Krönika: The Ultimate Fighter – The Smashes vs Säsong 16, varför det är dags att ändra på TUF

Jag älskar The Ultimate Fighter. Det kan ha något att göra med den magiska första säsongen eller Quinton ”Rampage” Jackson och Rashad Evans skitsnack under den tionde säsongen, där internetsensationen Kimbo Slice var med. Det kanske beror på hur rolig Matt Serra var när han coachade mot Matt Hughes, eller hur oskyldigt charmig Patrick Coté var när han blev full efter att ha vunnit sin första match i den fjärde säsongen. Kanske är det den kriminellt underskattade 14:e säsongen, den första säsongen någonsin med fjädervikt- och bantamviktare. Jag vet inte, men jag kommer alltid att följa serien.

Det går dock inte att tala om TUF utan att tala om dess negativa, pinsamma stunder. För varje Coté finns det en Junie Browning eller Jesse Taylor. För varje talang som faktiskt tar sig vidare till UFC finns det flera med bristande kunskaper som man glömmer bort. Sen så finns det alla bråk, alla dessa jäkla bråk. Jag måste erkänna: Det skapar uppmärksamhet, och hur larvigt och onödigt det än är så tittar jag inte bort när det sker.

Varför har då TUF: Team Carwin vs Team Nelson floppat så hårt? Det känns som att de enbart satsade på drama istället för talangfulla fighters. Inte bara har tittarna svikit serien men kvalitén på fighters och matcher skiljer sig markant från tidigare säsonger. Detta var speciellt märkbart eftersom The Ultimate Fighter: The Smashes sänts samtidigt, och verkligen levererat. Inte bara var deltagarna betydligt mer intressanta som personer, men de var även betydligt mer intressanta i buren. Medan inaktiva fighters stod clinchade mot buren utan resultat i den 16:e säsongen, fanns det flera spännande knockouts och submissionlås i The Smashes.

Jag undersökte antalet matcher som avslutats på alla TUF-säsonger hittills, utan att räkna med elimineringsronderna för att komma med i serien, eller finalen som äger rum på en direktsänd UFC-gala. Jag tittade på procenten av antalet matcher avslutade per säsong, och resultatet som ni ser ni nedan, talar för sig själv när man plötsligt ser vad säsong 16 landade på.

Med lägst antal avslutade matcher (2 av 14) har den 16:e säsongen av TUF haft minst avslut i seriens historia, och överlägset lägst antal avslutade matcher på flera år. Visst finns det många bra matcher som gått till domslut, men många av de matcherna vi sett i TUF: Team Carwin vs Team Nelson har varit rent av katastrofala. Många fighters verkade inte alls slåss med angelägenhet och vid flera tillfällen satt jag fullständigt uttråkad och frustrerad, och hoppades febrilt på ett avslut, endast för att jag inte ville se matchen pågå längre.

Det blev väldigt tydligt att TUF: The Smashes höll en helt annan klass än TUF 16, vilket var uppenbart eftersom säsongerna höll på samtidigt och sändes med två dagars mellanrum. Den historiska idrottsrivaliteten mellan Storbritannien och Australien gjorde att TUF påminde om fotbolls-VM i vissa stunder, men inte på grund av att fighters låtsades bli skadade, det påminde om det bästa med landskamper och skapade en stark lagkänsla. Den lagkänslan gick inte överstyr dock, det var en tydlig respekt mellan lagen genom hela serien, i synnerhet i slutet.

Jämför det med den amerikanska TUF, där deltagare som Julian ”Let me bang, bro” Lane och Michael Hill snarare förde tankarna till Jersey Shore än fotbolls VM. Personligen fann jag de flesta av deltagarna på TUF: Team Carwin vs Team Nelson ointressanta eller rent av barnsliga, medan jag lärde känna och tycka om nästan alla deltagare på The Smashes, utöver faktumet att matcherna på Team Australia vs Team UK var mycket bättre. Jag ser mycket hellre på Colin ”Freakshow” Fletchers bus och rackartyg än Lanes fylleutbrott. I min åsikt är det dags att skifta fokuset med TUF, och fortsätta med det som nyligen lyckats.

Trots en pågående global expansion har UFC fortfarande ett betydligt starkare fäste i de Förenta Staterna än i något annat land. Många unga talanger lyckas ta sig till de större organisationerna tidigt, ibland direkt till UFC och urvalet av fighters med riktigt potential som söker till TUF är därför mindre. Internationellt finns det många duktiga fighters som inte uppmärksammats, och vars första chans att visa världen vad de går för sker på MMA-världens största scen – UFCs oktagon.

