Vitor Belfort använde med tillåtelse testosteronterapi inför UFC on FX 7

Vitor “The Phenom” Belfort (22-10) valde inför matchen mot Michael Bisping på UFC on FX 7 att inte ge ett rakt svar om han nyttjade testosteronterapi (TRT) under sina förberedelser för matchen. Idag kom svaret från UFC att 36-åringen hade fått undantagstillstånd för behandlingen.

“To dispel rumors that have been circulated, Zuffa wishes to clarify that Vitor Belfort’s drug test results were negative and did not indicate the presence of any performance enhancing drugs. Belfort has been on a medically approved testosterone replacement therapy (TRT) regimen under the supervision of a medical doctor from the State of Nevada, after being diagnosed with hypogonadism, or low testosterone. The purpose of a medically administered TRT regimen is to allow patients with hypogonadism to maintain testosterone levels within a range that is normal for an adult male.” framkom det i UFC:s pressmeddelande.

Belfort, precis som alla andra som deltog på galan, fick lämna prover i samband med sin match och UFC meddelar att de inte hittat något som tydde på att Belfort använt sig av otillåtna prestationshöjande preparat.

Under en period cirkulerade rykten att Belfort hade åkt fast i dopingkontrollerna i samband med galan, något UFC:s vd Dana White avfärdade, och nyligen stod det klart att det istället var landsmannen Thiago Tavares som inte hade rent mjöl i påsen.

Är man intresserad att veta mer om TRT (som är den engelska förkortningen för Testosterone Replacement Therapy) rekommenderas Podoplata #26 där Joel Lundholm från Dopingjouren gästar och diskussionen rör just ovan nämnda behandling.

Följ MMAnytt's Youtube kanal idag - Nordens ledande nyhetssajt för MMA, UFC och kampsport!
Kategorier
UFC
29 Kommentarer
  • Kenny Starfighter
    7 February 2013 at 08:39

    Han måste ha fått det mot Jones också, he was big as hell på den matchen

    • mirjitsu
      7 February 2013 at 09:39

      Snarare Hästosteronterapi ;)

  • Christian Ranebäck
    7 February 2013 at 08:42

    Hänger nog inte med här. Vart framgick det det?

    ”To dispel rumors that have been circulated, Zuffa wishes to clarify that Vitor Belfort’s drug test results were negative and did not indicate the presence of any performance enhancing drugs,” framkom det i UFC:s pressmeddelande.

    Står ju ingenting om det?

  • Ivan_den_onde
    7 February 2013 at 09:57

    Fast, med tanke på vitors steroidmissbruk förr i tiden, kan han ju faktsikt ha legitima claims på att få testoterapi…

    • madcarpet
      7 February 2013 at 09:58

      skulle knappast kalla dom legitima om han har orsakat det själv

      • Yourston
        7 February 2013 at 10:36

        Nej, visserligen inte. Men enligt vad som framgick i podplatan om trt så finns det inga skäl att ta trt – de som inte har normalbra producering av testosteron i kroppen kommer aldrig bli elitatleter i någon idrott. Men många som fuskat tidigare genom steorider kan behöva trt för de fördärvat sin egen produktion, tex Sonnen. Om så är fallet med Vitor vet jag inte, dock tragiskt att en så komplett fighter tar det.

        • nitohu
          7 February 2013 at 01:54

          Sonnen har faktisk aldrig åkt dit för doping eller testats med för höga testosteronnivåer. Så att påstå att det skulle vara orsaken, blir därför inget annat än en ren spekulation.

          • Frantic
            7 February 2013 at 04:06

            Aldrig åkt fast men tagit sedan barnsben för att “vara normal” faktiskt i fall som Sonnens tycker jag det är helt ok (om det nu är så).

          • tobias Mbonne
            8 February 2013 at 02:58

            Förutom efter den där matchen mot Andersson Silva som han gillar att skryta om, förstås.

          • nitohu
            8 February 2013 at 11:20

            Han hade ett för högt T/E ratiovärde vid den matchen. Vilket alltså inte är detsamma som ett högt testosteronvärde. Ett högt T/E ratio indikerar bara att du manipulerat dina värden med tillsatt syntetiskt hormon. Vilket man alltså måste göra om man nu vill återfå normala testosteronnivåer vid hypogonadism.

          • tobias Mbonne
            9 February 2013 at 12:21

            Lite missvisande att skriva att skriva att han aldrig åkt fast för höga testosteron-nivåer, när hans testosteron/episterone nivåer var högre än tillåtet i just den fighten. Jag vet att det inte är samma sak som “vanlig” dopning, men det finns en reglerad gräns av en anledning.
            Sen tror jag så mycket jag vill på att alla som börjat ta TRT plötsligt märkt att de har hypogonadism, men det är en helt annan sak.

