Matt Brown om kvinnor i MMA: “De borde i alla fall fightas topless”

I en podcast uttrycker UFC-fightern Matt Brown att om han ska titta på kvinnor som fightas bör de i alla fall vara topless eftersom de inte är byggda för att knocka sin motståndare. Brown passar även på att säga att inte heller flugviktarnas kroppar är byggda för knockouts.

Matt “The Immortal” Brown ägnar sig i dagsläget åt rehabilitering av en skadad rygg som han nyligen fick besked om att han slipper operera. Eftersom han inte kan träna som vanligt har han mer tid på händerna än vanligt och därför har han tillsammans med kamraterna Jeremy Loper och Travis Clarke startat podcasten “Legit Man Shit“.

I ett avsnitt av sin podcast hade Brown följande att säga om kvinnor och flugviktare.

The whole fight we have women in one room, men in another room. Rousey and Miesha come on and all the women just fucking gather around the TV like it’s the fucking Kardashians coming on. I always said, ‘I don’t know why they put women in the UFC.’ Now I know why. I just think this, if I’m [going] to pay $60 for a pay-per-view to watch women fight they should at least be topless. How many knockouts do you see in women’s fights? It’s not really my thing, I respect what they do, but look, they don’t have the body type or the power, all that shit, for knockouts. If you’re not a good grappler in women’s MMA then you’re behind. It’s no different than the 125 [pound] division of men’s MMA in that they’re just really not built for knockouts, säger Brown under podcasten.

Uttalandet kan få konsekvenser för Brown då UFC under förra året formaliserade sin uppförandekod för sina anställda och samarbetspartners. Där framgår det det bland annat att man som fighter inte får uttrycka sig nedvärderande om kvinnor.

Partiet i uppförandekoden som kan vara aktuell ser ut som följande.

  • Derogatory or offensive conduct, including without limitation insulting language, symbols, or actions about a person’s ethnic background, heritage, color, race, national origin, age, religion, disability, gender or sexual orientation
  • Inappropriate physical, verbal and online behavior (such as inappropriate statements made via email, text messaging or social networks)
  • Conduct that undermines or puts at risk the organization or promotion of a UFC event, including without limitation, failure to deliver, engage in or otherwise execute any and all promotional responsibilities, or failure to return in a timely manner the accurate and complete documents, or information for immigration, licensing, medical, tax or athletic commission purposes and
  • Conduct that undermines or puts at risk the integrity and reputation of the UFC.

Med andra ord riskerar Brown att på något sätt straffas för sitt uttalande av sin arbetsgivare. Det kan röra sig om böter, någon form av samhällstjänst eller i värsta fall uppsägning.

Vad för konsekvenser tror och hoppas ni att uttalande kommer att få?

Kategorier
UFC
62 Kommentarer
  • Bodi
    9 January 2014 at 05:00

    Utan att ha hört podcasten ifråga känns det som att Brown säger detta på ett rätt skämtsamt sätt.. Dock rätt klumpigt formulerat och skulle inte förvåna mig om detta får konsekvenser.

  • Godless
    9 January 2014 at 05:03

    Sådär ja! En grej att ha de åsikterna. En annan att officiellt dela med sig av de.
    Inte smart alls faktiskt.
    Har haft lite douche-känsla över snubben men hoppas naturligtvis att jag har fel och att han nu skämtar….

  • biosensor
    9 January 2014 at 05:09

    Återhämtar sig från en ryggskada? Kan inte träna ordentligt? Verkar inte som han är byggd för att fightas själv…

  • ChuteBoxe
    9 January 2014 at 05:12

    “Brown ber offentligt om ursäkt…”

    • Idealman
      10 January 2014 at 10:08

      hahaha.. och där kom den bara ett dygn efter.

  • Jonas Nilsson
    9 January 2014 at 05:13

    har han alltså börjat med heroinet igen?

  • Robin
    9 January 2014 at 05:15

    Han sjönk i mina ögon.