Jag tycker därför att de internationella versionerna av TUF borde fortsätta, så att fighters med talang och potential från regioner som annars inte hade synts kan uppmärksammas. TUF: India förväntas äga rum nästa år, och jag tror inte att vi kommer få se en ny mästare ta sig ur serien, men det är ett steg på rätt väg. UFC försöker expandera och ta sig till nya marknader, varför då inte fortsätta att introducera olika internationella versioner av TUF så att nya duktiga fighters dyker upp från regioner utan några stora namn?

Nu kommer den 17:e säsongen av TUF med Jon Jones och Chael Sonnen som coacher säkerligen rädda serien, men hur länge kan den göra det? Även om den säsongen är en succé så har jag svårt att tro att serien kommer lyckas flera säsonger efter det. Varför inte ha TUF: England vs Frankrike, en säsong med enbart skandinaver, eller Japan mot Sydkorea? Det är min åsikt att det finns mer att vinna genom att satsa på internationella TUF-säsonger än att fortsätta gräva ett hål i sökandet på bra fighters som bara blir djupare och djupare. Så som UFC expanderar internationellt borde även The Ultimate Fighter göra det.

Följ MMAnytt's Youtube kanal idag - Nordens ledande nyhetssajt för MMA, UFC och kampsport!
Kategorier
The Ultimate FighterUFC

Sebastian Vendel-Martinez är skribent för MMAnytt sedan September 2012. Han tränar MMA och Thaiboxning, har följt MMA sedan 2002 och fokuserar på nyheter och uppdateringar från MMA-världen. Kontakt: [email protected]
14 Kommentarer
  • Albert Hjälm
    10 December 2012 at 05:12

    Skönt att höra tt ngn håller med; The Smashes var kul, engagerande och charmigt. TUF gjorde den sämsta säsongen nånsin…pinsamt dålig kvalite på fighterna o massa jävla högstadiefylla o bråk. Som Big Brother fast m sämre slagsmål:D
    Smashes däremot var ju två lag med idrottsmän som tävlade mot varandra, en enorm skillnad. Jag menar, de som var närmast att ryka ihop i Smashes var ju faktiskt coacherna och DET tycker jag är ett bra betyg med tanke på skiten vi matats med de senaste åren…

  • Pontus Ruffler Strandberg
    10 December 2012 at 05:17

    Bra skrivet !! Jag har också sett både smashes och TUF 16. Smashes är i min mening den absolut bästa säsongerna hitils, fightmässigt.

    Freakshow och den stora rivaliteten mellan de båda coacherna gjorde även tiden i mellan fighterna bra. TUF 16 därimot är absolut den sämsta säsongen någonsin! Men jag tror faktiskt kanadensaren som är i final från team carvin har en ljus framtid.

  • kalle
    10 December 2012 at 05:28

    Bara för att tydliggöra:
    Vad är en flopp? Är det när det är för få avslut? Eller är det när det inte är tillräckligt “sköna” deltagare? Förlite teater eller mäts det i tittarsiffror? TuF16 har ju som dokusåpa fortfarande flera gånger högre tittarsiffror än mycket, mycket annat (även om det förvisso har sjunkit något).

    När jag läser igenom din text verkar det som att det beror på antalet avslut (eller brist på). Det kan ju fortfarande vara sjukt bra och tekniska matcher. Du säger också att deltagarna är för dåliga (i andra ordalag)? Men ska jag vara ärlig så tror jag att TuF16 hade vunnit totalt sett över deltagarna i TuF smashes.

    För min egna del tycker jag det är grymt att dom fortfarande håller igång serien, det är grym underhållning en torsdagkväll efter träningen :) Jag förstår inte denna ständiga klagan på allt.

  • kalle
    10 December 2012 at 05:34

    Sen tycker jag det är konstigt att du vill ändra på TuF, som det står i rubriken? Men samtidigt skriver du att du gillade smashes, som har exakt samma upplägg? Då kan det inte vara upplägget det handlar om, utan snarare deltagarna? Men som jag skrev tror jag att TuF16 är bättre tekniskt än motsvarande smashes. Eller ska dom göra matchningarna lite mer ojämna så att det blir fler avslut?

    • tobias Mbonne
      11 December 2012 at 01:59

      De har ju inte “exakt samma upplägg”. Krönikan belyser den förstärkta lagkänslan och rivaliteten som kommer till följd av att det tävlas land mot land.
      Matchningarna väljs av coacherna, så de görs redan så ojämna de kan tänkas.
      Bristen på avslut är, förutom ett tecken på bristande kvalité, en nackdel i ett underhållningsprogram. Det förutsetts att man åtminstone kan förvänta sig en måttligt underhållande fight i slutet av ett avsnitt, som klimax. Får tittarna inte det, uppstår besvikenhet.
      Och nej, TuF16 hade inte så värst höga tittarsiffror. Just därför bränner de på ordentligt i nästa säsong. Det börjar bli svårt att tjäna pengar på skiten.

