väldigt mycket att vinna och väldigt mycket att förlora.

      Skulle han torska mot Conor igen så betyder hans FW-bälte ingenting (igen) för honom.

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        17 December 2016 at 08:50

        Conor kommer komma in större, starkare och mer välmående än vad han gjorde i FW skillnaderna mellan dom i denna viktklass är värre än när de möttes i FW. Aldo lär inte vilja ha denna fight.

        • tojo77
          17 December 2016 at 12:02

          Nu förstår jag inte vad du menar. 4,5 kilo är like mycket på båda herrarna, så Aldo lär komma in större, starkare och mer välmående han med.

          Berätta mer om hur du resonerar kring att Aldo inte lär vilja ha denna fight? Sedan han förlorade har han inte velat ha någon annan fight än denna, först i FW som Conor/Dana vägrade ge honom revansch i (vilket är förjävligt), och nu snart i LW.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            17 December 2016 at 01:02

            Han hade chansen att möta Conor i LW när RDA hoppade ut. Aldo sa tom innan att han va i camp och redo att hoppa in anytime anyplace. Sen när frågan kom då blev det where is José Waldo fasoner.

            När Conor kommer in FW då ser man ju hur dåligt han mår. När han kom i LW då ser han vekligen välmående ut. De där 4,5-5 kg är en större skillnad än vad man tror. Aldo är mycket bättre anpassad till FW än vad han är till LW medans det är tvärtom för Conor. Så om Conor kunde komma in och inte vara välmående i 145 och vinna så enkelt, tänk då vad han kan göra när han är välmående. Sen handlar det inte om vad de väger in på, det handlar mer om hur mycket de kommer väga när de går in i the octagon. Conor kommer vara större och starkare väl därinne.

          • tojo77
            17 December 2016 at 04:37

            Visst var det dumt av Aldo att säga “anytime, anywhere” när alla fanboys kommer ta honom på orden. Ingen tycker väl att det är vettigt att slåss utan att vara väl förberedd. RDA skadade sig och Aldo hade två veckors notice oavsett om han var i camp eller inte. Han var inte i camp för att möta Conor om två veckor åtminstone. Kanske ångrar han att han inte tog fighten.

            Gällande storlek så har Conor 5cm längd och 5cm räckvidd (72″ enl Embedded innan han stod som 74″ range) på Aldo, vilket i praktiken är hälften, dvs 2,5cm. De måtten kommer aldrig ändra sig, och knappast så överlägsna så att Aldo faller på det när de lägger på sig 4,5kg. Betyder ju bara att Aldo slipper banta han med, även om deras standardvikter säkert skiljer sig en del.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            17 December 2016 at 04:55

            Nja jag tror väl ändå att om han va i camp då var det för att möta Conor och inte RDA om Conor skulle skada sig. Så hans anytime anyplace menades mot Conor. Men det där är historia nu egentligen för nu har Aldo sagt att han ska möta Conor i LW så vi får se om han står för dom orden denna gång.

          • tojo77
            17 December 2016 at 04:57

            Han kommer stå för dom orden tror jag och jag ser fram emot returen mycket mer än jag gjorde med match nummer ett. Denna kommer handla om mycket mer!

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            17 December 2016 at 10:14

            Vore dock dumt att se förbi Holloway skulle jag säga. Det verkar han göra och det kan bli hans fall.

          • tojo77
            17 December 2016 at 10:16

            Det har du helt rätt i. Inte tänkt på det.

    • Richierichierich
      16 December 2016 at 11:11

      Nej. Aldo är bättre på nästan allt. Prepare for a wakie wakie.

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        17 December 2016 at 08:37

        Bättre på mycket? Ja, bättre på allt? Nej. Aldo är en mer allround fighter men det räcker inte mot någon som Conor som är större, starkare och har bättre boxning. Sen att mötet ska gå i den viktklassen där Conor är som bäst i? Jag tror inte Aldo vill ha den här fighten på riktigt.

