Undersökning: Vad fick dig att börja följa MMA?


Foto: Micha Forssberg/FrozenExposures.com/MMAnytt.se

MMA växer och det är inte längre ovanligt att man hör en diskussion om just den här sporten på stan. Intresset har varit explosionsartat under de senaste åren, och vi är nyfikna på varför. Därför har vi en undersökning här på MMAnytt.

Undersökning: Vad fick dig att börja följa MMA?

Följ MMAnytt's Youtube kanal idag - Nordens ledande nyhetssajt för MMA, UFC och kampsport!
Kategorier
Nyheter

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
80 Kommentarer
  • Robin Halfvordsson
    30 October 2012 at 12:53

    Så man ska kommentera sitt svar?

  • Alexander Pato Bueno Villar
    30 October 2012 at 12:56

    common sence

  • Enstorstark
    30 October 2012 at 01:00

    Började följa mma när dem först släppte filmen Ultimate Fighter Championship 1 på vhs 1996.
    Vi ägde en videobutik back in the days så det föll sig naturligt att titta på filmen sen var jag fast.

  • Surepal
    30 October 2012 at 01:01

    När TV4-sport visade UFC 74(?) Nemesis. Chuck Liddell vs Wanderlei Silva!

    *Edit: Ska tillägga att jag sett en hel del matcher från Pride innan, men jag började följa MMA från och med denna gala.

  • BSB
    30 October 2012 at 01:04

    k-1 i allmänhet Holm/Kruth i synnerhet

    • Thomas Christiansen
      30 October 2012 at 05:31

      Samma här! Sedan in i UFC via TUF..

  • buttlern
    30 October 2012 at 01:04

    Kan inte riktigt komma ihåg varför exakt.
    Men ja tror jag såg första runt UFC 74, och sedan fortsatte det. Blev nästan mera intresserad av all hype och hur det byggdes upp och att Dana White var så awesome i post å pre-fight presskonferenser och intervjuer.
    Sen har det väl bara fortsatt :D

  • Martin Persson
    30 October 2012 at 01:05

    Mycket som är fascinerande, underhållande, Många olika personligheter och duktiga fighters. Lånade ufc 1 och 2 på vhs back in the day av en kompis sen var man fast.

  • Karl-Mikael Bonaparte Jensen
    30 October 2012 at 01:05

    Wanderlei Silva vs. Kazushi Sakuraba

  • CocaColaLight
    30 October 2012 at 01:09

    Jag följde UFCs första galor via en väns pappas VHS-band. Sedan dog intresset fram till det att jag besökte Las Vegas och blev bjuden på Matt Hughes efterfest efter Serra-matchen 2009. Han ville ha massor med söta killar där. Jag följde galan och drog ditt med goda hetrosexuella intentioner.
    Det sjuka är att Serra och Hughes var ett par på den tiden och bara låtsades hata varandra.(Det här var 2009, då var alla bi i fightingvärlden typ). När då Serra ser mig stå och hålla om Hughes(vänskapligt) kommer han fram och börjar fista mig(jag står utan byxor(dont ask)). Skrek högt som fan och sprang ifrån festen men tappade en sko. Ryktas där borta att både Hughes och Serra letar efter mig av helt olika anledningar.
    Men sedan dess var jag fast i MMA-världen och har själv ett obesegrat facit i proffssammanhang.

    • Ibrahim Balboa
      30 October 2012 at 01:16

      Dude…

    • SamiMMA
      30 October 2012 at 01:16

      Hur gammal är du? 12 eller?

      • CocaColaLight
        30 October 2012 at 04:09

        Jag blev mmanytt-rejpad! Tyvärr är jag över 30 och fnittrade ändå lite åt texten. Vill du inte berätta hur du fastnade för sporten Sami?

