Ryan Bader har fått klartecken att lämna UFC av Dana White: “Bra ställe för honom”

Ryan Bader är nära Bellator. Uppgifterna bekräftas av UFC-presidenten Dana White som uppger att man gett klartecken för Bader att krita på för toppkonkurrenten.

Det verkar som att Ryan Bader (22-5) är klar för Bellator. UFC-presidenten Dana White berättar att man i UFC har gett klartecken för Bader att gå över till toppkonkurrenten, och man tänker inte matcha några kontraktsförslag som Bellator kommer med.

“We had told Ryan Bader he was good to go,” berättar White under gårdagens Radio Row: “We knew he was going to go to Bellator the entire time. I think Bellator is a good place for Ryan Bader. At this point in his career, I think it’s the right move for him.”

Bellator har avböjt att kommentera huruvida man har presenterat ett kontraktsförslag för Bader. Man vill heller inte uppge när Bader kan komma att presenteras.

Bellator har plockat upp en hel del oönskade UFC-fighters under de senaste åren, såsom Matt Mitrione, Benson Henderson, Rory MacDonald, Phil Davis, Tito Ortiz och Chael Sonnen.

Ryan Bader i matchen mot Phil “Mr Wonderful” Davis på UFC on FOX 14 i Sverige. Foto: Martin McNeil

Har vunnit sju av sina åtta senaste

“Darth” Bader är den ende slagskämpen i UFC:s historia med över 20 matcher i organisationens lätta tungviktsdivision. Han inledde sin karriär med 12 raka vinster, och vann The Ultimate Fighter 8 2008.

Baders karriär fick sig en törn när förlorade sin första match mot Jon Jones (22-1) på UFC 126 2011. Efter det hade Bader en tuffare period med fyra förluster på de kommande sju matcherna.

Nu har Bader vunnit sju av sina åtta senaste matcher mot motståndare såsom Rashad Evans (19-5-1), Ilir Latifi (12-5, 1 NC) och nuvarande Bellator-mästaren Phil Davis (17-3-1). Bellator lär därför vara pigga på att boka en returmatch mellan Bader och Davis, som vann bältet mot Liam McGeary (11-1) på Bellator 163.

Vem vill ni se Bader möta i sin första match i Bellator?

Omslagsbild: Mazdak Cavian

Kategorier
BellatorDana WhiteNyheterRyan BaderSenaste NyttUFCZ-Klistrad artikel

Har jobbat för MMAnytt sedan 2016 och följt sporten i över tio år.
28 Kommentarer
  • Jens
    4 February 2017 at 10:11

    Det är väl inte bra att tappa någon top5. Eller ska man bara sitta där med Connor och ronda sen? Måste varit ett riktigt grymt kontrakt av bellator

    • kalle
      4 February 2017 at 10:18

      Win-win för UFC.
      1) Bader vinner sina matcher i Bellator: Slutsats, Bellator är en sämre liga.
      2) Bader förlorar sina matcher. Slutsats, Bader höll inte måttet att vara i UFC ändå

      • Erik Hellborg
        4 February 2017 at 10:57

        Att Bader håller måttet i UFC kan väl ingen tvivla på? ?

        7 segrar på senaste 8 matcherna. Har väl legat runt #5 plats i flera år nu. Förluster mot namn som Machida, Rumble och Glover är inget å skämmas för.

        Sen kommer han troligtvis aldrig rå på fighters av kalibern DC, JJ, Rumble eller Alex. Men en ev LWH bästa ere ju inge snack om.

        Ingen storsäljare dock så enkel matte för UFC ?✌?

        • Jens
          4 February 2017 at 11:41

          Din sista mening är det sorgliga. Fighters brukar reagera negativt till jämförelser med WWE, men det är precis vad det är. Storylines och promos sköts via Sociala medier och presskonferenser. Den som tjänar mest är den som säljer mest, inte den som är bäst. Den som säljer mest får flest chanser, inte den som är bäst. Tänk om alla sporter var så, pinsamt.

          • Erik Hellborg
            4 February 2017 at 11:58

            Ja men visst ere så ?

            Samtidgt är det kanske inte helt jämförbart. Andra sporter och t ex MMA. MMA som sport på toppnivå drivs väl uteslutande av promotionbolag? Således blir ju dina promotion-kvaliteer väldigt viktiga.

            I fotboll är det inte många (om ens nån) som ifrågasätter Leo Messis kvalite eller kunskap. Han är en av dom absolut bästa och har vart det under lång lång tid och då får man betalt Samt uppskattning därefter. Att han är lika kul å marknadsföra som vit målarfärg är inte speciellt relevant.

            Sammanfattningsvis hade det vart kul att se nån form av återgång till turneringstänket kanske? Eller nån färdig mall, system för hur man tar sig till titelfighter. Ett större fokus på just det sportsliga.