        • tojo77
          17 December 2016 at 12:04

          Om du menar att Aldo är rädd för att förlora igen så håller jag med dig om att han är rädd för fighten, men samtidigt är det den enda som han måste ta för att hamna på topp igen. Aldo har mycket att förlora men ännu mer att vinna. Han vill absolut ha den fighten.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            17 December 2016 at 12:56

            Han vill väl skulle jag tro först och främst få svaret på frågan. Va det en lucky punch eller är han helt enkelt en bättre fighter än mig? Kan jag vinna denna fight eller är hans stand up och storlek för mycket för mig? Dessa frågor florerar nog mycket i hans huvud just nu. Krigare som han ändå är och har varit en lång tid så vill han nog få svaret på frågorna.

          • tojo77
            17 December 2016 at 04:41

            Jag tror inte de frågorna florerar i hans huvud. Vinner Aldo så är det 1-1, vinner Conor eller om det inte blir någon rematch så är Conor den bättre fightern. Så enkelt är det. Gamle vanlige Aldo vinner mot Conor om han klarar att stå emot mentalt. Conor är kung på mentala biten och där är det bara Nate som toppat honom hittills.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            17 December 2016 at 04:52

            Time will tell

        • Richierichierich
          17 December 2016 at 01:46

          Aldo brukar ju inte direkt rusa in med överhettad skalle. Nu gjorde han det så props till Conor som fick han att tappa huvet och göra så, hans överlägset bästa bedrift helt klart mot p4p no1. Men jag kan tycka att Conor tappat huvet efter det.

          Conor har haft dåliga knän/ben länge och det kan vara så att han köper tid så han hinner läka och vill inte att folk sparkar på hans ben.

          Aldo har dom sjukaste bensparkarna och följer alltid upp med en kombo och där blir det svårt för Conor att sträcka ut sin patenterade vänster stående och är dessutom plattfotad och lätt att träffa.

          Nate visade att boxningen i klinch inte passar Conor så bra, Aldo har ett särskilt flow i just dirtyboxingmomentet.

          Conor har en timing i kontraboxningen som påminner lite om Anderson Silvas, så rusa in i Conor är ingen bra idé men det vet uppenbarligen Aldo nu, så risken att han gör det igen är närmare 0. Iallafall inte utan att piska på en målvaktsutspark på plattfotade Conors känsliga ben först så att han ska få utrymme att sträcka den där vänstern med oskyddad rygg kommer liksom inte och hända.

          Sen så tror jag inte Conor trivs alls i grapplingen som Aldo inte behövt att visa så mycket alls men han är en särdeles fightingintelligent brasse och är ett fullfjädrat svartbälte.

          Conor kommer inte ta den matchen om han kan för det skulle kasta en skugga på hans största bedrift. Han har alldeles för mycket att förlora medans Aldo å andra sidan har allt att vinna sen han fått utstå så mycket spe och näthat fast han är en av dom få som burit sporten med högt huvud och ett record som pratar för sig själv och Conor är tio år på pappret ifrån att uppnå.

          Aldo har sin legend att försvara och han förtjänar verkligen en returmatch och det är lite ruttet att han inte fått det med den statusen han har som den enda champen ever i fjäder.

          Nu har ju Conor bulkat så hårt så han kommer inte ner i 145 så ta matchen i 155.

          Take my money och jag tror ju såklart att Aldo kommer sparka sönder viljan på Conor.

          Slänger UFC fram alternativen Aldo eller Nurmagomedov så kommer han välja Aldo för han har inte så stor chans alls mot Nurmagomedov.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            17 December 2016 at 04:50

            Bra skrivet. Men jag tror annorlunda. Time will tell

  • snibbhart
    16 December 2016 at 06:39

    Han gnäller över att han är champ så att han bestämmer vad han vill göra sen säger han att interim bältet är BS medans Aldo själv fick och inte vann,make sense….

  • Nikoo
    16 December 2016 at 07:35

    Fake champ

  • sepenoob
    16 December 2016 at 11:54

    #whereiswaldo. Den fjanten kan bara hålla tyst tills han börjar dyka upp på sina fighter. Fakebälte han har. Holloway är mer champ i fjädervikten.

    • Peter Andersson
      16 December 2016 at 03:54

      Vilken soppa dom har kokat ihop där man på riktigt kan diskutera vem som är “mest” champ i en och samma division.

    Svara