Nick Diaz bötfälls och stängs av i ett år

Efter ett långt sammanträde fattade den atletiska kommissionen i Nevada (NSAC) enhälligt beslutet att stå fast vid Nick Diaz avstängning på ett år och att han ska betala 30% i böter av lönen och bonusen han fick efter matchen mot Carlos ConditUFC 143 utifrån att han testats positiv för THC (”marijuana metabolites”).

Under sammanträdet framförde det juridiska ombudet för Diaz argumentet att ”metaboliterna” i sig inte var olagliga och den egna medicinska experten menade att Diaz inte hade THC i kroppen under matchen.

Diaz fick svara på frågor om sitt användande av marijuana innan han gjorde det på recept, hur hans intag såg ut nu för tiden och även att han hade THC i kroppen när han mötte Takanori Gomi på Pride 33 kom på tal. Diaz svor att det inte skulle upprepas.

Innan beslutet fattades uppmanades Diaz att framledes ansöka om dispens för sitt receptbelagda användande av marijuana.

Avstängningen innebär att Diaz kan gå match först efter 4 februari 2013.

Kommentarer

Kommentarer

Kategorier
UFC
Profilbild på Mazdak Cavian

All in
56 Kommentarer
  • Helgon3t
    21 maj 2012 at 11:36

    Så går det gosse

  • Linus
    21 maj 2012 at 11:39

    Så jävla löjligt.

  • jonzyjonzy
    21 maj 2012 at 11:41

    Stor sorg, stoooor sorg.
     

  • disco
    21 maj 2012 at 11:42

    Stay classy NSAC. Förstår att det hade sett löjligt ut om MMA utövare fick bruka en illegal drog, hur många vi än är som inser ur harmlös den är, men 1 år är att ta i.

    • Rebel Ape
      22 maj 2012 at 10:03

      Illegal? nej han har ett marijuana-kort som är laglig min vän, det som är inte acceptabelt är att ha THC halter under match, samma anledning som du inte får vara full på match. Men skillnaden mellan alkohol och Marijuana är att du kan röka idag och ha kvar halten i flera veckor, medan alkoholen försvinner ur kroppen relativt snabbt. Därför är hela kommissionens argument om att ge honom 1års avstängning helt jävla absurt.

  • Alex Kid
    21 maj 2012 at 11:43

    Sonnen får kura men Nick får inte chillaxa med en joint

  • Ludwig
    21 maj 2012 at 11:47

    MEN NEJ

  • Alfred Von Kneebar
    21 maj 2012 at 11:50

    jävla fittor

  • ant00n
    21 maj 2012 at 11:52

    Fan va sjukt närt det inte ens var THC han hade i kroppen! Jävligt trist!

    • 3vil
      22 maj 2012 at 12:06

      what was it then?

      • ant00n
        22 maj 2012 at 11:18

        Som det står i artikel var det metaboliter i kroppen han blev fälld för. Och metaboliter är nedbrytningsprodukter av olika ämnen i kroppen . Så man kan väll anta att det dom hitta var metaboliter för nedbrytning av thc men inte just thc! 

  • Laurence
    21 maj 2012 at 11:53

    Thats f***ed up

  • 3vil
    21 maj 2012 at 11:56

    it’s not like being high in the octagon is going to give you an advantage! 

    • Baz3
      22 maj 2012 at 07:46

       Vilket gräs har du rökt som man är hög av 8 dagar efter att man fimpat…

  • jonzyjonzy
    21 maj 2012 at 11:58

    Jag gillar den där killen skarpt och det känns så jävla segt att vänta till februari för att se honom ”igen” börja klättra mot Ellenberger, Condit (för han lär ju losa mot gsp), eller Hendricks, för att slutligen få en titelchans mot Gsp. Äh fan. En mörk dag.

    • Baz3
      22 maj 2012 at 07:49

      Helt möjligt att han inte alls kommer att komma tilbaka till UFC efter sånt här tjaffs, vilket vore trist.

      • jonzyjonzy
        22 maj 2012 at 03:14

        Dessa stackars anklagade idrottsmän och sina försvarstal.

        Det är förstås Nick Diaz helt egna beslut, men allvarligt så hoppas jag han håller sig till den nya och hårdare attityden rörande doping, som också omfattar metaboliter av Cannabis. Om Diaz lackar ur och verkligen går i pension känns det ännu hårdare, men regler är regler och det är ju inte första gången han åker dit och blir avstängd.

