Marc Goddard försvarar stoppet mellan Mark Hunt och Frank Mir

Fans fick se ett något ifrågasatt stopp i huvudmatchen på UFC Fight Night 85 i helgen, men domaren står fast vid att det var rätt beslut.

UFC återvände till Australien förra helgen med UFC Fight Night 85 som hölls i Brisbane den 19:e mars. I huvudmatchen ställdes den lokala favoriten och kickboxningsveteranen Mark Hunt mot den gästande amerikanske submissionspecialisten Frank Mir.

Matchen ansågs vara ett klockrent möte mellan två olika stilar då Mir främst avslutar på marken medan Hunt är en av sportens mest fruktade knockoutartister. Fansen på platsen fick något att jubla över då Hunt, cirka tre minuter in i den första ronden, fick in en träff som sänkte bortafightern. Hunt gick ifrån motståndaren och började fira segern innan domaren hunnit bryta, precis som han gjort i tidigare matcher vid liknande tillfällen.

Underligt avslut på matchen

Domaren var engelsmannen Marc Goddard som bröt matchen när Mir åkt i mattan, men vissa anser att det var för tidigt då amerikanen såg ut att vara vid medvetande. Några fans har spekulerat i att Mir klappade på grund av att han förstod att han inte kunde fortsätta eller att Goddard bröt på grund av Hunts firande istället för hur pass med i matchen Mir var.

Dessa anklagelser tillbakavisar Goddard via Twitter då han påpekar att Mir inte förstod vad som föregick, vilket var anledningen till varför matchen bröts.

”Frank did not tap. But Frank had no idea where he was. He was out,” skriver Goddard via Twitter.

Goddard en erfaren domare – och fighter

Bortvisningen av anklagelserna medför en viss legitimitet då Goddard är en meriterad MMA-domare som dessutom själv gått hela fjorton MMA-matcher. Han har dömt stora matcher så som Wanderlei Silvas episka krig med Brian Stann i Japan samt den underhållande returmatchen mellan Jose Aldo och Chad Mendes i Brasilien.

Hittills har ingen av tungviktarna öppet klagat på domslutet, däremot lämnade Antnio ”Bigfoot” Silva ett något förvirrande meddelande via Twitter gällande dommarstoppet.

”The best refere that I see in my life, never stop a fight. We training hard for that…”

Om Silva håller med stoppet eller inte är oklart. Vad tyckte ni om stoppet mellan Hunt och Mir? Var Goddard rätt i sin bedömning?

Följ MMAnytt's Youtube kanal idag - Nordens ledande nyhetssajt för MMA, UFC och kampsport!
Kategorier
NyheterSenaste NyttUFC

Sebastian Vendel-Martinez är skribent för MMAnytt sedan September 2012. Han tränar MMA och Thaiboxning, har följt MMA sedan 2002 och fokuserar på nyheter och uppdateringar från MMA-världen. Kontakt: [email protected]
14 Kommentarer
  • John Sjöström
    21 March 2016 at 05:47

    Är det något som talar emot att den stoppades för tidigt? Mir låg kvar ett bra tag innan han reste sig. Klagade inte själv på domslutet i vare sig efter han åkt i marken eller intervjun.

    http://imgur.com/gallery/MyElLHq

    För er som fortfarande tvivlar.

    • Fred
      21 March 2016 at 07:36

      Jag kan se Hunts slå slag varje dag resten av mitt liv. Han är så bra på att “nypa till” kolla tekniken i den gifen. Bra kameravinkel också.

  • Bongo
    21 March 2016 at 05:52

    Mir var helt frånvarande och hade inget som helst fokus på sin motståndare.. Hunt promenerade runt honom och Mir låg kvar i samma position.