  • Ibrahim Balboa
    30 October 2012 at 01:10
  • SilvaKnows
    30 October 2012 at 01:13

    Först något UFC klipp med massa knockouts när man va 12 – 13 år och man inte riktigt fatta vad det var.
    Sen gick det över till K-1 med Bonjaski, Le Banner, Bukauw, Kaoklai, Might Mo osv på Eurosport.
    Från det gick det över till Pride när en polare sa där finns något fetare än K-1.
    Och sen gick det över till UFC.
    Och nu är vi här o diskuterar på MMAnytt.se ;)

  • Tommy Ljungberg
    30 October 2012 at 01:15

    Snubblade av en slump in på några videos på nätet från några av de första UFC galorna, och sen var man fast :) Tank Abbott var länge min favoritfighter back then

  • Joakim Söderqvist
    30 October 2012 at 01:25

    följde dom första 1-10 UFC när det var en freakshow. Sen fick jag återfall när jag såg The ultimate fighter serien typ 3-4 säsongen. Sen kollade jag på en gala på TV4 sport eller nån svensk kanal, blev fast igen. UFC 102 Couture vs Nogueria.
    Sedan dess har jag sett typ alla bellator, UFC håller jag på betar av dom gamla
    Sett alla från 60 och framåt.

    • Erik
      30 October 2012 at 05:24

      Haha, jag har också gjort den grejen. Sitter och betar av Pride nu. God damn vad MMA vad annorlunda då.

  • F.P
    30 October 2012 at 01:33

    Diego Sanchez vs Josh Koscheck i TUF 1, som jag av oklar anledning snubblade över sent en natt på TV4 sport. Tror det var 2007/2008 någon gång. Direkt efter “fick jag tag på” hela säsongen och såg hela säsongen natten efter. Sen kollade jag min första gala TUF 1 Finale och fick se Diego vinna. För att sedan se den episka matchen mellan Bonnar – Griffin. Fast.

    • mateah
      30 October 2012 at 01:50

      jag gillar att du inte började med att se UFC 1 och 2 på VHS :)

  • Marcus Hagberg
    30 October 2012 at 01:38

    Jag såg några fighter vid 99 på mannen, myten, legenden David tank Abbot och vart helt såld.
    Sen bidrog tjejen i Pride som presenterade fightersna mycket till att man alltid satt med gåshud inför en gala ifrån Pride.
    Så jag tror inte jag missat en enda gala sen jag började följa ufc och pride.
    Mma har helt enkelt förgyllt mitt liv:)

  • Karl Erlandsson
    30 October 2012 at 01:40

    En vän introducerade mig, föll direkt ;)

  • Yazzman
    30 October 2012 at 01:40

    vitor belfort som spöade upp tank abbot, sen började man gräva i skiten och upptäckte ufc mma osv.

  • Alexander Pato Bueno Villar
    30 October 2012 at 01:44

    Det var faktiskt mina vänner som började hypa upp fedor, visade sjuka trailers på han, sen så samlades alla hemma hos dom o så skulle man kolla denna fedor slåss på strikeforce.. då blev man hooked

  • Kiltcalle
    30 October 2012 at 01:45

    Fastnade inte för de första ufc galorna som man fick se på VHS. Senare när jag gick med i en jujutsu klubb så pratade en tränare om Sakuraba, Yxmördaren, Gracie familjen m.fl. Så jag började kolla på tidiga Pride och fastnade. Sen så har intresset bara ökat med tiden.

  • Anders Schröder
    30 October 2012 at 01:45

    Jag ville börja med en kampsport för ett par år sen och funderade då på vilken som egentligen skulle passa mig bäst. Den frågan ligger väldigt nära “vilken är den bästa kampsporten”, som ju var ursprunget till MMA, och på så sätt snubblade jag på diverse youtubevideos, och sen rullade det på.

  • Idealman
    30 October 2012 at 01:46

    Alla mina vänner höll på med olika kampsporter och alltid en diskusion om vad som var “bäst”. Sedan kom UFC 1 och en jäkla brottar juijutsu kille vann.. haha var både lite upprörd (då boxning och tae kwon do var mina sporter) och jäkligt nyfiken.

