Riksidrottsförbundet startar kampanj mot kosttillskott

Kosttillskott är något som används av väldigt många idag. Allt från motionärer till elitutövare använder sig av det och det är en stor marknad i dagens träningssamhälle. Nu har Riksidrottsförbundet (RF) startat en kampanj mot kosttillskott. Genom två filmer som de lagt ut på Youtube för de fram sitt budskap.

Det är ingen hemlighet att RF är motståndare mot kosttillskott. De har påpekat ett längre tag att det saknas kontroll över vad kosttillskotten egentligen innehåller. Det har ju rapporterats om dopingsfall där utövarna skyller på kosttillskott. RF i sin tur är väldigt tydliga med att det är utövarna själva som har ansvaret för vad de stoppar i sig.

RF:s hemsida kan man läsa mer om deras syn på kosttillskott.

Upplev MMA av toppklass - köp biljetter till Superior Challenge 20 den 7 december!
Kategorier
Nyheter

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
36 Kommentarer
  • wario
    9 January 2014 at 01:55

    Känns ju seriöst att klumpa ihop alla olika preparat o säga att kosttillskott är farligt.

    • Kiltcalle
      9 January 2014 at 02:36

      Det gör de inte om du kollar hela videon. Budskapet så som jag ser det är till störst del att det inte finns någon direkt kontroll över innehållet. Därmed så finns det kosttillskott som är ofarliga och de som är farliga, bara det att ingen vet vilka som är vilka. 2/43 som har godkänd märkning av innehåll är ju riktigt dåligt.

    • Robin
      9 January 2014 at 03:06

      Fast det finns mycket skit på marknaden. Själv tar jag inget kosttillskott och tränar.

  • Jabb.se
    9 January 2014 at 03:06

    Ingen kontroll? livsmedelsverket är regelbundet inne i vår butik och plockar bort saker från hyllorna, till exempel glykosamin som hjälpte många med dåliga leder eller skador relaterade till kampsport. Det går endast att köpa hos staten nu err jag menar apoteket.

    Om något är/blir dopingklassat så tar vi genast på bort det på Jabb. Vi beställde t ex aldrig jack3d.

    “av 43 granskade kosttillskott så uppfyllde endast 2 märkningskraven”
    Detta handlar oftast om att det ej finns en lapp med svensk text på burkarna. Alla burkar vi har förklarar dock tydligt sitt innehåll på engelska. (om svensk text saknas)

    “8 skulle klassas som läkemedel”
    Utmärkt, plocka bort dem och sälj dem på apoteket precis som ni gjorde med glykosamin.

    “28 kan ge biverkningar”
    Cheeseburgare kan också ge biverkningar

    “18 utlovade effekter utan vetenskap”
    OK, här kan jag hålla med. Det är många säljtricks på burkarna.
    Men man får ju läsa på lite innan man köper något, alternativt lyssna på personalen i vår butik (och förhoppningsvis i andra butiker) som pratar öppet och ärligt om vad produkten gör och inte gör.

    “30 innehöll hälsofarliga växter”
    Det kanske stämmer, har dom någon vetenskap bakom detta? :p Har något klassats som farligt så kommer livsmedelverket in och plockar bort det från hyllorna.

    Sedan verkar filmerna prata om kosttillskott som att det marknadsförs som kostERSÄTTNING, det är fortfarande endast kostTILLSKOTT. självklart ska man ha en sund och balanserad diet. Men hur mycket skit finns det inte i hyllorna i mataffären? I slutändan är det upp till var individ att informera sig själv om vad man stoppar i sig.

    • Kiltcalle
      9 January 2014 at 03:13

      Ni är inte ett dugg partiska som har en butik som tjänar gott med pengar på att sälja kosttillskott va? ;)

      edit: Det är ju lite deras syfte också. Att informera om riskerna så att folk kan ta till sig och göra egna beslut.