  • juelz
    9 January 2014 at 05:16

    Alltså jag själv är ingen större fantast av dam-mma om jag ska vara helt ärlig, dock så ser jag hellre på porr än två kvinnor som står topless och brottas i en oktagon.
    Lite fjantigt att uttrycka sig så av Brown faktiskt…
    Jag tycker att det är för dålig nivå på kvinnorna helt enkelt, samtidigt kanske jag är lite gammaldags då jag inte tycker att det är speciellt trevligt att se en tjej bli knockad, även om det är otroligt sällan det händer.

    Att män i flugvikten inte har KO-power är ju ren dynga, Dodson och Mighty Mouse sänkte väl nyligen sina motståndare?

    • Dreven
      9 January 2014 at 05:45

      Så att flugvikten inte har knockoutpower är dynga men att brudar inte har det är inte dynga? Bra strikers inom kvinnlig mma knockar folk till höger o vänster de också.

      • david21ss .
        9 January 2014 at 05:53

        Demitrious might mouse johnson

  • MartinEriksson84
    9 January 2014 at 05:18

    Fan va trist! Jag har ju gillat hans fightingstil och resultat den senaste tiden och med den bakgrunden han har trodde jag inte att han skulle vara en av de första som dömer utan att tänka efter först.

    Jag kan förvisso förstå att dessa åsikter finns till eftersom UFC t.ex. själva gillar att marknadsföra både ringgirls och kvinnliga fajters i samma “sexfack”. Nyligen gick de ut och gjorde reklam för att man kunde röstas in både ringgirls och kvinnliga fajters på Maxims topp 100 sexigaste kvinnor eller nåt. Så att folk blandar ihop kvinnliga fajters med rena sexobjekt är ganska lätt att förstå men han borde ju såklart ha uppträtt lite smartare.

  • TheVobb
    9 January 2014 at 05:27

    Ett typiskt fall av att prata först, tänka sen….

  • Albert Hjälm
    9 January 2014 at 05:30

    “Hej, jag heter Matt Brown. Jag är osäker på min egen manlighet o min duglighet som fighter. Därför dissar jag tjej-MMA och hoppas att det ska dra uppmärksamheten ifrån mig som fighter och framförallt ge mig några sista sekunder i rampljuset” DOUCHE.

    • david21ss .
      9 January 2014 at 05:54

      Hej jag heter Albert Hjälm och det ända sättet för mig att få kvinnor att ens titta åt mitt håll är att köra feminist spåret.

      • MartinEriksson84
        9 January 2014 at 06:06

        Hej jag heter david21″SS” och enda gången jag vågar kommentera är när jag kan slänga ur mig något härligt politiskt inkorrekt blandat med lite felstavningar eftersom jag hängde mer med idioterna under min skolgång än lyssnade på vad lärarna faktiskt hade att säga.

        • Leif Robin Eriksson
          9 January 2014 at 06:57

          Hej jag heter MartinEriksson84 och…

          (fan kom inte på nått roligt att skriva)

          • MartinEriksson84
            9 January 2014 at 07:03

            Haha men det var ett bra försök iaf :)

          • Mattias Murray
            9 January 2014 at 11:54

            Det finns bra många idioter som kan stava.

        • Koooooo
          10 January 2014 at 07:30

          Hipster

      • Stenansiktet
        9 January 2014 at 06:55

        Hahahaha.

  • Metallica
    9 January 2014 at 05:42

    Mupp

  • Dreven
    9 January 2014 at 05:43

    Återigen förundras jag över hur folk inte kan leva med att folk har andra åsikter. Jag gillar kvinnlig mma, många av mina favoritfighters är brudar. Men jag kan fortfarande leva med att det enda Matt Brown vill se är knockouts inte teknik. Jag blir inte butthurt som varenda annan jävel blir. Låt han ha sin åsikt och stå för den för fan. Den påverkar inte er. Man måste kunna säga vad man tycker utan att alla börjar hata.

    Väx upp, mogna till lite folk.