  • mateah
    30 October 2012 at 01:48

    Jag måste nog vara den enda personen i Sverige som inte började kolla på UFC på VHS 1994 ;) Man hör liksom aldrig talas om nån som började kolla på MMA 2007 ;) det är märkligt hur många man träffar på som alla har börjat med att hyra VHS UFC 1 och 2 ;) Man hör aldrig talas om någon som hoppat in helt random 2007 liksom, alla har fanimej var med helt från början ;) det är stort. Sen hör man heller aldrig talas om de som INTE har kollat på Pride sen början och tyckt så hårt att det är mycket bättre än UFC ;) vi hänger fan med vi i Sverige ;) Jag kan då erkänna att jag laddade ner en random en “Brutal-Fight video” från Kazaa typ 2007 ovetande att det var en highlight på Wanderlie Silva förrän 2 år senare, och under tiden gick jag runt och berätta för farsan att de slogs verkligen till döden (för jag trodde det) sen börja ja träna BJJ direkt efter det och börja ladda ner alla UFC galor från UFC 1 till idag. Nu är jag något av en självutnämnd expert, men jag går alltid in på wikipedia och kollar upp fighters innan jag vågar kommentera nånting :) fast jag har lärt mig mycket, och jag vågar påstå att jag kan minst lika mycket om MMA idag som alla de som tittat på UFC och Pride sedan dag 1 ;)

    • Jens ☠
      30 October 2012 at 03:22

      Nej det va du inte :) gillade tank då, men det riktigs intresset för sporten fick jag av en wanderlei Silvia highlight.

      • mateah
        30 October 2012 at 03:30

        Vi har säkert sett samma highlight :) jag lovar, för denna var från sherdog också, och jag hör fortfarande bakgrundsmusiken i huvet, nån trashmetal låt, med mycket trummor i början, ska försöka hitta den och länka ;) eller kan det vart en highlight med låten Moma said knock you out?

        • Jens ☠
          30 October 2012 at 07:21
          • mateah
            30 October 2012 at 08:18

            Asså jag kan inte tacka dig nog!!! :DDDDD skön va du mannen!! Jag gjorde ett halvhjärtat försök att leta efter den i 10 min förut och mitt hopp dog en smula pga faktum att jag ladda ner den från Kazaa för 5 år sen, och nu lajkades den direkt och åkte ner i “favoriter” på YT, där den kommer vara för evigt. Jag minns fortfarande hur mitt hjärta bankade varje gång jag såg den videon, jag förkortade säkert mitt liv med 3.5 år pga stressen då jag beskådade detta monster, jag tror t.o.m att jag drömde mardrömmar om Wandy på den tiden, fanns det nån läskigare snubbe på planeten ärligt talat? :) Vilka minnen, ja du märker att jag är helt salig här borta, men vilka minnen. Detta är bokstavligt talat den första MMA videon jag minns att jag sett, och man skulle kunna säga att mitt liv förändrades helt pga av just denna videon, för veckor senare började jag träna BJJ och har kört hårt sen dess. Tusen tack min vän! :)

          • Kenny Starfighter
            31 October 2012 at 06:14

            Det va exakt den videon som ja också såg första gången, Epic är ordet!

          • Pontus Welinder
            31 October 2012 at 06:03

            Måste skriva under. The Axemurderer var det som fick mig att fastna för MMA. Annars följde jag lite K1 innan dess.

    • Wally Johnson
      30 October 2012 at 04:55

      Hahaha, jag vet vad du menar. Folk vill alltid vara old school och påstå att de varit med since day one.

  • Jonny Dicander
    30 October 2012 at 01:49

    Fedor vs brett rogers

  • Lukas Özboyaci
    30 October 2012 at 01:56

    cheick kongo vs pat barry!

  • Vobban Jonsson
    30 October 2012 at 02:35

    Liddell vs Silva, samt TUF 1

  • Melker Wångdahl
    30 October 2012 at 02:48

    TuF 1 med alla dessa underbara stolpskott

  • Drull
    30 October 2012 at 02:49

    2001 snubbla jag över Best of UFC Volume 2 på lanet Remedy i Solnahallen. Var såld rätt omgående och hittade ett MMA-gym bara något år senare! Sedan fortsatte det med en MMA-hub på DC och köpte VHSer genom en kompis som hade någon hemsida.

