Makwan Amirkhani: Flyktingkrisen kommer inte lösas med fler uppehållstillstånd

Den populära UFC-fightern Makwan “Mr. Finland” Amirkhani talade nyligen om det pågående flyktingkaoset. Enligt honom, som själv tvingats fly sitt hemland en gång i tiden, är fler uppehållstillstånd ingen lösning på problemet.

Den 26-årige fjäderviktaren Makwan Amirkhani (12-2) har kurdiskt ursprung, men har bott i Finland större delan av sitt liv. Som femåring flydde han från Iran-Irak-kriget för att söka trygghet i Europa, och har idag gjort ett namn för sig som en lovande talang med en färgstark personlighet.

Amirkhani i glädjens ögonblick, efter att ha besegrat Andy Ogle i sin UFC-debut på Tele2 Arena i Stockholm. Som man ser på bilden blev Ogle förvirrad nog att försöka gå på nedtagning mot domaren. Foto: Martin McNeil

Amirkhani i glädjens ögonblick, efter att ha besegrat Andy Ogle i sin UFC-debut på Tele2 Arena i Stockholm. Som man ser på bilden blev Ogle förvirrad nog att försöka gå på nedtagning mot domaren. Foto: Martin McNeil

I dag befinner sig cirka 60 miljoner människor på flykt i världen, vilket är högst sedan andra världskriget. Amirkhani har tidigare talat om flyktingkatastrofen i finsk TV och berörde nyligen frågan i en intervju med MMA Junkie. Han menar att problemet måste tas tag i vid dess rötter, och att fler uppehållstillstånd inte kommer hjälpa i det store hela.

“There will be just more coming.”

“We will never solve the problem in our countries”, menade Amirkhani. “We need to solve the problem where it comes from. Even if we take 200,000 refugees to Finland, still we don’t make the huge effect. So there will be just more coming.”

När man bor i västvärldens trygghet kan det ibland vara svårt att på riktigt föreställa sig vad som händer i de krigsdrabbade delarna av världen. Något som öppnade mångas ögon för dagslägets kris var bland annat bilderna på den treårige syriska flyktingen Aylan Kurdi, som spreds världen över. Därefter har fler efterlyst säkra flyktvägar till Europa.

Aylan Kurdi, den lilla syriska pojken som väckte reaktioner över hela världen. Han är en av flera tusen som drunknat i Medelhavet under flykt.

Aylan Kurdi, den lilla syriska pojken som väckte reaktioner över hela världen. Han är en av flera tusen som drunknat i Medelhavet under flykt.

Vem som helst kan inte släppas in

“Mr. Finland” menar dock att det inte bara går att tänka med hjärtat och låta invandringen ske fritt. Istället menar han att folks medkänsla utnyttjas, och att det är viktigt att se till att hjälpen når dem som behöver den som mest.

“I don’t like it when people actually run for their lives and they drown on their way, for example to Finland,” sa han. “Everybody in the whole world saw the picture of the small kid. Everybody saw that picture so of course our heart is soft that time. And when I see guys trying to take advantage of that, that we are now so soft that they would just let us in – I don’t like that shit.

You know, there is a lot of people who we need to take care of and take in”, fortsatte han. “And really give them the help and the better life that they actually need. Those are the ones that we need to help, not the grown man.”

Amirkhani poängterar även risken att terrorister lyckas smugglas in Europa i samband med flyktingkaoset. Därför måste man enligt honom vara extra varsam med invandringen i sådana här situationer.

“It’s easy to them to come to these countries,” förklarade han. “That’s the time we need to be really careful who we takes in.”

Den globala krisen kräver en global lösning

I och med den enorma krisen i Syrien har Sverige, där Amirkhani för tillfället bor och tränar på Allstars Training Center, utlovat permanent uppehållstillstånd åt alla syriska flyktingar. Totalt har fler än 73,000 personer invandrat till Sverige hittills i år, enligt Migrationsverkets statistik för de tre första kvartalen. Med en alltmer svårhanterlig situation har regeringen dessutom beslutat om att införa tillfälliga tältboenden.

När det blir allt svårare att hitta tillfälliga boenden för asylsökande, har regeringen beslutat att införa tältboenden.