        Önskar bara att han kunde ta sitt ansvar hela vägen. Att droppa gräs i tid inför en match borde inte vara alltför svårt, eller? Slutligen står valet mellan UFC och sitt älskade grälle.

        Om jag hade haft möjligheten att göra samma val som Diaz, hade det varit skitenkelt, men vi är alla olika. (Jag hade valt UFC, lätt).

        Hoppas också de ser över Sonnens och andras behov av plötslig testosteron…?

        ”Cyborg” skyller ju fortfarande på att hon aldrig tagit ”något” olagligt och prestationshöjande och att hennes förhöjda värden var med anledning av en bagatell och missförstånd.

        Kontemplera över Overeem och hans invecklade svar på sina förhöjda värden omgärdad av jurister.

        ”Cyborg”, Overeem och många andra borde också ta sitt ansvar.

        Gör dom det?

  • nitohu
    22 maj 2012 at 12:02

    Såg förhöret.( sporadiskt.Medans jag gjorde annat ) Verkade inte som om kommissionen hade riktigt klart för sig hur THC lagras i kroppen och att detta bara är ett spårämne från dom aktiva substanserna.Och inte den aktiva Ingrediensen  i sig.Samtidigt så fick jag också den uppfattningen att hela regelverket på ett stelbent sätt gundade sig på just denna okunskap.Men som sagt var.Jag lyssnade inte sådär jättenoga.

    • sebbez
      22 maj 2012 at 08:06

      ..tyvärr, det är ju nästan alltid så :(

      Dock har Du helt rätt i det du skriver!

  • Jock3
    22 maj 2012 at 12:13

    Det är en rekommendation – inte ett recept man får.

  • erik
    22 maj 2012 at 12:22

    What The FUCK?? Allistar hade riktiga PED’s i kroppen och han fick bara 9 månader och typ 3003 dollar i böter

    • badass
      22 maj 2012 at 02:01

      AListair hade inte ENS TÄVLAT, INTE ENS GÅTT I RINGEN M D I SYSTEMET, TESTET GJORDES FLERA MÅNADER INNAN.

      • erik
        22 maj 2012 at 03:11

        Det var inte min poäng, utan att det var mer okej för Allistar att ta sprutor än vad det var för nick att ta en joint. Till och med The Natural Born Runner sa att han inte ser marijuana som en PED

  • Magnus
    22 maj 2012 at 12:28

    Vilka andra stater och länder behöver följa den atletiska kommissionen i Nevada utslag?

    • X1t
      22 maj 2012 at 05:06

       Inga, men kommisionerna tenderar att följa andra kommisioners dommar i dessa fall.

  • Joey
    22 maj 2012 at 12:30

    Så jävla rätt

  • Joel M Lindmark
    22 maj 2012 at 12:33

    <3

  • Mined
    22 maj 2012 at 01:47

    Fånigt. Motståndarna borde ju bara vara glada att han hade THC i blodet. I många fall så blir kroppen slöare/mindre aktiv vid THC intag, tänk er Diaz utan THC i de matcherna. (jag låter säkert efterbliven nu också)

  • mateah
    22 maj 2012 at 01:53

    Tänk om NCAA fick bestämma reglerna för OS eller utomhus VM, då skulle de nog stänga av alla svarta personer från löpgrenarna. Inte nog med det, de skulle stänga av helvita personerna om de hittade spår av afrikanskt DNA i deras kropp… true story

  • Joakim Hägg
    22 maj 2012 at 02:01

    Bisarrt att denna nyheten följer efter ni skrivit om Sonnens rätt att mixtra med sina testosteronvärden:) Skillnad på folk och folk. Trist att den överlägset mest sevärda fightern i UFC tvingas vänta så länge för en sån skitgrej.

  • snibbhart
    22 maj 2012 at 02:34

    jävla bullshit…….. 

  • NSL
    22 maj 2012 at 03:04

    Welcome to USA, a country that is built upon brainwashing…

    Seriöst, jag skäms när jag läser den här nyheten.
    Så jävla pinsamt. Och sedan får Sonnen fuska ännu en gång mot Silva.

  • K
    22 maj 2012 at 04:59

    MEN NEEEEEJ!!! detta var inte kul!  okej! banna honom i ett år, men ta förfan inte hans pengar!!! detta var inte kul…

  • Mama
    22 maj 2012 at 05:04

    Skönt och slippa han för en längre tid….kanske han l’r sig annat under sin vilotid än och flyga in i smällar och se allmänt fjantig och oteknisk ut.

