Det råder även skillnad bland giganter. UFC verkar ha gjort oerhört bra ifrån sig när det kommer till att mäta genomslag och popularitet inom sociala medier, i alla fall om man tar Super Bowl som måttstock.
HETAST JUST NU
Det var nog ingen som nekade att UFC 205: Alvarez vs. McGregor, New Yorks första gala, hade dragningskraft. Att den skulle konkurrera ut en av de största amerikanska sportevenemangen var däremot mindre förväntat, detta erfar MMAmania.
Galan i sig var redan historisk med Conor McGregors (21-3) titelövertagande i lättvikt, vilket innebar att han antog rollen som tvåfaldig mästare i olika viktklasser.
Siffrorna talar för att så är fallet. Colin Cowherd och Kristine Leahy från programmet The Herd uppmärksammade den tvärstigande trenden i sociala medier i samband med UFC 205.
All the records broken in that fight, including the live gate at 17.7 million with an attendance over 20,000. The weigh-in attendance got over 15,000 which is a new global UFC record.” berättade Leahy. ”Here’s the crazy one, social media impressions, 14 billion social media impressions. That includes things like tweets, likes and responses.”
”Just to kind of compare that to something we can understand, how many do you think the Super Bowl had? – 4.3 (billion)”
Se inslaget i sin helhet nedan.
Signal för fortsatt växande popularitet
Dagen till ära, den 12 november, 2016 sattes även ett nytt centrum på kartan när Madison Square Garden fick hushålla UFC-fighters för kvällen. Svåråtkomlig men efterlängtad, New York-premiären markerade starkt UFC:s fortsatta framgång.
Kom dessa siffror som en överraskning eller var det förväntat?
Omslagsbild: Josh Hedges/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images