När det blir allt svårare att hitta tillfälliga boenden för asylsökande, har regeringen beslutat att införa tältboenden.

I slutändan menar Amirkhani att den globala krisen kräver en global lösning. Problemet kan inte tacklas av enstaka länder, utan det krävs att alla länder gör vad de kan.

“It won’t change if just one country is doing the good things,” avslutade han. “It has to be the whole world.”

Håller ni med Amirkhani? Flyktingfrågan är givetvis komplicerad och svaren finns inte huggna i sten. Vilka lösningar tycker ni är viktigast för att stävja katastrofen?

Foto: Mazdak Cavian

Kategorier
Makwan AmirkhaniNyheterRekommenderatSenaste NyttUFCZ-Klistrad artikel

Ashah Tafari är en tidigare landslagsman och nordisk mästare i karate som har jobbat på MMAnytt sedan mars 2015. På ett eller annat sätt har han sysslat med kampsport nästan hela sitt liv och idag är han en riktig MMA-nörd på heltid likväl som en flitig domare i karate. | E-post: [email protected] | Instagram: @mma_ashah
25 Kommentarer
  • MMAkungen
    19 October 2015 at 02:34

    Lösningen vet jag inte, men den akuta hjälpen måste naturligtvis sättas in där de allra flesta människorna på flykt befinner sig, och inte här.

  • Robb Lindbergh
    19 October 2015 at 03:02

    Om jag behövde fly från Sverige så skulle jag förstås vara tacksam om någon ville ta emot mig, men samtidigt skulle jag helst av allt återvända till Sverige så fort som möjligt. Jag utgår ifrån att de flesta Syrier, Afghanier och Irakier precis som jag helst av allt vill bo i sina hemländer.

    Att stoppa anledningen till att de flyr vore den bästa lösningen. Problemet är dock hur den interventionen skall se ut. Historien har lärt oss västliga interventioner i konflikter inte alltid är så lyckat. Samtidigt visar historien också att när världssamfundet är passiva så kan det gå väldigt illa, se t.ex. Rwanda.

    Problemet när länder som Sverige, Tyskland, Turkiet etc. Tar ett enormt ansvar i flyktingmottagandet är att resten av världen då lättare slipper undan. Ett stort flyktingmottagande är på kort sikt(ganska många år) en belastning för systemet och en kostnad för samhället, därför bör förstås HELA världen bidra för att hjälpa till. När Sverige förbehållslöst drar så stor del av lasset utan att ställa ordentliga krav på omvärlden så gör vi oss själva en otjänst.

    • KJA
      19 October 2015 at 07:34

      Problemet i sig handlar imop inte om själva mottagandet. Vi och våra pensionärer i synnerhet har invandringen att tacka för att pensionerna öht kan betalas ut. På 70talet var det finnarna, på 80(?) Balkan-krisen osv osv. Majoriteten av dessa invandrade är idag välbärgade medelklass-svenssons som drar in välbehövlig skatt till välfärdssystemet.
      Vi är i behov av fler invandrare som bidrar till systemet och vår gemensamma framtid.
      MEN det är vid integrationen det tar slut med planer.
      HUR skall det lösas?
      Att krisen i Syrien “snart är över” tror jag inte på. Det är ett land som varit i krig de senaste cirka 80 åren.
      Men att omvärlden då istället bör ta ett större ansvar råder det inget tvivel om.
      Vi kan ju börja med Saudi-arabien som är ett grannland till det nu drabbade Syrien. De har ungefär exakt 0st asylsökande från Syrien, då de vägrar ta emot några!
      Libanon har å andra sidan fördubblat sin befolkningsmängd över cirka 1 års tid.
      Samtidigt grinar Saudi-arabien över att Europa inte “gör tillräckligt.
      Samtidigt stod Fredrik Reinfeldt och säger att “vi ska öppna våra hjärtan.”
      Löfven står även han lika handfallen.
      Frågan vi måste ställa till våra folkvalda politiker är – VAR ÄR DEN KONKRETA PLANEN?