    • Baz3
      22 maj 2012 at 08:00

      Gud va svårt…vem ska jag NU tro på?! Olympisk Guld Medialist i Boxning Andre Ward säger att Nick har en av de bästa händerna i MMA och ett random troll på mmanytt säger att han ser oteknisk ut.

  • Yazzman
    22 maj 2012 at 05:33

    30% av lönen OCH bonusen var konstigt, brukar det inte oftast bara gälla lönen?

  • Kallest
    22 maj 2012 at 07:49

    Det är jävligt löjligt att de sätter dit Nick för marijuana när de lägger sig på rygg för dopare som Overeem men rent krasst få var det här andra gången Nick åkte dit i Nevada för marijuana och att han får ett hårdare straff andra gången han åker dit är inte speciellt konstigt. 

    • nitohu
      22 maj 2012 at 10:48

      Sant.Tydligen så satt också en av dom han hade lovat att detta inte skulle upprepas i kommissionen även denna gång.Det underlättade säkert inte.

  • Sudour
    22 maj 2012 at 12:07

    Good Riddance.

    Förbud är förbud och det gäller att ha koll på hur de som satt reglerna tolkar den så man inte gör bort sig. Man kan tycka att det är löjligt, och förmodligen gjorde det inte nån skillnad vid matchtillfället men det är orerevant i sammanhanget.

    • Soul Rebel
      22 maj 2012 at 01:24

      Hmm? Jag håller med ditt argument, om detta hade varit i Sverige och inte USA. Våran mentalitet är något annorlunda och kommissioner styrs något annorlunda här hemma jämfört med i USA. Först och främst måste du förstå att NSAC-kommissionen lever till stor del på UFCs pengar eftersom de håller mest galor om året än någon annan organisation inom MMA eller boxning. Sånt händer inte här i Sverige då kommissioner är inget jävla vinstdrivande organisation som i USA, samma sak med USA och deras valkampanjer, den som har mest pengar syns mest och troligen vinner valet. Så bara det faktumet kan leda till en rad massa problem, som sopas under mattan på bästa amerikan-manér.

      Nu till ämnet om ett förbud finnas en logik bakom den. Marijuana-förbudet har inget. Marijuana är inte olagligt över allt, i Nick Diaz fall är den laglig, han har ett marijuanakort som tillåter honom att röka. Men inom sport så får du inte vara påverkad av värken marijuana, alkohol, doping eller andra preparat. För er som aldrig har rökt eller har någon kunskap om Marijuana, så är effekten max 3 timmar låt, oftast 1-2 och sen trappas det ner, det kan användas som ett svagt preparat för lugnande eller smärtlindrande. Men faktumet är att även fast jag röker idag så finns det spår av marijuana i mitt kiss i flera veckor. Och det är den där gråzonen som NSAC inte vill lösa. Anledningen som ges för att inte kunna använda Marijuana är att du inte får vara påverkad under match dag, samma sak gäller alkohol osv. Men om du röker rätt ofta, så kan det vara kvar upp till ca 3 månader från dagen du slutar. Så deras resonemang håller inte. Dessutom så såg jag Nick Diaz åtal via stream och NSAC hade inte en aning om hur THC lagras i din kropp, vilket visar hur inkompetenta dessa herrar är.

      Vi alla vet att UFC inte vill ändra halten på testosteron 6:1 för det kan leda till sämre underhållningsvärde, mer skador och därefter mer avbrutna matcher, samt fler personer kan åka fast eftersom marginalerna blir mindre. En hel del problem alltså. De olympiska spelen har halten 4:1, men i USA är det rätt vanligt att ha högre halter än i andra länder, det är så de bygger sina sporter och de har en välkänd och lång tradition med att dopa sig. Baseball hade doping problem så de sänkte värdena och nu slår ingen homeruns längre.

      Så nu fick Nick Diaz ett år för marijuana även fast de inte kan bevisa att han faktiskt var påverkad under matchdag. Han fick ett års avstängning och 30% av sin lön avdraget. Chael fick sin TRT behandling efter att ha åkt fast på 16:1 sist han mötte Anderson, Overeem fick 9 månader och bara 3000$ i böter. Det talar sitt tydliga språk min vän, de anser att doping är mindre farligt för sporten och atleterna än Marijuana.