            En omöjlighet idag kanske?

          • Pancho Villa
            4 February 2017 at 02:07

            Instämmer i mycket av det du skriver.
            Men det finns ju en hel del likheter med professionell boxning.

            När man för ett antal år sedan införde Ali act (lagstiftning) så var det ju åtminstone delvis för att stävja en liknande utveckling. Ali act omfattar en lång rad saker/företeelser, men ett problem som man hade identifierat var att när promotors själva skötte rankingen så fick de för stor makt (läses; godtycke) att styra vem som skulle ges titelmatch. Vilket gav dem en på tok för stark förhandlingsposition.

            Det löstes genom att rankingen, enligt Ali act, ska skötas av “independent bodies”, frikopplade från promotors ska sköta rankingen. Det löser kanske inte hela problemet, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning.

            Även inom professionell boxning så är det viktigt att kunna sälja matcher. Men jag upplever ändå att det inte är fullt så avgörande som det kommit att bli inom ufc på senare tid.

            Jag tror att Ali act skulle vara bra även för mma som sport.

          • Erik Hellborg
            4 February 2017 at 02:33

            Låter som ett jätteintressant ide. Inte mig emot alls.

            Man glömmer snabbt att MMA kanske tog fart på riktigt iom UFC1 för vaddå? 20-25 år sen?

            Dom första världsmästarna i boxning dök väl upp redan i slutet av 1800-talet?

            MMA utövare 2017 kontra MMA utövare för 20 år sen är ju som natt och dag. Detsamma med antalet fans och supportrar.

            Hoppas verkligen vi ser en bra utveckling gällande allt övrigt som rör sporten. Rankings, löner etc etc ??✌?

          • Jens
            4 February 2017 at 03:12

            För att utveckla mma till en hållbar sport så krävs en del förändringar. Kanske i likhet med boxning, eller helt i enlighet med, för att ta ett drastiskt exempel, en fotbollsliga. Vilket i praktiken blir omöjligt men där det finns vissa teoretiska möjligheter för att uppnå någon slags sportslig relevans. Får intrycket att man måste göra om och göra rätt här. Det som skiljer ufc mot den generella boxningspromotorn är ju att ufc tar störst del av pengarna medans i boxning tar boxaren störst del. Tänker främst på mästare och contenders.

          • Erik Hellborg
            4 February 2017 at 11:06

            Visst krävs det förändringar. Det krävs det oftast alltid med allting ? Samtidigt tycker jag allt måste sättas i perspektiv. Hur länge har MMA (om vi utgår från att UFC är nån form av startskott för sporten) funnits? Hur länge har proffsboxning funnits? Vi snackar 25 år kontra 100-nånting år.

            Hur mycket har UFC förändrats under sin livstid? Enormt mycket tycker jag.

            Själva tävlingsformatet med turneringar, regeländringar sker löpande för att förbättra sporten, fler och fler divisioner, huvudsponsorer etc etc.

            Sporten växer, utövarna blir bättre, efterfrågan ökar.

            Har knappast koll på allt och allt är inte bra hehe.

            Tror inte det är nån vild gissning att boxningspromotors i begynnelsen nog tog den största biten av kakan ??✊?

            Kan däremot bara hoppas att den förändringen kommer tids nog. För helt rätt, fightes skaju ha mer deg, helt klart ??

          • Kirurgen
            4 February 2017 at 03:14

            är problemet inte ändå större i boxning där det finns betydligt fler promotors och där de försöker skydda sin produkt eller har jag fel.

          • Pancho Villa
            4 February 2017 at 03:36

            Du har säkert rätt i att problemet är större inom boxning. Jag har inte tillräckligt djupgående kunskap om boxning för att uttala mig om hur illa det är. Men min poäng var snarare att det trots allt finns vissa likheter. Det pågår ju dessutom ett arbete – på flera nivåer – för att Ali Act ska omfatta även mma.
            – Så jag tyckte att parallellen var värd att nämna.

      • Jens
        4 February 2017 at 11:37

        Då är alla de bader slagit också för dåliga för ufc.

    • Barfly_nr1
      4 February 2017 at 10:21

      Absolut. En redan tunn division blir tunnare.

  • Herr Elof
    4 February 2017 at 12:19

    Vad håller UFC på med?
    De tappar bara mer och mer topptalang.
    Jag känner att de tappar i legitimitet allt eftersom.
    UFC för mig är där de bästa möter de bästa.
    Inte där (nästan) alla de bästa kan snacka sig till en match,

  • Thor
    4 February 2017 at 02:04

    Dom har inte tappat någon talang på uppgående, bara fighters som inte kommer bli champs el är tråkiga (läs Benson).
    Att dom släpper honom utan fight är bara för att han ska få sämre bud från Bellator, dom behöver inte överbjuda UFC.