      • Jabb.se
        9 January 2014 at 03:17

        Vi är partiska, men kosttillskott står för kanske 5% av vår omsättning. Vi lever främst på kampsportsartiklar. Vi som arbetar på jabb brukar endast protein, omega3, d-vitamin samt multivitaminer. Kom gärna in och prata med oss i butiken så ser du att vi aldrig försöker “sälja på” något ur kosttillskottsortimentet. Vi svarar endast ärligt på frågor och plockar fram det kunder frågar efter.

    • tommy
      9 January 2014 at 04:00

      Bra svar. Går att köpa glykosamin för djur på djuraffärer också om man inte vill gå på apoteket, med samma innehåll alltså.

    • scolex
      9 January 2014 at 05:53

      Det här är nog ett av de mest oansvariga inlägg jag sett från en återförsäljare. Det är inte “i slutändan upp till var individ att informera sig själv om vad man stoppar i sig”, det är ert ansvar – moraliskt om inte juridiskt – att de produkter som ni säljer håller vad de lovar och inte utsätter människor för risker.

      Att livsmedelsverket regelbundet är inne och “plockar bort saker” är väl snarast oroande, det betyder att er egen kontroll brister. Att vissa saker bara får säljas på apotek beror på att farmaceuter har en ordentlig utbildning i hur läkemedel och andra substanser fungerar i kroppen – den som jobbar i en sportbutik kan mycket väl ha bra koll på den saken, men det är inget krav och därför inget man kan räkna med.

      Och vaddå “det kanske stämmer, har dom någon vetenskap bakom detta”? Nej, statliga verk ägnar sig givetvis bara åt ogrundat tyckande… Var så god, läs den faktiska rapporten: http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/markning/2011/2011_livsmedelsverket_2_kosttillskott_som_saljs_via_internet.pdf

      • Good Guy
        9 January 2014 at 07:52

        Håller med dig helt och hållet, inlägget kändes dessutom oseriöst med diverse smileys och allmänt slarvigt skrivet.

        Känns lite som att jabb bara skadar sig själva genom att ens skriva alls.

        Ska ni skriva jabb så skriv åtminstone ett välskrivet inlägg utan smileys och där det inte känns som ni bara försvarar något utan bra argument.

      • nonev
        9 January 2014 at 09:31

        Seriöst, kosttillskott kan vara bajs och pengar i skön. MEN livsmedelsverket borde ägna sig åt livsmedel först och främst. Det är ju det vi fortfarande äter mest av och lägger mest pengar på. Vad menas äta vanlig kost, det går knappt ens köpa mjölk eller smör som inte söndertrasade/värmda till den grad att faktiskt är mer ett kosttillskott än livsmedel(smör är inte eller korrekt märkta). Majoriteten av kött, ägg och grönt är också kosttillskott idag, de då inte ens är uppfödda/odade på någorlunda sätt som dom är avsedda för och innehåller massa annat skit.

      • Jabb.se
        9 January 2014 at 09:58

        Vi informerar så gott vi kan. Om en produkt inte håller vad den lovar så säger vi det. Saker som plockas bort har varit lagliga vid det tillfälle vi har beställt in dem. Vi kontrollerar alltid sådant innan vi tar in en ny produkt. Livsmedelsverket är alltid först med att veta vad som är lagligt och ej. Vi strävar efter att följa deras riktlinjer.

        • scolex
          9 January 2014 at 10:26

          Ett betydligt mer sansat inlägg, tack för det. :-) En bra början om man vill ge intryck av att sträva efter att följa livsmedelsverkets riktlinjer är, till exempel, att inte ondgöra sig över att det som läkemedelsklassats bara får säljas på apotek där det finns utbildad personal. Glykosamin kan öka risken för typ 2-diabetes om det används felaktigt, jag tycker nog att det är bra att det säljs av människor som garanterat har koll på riskerna.

          Jag tror säkert att ni informerar er så gott det går. Jag tror också att det är stört omöjligt för vanliga butiksanställda att informera sig tillräckligt, framför allt när kosttillskottsföretagens marknadsföring och innehållsförteckningar lämnar en del att önska. Det är därför livsmedelsverket finns, det är lika orimligt att ni ska ha koll på allt som har med kosttillskott att göra som att min lokala ICA-butik på egen hand ska kunna avgöra hur höga halter av tungmetaller i fisk som är okej.

