Mike Tyson skulle ha tävlat i MMA om lönen var stor nog

Mike Tyson var en gång i tiden världens bästa boxare. Han hann få in 37 raka vinster innan den första förlusten kom, och efter det så fick han ihop ytterligare åtta vinster innan det började gå utför. Han gick sedan i pension under 2005 med 50 vinster (44 knockouter), sex förluster och två no contest bakom sig. Något som räknas som en fantastisk karriär. Men detta var i boxning, och på senare år har MMA vunnit stora marknadsandelar.

I en intervju från This is 50 som gjordes nyligen så fick Tyson frågan om han hade varit intresserad av att gå MMA-matcher om det var stort i hans tidsepok.

“If they had big pay days, yes,” förklarar Tyson. “No doubt about it.”

Tyson gjorde sin boxningsdebut under 1985, och gick i pension 20 år senare. Det var under den tiden som MMA sakta men säkert började komma ur vaggan och växa upp. 1993 höll UFC sin första gala, och det var först under 2005 som de började kunna blicka framåt. Det var först då det sakta men säkert började bli mainstream, och det var först då som de större lönecheckarna började ramla in. Men MMA är fortfarande en bra bit ifrån de största boxningslönerna.

Georges St-Pierre är sagt att han tjänar mest inom UFC, och han har avslöjat att han tjänar mellan 4-5 miljoner dollar per match. Detta kan jämföras med Tyson som under en match mot Michael Spinks 1988 tjänade 20 miljoner dollar. Men om verkligheten hade varit annorlunda 1988 när Tyson besegrade Spinks så kanske det hela skulle ha skett i MMA.

Bethard erbjuder dig GRYMMA odds på UFC samt ett generöst välkomsterbjudande på 1000kr. Klicka här nedan för att komma igång! | 🔞 + | stödlinjen.se | spela ansvarsfullt | spelpaus.se | regler och villkor gäller för bonus med omsättning & insättningskrav | Gäller för endast nya spelare
Kategorier
Nyheter

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
26 Kommentarer
  • Lego
    9 September 2012 at 10:46

    Lite synd att höra att det handlar om pengar.

  • Nico Bellic
    9 September 2012 at 10:51

    Hur mycket är dom 20 millioner dollarna värda idag? :)

  • Henri Success
    9 September 2012 at 11:34

    Fedor skulle ju möta Tyson i en match med boxningsregler under Pride, någon som vet vad som hände?

    • Erik
      10 September 2012 at 08:27

      Ja. Det blev inte av.

    • Rinaldo Valencia
      10 September 2012 at 12:07

      Tyson skulle ha mött Fedor, Bob Sapp m.fl. Allt det där var PR -jippon för organisationenerna. Som sagt de kan inte erbjuda Tyson de pengarna han är värd. Det är även en stor skillnad vad MMA-utövaren tjänar jämfört med storheterna inom boxning.

  • Jimmy Smooth Ahlberg
    10 September 2012 at 12:28


    Men om verkligheten hade varit annorlunda 1988 när Tyson besegrade Spinks så kanske det hela skulle ha skett i MMA”
    Bara jag som inte förstår den sista raden?

    tack på förhand

    • Bone
      10 September 2012 at 01:06

      Vad är det som är svårt att förstå ? Om MMA hade varit lika populärt 1988 som det är idag så kanske Michael Spinks vs. Mike Tyson skulle ske i en MMA match istället för Boxning ?

      • Martin Johansson
        10 September 2012 at 07:56

        Precis så.

      • Jimmy Smooth Ahlberg
        10 September 2012 at 08:27

        post fantasy wow grejer alltså. Mycket bra svar “bone”….. hoppas att det reste sig lite i byxan på dig

  • Jespitos
    10 September 2012 at 12:34

    Tyson hade rätt fysik och kroppstyp för en grym sprawl ‘n’ brawl!

  • Devilcraft
    10 September 2012 at 01:29

    Jag förstår honom. Det är dyrt med kokain.

  • Wally Johnson
    10 September 2012 at 02:16

    Yeah, Tyson hade inte haft mycket att komma med om han enbart hade förlitat sig på boxning.

    • Ibrahim Balboa
      10 September 2012 at 07:02

      njaaa tyson var den sorts atleten som kunde bli bra på vad som helst om han fokuserade på det.

      Även om han bara förlita sig på boxning och tdd så skulle han nog komma nånstans. Fråga jds och lavar johnson

      • Henrik Johansson
        10 September 2012 at 10:49

        sitter inte jds inne på svart bälte i bjj?

        • Ivan_den_onde
          10 September 2012 at 03:02

          Nope

        • Ibrahim Balboa
          10 September 2012 at 03:56

          Nej. Och även om han skulle vara ett svartbälte så har vi inte sett nånting av hans groundgame än. Han har bara andvänt sina händer och tdd. På en sån hög nivå i ufc så är det ganska otroligt faktiskt

      • Wally Johnson
        10 September 2012 at 11:34

        Don’t get me wrong. Jag är ett stort Iron-Mike fan, jag älskar Mike, Och han är duktig, rent atletisk, no doubt. Men hade han kört en Toney, så hade han åkt på däng ganska kraftigt.

        • Ibrahim Balboa
          10 September 2012 at 09:16

          Ja misstaget toney gjorde var att han inte hade en mma-anpassad boxnings stil utan körde traditionell boxning som man använder i ringen, om tyson skulle gjort samma sak så skulle han helt klart råka ut för samma öde

  • Jens ☠
    10 September 2012 at 06:59

    Prime-Tyson vs jds. Jo tack.

  • Anders Bräck
    10 September 2012 at 09:27

    Bästa fightern som funnits….

  • Svara

    bet365
    Speltips: PFL



    Rory MacDonald vs Sadibou Sy


    1 Juli | 14:00 | PFL
    1.30 - 3.25
    Till Betsafe!
    Insättningsbonus för nya spelare!
    Odds kan ändras. 18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller. Insättnings och omsättningskrav gäller på bonus | Spelar du för mycket? Besök stödlinjen eller ring på 020-81 91 00. | spelpaus.se
    UFC ODDS
    UFC 27612
    Israel Adesanya vs Jared Cannonier1.224.50
    Alexander Volkanovski vs Max Holloway1.532.62
    Sean Strickland vs Alex Pereira2.001.80
    Pedro Munhoz vs Sean O'Malley3.251.36
    Brad Riddell vs Jalin Turner2.101.72
    Robbie Lawler vs Bryan Barberena1.802.00
    UFC-oddsen presenteras av Bethard.se, klicka här för att komma igång!

    Jämför odds på hela matchkortet, besök vår mma-odds sida!
    18+ | Regler & Villkor gäller | Stödlinjen.se | Oddsen kan ändras

    Speltips: UFC 276

                                                                     
    UFCODDSSPELBOLAG
    Adesanya via TKO/KO/SUB2.40
    Cannonier via TKO/KO/SUB5.50
    Volkanovski via domslut2.25
    Holloway via domslut3.75
    Odds kan ändras. 18+ år – Regler och villkor gäller. Vi står för ansvarsfullt spelade. Spelar du för mycket? Besök stödlinjen eller ring de på 020-81 91 00.