      Och slutligen, du säger att förbud är förbud, ja i Sverige är vi rätt logiska och rättfärdiga i våra moral och etik, i USA är det inte riktigt så enkelt, där finns det personliga intressen involverade. Något måste göras och 9/10 så måste sånt här hända för att regeln ska göras om, så NEJ man ska inte följa strömmen som du snackar, man ska ifråga sätta idiotiska regler som saknar logik och bakgrund.

      • nitohu
        22 maj 2012 at 01:36

        T/E ratiovärdet säger inget om testosteronnivån.

      • Sudour
        22 maj 2012 at 04:03

        Klart att man kan ifrågasätta reglerna, men man bör oavsett rätta sig efter reglerna så länge de gäller? En regel ändras ju inte förrän någon lyfter frågan och vad jag vet så är detta inte gjort.

        Angående den tekniska biten i fallet så testades deltagarna efter matchen, korrekt? Vilket leder till att han i teorin skulle kunna ha varit påverkad vid matchtillfället.

        Men, I get ur point. Metabolerna avslöjar ju att han uppenbarligen har rökt, men bevisningen är inte tillräcklig för att kunna fastställa att han varit påverkad vid matchtillfället. För att göra detta måste man ta prover i direkt anslutning till matchen, förslagsvis precis innan man kliver in i buren, vilket givetvis inte är rimligt att göra.

        Sucks to be Diaz!

  • WSPA
    22 maj 2012 at 06:35
  • ”The Water”
    22 maj 2012 at 07:41

    Don’t be skurred, homie. ;)

    Förjävligt, rent ut sagt.

     

  • Vidar
    22 maj 2012 at 10:38

    Som Cesar Gracie skrev på sin twitter ”Get drunk and wreck cars or do steroids between fights is OK. Smoke weed legally between fights and NSAC throws the book at you”

    • Sudour
      23 maj 2012 at 09:04

      Suck.

      Vafan lever folk i för verklighet? Det finns regler och ramverk för precis allt i ett modernt samhälle. Bryter man mot dessa regler får man vara beredd att ta de konsekvenserna. OAVSETT vad man anser om dem. Diaz VET att det får konsekvenser om han ertappas med ämnen i kroppen som påvisar att han nyttjat braj. Punkt.

      • Baz3
        23 maj 2012 at 10:17

        Psst.. reglerna och ramverket blev inte brutet. WADAs lista på förbjudna ämnen som NSAC använder sig av säger bara att man inte får vara under influensen av marijuana under själva fighten, vilket han inte var. Punkt

        • Sudour
          23 maj 2012 at 02:59

          Det är inte upp till dig och mig att avgöra. Bröt han reglerna enligt de
          som beslutar? Ja, och det räcker för mig oavsett vad du och Diaz tycker
          om saken.

      • Sudour
        23 maj 2012 at 02:58

        edit

  • Baz3
    23 maj 2012 at 10:37

    Sitter precis och lyssnar på NSACs förhöret. Hela beslutet verkar riktigt flummigt och baserar sig rätt långt på deras personliga åsikter istället för fakta. Plus att talesmannen avslutar med en trevlig ”We’ll look forward to seeing you all again” och skrattar efter att de just kammat hem med 30% av Nicks lön+bonus i NSACs egen ficka. I och för sig föll det hela ihop på Nicks egna obekväma och mindre kloka svar, för att inte nämna att killen inte bara kunde låta bli att röka nån månad före en så viktig fight till att börja med.

  • Demian Maia vill möta Jon Fitch eller Nick Diaz | MMAnytt.se
    20 oktober 2012 at 02:16

    […] från en övertygande seger mot Erick Silva på samma gala och Nick Diaz är för närvarande fortfarande avstängd och båda skulle vara intressanta motståndare för Maia, eller till och med för varandra.Följ […]

  • Nick Diaz efter OS-legendarens rattfylla: ”Jag är besviken på Michael Phelps” | MMAnytt.se
    7 oktober 2014 at 05:16

    […] Diaz och Phelps har mer gemensamt än en förkärlek till att köra bil alkoholpåverkade – simmaren, som för övrigt anses vara den främsta någonsin inom sitt fält, har ofta rört upp känslor med sitt uttalade bruk av cannabis, vilket vid flertalet tillfällen även orsakat problem för Diaz i karriären som professionell idro… […]

  • Reebok står bakom Jon Jones inför mästarens rehabilitering | MMAnytt.se
    7 januari 2015 at 10:12

    […] Jones inte tagit del av samma typ av kritik eller bestraffning som exempelvis Nick Diaz, som både bötfälldes och stängdes av i ett år efter att ha testat positivt för marijuana efter UFC […]

  • Svara