          Egentligen borde förfarandet vara detsamma som med läkemedel, att en produkt först måste godkännas för att få säljas i Sverige. Då skulle idrottare kunna känna sig någorlunda säkra på att inte dopa sig av misstag, och kedjor som Jabb skulle ha ryggen fri. Men nu är vi inte där än, och då är väl det minsta man kan begära en smula ödmjukhet – Livsmedelsverket har med största sannolikhet mer koll än vad ni har, och då är det kanske rimligt att lyssna på dem utan att knyta näven i fickan och mumla om hur dum Staten är som lägger sig i. Om inte annat framstår det som oändligt mycket mer seriöst.

          • Jabb.se
            9 January 2014 at 10:33

            Ja, första inlägget var präglat av frustration. Det hjälper inte att dem skickar dyra räkningar till oss efter varje besök, för arbetskraften att åka ut till oss.

          • nonev
            11 January 2014 at 11:03

            Utveckla gärna, är ni tvungna att bekosta besöken, eller bara när man “åker dit”? Vågar ni säga hur mycket? Hur ofta? Gäller detta alla små kiosker, livsmedelsbutiker, apotek, restauranter, slaktare, odlare, fabriker och uppföddare…trodde togs från skatten. Sen betvivlar jag att livsmedelsverkat ALLTID har bättre koll, deras matrekommendationer har inte så bra trackrecord….

    • Stefan
      9 January 2014 at 06:22

      “Men man får ju läsa på lite innan man köper något, alternativt lyssna på personalen i vår butik (och förhoppningsvis i andra butiker) som pratar öppet och ärligt om vad produkten gör och inte gör.” Så du påstår att all er personal har fullständig koll på precis vad alla er kosttillskott, innehåller och gör med ens kropp? Men samtidigt längre upp skriver du “Om något är/blir dopingklassat så tar vi genast på bort det på Jabb.” Borde inte eran personal veta det om de kan svara öppet och ärligt om produkten?

      “Men hur mycket skit finns det inte i hyllorna i mataffären?” Jaha och? Är det här ett argument?

      .

      • Jabb.se
        9 January 2014 at 09:53

        Vi svarar ärligt så långt vår kunskap sträcker sig. är vi osäkra på något så informerar vi kunden om det. Kosttillskott kan finnas på marknad och varit helt lagligt att sälja under en längre period, innan de dopingklassas.

        Sistnämda pekar på att det även finns kost som kan vara skadligt i mataffärer, men vem informerar om det där?

        • NikLuk
          10 January 2014 at 08:46

          Jag tror dig att ni jobbar efter bästa förmåga. Dock så är det ju så att de flesta som arbetar i butiker som säljer just kosttillskott oftast saknar någon som helst utbildning inom adekvat ämnesområde. Det är oftast antingen en snygg tjej som jobbar, eller en muskulös kille – förmodligen folk som tävlar eller tänkt tävla inom någon kroppsbyggningsgren.

          Med det sagt så kan jag tillägga att jag använder både vassle och BCAA.

        • pe ge
          11 January 2014 at 01:08

          Ni kan ju inte veta till 100%…

  • spitfirelol
    9 January 2014 at 03:33

    Man kanske inte behöver tillskott om man väger 65 kg som personerna på bilden men väger du 120 kg blire gode mycke kött om man ska få i sig minst 2g per kg. Oavsett vikt så är det billigare med protein i pulverform än mat, Sämst video. Sen deras statistik, vad har dom testat för jävla utländska tillskott ? Eller kommer jag mest troligt pissa positivt på att jag dricker whey 80 ? Skulle va tufft för på mitt gym har vi nå superantidopingkontrakt så man får böta 150 k om man torskar.

  • Patrik Andersson
    9 January 2014 at 04:54

    Jag jobbade med en kille som på fullt allvar sa till mig en gång “jag köpte sånt där proteinpulver en gång, men det hjälpte inte” Hur menar du ‘hjälpte inte’? fråga jag.
    “Jag fick inga större muskler” Var på jag fråga ut honom om hans kostvanor, och det var solklart efter ungefär 10 sek att han inte visste ett enda dugg. Till slut sa jag skämtsamt “Du vet att man måste lyfta lite skrot för att det ska hända nått va?” Var på han sa “Det måste man väl inte?”.. Nuff said.