    • kazwei
      30 October 2012 at 07:01

      MMA-hubben var guld på den tiden! Lyckades få ner alla UFC- och Pride-galor med mitt feta 512kbps adsl. :)

  • Kenny Starfighter
    30 October 2012 at 02:54

    Vet inte hur många gånger denna undersökning gjorts.. men såg en HL på Wanderlei Silva back in the days, tyckte de såg så jävla brutalt ut, sedan många år senare såg jag första Superior Galan på fryshuset. sen var jag fast.
    har skrivit mer invecklat förut men ja de där va den korta versionen

  • zappito
    30 October 2012 at 03:15

    Vart fast redan då UFC 2 spelades in av en kompis som var i USA för att träna spelade in den. Som tur var hade en annan vän sådan lyxig video att den klarade av att spela upp NTSC formatet :)

  • Emil Mulle Gustafsson
    30 October 2012 at 03:15

    Satt i skolan 2006. En kompis visade highlights av Cro Cop och Bas Rutten. Jag fastnade direkt.

  • Ace
    30 October 2012 at 03:17

    UFC 1 på VHS. Royce var så nära en riktig karatefilmshjälte man kunde komma tyckte jag. Ibland saknar jag evighetsenrondersmatcherna faktiskt.

  • Dreven
    30 October 2012 at 03:26

    Tittade på The Ultimate Fighter rätt tidigt, första säsongen faktiskt och tyckte om programmet men hade ingen aning om vilka tider det gick och var ute stökade runt mycket på stan vid den tiden. Sen började jag kolla serien igen och efter några säsonger kollade jag på ett riktigt ufc event där jag såg en match med Jon Jones och fastnade direkt.

  • Axel Karlsson
    30 October 2012 at 04:04

    Tv4 sport i guess, första minnet är när Per Eklund åkte ur UFC med huvudet före.

  • Jack J-Dawg Brandt
    30 October 2012 at 04:25

    En kille som jobbade på min fritidsgård rekommendrade UFC 84(2008), specifikt matchen mellan BJ Penn och Sherk.
    Han hade nyligen börjat träna BJJ och var helt fanatisk över MMA så det var bara att lyda ;)

    Jag såg första matchen igenom fingrarna, tyckte allt var ganska otäckt, vinjetten, knock out highlightsen osv, har aldrig gillat våld. Var nog först efter andra tredje galan som jag blev fast, innan kollade jag mest för att det kändes så förbjudet och häftigt x) Sen dess har jag hängt här på MMAnytt och missar aldrig en tillgänglig gala :P

  • tojo77
    30 October 2012 at 05:00

    Lillebrorsan tränade MMA och jag ville först bara visa intresse för att vara en bra storebrorsa, men då blev jag hooked. Ser inget slut.

  • Emil
    30 October 2012 at 05:09

    Andrei Arlovski vs Fedor

  • Sturmgewehre
    30 October 2012 at 05:12

    Började följa sporten stenhårt i och med Andersons intåg i UFC, Speciellt efter att han ströp ut Dan Henderson. Nu vill jag se han göra matrix på GSP och sen gå i pension.

  • Erik
    30 October 2012 at 05:32

    Långa svaret: Zzzzzz.
    Korta svaret: Min sadism och blodtörst.

  • Jan Oglydogly
    30 October 2012 at 05:55

    Blev introducerad till det av en vän

  • RearNakedChoke
    30 October 2012 at 06:15

    The ultimate fighter season 1. Jag fick lära mig mycket om hur dem tränar. Sen var jag hooked for life…

  • harrythedevil
    30 October 2012 at 06:22

    Jag kollade på K1 knockar på youtube och snubblade över Chuck Liddells highlight-videor. Tyckte det var mycket mer spännande med små handskar så jag fastnade för MMA. Typiskt nog var den första matchen jag såg “live” Rampage vs Liddell, då Liddell blev knockad och förlorade bältet. :(

  • Anders Bräck
    30 October 2012 at 06:53

    TUF1 Var inget större fan av sporten innan.

  • serber
    30 October 2012 at 07:18

    Hade sett nån enstaka UFC och Pride men det starkaste minnet från UFC var Titos och Ken Shamnrocks första match när Ken vart helt förstörd i ansiktet. Så runt 10-12år har jag försökt förlja, något som underlättat var att internet som kom då var tillräckligt bra för att man ska kunna hålla koll på saker och ting :D

  • Christian Warngård
    30 October 2012 at 07:27

    Började kolla runt 2002 då jag var 16 år och höll på med kampsport en period

  • citronskunk
    30 October 2012 at 07:55

    För att göra en lång historia kort…. WANDERLEI!!

