Hur kommer det sig egentligen att MMA nuförtiden är synonymt med UFC istället för det omvända, betydligt mer logiska upplägget? Hur kan en organisation utmärka sig som en såpass dominant aktör att inte mycket annat diskuteras inom sporten? Det är en på alla sätt och vis svår utveckling att förstå, för att inte tala om att förklara! Det stoppar oss dock inte från att försöka – häng med så gör vi vårt bästa för att förstå oss på varför just UFC är i fronten av världens för tillfället snabbast växande sport.
Först och främst råder det självfallet inga tvivel om att det stora oket har burits av stjärnor som Royce Gracie (14-2), Tito Ortiz (18-11), Randy Couture (19-11), B.J Penn (16-10) Anderson Silva (33-6) och Georges St. Pierre (25-2) med flera. I slutändan är det de som offrat hälsa och välmående för vår underhållning och det ska inte på något sätt förringas. Samtidigt har UFC stått för en nästintill otrolig utveckling när det kommer till marknadsföring och det ligger åtminstone i min mening bakom mycket av den framgång organisationen åtnjutit på senare år. Låt mig förklara.
Om man surfar in på UFC:s Youtube-kanal möts man direkt av ett antal högprofil-intervjuer, highlights, snyggt producerade mini-dokumentärer, ’Countdown’- samt inför-videos och mycket, mycket mer. Om man så vill skulle man kunna fördriva flera timmar stirrandes in i en mobilskärm där man får ta del av diverse idolers träningsregemente, deltagares tankar kring kommande stormatcher och i allmänhet underhållande material. För att inte nämna den stilrena ’Embedded’-videoserien! Just Youtube-kanalen låter fans få en inblick i en sport som för inte alltför länge sedan var dolt i mörker och sågs som någon sorts bisarr cirkus, med vildar som inte gör annat än att puckla varandra i en bur. Idag får vi se vad som verkligen händer bakom kulisserna och på så sätt har UFC involverat fansen i hela processen inför matcher såväl som galor.
Ta förspelet till månadens UFC 182; vi var där vid varje konfrontation mästaren Jon Jones (21-1) och utmanaren Daniel Cormier (15-1) emellan och på så sätt behövde man inte göra mycket för att hypa matchen som det största hatmötet någonsin, åtminstone när det kommer till titelmatcher (även fast detta är högst diskutabelt). Allt, och då menar jag allt, dokumenteras på ett eller annat sätt och såpass stora stjärnor kan inte ta många steg utanför ytterdörren utan att en kamera är redo att fånga varje guldkorn inför högprofil-matcher. Teknologi, skarpa marknadsföringssinnen och påpasslighet lät oss fans ta del av en av de häftigaste rivaliteterna sporten någonsin sett på ett väldigt intimt sätt och det är just det jag tror är hemligheten bakom UFC:s osannolika framgång; vi får ta del!
En annan del i framgångssagan är faktumet att UFC uppmuntrar individuella stjärnor till minst sagt aggressiv marknadsföring av sig själv, samtidigt som man av allt att döma inte lägger sig i eller försöker skapa en polerad bild av de starka, säregna personligheterna som söker sig till en sport som MMA. Ta Conor McGregor (17-2), irländaren som tagit UFC med storm och med endast fem matcher i ryggen blivit en av organisationens absolut största stjärnor. Istället för att försöka styra honom i en riktning man anser gynnsam släppte man snarare ’Notorious’ fri och lät honom göra vad han bevisligen gör bäst. McGregor har gång på gång visat att han är mer än förtjänt av den titelchans som väntar honom när det kommer till kapacitet i buren, men faktum är att han förmodligen aldrig skulle nå dit så snabbt utan hans vassa tunga. Och för den delen utan UFC:s stöd.
Det är en företagsmodell för framtiden; man är ärliga, producerar grymt material, levererar som aldrig förr när det kommer till den huvudsakliga produkten och man uppmuntrar beteende som av många skulle ses som oacceptabelt men som för en generation uppvuxen på ’Call of Duty’ och Facebook är oerhört underhållande. Man har med andra ord byggt en modern mediamaskin och kommer med all sannolikhet fortsatt hålla kvar sin plats som revolutionär i en värld till viss del tyngd av gammalmodigt tänkande. Tack UFC, jag ser fram emot vad framtiden håller!