    • MartinEriksson84
      9 January 2014 at 05:49

      Det är en sak att inte gilla kvinnlig MMA. Det är en annan att istället prata om att de borde köra topless. Väx upp och mogna till lite du också.

      • Guest
        9 January 2014 at 06:16

        Han säger ju uppenbarligen det som ett skämt, om du inte förstår det så måste jag ifrågasätta din intelligens. Snacka om butthurt som inte ens kan acceptera ett skämt.

        • MartinEriksson84
          9 January 2014 at 07:00

          Jag kommenterade iofs mest i riktning mot Dreven som var förbannad på folks reaktioner och jag visade att det finns en anledning för folk att vara förbannade tillbaka på honom.

          Med det sagt så tycker jag nog ändå inte att det var ett skämt som gick hem. Det är skillnad på skämt och skämt. Han säger ju precis innan att han inte gillar att kvinnor fightas och i nästa mening slänger han in topless-grejen. Om han t.ex. först sagt att han gillar kvinnlig MMA och sedan skämtat om att det hade iofs varit roligare om de fightades topless, ja då hade det kanske varit något mera roligt och acceptabelt.

          Alla skämt är väl ändå inte roliga. Att höra ett gäng nazister sitta och skämta fördomsfullt om judar är säkert kul för nazisterna men inte lika kul för folk med hjärna.

        • Robin
          9 January 2014 at 09:03

          Fast det känns lite “högstadiet” att försvara sina påstående som om det är ett skämt när det uppenbarligen inte är roligt och kan vara fullt troligt att man tycker som han bara att det inte är min smak helt enkelt.
          Jag säger inget annat ont om honom, markerar bara att jag inte gillar detta oavsett vad hans åtanke är med detta, det måste du acceptera att folk inte gillar det.

          Jag vet mobbare som säger att de bara skämtar när de väl blir konfronterade av någon. “Bara på skoj”. Det var ett exempel.

          Jag får väl säga att mitt inlägg är ett skämt om jag får för många emot mig helt enkelt.

      • Mattias Murray
        9 January 2014 at 11:51

        Varför inte? Bröst som bröst. Om man ska tänka som er genusfeminister så blir det genast konstigt när det är okej att visa stora uppumpade manliga bröst. medan kvinnornas måste döljas.

        • Peter Andersson
          10 January 2014 at 09:14

          Du vet ju mycket väl att det inte är samma sak. Och även om en kvinna hade velat fightas topless så finns det lagar som förhindrar henne från det. “Indescent exposure” tror jag det kallas i amerikansk lag.

      • Dreven
        10 January 2014 at 05:52

        Jag vet inte vad du tycker, men jag tycker personligen att kunna acceptera eller inte bry sig om vad någon annan säger är betydligt större tecken på mognad än att ta illa upp och börja klaga och försöka leka moralpolis är.

    • Kirurgen
      9 January 2014 at 05:53

      en av de bästa kommentarerna jag läst någonsin!

    • Kid Yamamoto
      9 January 2014 at 06:45

      Å andra sidan, om hans åsikt är “jag hade gärna sett fler knockar i kvinnlig MMA” så kan han uttrycka det fan så mycket bättre. Pinsamt att behöva dra in en toplesskommentar i det hela.

    • Olof86
      9 January 2014 at 07:46

      WORD THE FUCK UUUUPPPPP!!!!

      Vi vill se ronda topless *klapp klapp*

      • Johan
        13 January 2014 at 08:49

        Det förklarar ditt obegåvade beetende som genomsyras av ren idioti. Dessutom så har majoriten avslöjat dig men ändå fortsätter du.
        Du är poänglös och patetisk.

    • Korv
      10 January 2014 at 06:28

      “Återigen förundras jag över hur folk inte kan leva med att folk har andra åsikter” skriver han och tycker att folk som har andra åsikter än Matt Brown inte ska yttra dem.

      Att du inte ser ironin i det?