    • Eric
      21 March 2016 at 07:13

      Jag säger varken det ena eller andra om stoppet i sig, men det är nog inte ovanligt. Tror många matcher som fortsätter är precis likadant fast motståndaren hoppar på personen på marken. Ibland snurrar världen och man förstår inte riktningar när man är groggy, men man känner sig fram när någon är på en och kan låsa upp dom ändå tills saker klarnar lite.

      Därför Mark Hunts walk-away-strategi ofta funkar och får domaren att stoppa matchen.

      • Bongo
        21 March 2016 at 07:28

        Jo absolut det har du nog rätt i.

      • Curt Johnson
        21 March 2016 at 07:41

        Nja, många gånger är dom ännu mer utslagna än vad Mir såg ut att vara. Din teori känns, för min del, lite väl simpel/ogenomtänkt, denna gång.

        Dessutom var Frank borta: det var Frank, Hunt och domare eniga om! Dom har nog en rätt bra samlad kompetens för att veta hur hjärnskakningar kan te sig! Enligt din teori så hade det enda vettiga varit att låta den mycket hårdslående tungviktaren Hunt tokknocka en snubbe som redan låg ner av första slaget…

        • Eric
          22 March 2016 at 01:53

          Nu hänger jag inte med på vad du menar riktigt. Jag har sett många matcher där motståndaren varit lika groggy men de fortsatt för personen lyckats hålla i dom på marken eller skydda sig tills de återhämtat sig lite. Menar du att det inte händer, eller missförstår vi varandra?

          Och jag menar inte att det var ett dåligt stopp! Jag tycker det var rätt, jag menar inte att de skulle fått fortsätta på marken. Min poäng var bara att en walk-away ger domaren utrymme att se och en del domare (oftast oerfarna) påverkas faktiskt av det psykologiskt (även när ena fightern “låtsas” som den andra är borta, eller medvetslös av ett lås).

          Mir var säkert borta i det här fallet. Men att Hunt alltid går iväg tror jag absolut är till hans fördel, mindre risk för submissions och domaren får chans att stoppa matchen. Kan tänka mig många vanliga scenarion där t ex Mir och Struve eller någon i deras situation fortsatt på marken, även om de kanske bara fått ta några slag till innan det var över, men kanske även fått chans att återhämta sig. Mir brukar vara bra på att vara borta och hitta lås :)

          • Curt Johnson
            22 March 2016 at 07:05

            Ja, när du förklarar din synpunkt på så vis kan jag bara hålla med =)

    • Wally Johnson
      21 March 2016 at 10:48

      Det enda som hade hänt om Goddard låtit det fortsatt är ytterligare skador för Mir.

  • Peter Andersson
    21 March 2016 at 07:56

    Det som jag är säker på hade hänt om man bytt ut Hunt mot vilken annan fighter som helst hade varit att Mir hade fått äta x antal hammerfists när han redan var borta vilket är jäkligt skadligt.
    Nu var det ju inte domaren som hindrade Hunt men stoppet var ju inget att ifrågasätta.

  • Johan
    21 March 2016 at 10:08

    Goddard kollade till Frank innan han viftade av matchen. Så har inget att göra med att Hunt gjorde en walkoff. Bra agerat av alla. Finns inget värre än när nån får äta hammerfists helt i onödan.

  • freddie
    21 March 2016 at 11:51

    Herregud mig å hans team hade väl klagat å skrikit som småbarn om han hade kunnat fortsätta. Han protestera ju aldrig heller utan låg ba å stirra som en berusad gubbe

  • nitohu
    22 March 2016 at 12:21

    Mir slår ju inte huvudet i marken när han faller så lite koll hade han säkert. Kanske hade han återhämtat sig om han fått grappla lite med Hunt en stund. Hunts walkoff tror jag säkert påverkade Goddard att bryta matchen.

    • Johan
      22 March 2016 at 01:07

      Fått grappla? Hunt hade hunnit börja mata hammerfists innan Mir vaknat till liv. Mir rörde sig inte ur fläcken på många sekunder efter nedslagningen.

    Svara