      • Robb Lindbergh
        19 October 2015 at 08:57

        Vad gäller anpassningen till det nya samhället måste man skilja på arbetskraftsinvandring och flyktingmottagande. Arbetskraftsinvandring är människor med specifik utbildning som efterfrågas i landet, flyktingmottagande handlar om att ta emot de som har asylskäl.

        Det innebär att det inte nödvändigtvis är lätt att anpassa flyktingar från vissa delar av världen till samhällen i andra delar av världen. Skulle t.ex. Svenska akademiker fly till ett jordbrukssamhälle så skulle många av dem till en början vara arbetslösa för att de har inte rätt utbildning för de typiska jobben i mottagarlandet. Det är problemet när människor idag kommer till Sverige från Syrien, Irak och Afghanistan. Många av dem har inte rätt utbildning för den svenska arbetsmarknaden som är oerhört svår att ta sig in på även för svenska ungdomar med fel utbildning.

        Utöver avsaknaden av utbildningen behöver dagens flyktingar lära sig språket och anpassa sig till en väldigt annorlunda kultur. Sverige har dessvärre OECD:s största gap i arbetslöshet mellan utrikes och inrikes födda. Jag skulle kunna gå in djupt på varför just den svenska arbetsmarknaden är ovanligt illa anpassad för arbetskraft från de vanligaste länderna flyktingar kommer ifrån idag, men det skulle bli ett väldigt långt inlägg.

        Poängen är dock att Svenska arbetsmarknaden är illa anpassad för dagens situation, vilket innebär stora kostnader för samhället. Betyder det att vi inte skall hjälpa flyktingar? Nej, det tycker jag inte. Men vi måste erkänna problemen, angripa dem och anpassa nivåerna till vad vi klarar av för att undvika ohanterliga kostnader, problem med segregation och social oro.

      • Bongo
        20 October 2015 at 07:05

        Sverige hade en helt annan industri med helt andra arbetstillfällen på 70-80 talet, den har vi tyvär automatiserat eller flyttat utomlands nu.

    • Ashah Tafari
      19 October 2015 at 11:10

      Håller med om mycket du skriver. Du bidrar till nyanserade diskussioner här på sidan, och ger även oss skribenter intressant läsning. Sådant gillar vi! :)

  • Petrovich
    19 October 2015 at 05:30

    Den där jävla bilden knäcker mig varje gång. Satan.

    • Metallica
      19 October 2015 at 06:17

      Okontrollerbar ilska bubblar upp när barn skadas eller omkommer!!
      Helt onödig information angående Alan men ändå viktig ur ett annat perspektiv.
      Pappan med familj hade fått upphållstillstånd i Turkiet och bodde i Istanbul men han ville vidare till Tyskland eller Sverige.
      Canada kunde också varit med på listan då hans äldsta dotter bor där och det var hon som skickade de pengar som behövdes för att lämna Istanbul för vidare resa med båt i Medelhavet.
      Sedan är det otroligt vackert och modigt med “kändisar” som vågar uttala sig angående politik.

    • freddie
      20 October 2015 at 06:46

      Haha. Jävla propaganda skitbild. Sååna småbarn våld tas och slaktas varje dag flera delar av världen. Synd om pojken men vem fan bryr sig egentligen? Död barn som dött barn

  • Janne Savolainen
    19 October 2015 at 07:00

    Självklart finns det bra sätt och rent av katastrofala sätt att HANTERA flyktingsituationen. Att ta emot ekonomiska migranter och ett fåtal flyktingar, och ösa orimliga summor på dem, medan man lämnar dem riktigt utsatta i en urusel situation, det löser inte roten till problemet. Så sluta snacka om att invandring skulle lösa konflikten i Mellanöstern.

    Massvis med människor utnyttjar situationen för att öka sin egna livsstandard, börja ett nytt liv i Sverige, det är ju inte meningen. Meningen är att RÄDDA LIV, inte skapa en ohållbar situation i Sverige, inte heller låtsas som att vi gör en positiv skillnad. Vi kallar realister för rasister här i norden, det är vad en stor del av problemet är och en av dem större anledningarna till att Sveriges politik gör mer skada än nytta för dem nödställda.

  • cha
    19 October 2015 at 07:42

    om en svensk sa det så är man rasist. tragikomiskt.

