Foto: Micha Forssberg/FrozenExposures.com/MMAnytt

Kampsportsförbundet rasar mot att Alexander Gustafsson inte nominerats på Idrottsgalan

Stefan Stenudd, ordförande i Svenska budo & kampsportsförbundet (SB&K) uttalade sig med starka ord i Aftonbladet, när det visade sig att Alexander Gustafsson inte blivit nominerad på Idrottsgalan.

Det är på gränsen till någon sorts mobbning, säger Stenudd till Sportbladet. Alexander (Gustafsson) som är en världsstjärna har tidigare inte ens varit inbjuden till galan. Det är någon slags mobbning från antingen Idrottsgalan som arrangör eller Riksidrottsförbundet.

När namnen släpptes över årets nomineringar fanns inte en enda kampsportare med i listan. Mest förvånande var att Gustafsson inte har nämnts någonstans. Juryordföranden Lasse Granqvist hörde om Stenudds angrepp och menade att han själv är en stor fan av Gustafsson, men att hela juryn behövdes för en nominering:

Jag förstår att de har invändningar och har all respekt för det, sa Granqvist till Sportbladet. Men Alexander Gustafsson var en av kandidaterna till “Årets manlige idrottare” och jag minns att vi hade en särskild diskussion om honom. Han hyllades runt bordet och jag själv tycker att han är helt fenomenal. Men i slutändan är det tolv personer som röstar på fyra kandidater och tyvärr räckte hans röster helt enkelt inte till den här gången.

Granqvist förklarare vidare att jämförelser av idrottsprestationer var en svår uppgift, och att han misstänkte att Gustafsson kommer dyka upp i diskussionerna om ett år igen:

– Att mäta idrottsliga prestationer mot varandra är bland det svåraste som finns. Världsmästerskap kontra europamästerskap, eller en förlust i en titelmatch, hur ska det värderas mot att Ibrahimovic ligger i världstoppen inom fotbollen? Det är vedervärdigt att avgöra. Vi sitter en heldag och är helt manglade i huvudena efteråt. Det enda jag kan göra är att räkna rösterna. Men eftersom Gustafsson tävlar på en så sjukt hög nivå och är så jävla bra på det han gör så råder ingen tvekan om att vi säkert kommer att ha samma diskussion kring bordet igen nästa år.

 

Kategorier
Nyheter

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
60 Kommentarer
  • Menva
    13 November 2013 at 05:44

    Han vinner skiten efter att han slagit Jones nästa år.

    • Erik Svanborg
      13 November 2013 at 10:53

      Så en kampsportare skulle gå och få fler röster än alla fotbolls- och hockeyspelare..? Kommer inte hända än på 20 år i Sverige…

      • Menva
        14 November 2013 at 08:32

        Antar att det visar sig nästa år.

  • MartinEriksson84
    13 November 2013 at 05:45

    De fattar helt enkelt inte hur stort det är! De tror att det handlar om en titelmatch om bältet i WBO, WBC, ABC, KLM eller någon annan ointressant boxningskombination. UFC är det största som finns just nu. Men det förstår de inte.

    • KungKakai
      13 November 2013 at 05:51

      Nja… snabbaste växande sporten? Ja.
      Det största som finns just nu? Nej.
      Det största som finns inom kampsport? Nja, Boxningen är internationellt större fortfarande, än så länge idag.

      Men MMA är inte långt ifrån, kan säkert gå om Boxningen inom 5år om man ska vara lite optimistisk :)

      UFC’s siffror har gått lite upp och ner den senaste tiden.

      Men Alex är lätt den 2:a största aktiva idrottaren i Sverige.
      Om jag hade fått bestämma så hade Alex varit #1 men nu bestämmer inte jag.

      • MartinEriksson84
        13 November 2013 at 06:31

        Vilken boxningsorganisation är större än UFC?

        • Fredde
          13 November 2013 at 07:32

          Du kanske missat att Mayweather fick ca 250 millar för sin senaste match medan Jon Jones plockade 2,6 miljoner, visserligen har jag ingen koll på bonusar och liknande med det är inte relevant för min poäng. Säger en del om skillnaden. Även Klitschko plockar in snuskiga pengar i Tyskland. Så ja, boxning är större än mma, även om så kanske inte är fallet i Sverige.

          • MartinEriksson84
            13 November 2013 at 07:42

            Jo jag vet att de största boxarna tjänar sjuka pengar men jag vet inte om det påverkar UFC:s ställning i världen. Kan du utan att googla säga vilken organisation Mayweather körde sin senaste match i då?

            Storhet handlar ju inte bara om pengar. Finns nog en jäkla massa företag där ute i världen som har galet stor omsättning utan att jag någonsin ens hört talas om dem.

