UFC 150: Henderson vs Edgar II – Vad nu då?

I vanlig ordning ställs frågan “Vad nu då?” när jag spekulerar kring vad som väntar deltagarna på huvudkortet på UFC 150: Henderson vs Edgar II?

Ben Henderson

Dana White hade innan galan bestämt att det skulle bli tjurige Nate Diaz som skulle få chansen att utmana lättviktsmästaren och så kommer det också att bli. Något att verkligen se fram emot.

Frankie Edgar

Även om jag tillhör en av dem som håller med statistiken och anser att ingen av dem gjorde tillräckligt för att bli utropad till segrare så är jag också nöjd över att det inte blir en tredje match mellan Edgar och Henderson. Det finns inget i reglerna som säger att man måste verkligen besegra en mästare för att ta hans titel men det ligger något i det psykologiskt. I natt var det Edgars tur att försöka ta tillbaka titeln (oavsett hur han blev av med den). “Styles make fights” heter det på andra sidan Atlanten, men tydligen hamnar Edgar i de situationerna ofta där det är på håret. Det kanske är hans “style” nu för tiden.

Nästa fråga som behöver besvaras är om Edgar ska bli kvar som lättviktare eller om han ska tappa några kilon och bli fjäderviktare. White och UFC har uppmanat honom att göra det under en längre tid och det har inte varit av intresse tidigare. Det jag tror det handlar om är att om han nu inte får en titelmatch i fjädervikten så är det ganska få matcher i viktklassen som verkligen kan få intresset att bubbla hos fansen. Det skulle möjligtvis vara mot den koreanske zombien Chan Sung Jung (som är skadad), men därefter är det glest. De matcherna som kan skapa intresse och som följd en tjockare plånbok finns i lättvikten. Därför blir han nog kvar ett litet tag till.

Bekymret med ovanstående resonemang är att det är lika sant för UFC som skulle behöva honom i fjädervikten av ovanstående anledningar. UFC har en tendens att få som de vill. Oftast.

Men just nu är vi i min “Inception” och jag säger match mot grottmannen Clay Guida. Förhoppningsvis fick han tillräckligt med skit från UFC och sina fans för att återvända till sin mer underhållande stil. EN sådan match mot Edgar skulle kunna bli spännande.

Donald Cerrone

Den förste att någonsin knocka Guillard. Kan man säga annat än “wow”? Cerrone går från klarhet till klarhet med undantag för fläcken i registret som är förlusten mot Nate Diaz. Men Cerrone är en matchmaskin och det skulle inte alls förvåna mig om han var åter i oktagonen bara om någon månad.

Cerrone vill ha match mot Anthony Pettis, så varför inte ge honom det? Även om det inte är den match som automatiskt ger honom en chans på titeln kommer han ändå hinna med en match till innan året är slut. Så det finns tid för det också.

Melvin Guillard

Vid 29-års ålder har Guillard 44 professionella matcher över 10 år på meritlistan. Under den tiden har han glänst ett par gånger och flera har haft höga förhoppningar för honom, inte minst Dana White. Men Guillard har inte levt upp till de högt ställda förväntningarna och därför kanske det är dags att sätta nya. Guillard kanske ska vara den fajter som helt enkelt går spännande matcher och underhåller och inte är med i diskussionen om hur många matcher han är ifrån en titelmatch. Snarare hur många matcher han är från pension i så fall.

Utifrån det resonemanget skulle jag vilja se honom mot Jeremy Stephens. Det blir en fin smällkaramell.

Jake Shields

Shields tillhör kategorien av fajters som bara måste vinna sin matcher, kanske mer än andra för att han en stil som manar till bu-rop. En förlust och han slungas långt ner på matchkorten mot motståndare som inte har med titeln alls att göra. Jag vill vara imponerad av hans framgångsrika stil men blir mest irriterad och hoppas att han kan återvända till tiden då han faktiskt avslutade via submission.

Alan Belcher visade upp snygg grappling i sin senaste match mot Rousimar Palhares, kan det även komma till användning mot Shields?

Ed Herman

Herman är bra mycket bättre än vad han fick visa under helgens gala och för att få visa det skulle han behöva möta någon mer allsidig snarare än en grapplingspecialist. Ska man snegla uppåt i ranking kanske Chris Leben skulle vara något annars nedanför väntar Court McGee.

Yushin Okami

Vinsten mot Roberts var väntad och välkomnad. Men den säger inte så mycket om hans plats bland eliten. Därför tycker jag att man åter igen ska boka en match mot Rousimar Palhares. Ska bli intressant att se hur Okamis kontrollerande brottning står sig mot någon som vill slita av ens lemmar vid varje chans som ges eller tas.