          • nitohu
            9 February 2013 at 03:51

            Ja, och passerar du den gränsen utan att ha en giltig orsak till varför du gjort det. Så räknas det automatiskt som doping. För den som går på TRT behandling är det dock en helt annan femma. Då hart du nämligen en orsak till varför ditt T/E ratio värde är manipulerat. Tlllsätter du syntetiskt hormon så ökar gapet. Och det kan då alltså vara så att du måste tillsätta så pass mycket för att komma upp i normala testosteronnivåer. Att du öker gapet över den satta gränsen. Epitestosteron och testosteron är som två tvillingar och befinner sig dom på en redan väldigt låg nivå.. Så blir alltså gapet större för att återfå normala testosteronnivåer.

  • Joel M Lindmark
    7 February 2013 at 10:40

    You cant escape getting old.

  • Jens Jerry Persson
    7 February 2013 at 11:03

    Förstår inte varför diskussionen är så aktiv kring just Vitor Belfort. Visst, han har torskat på roids förut. Men han är ju verkligen inte ensam om att köra TRT i UFC. Och olikt Overeem så håller han ju sig inom ramarna för vad som är tillåtet. Så vad är problemet?

    TRT är för övrigt lagligt inom många sporter, även olympiska sporter. Den enda skillnaden är att Nevada Sate Athletic Comission tillåter värden på 6/1 istället för 4/1 vilket standard inom de flesta andra sporter. DET kan man ju diskutera och även huruvida det borde vara tillåtet inom idrott över huvud taget. Men diskussionen eftersom Vitor följt reglerna kring någonting som inte på något vis är unikt för MMA så tycker jag diskussionen är rätt menlös.

    • Logiskt
      7 February 2013 at 12:35

      Fast det som är anmärkningsvär är att det är så många i just UFC.
      Denna viktklass! Vitor,Sonnen, Griffin, Rampage, Hendo mm mm
      Och hur många är de totalt, 30-35st ?

      • GeneralUtter
        7 February 2013 at 05:26

        Rampage?

        • Logiskt
          7 February 2013 at 07:13

          Ja och även Forrest Griffin, han glömde jag. Och det finns säkert fler jag missat. Tito kan också ha fått TRT men jag är inte säker på han.

          • GeneralUtter
            11 February 2013 at 03:46

            + Förmodligen en jävla massa fler vars TRT-kurande inte är lika känt för allmänheten. Men Rampage är jag dock tveksam till, källa på det?

          • Logiskt
            11 February 2013 at 11:37

            Han har sagt det själv i flera intervjuer som jag sett. Googla “Rampage TRT” så får du fram mer än tillräckligt med material.

          • GeneralUtter
            11 February 2013 at 04:03

            Okej tack, det trodde jag inte, men så är det ju tydligen då!
            En annan vi nog kan addera till listan är Stephan Bonnar, även om han lagt av, förmodar att han var en TRT-“patient”, dessutom torskade han ju för roids efter fighten mot Silva.

          • Logiskt
            11 February 2013 at 07:16

            Men jag tror bara det är de sista 1-3 matcherna som han gått på Trt. Han har svurit på att han inte preppade i Pride.

  • Kirurgen
    7 February 2013 at 11:17

    vad säger gud om trt?

    • SamiMMA
      7 February 2013 at 03:58

      Jesus fuskade också så det är luuuuuuuuugnt…….

    • Patrik Andersson
      8 February 2013 at 03:32

      Somliga går på TRT, andra på vatten.

  • Emil
    7 February 2013 at 02:26

    Suuprisee!

  • SamiMMA
    7 February 2013 at 04:01

    Sherdog har en smart artikel om detta.

    En sak som är intressant är att Bisping som trt-motståndare förlorat 3 av 4 av sina förluster mot just trt-(miss)brukare, Hendo/Sonnen/Vitor.

    • KoMaCarpe
      7 February 2013 at 05:51

      just mot Hendo är dock argumentet väldigt svårt att använda sig av, då Bisping redan innan fighten var kletig i byxan.

  • KoMaCarpe
    7 February 2013 at 05:50

    otippat. Han gick garanterat på det mot Jones också.

  • Michael Bisping släpper ett uttalande gällande Vitor Belforts användning av testosteronterapi | MMAnytt.se
    10 February 2013 at 12:27

    […] MMAnytt rapporterade tidigare i veckan om att Vitor Belfort fick tillåtelse att använda testosteronterapi inför matchen mot Michael Bisping, som nyligen släppt ett uttalande gällande sina tankar kring ämnet. […]

  • Svara