      • kalle
        11 December 2012 at 07:53

        Nej, brist på avslut är absolut inte lika med brist på kvalitet, snarare tvärt om. Lagkänsla och rivalitet är egentligen inget annat än “teater” från deltagarnas och coachernas sida. Det säger sig självt. Det finns inget att vinna på det förutom tittarsiffror, det är bara skådespel.

        Sen angående tittarsiffror. Om vi tar det senaste avsnittet för TuF16 som jag sett statistik för så var det 5 gånger så många som valde att titta på det framför Bellator som gick samma dag. Varför är det så? Handlar det om bra fighter? Nej, folk vill se skådespel och påkrystade “draman”.

        http://www.sherdog.com/news/news/Ratings-Report-TUF-16-Episode-11-Pulls-804K-Viewers-on-FX-Bellator-82-Earns-156K-on-MTV2-47925

        • tobias Mbonne
          11 December 2012 at 01:29

          “Absolut inte”? “Snarare tvärt om”? Om det är din åsikt så för all del. Jag tror de flesta föredrar en fight där det finns någon sannolikhet att någon blir knockad eller submittad.
          Hur vet du att det är helt och hållet skådespel? Men ännu viktigare, ur en pragmatiskt synvinkel, vad är det för fel på att vinna tittarsiffror.
          Att jämföra TuF16 med Bellator i fråga om tittarsiffror är inte ett tecken på framgång för TuF. De ska slå Bellator i tittarsiffrorna, de har högre budget och bättre marknadsföring. Jämför du istället Tuf16 med tidigare säsongers tittarsiffror så ser statistiken värre ut.
          Folk kanske gillar drama, men att tävla med Jersey Shore eller någon annan dokusåpa är inte fördelaktigt för TuF.

          http://www.mmaweekly.com/tuf-16-tv-ratings-go-from-season-high-to-series-low-in-week-5

  • Per Häljestam
    10 December 2012 at 05:58

    För första gången ligger jag denna säsong efter med tre-fyra avsnitt och har ingen direkt lust att se klart säsongen heller. Det som för mig saknas är talangfulla deltagare, karismatiska och engagerade coacher och alla dessa små händelser som gör att man ser fram emot nästa säsong av TUF. Vem kan exempelvis glömma Miller och Bispings prankwar när de plötsligt drar in mexikanska spelmän och åsnor i omklädningsrummen? Sånt är mycket roligare att titta på än när Borderline-Julian flippar ur eller deltagare som är elaka mot varandra utan någon som helst glimt i ögat.
    Det märks dessutom ända till månen att Roy Nelson inte vill vara med och att han ångrat sig från första stund när han skrev under kontraktet. När vi var på UFC Fan Expo i somras var Nelson med i en panel och svarade på fansen frågor, det var ett konstant skämtande med Matt Serra och de andra panelmedlemarna och riktigt roligt att höra alla anektoter från hans karriär. Denna Nelson är som bortblåst i TV-serien.

  • Dreven
    10 December 2012 at 06:31

    TUF 16 har varit helt kass, The Smashes helt ok. Min favorit säsong hittils var garanterat säsong 14. Diego Brandao och Hamid <3 Bispings konstanta tjafs med Miller skadade inte heller.

  • Wally Johnson
    10 December 2012 at 06:45

    Fet krönika, Sebastian!

    Kommer lätt bänka mig för TUF India!

  • tojo77
    10 December 2012 at 07:56

    Håller med – Kör nation mot nation, clash of nations! Sverige vs Finland och sen krydda med lite kalla krig och gammalt groll, i stil med Ryssland vs USA, Kina vs Japan. Sen när vi är igång så kör vi Iran vs Irak, Israel vs Palestina, Nord- vs Sydkorea, etc, etc…

  • ViktorElias
    10 December 2012 at 08:21

    Har börjat se fram emot tuf17 mindre och mindre faktiskt. Inser att Dana’s geniala idé nog mest bygger på dramat mellan coacherna, längtar inte direkt till chael’s schizofrena förudmjukelser som han tränat in framför spegeln. Varför skulle kvaliten på fighters vara bättre nästa säsong?! Tror det kommer vara Rampage/Evans i repris.

  • Pelle Axelsson
    11 December 2012 at 12:34

    Grym krönika! Intressant med avslutsstatistiken från TUF med, tyckte väl att det var ovanligt kassa matcher. Ge mig säsong 10 tillbaka!! Har iofs stora förhoppningar på Jones och Sonnen :)

  • Svara