    • Mr.V
      9 January 2014 at 05:28

      Otroligt hur sinnessjukt oinsatta vardagligt folk i samhället kan vara när det kommer till träning. Jag har varit med om liknande grejor själv.

      Det finns faktiskt folk på alvar som tror att Arnold Schwarzenegger var ren som Mr. Olymia enbart för att han aldrig testat positivt, även fast Arnold själv har sagt att han har tagit steroider och att alla tävlande i Mr. Olympia tar det.

      Jag har träffat en snubbe som sa att han fick lam kuk efter att han tagit proteinpulver och därefter kan han inte få en erektion och han skyller helt allvarligt på att det var protein pulvret som fuckade honom. Sedan säger han att om man tar protein pulver och kreatin och liknande så är man inte ren.

    • MartinEriksson84
      9 January 2014 at 05:32

      Hehe

  • david21ss .
    9 January 2014 at 05:10

    Det dem inte verkar förstå är att man inte har råd att käka nyttig och hälsosam mat som ger lika mycket protein som en protein shake. Jävla mongon asså.
    Staten är ju dem som tror att man dör av Marijuana också (Sök Beatrice ask) :D

    • MaxAberg
      9 January 2014 at 09:55

      Maten har aldrig varit så billig i förhållande till inkomst som den är nu, så det var inget bra argument ;)

  • MartinEriksson84
    9 January 2014 at 05:30

    När en viss gymgrossist och andra liknande kedjor och återförsäljare slutar att marknadsföra sina kosttillskott med bilder föreställandes män och kvinnor som uppenbart har tryckt i sig mängder med kända farliga och olagliga preparat ja då kanske man kan börja ta er mera seriöst!

    Syftet med “steroidbilder” och häftiga namn på preparat och dessutom ibland försäljning av preparat som man känner till ger lite väl mycket effekt beror endast på en enda grej. Ni tjänar feta pengar på det!

    Ta lite mer ansvar. Ta själva bort sjuka reklambilder och preparat som folk upplever skumma biverkningar av men som ännu inte hunnit svartlistats!

  • GiveMeMega
    9 January 2014 at 05:33

    Det är nog många unga som tror att kosttillskott är ett måste på gympalektionen så jag kan förstå att riksidrottsförbundet känner att dom måste visa en annan sida. Det är ganska tydligt att marknaden fokar på kids med produkter som “F#cked up Pump Edition” och “Hydroxycut Hardcore Elite” <— ja menar, vafan? Stackarn vassleprotein klarar sig nog ändå ska ni se.

  • MaxAberg
    9 January 2014 at 05:56

    Det har funnits en serie på UFC.com som handlar om diet.

    Man ser då ett tydligt mönster att de flesta dietister inom mma världen INTE rekommenderar kosttillskott. Ät bra mat, MYCKET GRÖNT, ta bort rött kött (nöt,fläsk, lamm). Ät sunda fetter från avokado och nötter och fullkorns ris och fullkornspasta.

    • Jens ☠
      9 January 2014 at 08:09

      Har inte hört en enda styrkedietist som säger att man inte ska äta rött kött. Det är fan den mest potenta muskelbyggarmat som finns. De som rekommenderar sallad är väl lite åt instagram-bli-smal-och-hälsosam-hållet snarare, inte seriösa utövare av en sport.

      • nonev
        9 January 2014 at 09:35

        +1 Ta bort grönt, ta bort nötter, avokado och pasta. Lägg till en bra mängd rött kött(vilt och grönbete kossor) och animaliskt fett, så har du en seriös dietist (Ifall dina tarma är intakta)

      • MaxAberg
        9 January 2014 at 09:52

        Det finns inte många mmafighters i världsklass idag som fortfarande äter rött kött det är ett faktum (gills inte att fira en vinst med en stek, jag menar vardaglig kost). Idrottsutövare behöver inte vara muskelberg du vinner på teknik och givetvis ska du vara vältränad.

        se flera av ufc stora stjärnor på facebook. där lägger dom ofta ut bilder på mat, Mycket sällan rött kött.