Buddy Roberts

Han fick chansen och tog den. I början såg det ganska bra ut och händerna landade där de skulle men när Okami kramade tag i honom var det början på slutet även om han kämpade väl för att inte bli nedtagen. Att ta chansen mot någon som Okami kostar också och det blir förmodligen att välkomna någon nykomling med tanke på att Roberts faktiskt bara haft två matcher i UFC. Om UFC uppskattar hans insats, att han klev upp med kort varsel, kanske han får Patrick Cote.

Kategorier
UFC
24 Kommentarer
  • Ibrahim Balboa
    13 August 2012 at 09:09

    Henderson vs diaz

    Edgar vs mendes

    Guillard vs guida

    okami vs palhares

    Och sen supermatchen alla har väntat på…

    JON FITCH VS JAKE SHIELDS, där kan det smälla!

    • Joel M Lindmark
      13 August 2012 at 12:03

      > Henderson vs dia < DAT match

      • nonev
        13 August 2012 at 12:45

        Också om Henderson håller distansen?

        Fördel Diaz: Boxning o BJJ

        Fördel: Henderson: Sparkar o brottning

        Fast det misslyckades han med i den senaste matchen iofs. Fick känslan av att Henderons strategi var lite splittrad under Edgar-matchen, först från att byta “stance” hela tiden, för att sedan köra lite distanserad Taekwondo hållning, för att sedan bli lite plattfotad i slutet av matchen. Tyckte han borde kört på Taekwondo-stilen, rätt avstånd. Väntade hela tiden på en lågfintsspark, för att sedan gå högt, då Edgar inte flyttar på kroppen särskilt mycket eller försöker fånga/blocka.

        • Joel M Lindmark
          13 August 2012 at 03:35

          Jo sparkar har båda Diaz bröderna varit dåliga på att “checka” så där håller jag med helt klart! :)

    • Romain Schwab
      13 August 2012 at 09:34

      Benson vs Pettis och Edgar vs Nate! Det skulle vara bäst!

  • Frantic
    13 August 2012 at 09:36

    Skulle gärna se Gullard mot Edson Barboza

  • Melker Wångdahl
    13 August 2012 at 09:44

    Guillard har redan mött Jeremy Stephens var inte den roligaste matchen om minnet inte sviker mig.

    • Ibrahim Balboa
      13 August 2012 at 10:39

      Den matchen var hemsk

    • Ibrahim Balboa
      13 August 2012 at 10:40

      japp guillards enda tråkiga match

    • Patrick Jenkinson
      13 August 2012 at 12:31

      Ni har så klart rätt. Men Guillard har gjort en del förändringar i sin approach och jag tror att en ny match skulle se ganska annorlunda ut. Sen var det också ett oenigt domslut och då skulle nog i alla fall Stephens vilja få en chans till. Gillar matchen trots allt.

  • jonzyjonzy
    13 August 2012 at 10:36

    Patrick Jensen; var försiktig med egna värderingar. Några, som du, kanske ser Nate Diaz som tjurig, men det kan finnas en risk att din hastiga analys inte ger honom rättvisa. Andra kanske ser honom som topp fokuserad med ett mycket litet behov att synas i rampljuset. Det kanske beror på att han är blyg, eller någon annan anledning och det gör honom inte lika tillgänglig som andra

    • Kiltcalle
      13 August 2012 at 11:12

      Det är Nate det handlar om. Inte Nick. Nate är inte tjurig och har drar sig inte undan på samma sätt som sin bror. Kaxig möjligen, men han backar upp sin kaxighet i buren.

      • jonzyjonzy
        13 August 2012 at 11:33

        Tack för påminnelsen, fixat!

    • Patrick Jenkinson
      13 August 2012 at 12:39

      Jag ser ingen anledning att vara försiktig med egna värderingar i ett inlägg som bara handlar om mina värderingar, tankar och tyckande. Det är väldigt tydligt att det bara står för mig och att det inte är någon sanning. Ingen behöver dela min uppfattning, det är helt okej för mig. :)

      • jonzyjonzy
        13 August 2012 at 01:09

        Har du tänkt på att som moderator, MMA- journalist och som medarbetare på MMANYTT utgör du en maktfaktor och dina åsikter får en särskild tyngd; exempelvis har du lättare att sprida rykten och skapa attityder än andra?

        • xonic
          13 August 2012 at 05:53

          Tomte

        • Mastiff
          13 August 2012 at 06:08

          Ähh, jag har inget emot journalister som delar med sig av sina åsikter när det kommer till mindre seriösa ämnen, t.ex Sport osv.