          • Fredde
            13 November 2013 at 07:55

            Vad spelar det för roll vad jag kan googla eller inte, det är inte min eller Sveriges åsikt som avgör vilken sport som är störst. Och vem bryr sig om hur många som känner till organisationen, det var väl sporten vi pratade om. Tror du UFC är en sport? Då kanske jag ska tipsa dig om att sporten är MMA, kan vara lite knepigt i början men du lär dig. Hur vill du avgöra vilken sport som är störst då, antalet hashtag på twitter? Om du nu inte tycker skillnaden i prispengarna är talande nog så kan vi ju jämföra antal ppv mellan boxning och mma och du kommer märka av ett lika stort övertag för boxningen. Precis som Kungkakai så är mma snabbt växande och ser mycket lovande ut för framtiden men boxning är en större sport internationellt.

          • MartinEriksson84
            13 November 2013 at 08:02

            Boxning är en dinosaurie som är på utdöende. Inte många andra förutom de inbitna boxningsfansen har koll på vilka organisationer som de största namnen boxas i. Det är inte så konstigt att de har mer pengar att dela ut till sina största namn då boxning har varit något stort under mycket längre tid än MMA men hur är det nu med lönerna till boxarna som inte heter Klitschko, Mayweather, Ortiz, De La Hoya eller Valuev? Jag har för mig att övriga boxare tjänar pengar på en ungefär liknande nivå som “vanliga” UFC-fighters. Om så är fallet så är det helt enkelt bara de allra största namnen som tjänar sjukt mycket mer än resten. Ett litet tecken på att boxningen för tillfället handlar mer om just de tyngsta namnen och show business framför det faktum att folk verkligen älskar boxning.

      • Ctk
        13 November 2013 at 08:18

        Eh Stenson som vann FedEx cup, tour championship, Deutsche bank samt är påväg att bli historisk genom att vinna Harry Vardon trophy = European tours pengaliga, han vann alltså PGA tourens pengaliga, 2 tävlingar på 3 veckor samt är påväg att vinna Europatourens pengaliga också. Ogilla sporten eller inte, Stenson är tveklöst störst efter Zlatan just nu. Även fast jag helst ser att Alex skulle få bra mycket mer uppmärksamhet än vad han faktiskt får.
        Frågan är om inte Stenson är större än Zlatan i år, om ni skulle spela golf själva skulle ni förstå hur stort det här faktiskt är.
        En liten sidnotis är att han vann ca 14 miljoner dollar på 3 veckor, samt att han även är rankad 3a i världen, från att vara utanför 200 på listan. Även det är en historisk händelse.

        Så ja, det har gått relativt bra för Stenson i år.

        • tojo77
          13 November 2013 at 09:04
        • ViktorElias
          13 November 2013 at 09:33

          Självklart är det stort om man själv spelar och förstår prestationen. Precis som att många här vill att Alex ska vinna för att de själva är insatta. Väger man prestationerna objektivt så är det en annan femma. Jag säger inte att Alex slår Stenson, då jag inte har koll på Stenson. För övrigt vill jag påstå att hur mycket man tjänar inte ger en prestation legitimitet.

  • KungKakai
    13 November 2013 at 05:45

    Okej, Zlatan är säkert ett större namn inom idrottsvärlden från Sverige, men vem kommer efteråt? Alexander Gustafsson lätt, imo. Så man undrar vilka de andra 3 är förutom Zlatan då.

  • Bokisopa
    13 November 2013 at 05:46

    Nu vill jag ju inte vara den som är den, men Alex vann faktiskt inte en enda match under 2013… Zlatan vann franska skytteligan, Stenman vann nån golftävling och han den där åkte väl skidor. Tycker faktiskt inte att han har förtjänat en nominering. (Hade han däremot tagit bältet, så.)

    • MartinEriksson84
      13 November 2013 at 06:38

      Stenson menar du väl?

      Fast hur mycket handlar priset om att man just vinner någonting? Zlatan hade väl varit Sveriges störste idrottare även om han hade kommit tvåa i franska ligan och om PSG slutat som tvåa förra säsongen?

      • Bokisopa
        13 November 2013 at 07:57

        Fast priset heter ju “årets manliga idrottare” och inte “högst status i världen just nu”. Priset går, imo, ut på att den som har gjort bäst prestationer under hela året vinner. Alex hade en(!) match under hela 2013 och den förlorade han. Ja, han är en storstjärna och börjar bli känd världen över, men en förlust i en match kontra t.ex. 30+ mål över en hel säsong?