  • Carl
    30 October 2012 at 08:04

    Jag kommer ihåg när min bror visade Pat Smith vs Scott morris på ufc 2 och jag tyckte de va hur bra som helst. Men jag började följa med ordentligt i mma förrän ufc 72..

  • TheMaz
    30 October 2012 at 08:31

    Såg på K1GP varje år när det gick på eurosport, hade sett en del MMA highlights runt 98/99 men tyckte inte om det, kändes barbariskt. Sen fastnade jag framför TUF 4 av en slump det fick mig att förstå sporten bättre än de highlights jag hade sett tidigare. Följde säsongen till finalen började kolla på galor sen dess. Jag blev ett riktigt fan när jag började leta fram gamla galor pga alla kommentarer av tidigare bedrifter osv. Har idag sett alla UFC galor sen UFC 1 (och även en del Pride, Dream, Strikeforce, M1, Bellator, WEC och lite obskyra smågalor).

  • Leonidaz
    30 October 2012 at 08:41
  • ninjachoke
    30 October 2012 at 08:49

    Tränade shootfighting och fick låna UFC 3 av en tränare. Tror inte det var just 94, snarare 95 eller 96… kanske t.o.m 97.. Vem vet?

    Hur som helst kollade jag sällan och ytterst sporadiskt fram till UFC 42. Det var då jag började följa sporten ordentligt.

    Varför? Vem behöver en anledning att kolla på MMA???!!!

  • Robin Halfvordsson
    30 October 2012 at 09:10

    Chuck Liddell fick mig att börja följa sporten, men detta var efter hans välde.

  • Deber Amin
    30 October 2012 at 09:32

    UFC 100 startade allting……

  • Michael Bressler
    30 October 2012 at 09:49

    Var nog såhär för mig: Rallarsving (2006) > Svenska Fighter Magazine (2008) > kolla vilken som var bästa fightern på Wikipedia och sen så var jag fast…

  • Guest
    30 October 2012 at 09:53

    K1 galor på eurosport. Favoriten blev snabbt cro-cop. Sen såg jag inte honom på några galor och kommentatorerna snackade om att han numera huserade i Pride, Pride förknippade jag förövrigt med ngt helt annat. Nåja, lyckades till sist tanka hem en Pride-gala och sedan var man fast. Började rätt tidigt diskutera MMA på nätet, på ett filmforum, tro det eller ej. Efter att ha läst runt där hittade jag också till UFC, minns att en av de första galorna jag såg var när Tito och Shamrock var i luven på varandra. Då höll jag på Shamrock, nu föredrar jag Tito. Undra om jag mognat?

  • Peter B
    30 October 2012 at 10:04

    Började kolla på MMA runt 2005 när jag började med kampsport seriöst. jag introducerades till MMA genom internet om man säger så ;D

  • Mattias Öhman
    30 October 2012 at 10:13

    Jag började följa MMA först förra året 2011 (Är 23 år)

  • Robin Jonsson
    30 October 2012 at 11:56

    Wanderlei Silva…Enough said

  • Petter van der Zwan
    31 October 2012 at 12:46

    TUF1, efter finalen var jag fast.

  • MartinEriksson84
    31 October 2012 at 12:59

    Mitt tidigaste minne av MMA eller liknande var någon rapportering på TV om tävlingar i Finland där allt var tillåtet. Jag antar att det var NHB (no holds barred) och jag minns att jag med avsky tog in rapporteringen om den mänskliga tuppfäktningen.

    Någon gång under gymnasietiden ca 2002 blev jag och några kompisar väldigt inspirerade av filmen Fight Club, så till den milda grad att vi valde att starta en egen liten slagsmålsklubb med extremt mycket mer raffinerade regler. Klubben avslutades dock efter ett pass som hade resulterat i en fin lårkaka.

    Jag minns inte exakt när jag började bli maniskt intresserad av MMA men det kan nog ha varit när jag började kolla på IFL Battleground (International Fight League) som sändes på typ TV4Sport. Där möttes amerikanska städer i lagmatcher och lagen filmades och följdes ungefär som på TUF och de hade tuffa namn som Los Angeles Anacondas och Quad City Silverbacks. Jag var dock föga medveten om vilka tunga historiska MMA-utövare som befann sig i lagen vid den tiden. Lagens tränare hette bl.a. Shawn Tompkins, Renzo Gracie, Pat Miletich, Ken Shamrock, Frank Shamrock och Don Frye.