    • Pancho Villa
      4 February 2017 at 02:13

      Sant – men LHW är bedrövligt tunn och även om Bader inte är någon ung talang på uppåtgående så behövs det ju kompetenta fighters för att över huvud taget hålla divisionen vid liv. Om inte annat så behöver de unga talangerna någon att möta på sin väg uppåt.
      Bader är ingen big draw men han är en stabil och mycket erfaren fighter som definitivt hör hemma i toppen – världstoppen. Tycker dessutom att det vore intressant att se honom mot Alex.
      – Så jag är tveksam till att han ska gå till Bellator.

      • Thor
        5 February 2017 at 05:28

        Han är ganska underhållande Bader & jag hade också gärna sett honom mot Alex.
        Perfekt match för Alex sen 1 till tuffare match så är det titel el liknande match för Alex.

    • Erik Hellborg
      4 February 2017 at 02:36

      Mmm ja håller med till viss del. Hade hållt med helt och hållet till för några månader sen. Men, när Rory McDonald gick över känns det som Bellator ändå öppnade dörren för möjligheten att plocka in dom allra bästa.

      Kan man ta in fighters av den kalibern blir det spännnde framöver ??✌?✊?

      • Wally Johnson
        4 February 2017 at 06:22

        Hade sagt att Rory är undantaget. Annars är det ju mest has beens och tråkfighters.

        • Erik Hellborg
          4 February 2017 at 07:02

          Ja jo kanske :-) Tycker ändå man har gått från Joey Beltran och Kendall Groves till Josh Thomson, Benson Henderson, Phil Davis, Rory McDonald, Ryad Bader (?) :-)

          Tråkiga eller inte, dom är alla ex-mästare i UFC/Strikeforce, titelutmanare eller topp-5 rankade fighters.

          Kvaliten är iaf bättre på många nyförvärv nu än innan

          • Wally Johnson
            4 February 2017 at 08:23

            Jag hoppas fler, i sin prime, drar till Bellator. UFC behöver seriös konkurrens. Hade varit fett om de mergat WSoF och Bellator

          • Erik Hellborg
            4 February 2017 at 10:48

            Det skulle ju vara jäkla fint.

            Har inte hört ett pip om One FC på länge. Har dom lagt ner? Vad gör Funky Asgren isf numera? ?

            Näe men absolut en hopslagning av just Bellator/WSOF och en bra proffsig tv-deal så man kan följa det på bra sätt ???

      • Thor
        5 February 2017 at 05:26

        Rory är bra men dåliga tittar siffror och inte topp 3 iallafall, han borde vara kvar i UFC men tråkig enl mig och tittarsiffrorna

        • Erik Hellborg
          5 February 2017 at 07:21

          Nog är/var han väl topp 3? ?

          Har för mig att han låg som contender eller rankad #2-#3 ganska länge

          Sen är det givetvis en subjektiv bedömning kring vad eller vem som är tråkig. Jag är själv väldigt kluven till det gällande Rory

          Som fighter är ju kvaliten odiskutabelt där för honon. Finns inte många svagheter där. Bra på det mesta.

          Sen har han väl gått över gränsen när det kommer till att vara tråkig som person? Snarare att han upplevs som en seriemördare eller så med sin stil. Till synes helt utan empati eller känslor ?

          • Thor
            6 February 2017 at 07:37

            Han är nära topp 3 men johnson, Jones, Alex & Cormier anser jag vara bättre.
            Men bra kille men lite boring.
            Tror dock att allt handlar om pengar från bådas håll, alltså dom vill inte åka procentsatsen för fighterlöner på fighters som inte drar stor publik (läs Conor) Bader åh sin sida vill ha mer deg.

          • Erik Hellborg
            6 February 2017 at 07:54

            Vem ere vi pratar om nu? ?

            Rory = topp 3 (om inte topp 2) i WW.

            Du nämner toppen i LHW och den rankingen säger jag inte emot ✌?

  • nitohu
    4 February 2017 at 02:17

    Undrar om vi kommer att få se Alexander Gustafsson i Bellator i framtiden. Inte helt omöjligt tror jag. Beror väl lite på hur det går i nästkommande matcher, hur många fighter han har kvar på kontraktet och om han över huvud taget vill fortsätta fightas.

  • Metallica
    4 February 2017 at 02:30

    Hoppas att han fick ett kontraktsförslag innan Dana uttalade sig..misstänker att lönen sjunker lite annars.

  • Svara


    Senaste kommentarerna
    Omröstning

    Vem borde Alexander Gustafsson möta i sin UFC-comeback?

    Visa resultat

    Loading ... Loading ...