        Alex har rätt hög status just nu. Jag håller honom väldigt högt som idrottare och atlet, men årets manliga idrottare 2013 är han inte. Det är utan tvekan Zlatan. (Även om det lär bli skidåkaren precis som vanligt) Vinner han i mars och plockar bältet i September nästa år så kan vi prata.

        Och ja, gôlfarn heter nog Stenson. Tar dock inte den sporten på så stort allvar, även om det är en bra prestation det han gjort.

        • Bokisopa
          13 November 2013 at 08:02

          Sen kan man ju göra en väldigt enkel, men rolig, popularitetsundersökning. Gus har under 92 000 “gillare” på facebook. Zlatan har strax över 9 200 000 (9,2 miljoner) “gillare”.

          • ViktorElias
            13 November 2013 at 09:19

            Johan Olsson har 900…

        • MartinEriksson84
          13 November 2013 at 08:05

          Hehe gillar din sista mening där :)

          Jo stämmer ju förvisso det där om “årets manliga idrottare” men om vi kollar på bäst prestationer under året så borde väl ändå en grymt bra match mot världens bäste MMA-fighter rankas minst lika högt som 30 gjorda mål i franska fotbollsligan. Eller?

          MMA-fighters och många andra sorters fullkontaktsfighters går ju ofta rätt få matcher per år så att Alex bara gjort en riktigt bra match tycker jag inte är så väsentligt.

    • ViktorElias
      13 November 2013 at 09:16

      “Stennånting vann nån golftävling och han den där åkte väl skidor”. Självklart är dessa mer värda än Alex, det hörs…

    • Gargamel
      15 November 2013 at 08:01

      Har du svårt att fatta din flicka. DETTA ÄR MMA NYTT, så trött på alla bollsports fjantar. Gå till ett annat forum.

  • blablablabla
    13 November 2013 at 05:51

    Vem fan bryr sig om sverige å deras fjantiga jävla galor? Tror bara dom finns för att kvinnliga atleter inte ska glömmas bort helt.

    • Jimmy Fugazzi
      13 November 2013 at 06:26

      Haha håller med. Fotbollsgalan för några dar sen var så löjlig.

      • MartinEriksson84
        13 November 2013 at 06:32

        Fotbollsgalan var igår :)

        • Lallarn
          13 November 2013 at 06:57

          Ja, igår var den igår.

          • MartinEriksson84
            13 November 2013 at 07:12

            Precis vad jag menade genom att skriva helt fel :)

          • Lallarn
            13 November 2013 at 07:23

            Vad bra att jag inte inspirerade till några kvällstidningsrubriker: “MartinEriksson84 rasar mot Lallarn efter påhoppet”.

          • MartinEriksson84
            13 November 2013 at 07:38

            Haha jag hoppas du förstod att jag erkände mitt fel och inte att jag var ironisk lr ngt sånt :)

          • Lallarn
            13 November 2013 at 07:39

            Klart jag fattade det :)

          • Helgon3t
            14 November 2013 at 07:42

            Hahaha!

        • Jimmy Fugazzi
          13 November 2013 at 07:20

          Ja snart tre dar sen.

          • Fredde
            13 November 2013 at 07:43

            Haha “snart tre dagar sedan”, hur fan blir 24h “snart tre dagar”

        • Niklas Eriksson
          13 November 2013 at 07:25

          Killen som scannar av MMAnytt efter saker att rätta.

          • MartinEriksson84
            13 November 2013 at 07:39

            Du ska inte bli ledsen över att jag upptäckte din bristande grammatik. Du ska ta lärdom av det och gå vidare som en bättre människa.

          • Niklas Eriksson
            13 November 2013 at 07:42

            Känns som att du behöver ett ligg. Eller en joint. Eller vad som helst som får dig att slappna av lite.

          • MartinEriksson84
            13 November 2013 at 07:42

            Du kan ha rätt där.

    • Hugin
      14 November 2013 at 09:27

      För de som livnär sig på idrott är media och galor otroligt viktigt! Det handlar om hur mkt pengar man tjänar på sin idrott! Finns ju en anledning varför tex Stenson drar in 100 mill på ett år! Anledningen är SPONSORER !!!

  • Buggy Reynolds
    13 November 2013 at 06:02

    skit i det .samma för ufc som vill bli mainstream med fox och skit. jag tror mma kommer bli som boxning förr eller senare om ufc forsätter som dom gör. folk kommer hajja att det är inte såååå jävla kul och titta på efter ett tag.Det ska vara underground det är som bäst då. TYCKER JAG

  • Dejan Vlastelica
    13 November 2013 at 06:08

    Ibra är störst. Ganska långt före Gustafsson som är tvåa (enligt mig). Resten skiter jag i. Möjligtvis Henrik Lundqvist också. Sedan har vi inga fler världsstjärnor.