      • Dreven
        10 January 2014 at 06:05

        Folk får jättegärna yttra sig i frågan men det är ju inte det de gör. De sätter sig och snackar skit om Matt Brown och hur korkad han är osv för att han inte gillar kvinnlig fighting. Det är en helt annan femma.

        De börjar hata på honom direkt för att de inte håller med honom. jag håller inte med honom heller men inte skriver jag skit om honom för det. Jag accepterar hans åsikt och låter livet gå vidare, En förmåga alldeles för många i dagens samhälle saknar.

    • Punchdrunk
      10 January 2014 at 05:50

      Självklart får han ha sina åsikter. Det roliga blir dock när man i framtiden kommer läsa i historieböckerna om framstående namn i sporten som var kritiska mot kvinnlig MMA. Matt Brown kan vara stolt om han blir ett av exemplen som redan idag känns sexistisk och förlegad.

      • Dreven
        10 January 2014 at 05:55

        GSP är ju också emot kvinnlig MMA, eller han är väl inte emot men han gillar det inte. Tycker det finns ett alldeles för stort behov att vara PK hos folk och företag. Konstigt att det finns så många “falska” personer när man aldrig får stå för sina åsikter utan att bli hatad.

        • Punchdrunk
          10 January 2014 at 06:04

          Så trött på sånt här. Man får väll ha vilka åsikter som hellst, men har man kontroversiella åsikter får man väll vara beredd på att folk kommer säga emot. Då får man väll argumentera för sin sak och håller inte argumenten kanske man får inse att ens åsikt inte var så genomtänkt.

  • Knut_Eriksson
    9 January 2014 at 06:20

    Om man tar bort hans sexistiska kommentar om att brudar borde visa brösten så är det han säger inte vidare kontroversiellt. Men han borde bötfällas för sin sexistiska kommentar. Det är inte försvarsbart, tycker personligen att Ronda vs Miesha matchen var galans sämsta tills armbaren. Men det är uppenbart att UFC vill locka kvinnliga tittare för att bredda sin marknad och då tar de till fulknep och utdelar 2 av 3 bonusar för en match som var ytterst ensidig. Mieshas gameplan var att slå Ronda med brottning och klinsch när hon hade mest framgång med standup:en. Jag tror hans sexistiska kommentar grundar sig på ovanstående “orättvisa”

    • Ztryp
      9 January 2014 at 06:46

      EXAKT och den kontroversiella delen är ett uppenbarligt skämt så vad är grejen med folk som ska börja höja facklor så fort någon som har några fler ögon på sig slänger ur sig en kommentar skämtsamt i stil med ovanstående som MÅNGA andra (politiskt korrekta med färre ögon på sig) hade gjort själva.

  • Menva
    9 January 2014 at 06:21

    Who gives a shit.

  • Kid Yamamoto
    9 January 2014 at 06:28

    Yeah, vad kan vara manligare än att höhö-skratta åt brudar i MMA och sedan tydligt klargöra sin heterosexualitet genom att berätta att man vill se dem topless?

    Sjukt att det fortfarande finns folk som sitter på den här typen av old school-sexism.

    • Kid Yamamoto
      9 January 2014 at 06:31

      Och av exempelvis Mieshas segrar så är det endast 4 av 13 som gått till decision. Värt att notera om man motiverar sitt toplessargument med att matcherna inte tar slut.

    • Olof86
      10 January 2014 at 08:26

      booooooooooooooooooooooooooooooo!!!!

  • Bimbopbop
    9 January 2014 at 06:35

    Shitstorm incoming.

    • Koooooo
      10 January 2014 at 07:31

      Varför skulle en storm med bajs komma?

  • Leif Robin Eriksson
    9 January 2014 at 06:41

    Jäkla snack med kvinnor, feminister, mansgrisar och genus. Kan det inte bara va lika för alla? Det handlar trotts om individer som ska upp och tävla i kamp mot varandra. Släng ihop kvinnor och män i samma division, klädda i plagg som inte gynnar någon för att utse vem som är bäst. Teknik eller inte det handlar om att vara bäst.