        Rött kött tar lång tid för kroppen att bryta ner och utan det får du en snabbare och effektivare energiupptagningsförmåga, vilket gör att återhämtningen efter träningsaktivitet går snabbare detta är mycket viktigt när du tränar 2-3 gånger ++/dag.

        kom igen vi lever i en globaliserad värld där vi kan äta en sund och varierad kost utan att överkonsumera rött kött som har flera negativa effekter både på kropp och miljö.

        • Jens ☠
          9 January 2014 at 09:59

          Fast nu skrev jag styrkedietist

          • MaxAberg
            9 January 2014 at 10:02

            Jaha ok, men jag skrev dietister inom mmavärlden ;)

        • nonev
          11 January 2014 at 10:32

          Jag tvivlar inte på att det är lite rött kött och vilt i deras dieter, men dem flesta är stationerade i USA och således går det få grymma relativt billiga kycklingprodukter (+kalkon) + nötter/avokado odlas också USA. I Sverige är det svårt att få tag på riktigt bra kyckling och ägg, samt att nötterna/avokadon skeppas och odlas långt bort, sällan under bra villkor och miljösnälla frakter. Däremot har vi grymma kossor och mycket vilt här. Vanlig pasta vettesjutton det har o göra i nåns dietest rek. förutom att det är gott!

          Matsmältningsmässigt är bra rött kött(grönbete+vilt) otroligt bra att äta efter sista passet, långsam nedbrytning och fin fettsammansättning-> kan du äta varje dag i stora mängder.

  • JonteB
    9 January 2014 at 05:57

    “Dumt att ta kosttillskott” är nästan på samma nivå som idiotpolitikern som sa “drugs is drugs” och i princip likställde gräs med heroin. Jag håller mig till vassle och EAA och jag räknar kallt med att det inte kommer ge mig hjärtproblem och förstöra min lever…

  • Good Guy
    9 January 2014 at 07:39

    Vilken jäkla käkbredd på armbryterskan , har ens brock lesnar en sån där käke?

  • Godless
    9 January 2014 at 08:05

    Djävla idiotier är det här! Häxjakten fortsätter. Först var det ren doping, nu har de tagit ett steg till och jagar kosttillskott. Vad blir nästa steg? Plocka bort fria vikter i gymmen?
    För det kommer bara bli värre och värre, sanna mina ord. Att det handlar om folkshälsan är ren och skär skitsnack. Allt handlar om pengar och kontroll i slutändan.

    Staten vill inte ha vältränade människor som lever fitnesslivsstilen fullt ut. Som håller sig från nedbrytande faktorer som processad mat, berusningsmedel och tobak. Som sover sina 8 timmar och inte tillför skattekassan några medel i form av alkohol och tobaksskatt. En stark kropp med ett starkt sinne betyder att du är mindre kontrollbar på olika nivåer. De vill de styrande undvika till varje pris.

    Staten vill ha 7-16 zombies som på sin höjd motionstränar just så pass att de håller sig borta från försäkringskassan. Zombies som sen far hem, lägger sig i soffan, läser sitt Aftonblad och tittar på sin dokusåpa. Äter sin snabblasagne och somnar för tidigt för att repetera år ut och år in.

    Är jag helt ut och cyklar? Konspirationsteorier? Mmm….ja vi får helt enkelt se utvecklingen de kommande åren.

    Ren och skär lögn är det då i alla fall att du klarar dig på helt vanlig mat när du tränar. Inte om du kör seriös kroppsbyggning i alla fall. Finns inte en chans i helvete att jag skulle få i mig t.ex all protein jag behöver för att utvecklas maximalt utav bara maten, då skulle jag inte få göra annat än att äta hela dagarna och riktigt dyrt skulle de bli också.

    Ett djävla skämt är vad detta är. I slutändan, ett farligt sådant.

  • Svara