    • freddie
      13 November 2013 at 06:51

      Vet inte vad du menar med världsstjärnor men det finns en hel del svenskar i andra sporter som ligger i topp. Längdskidor, friidrott, hockey, segling, kajak, mm.

      • MartinEriksson84
        13 November 2013 at 07:43

        Jepp och för att inte tala om innebandy och curling.

        • harrythedevil
          13 November 2013 at 09:17

          Var det ett skämt eller? :P

        • ViktorElias
          13 November 2013 at 09:23

          och bridge…

        • Trogdor
          14 November 2013 at 09:43

          Alla vet ju att innebandy är den hårdaste sporten.

    • Gargamel
      15 November 2013 at 07:53

      Va gör du här jävla fotbollsnörd… det här är en sida för mans sport och inte någon fjolla Ibrajugogay som springer efter en jävla boll..

  • rachi1
    13 November 2013 at 06:16

    Gustafsson tränar lika hårt som vilken proffsatlet som helst om inte hårdare. Han förtjänar sin plats i rampljuset. Som många andra sa #1 Zlatan #2 Gustafsson.

    • nonev
      13 November 2013 at 06:51

      Precis, svårt att jämföra MMA och fotboll.. min subjektiva erfarenhet är att 90 min jobbig matchfotboll motsvarar knappt några minuter MMA-träning

  • Mma
    13 November 2013 at 06:17

    Dom enda stora namnen jag känner till i Sverige från sporten är faktiskt, 1. Zlatan 2. Alex 3. Malmö FF 4. LDB Malmö .. Skam för denna kamportsgalan!

  • freddie
    13 November 2013 at 06:44

    MMA är inte lika stort som många här verkar tro. Gå ut på stan och fråga om dom vet vem alexander gustafsson är så kommer många inte veta. Är själv jävligt less på att man som lagspelare år efter år kan få pris. Ge priset til hela barca eller vad fan han spelar i för lag istället. Kämpar man som ett lag ska man också få pris som ett lag. Skulle ju va jävligt konstigt om t.e.x bara petter northug fick pris när det varit stafett.
    Det är svårt att förstå en prestation i en sport man själv inte utövar eller är intresserad av. Även jag rycker på axlarna åt att en golfspelare eller hästgubbe får pris men tänker man efter så krävs det jättemycket oavsett sport om man vill ligga i topp och det är det man borde uppmärksamma. Tycker inte att samma person ska kunna få pris hur många gånger som helst just för att de andra som kämpar minst lika hårt kommer i skymundan och andra sporter lätt glöms bort.

    • MartinEriksson84
      13 November 2013 at 07:45

      Hmm håller nog med dig där på sätt och vis.

  • Jon
    13 November 2013 at 06:46

    Alex behöver inte galan, galan behöver snarare honom dagen han vinner bältet (2014)

  • Fayye
    13 November 2013 at 07:45

    Tillsammans med Zlatan så är han bland de mest framstående idrottarna Sverige haft, över en natt blev han ett världsnamn. Så det är helt otroligt att han inte finns med!!

    • nitohu
      13 November 2013 at 08:40

      Otroligt ? Alex har ju bara tävlat en gång under 2013. Och då förlorade han. Jag tycker nog att man åtminstone ska ha vunnit nåt för att kunna bli nominerad. Men i kategorin “Hedersammaste förlusten” så är han ju helt klart en toppkandidat.

      • Fayye
        13 November 2013 at 08:55

        Det var en hedersam förlust inge snack haha. Men skämt å sido, tycker han borde vart med där eftersom bara att vara 1st topp kandidaten i LW division är i sig en stor bedrift.

  • nitohu
    13 November 2013 at 08:09

    Tror inte många i juryn sitter uppe på nätterna för att kolla UFC galor. Bara att inse att vi än så länge är lite av en nördsport.

    • MartinEriksson84
      13 November 2013 at 08:09

      Fan, du har nog rätt.

  • ViktorElias
    13 November 2013 at 09:35

    Nu kommer det ju aldrig hända men det mest underbara hade varit om Alex vinner något nästa år och bojkottar galan.

  • Kenny Starfighter
    14 November 2013 at 05:11

    Ett ord: Skandal!

  • Gargamel
    15 November 2013 at 07:59

    VEM FAN ÄR ZLATAN, heter den här sidan Nördbollsnytt.se??? NEJ, den heter MMA fu-king nytt. Så alla ni flickor här som tittar på vuxna män springa efter en boll, gå och dregla på eran Zlatan poster i ert flickrum, istället för att skriva idiotiska kommentarer. Alex är de största som hänt idrotts Sverige sen Björn Borg.

  • Svara