  • Dreadwood
    9 January 2014 at 06:48

    Jag personligen tycker att kvinnor inte borde få vara i ufc. Jag köper produkten ufc och blir då tvingad att ta del av något jag inte bryr mig om. Just för att alla kvinnor och då menar jag alla skulle åka på fantastiskt med stryk av tim elliott.
    Nu har jag inte lyssnat på podcasten men när jag läser citatet låter det som ett brutalt skämt som kanske hade funkat med en komiker som vet hur man levererar och inte en fighter anställd av ufc.

    • Peter Andersson
      10 January 2014 at 09:20

      Lustigt resonemang kan man ju tycka. Det är ju den interna konkurrensen som är intressant, jag menar man dissar ju inte flugviktarna bara för att de skulle få stryk av Yushin Okami?
      Gillar du det inte så är det väl så det är antar jag, tyckte bara det lät som att du rationaliserar din ovilja mot att se kvinnor fightas ö.h.t.

      • Dreadwood
        10 January 2014 at 11:46

        Det jag menar är att mäns atletiska förmågor är så överlägsen kvinnan att det känns dumt att se dom varannan match. Finns ju en anledning att jag inte ser på damfotboll. Men sen ska jag också säga att damerna har mig klistrad framför tour de ski, även om det förmodligen beror på nationaliteter sinsemellan. Så kom igrn nu kvinnlig mma in med en svensk i på den stora scenen så kanske ni får the all mighty dreadwoods blessing.

  • Rocky balls
    9 January 2014 at 07:26
  • ViktorElias
    9 January 2014 at 07:59

    Tycker ändå han lyckads pricka in 3 av 4 på listan. Blir nog ett samtal från Mr. DW det där…

  • Patrik Andersson
    9 January 2014 at 08:44

    Det är ju bara kul, ingen kan ju ta det på allvar..

  • Mathias
    9 January 2014 at 11:43

    Förstår inte varför Matt Brown behöver ha några synpunkter på detta. UFC sköter sina affärer, och vad jag förstår så är damdivisionen populär, bla på TUF-en.

  • Koooooo
    10 January 2014 at 07:30

    Matt Brown visa din stora manskuk!

  • scolex
    10 January 2014 at 10:26

    Det är alltid lika kul när män tycker att det är självklart att deras åsikter om vad kvinnor borde få och inte få göra är viktigare än vad kvinnor själva vill. Jag misstänker att Matt Brown är helt okej med att andra män tävlar i MMA, även utövare som inte har en publikfriande stil.

    Jag roade mig med att göra lite statistik. Matt Brown har gått 29 matcher och vunnit 18 av dem, 11 på KO eller TKO. Sarah Kaufman, en av kvinnodivisionens duktigare strikers, har gått 19 matcher och vunnit 16 av dem, 10 på KO/TKO. Matt Brown har således en betydligt sämre knockout-procent än Kaufman – det måste betyda att han inte har kroppstypen för att slå ut folk. Jag förväntar mig att han i framtiden kommer att slåss naken, så att vi som tittar åtminstone får någon valuta för pengarna. ;-)

  • Daniel Bohman
    10 January 2014 at 05:05

    Matt Brown förespråkar jämställdhet. Han vill att kvinnor ska fightas under samma förutsättningar som männen.

    Jag anser att alla människor är lika mycket värda och jag är beredd att pulla sexistiska feminister i vaginan med en kniv för att upprätthålla det.

  • Pitbyll
    10 January 2014 at 06:16

    Jag gillar inte kvinnlig MMA, inte damfotboll heller… Då kan man bara skita i att titta…
    Men det är så pinsamt att det ska bli världens grej varje gång nån ska skämta eller bara säga sin åsikt… Han är bara en fighter.. Det är inte så att man lever efter hans åsikter och värderingar…
    De har för fan tjejer som går runt i bikini för att vi “dumma män” ska veta vilken rond det är….

  • Svara