          Handlar det däremot om konflikter mellan länder och annat mer seriöst så läser jag gärna åsikt fria nyheter. Något som är EXTREMT sällsynt i dagens media tyvärr.

        • Sudour
          14 August 2012 at 11:47

          Men det är ju en Krönika? Det handlar ju just om att man inte är objektiv. Eller har jag fel?

          • jonzyjonzy
            14 August 2012 at 01:40

            Sudor: Ok, Jenkinsson måste förstås spekulera i en artikel som handlar om spekulationer om matcher mellan olika fighters. Men när det gäller dessa fighters attityder (som inte har med matchningarna att göra) blev jag petig. Nate Diaz är inte tjurig. Däremot är brorsan tjurskallig och visade senast upp en barnslig attityd att plötsligt pensionera sig för han kunde ta förlusten mot Condit, som en man. Patrik Jenkinsson: Jag gjorde en stor affär av en liten grej. Hoppas det är ok och vi kan gå vidare? : )

      • jonzyjonzy
        14 August 2012 at 01:49

        Jag gjorde en stor affär av en liten grej. Hoppas det är ok och vi kan gå vidare? : )

  • ToksOne
    13 August 2012 at 02:01

    Schysst genomgång, många av de förslagen du är inne på Patrick vill man verkligen se!
    Cerrone v Showtime skulle kunna bli ett riktigt fyverkeri.

    Att kalla Nate tjurig tycker jag är konstigt och tråkigt. Jag har skrivit en massa saker om Diaz-bröderna där jag generellt tycker dem är fantastiska fighters som vill göra saker på sitt sätt och vi i publiken vill ha blandningen. Vi är min tolkning :)

    DIaz bröderna är båda bland de bästa i världen i sina klasser och jag ser dem i oktagongen så ofta det bjuds på. Jag kan inte komma på någon gång de inte levererat när det gäller.

  • juelz
    13 August 2012 at 04:32

    Edgar borde gå ner till fjädervikten, Håller inte med om att det bara är Korean Zombie som kan vara en intressant match där. Chad Mendes kan nog bjuda upp till match, Tycker faktiskt det finns fler intressanta matcher i fjädervikten för honom än i lättvikten.

    I Lättvikt är han inte mer än en poängfighter, I varje fall jag ser inte att han kan hota någon riktigt, Dessutom så slutar det oftast med en jämn vinst på beslut… Vilket börjar bli rejält tråkigt i min bok. I fjädervikt tror jag killar som, Hominick, Hioki, Hettes eller Garcia kan vara riktigt bra matcher mot Edgar. Dels för att dem här killarna förmodligen hade hanterat hans kvickhet bättre och kunnat pressa honom. I lättvikten studsar Edgar mest runt och småjabbar lite, Noll kraft i slagen vilket man kunde se på Benson efteråt ( Inte en skråma hade han i ansiktet!)

    Dessutom säljer inte Edgar PPV, Så stor stjärna är han inte trots att han varit champ, tror denna gala säljer som mest 250k PPV. Och sen BJ lämnade lättvikten så finns det inga riktigt klart lysande stjärnor där heller. Så ner till fjädervikt tack!

    Jake Shields hoppas jag blir släppt från UFC, Åtminstone kan väl UFC vara så hyggliga att sätta han på underkortet eller på någon ointressant gala på FUEL. På ett maincard på en numrerad PPV gala platsar han ju absolut inte! Ett skämt, Speciellt om motståndet dessutom är Ed Herman, Kan väl köpa det om det varit ett stort namn som knockat Shields fort, Då hade det varit värt. Tråkigare fighter får man leta efter, Han och Fitch är väl top dogs i stilen LnP=Lay N Poke, Jag menar vem förutom Shields kan sitta i mount en hel match och jabba? Det här måste vara den enda killen som jabbar i mount alltså…

    • Patrick Jenkinson
      13 August 2012 at 04:54

      Jag har uppenbart dragit andra slutsatser än dig men gillar ditt resonemang kring Edgar och delar din frustration gällande Shields.

  • Låga tittarsiffror för UFC 150: Henderson vs Edgar II | MMAnytt.se
    17 August 2012 at 03:21

    […] slutsatser av ovanstående? Är inte Edgar den publikmagnet som som läsare Juelz menade i ”UFC 150: Henderson vs Edgar II – Vad nu då?”? Eller ska vi skylla på hela kortets uppsättning, galans tajming eller annat?Dela denna […]

  • Svara