    • Twocents
      19 October 2015 at 07:57

      vad är det för fel med att vara rasist? det är ju accepterat nuförtiden

    • Jürgen
      20 October 2015 at 01:54

      Det kan handla om hur man uttrycket sig, men för man en vettig diskussion och folk fortfarande tycker att man är rasist så är dom ju jävligt trångsynta och inte värda uppmärksamhet.

  • MazdakMMA
    19 October 2015 at 08:41

    Jag kom till Sverige 1985, som många andra flyktingar flydde min familj ifrån kriget mellan Iran/Irak. Jag måste vara ärlig inte en enda gång har jag tänkt på flytta tillbaka till Iran. Jag ser Sverige som mitt hemland.

    Nu har världen ändrats sen 85 å folk flyr för alla möjliga anledningar. Lösningen på allt ont i världen är enkel.

    20% av världens befolkning lever på 80% av jordens resurser och 80% lever på resterande 20%. Den dagen folk lever lika och inte utnyttjar varandra har vi inga flyktingar kvar.

    Mina tankar….

    • Robb Lindbergh
      19 October 2015 at 09:16

      Sverige är ditt hemland! Tror du inte att många äldre som flytt sina länder längtar tillbaka? Jag vet inte hur gammal du är, men jag kan tänka mig att om man byter land som barn så är det mindre troligt att man längtar “hem” till sitt ursprungsland. Men jag utgår bara från mig själv här, så jag är öppen för att jag är helt ute och cyklar.

      Angående resursfördelningen. Visst kan konflikter om resurser vara ett problem, och om och den fattigare delen av världen får möjlighet att bli mer produktiva så skulle världen säkerligen vara en bättre plats. Samtidigt ser vi konflikter som pågår mellan olika ideologier, t.ex. olika religioner och olika grenar inom religioner, vilket inte nödvändigtvis försvinner även om resurserna är mer jämnt fördelade. Vi har t.ex. Talibanerna i Afghanistan och vi har ISIS i Irak och Syrien. Det är väl i första hand ideologiskt drivna konflikter.

      Tack för en bra sida Mazdak!

      • MazdakMMA
        19 October 2015 at 09:57

        Jag kan ta min farsa som ex. han kom hit med oss vid 85, tror han va runt 35 då, han lärde sig svenska utan flytningar men flyttade tillbaka efter 20 år här i Sverige. Men man ser på han att han inte klarar av livet därborta, din fråga e svår, ibland vill man å de funkar å ibland vill man men de funkar inte. Nu vill han bo i Sverige men svenskan är inte hans starkaste sida ;) hehe

        Min tanke, ideologier föds när folk har det dåligt ställt så dom slipper leva i verkligheten i hopp om något bättre/(sämre), vilket betyder att ideologier har föds ur fattigdom/okunskap, vilket i sin tur betyder att resurserna inte räcker till.
        Förstår du min tanke?

        Jag är inte hatisk utan detta är min logiska förklaring

        Tack för Supporten :)

        • Robb Lindbergh
          19 October 2015 at 10:50

          Ja, jag förstår.

        • freddie
          20 October 2015 at 05:58

          Kul att far din lär sig svenska utan flytningar XD.

          Dom jag känner som flyttat tillbaka är i vissa regioner där det blivit bättre. Dom flesta skulle nog stanna och återvända till sina fattiga hemländer om det var fred

      • juelz
        24 October 2015 at 02:34

        Fast många gånger så är ju också dessa ideologiskt drivna konflikterna ett resultat av ett samhällsproblem. Många människor går med i den kampen p.g.a. att de inte har speciellt många andra alternativ att välja på.

        Det finns ju också många exempel där människor med olika ideologier har levt under fred.

        De mest extrema ideologierna växer ju oftast fram där folk har varit mest förtryckta av en stat. I det stora hela så handlar ju de flesta konflikter om resurser.

    • harrythedevil
      20 October 2015 at 01:20

      Är det inte snarare så att 1% har 99% av världens resurser (läs: pengar) och resterande 99% får klara sig på 1%?
      Och ändå röstar de flesta fortfarande på ett kapitalistiskt samhälle.. otroligt. Folk är ju helt hjärntvättade.

    • juelz
      24 October 2015 at 02:29

      Alltså, jag håller med dig till en viss del, själv hade jag också hellre sett att vi levde på en jord utan några gränser och där vi delar på jordens resurser. Det är ju egentligen den mest logiska lösningen i teorin.

      Tyvärr så tror jag att det ligger i den mänskliga naturen att vilja äga land, där makt och status är viktigt. Även utan pengar så hade det antagligen funnits en stark makt och status faktor. Men antagligen så hade vi levt fredligare om alla hade det likadant, där vissa inte hade behövt kämpa mer för att leva.

  • Headown
    19 October 2015 at 08:50

    Jag tycker att “Mr Finland” hade en del mycket vettigt att säga o frågan. Han är en vältalig herre, och jag håller med i mycket av det han säger. #furureUFCchamp

  • Punchdrunk
    20 October 2015 at 12:10

    Nästa vecka pratar kanske Jörgen Kruth om den globala uppärmningen. Skämt och sido, känns lite skumt att läsa om detta på mmanytt.

  • juelz
    24 October 2015 at 01:00

    Svenska politiker är tyvärr för veka och naiva. Det är väl den största anledningen till att ett sådant högerextremistiskt parti som SD har fått växa till sig i det här landet, tyvärr.

    Man kan inte vara naiv i en sådan här situation som Makwan säger, det kommer garanterat att utnyttjas av folk som kanske inte förtjänar den hjälpen som de får. Jag tycker att vi ska hjälpa flyktingar, men det måste finnas en viss kvot som man uppfyller, för ska man hjälpa människor så gör man det med de resurser och de pengar som finns att nyttja. Inte genom att ta in folk som får bo i några tält mitt i kallaste vintern! Och framförallt inte genom att låna flera miljarder som kunde ha nyttjats till bättre skolor, sjukvård o.s.v.

    Att låna pengar till att hjälpa flyktingar när det inte finns en tillräckligt stark arbetsmarknad, bostadsbrist samt sjunkande nivåer gällande kvalitet på skola & sjukvård. Hur går det ihop? Man skjuter sig bara själv i foten.

    Sätt större press på resten av EU-länderna så att också de får ta sitt ansvar, jag tycker inte att man ska kunna blockera gränserna och bara sjasa folk vidare och hoppas att någon annan tar hand om problemet. Om alla EU-länder tog sitt ansvar och uppfyllde en kvot så hade det ju garanterat varit lättare att hantera den här krisen.

    Jag tycker dessutom man kan sätta lite press på USA – som i grund och botten ändå har skapat denna kris, men det vågar väl ingen. De borde åtminstone ta sitt ansvar. Och då menar jag inte genom att gå in och börja bomba i Syrien och starta ett ännu större kaos.

    Hårdare regler för asyl borde dock garanterat att införas, dessutom borde man inte få välja land om man redan har fått uppehållstillstånd i ett annat EU-land hursomhelst. Om individen har varit i ett visst EU-land 4-5 år och kunnat försörja sig själv där så tycker jag dock att det är självklart att man ska få flytta på sig.

    Vi lever redan i ett starkt splittrat land, där SD växer sig starkare för varje dag, vi har en pajasregering som inte verkar veta ens själva vad de vill göra.
    Hatbrott blir allt mer vanligt och media i stort sett domineras av de här frågorna som splittrar landet.

    Jag är halvsvensk, ser väldigt utländsk ut, och vill garanterat INTE bo i ett land där SD har makten. Men jag vill inte heller bo i ett land som har förlorat sin kultur och sina värderingar. Jag tror inte heller att alla som röstar på SD är rasister, det är svennebananer som tydligt har sett en förändring på kort tid och blir rädda, sen finns det ju också väldigt många med starka nationalistiska åsikter, vilket jag föraktar. Men jag drar inte alla över en kam.

    Invandringsfrågan är ju den största frågan just nu, och jag tror att för mycket flyktinginvandring inte hjälper någon part. Hjälp så många människor som man kan, och ta också hand om dessa människor på ett värdigt sätt. Man kan tyvärr inte hjälpa alla…

    • Robert Kvarnfjärd
      25 October 2015 at 11:36

      Bästa inlägget jag läst på väldigt länge!

    Svara