    När jag kollar på wikipedia ser jag bl.a. dessa namn bland de sista mästarna i IFL, Roy Nelson, Vladimir Matyushenko och Jay Hieron.

    Då hade jag ingen aning om på vilken nivå IFL:s fighters befann sig jämfört med resten av kampsportsvärlden men en detalj som jag fortfarande minns är att Chris Horodecki var extremt ung och extremt lovande =) T.ex. så besegrade han som 19-åring sin polsk-amerikanske kollega Bart Palaszewski, en numera UFC-bekanting som tydligen gick hela 12 matcher inom IFL.

    Så här efteråt känns det konstigt att IFL dog ut efter bara två år med tanke på vilka namn man tydligen hade men antagligen var lagkonceptet inte helt lyckat.

    Min övergång från IFL till UFC minns jag inte riktigt men självklart var det de svenska tv-sändningarna av både IFL och UFC som var förklaringen till varför jag fastnade för MMA. Tack TV4-koncernen! =)

  • Gabriel B. N. Norburg
    31 October 2012 at 01:09

    brukade spela en del biljard under tonåren, de hade ofta MMA på skärmarna, men var inte på något vis insatt på den tiden, såg lösa fighter när vi tog paus från spelet…

    på universitet rör sig folk ständigt och man hittar ständigt nya gemenskapskretsar, för strax 2 år sedan visade det sig att allt fler av mina polare följde MMA, främst UFC , jag bestämmde mig för att kolla up det, satt igenom en hel UFC gala, sedan var jag fast, har inte missat en enda UFC gala sedan dess… kommer inte ihåg vilken den var exakt

  • Filip Misfit Hedin
    31 October 2012 at 03:48

    Genom en slump när jag var 16 (är nu 23), tror det var Cage Rage Championships faktiskt, sändes sent på någon kanal vi hade hemma hos mor och far och jag fastnade. Kommer ihåg att den första fighten som jag såg var två knubbisar som rusade mot varandra till mitten av ringen och bara vevade hehe. Sen började jag kolla på ALLA pride fighter och ALLA IFL fighter och pancrase sen tillslut UFC.. Ju mer jag kollat och även lärt mig, desto mer fastnade jag för det, även att jag saknar dem flesta av Pride reglerna.. Innan MMA kollade jag mycket på Boxning,Kickboxning och K1 .

  • Robin Jonsson
    31 October 2012 at 08:03

    wanderlei silva…enough said

  • Roberto J Svensson
    31 October 2012 at 11:52

    Året var 2001 och mot bättre vetande så hade jag råkat skaffa en flickvän vars pappa var en hårdkokt gangster.
    En dag så bjöd hon in mig till en middag då hennes familj ville träffa mig och se vad jag var för pojkspoling. Vattenkammad och med moppemusche så dyker jag upp med en flaska rött och knackar på dörren, bara för att mötas av en två meter lång viking som synar mig med sina iskalla ögon, sträcker fram sin hand med bananklasar till fingrar och välkomnar mig in.
    Maten skulle vara klar inom en timme så först så var jag tvungen att se en video med honom som han hade fått ifrån staterna.

    Videon var UFC 2 och kärleken var omedelbar, inte alls med tjejen som jag dumpade strax efter middagen, inte heller för pappan, kåkfararbrorsan eller de två livsfarliga pitbullsen som dom hade, utan för den nya sport som en dag skulle bli känd som MMA.

    Sen dess har det blivit dagslånga dagar i väntan på att evenemangen skulle laddas ner och på senare år vakna nätter med förstörda söndagar som resultat. Även sömndruckna torsdagar då man absolut inte får missa UFN.

    Tyvärr så var jag relativt ensam bland vänner om detta intresse och missade således Pride i sin “prime” men givetvis har jag sett detta i efterhand, men tyvärr så tror jag att jag gick miste då jag inte följde det då det var som bäst.

    Idag så vill jag se mer än vad jag tyvärr har tid med. UFC, TUF, TUF Smahses, lite Bellator och någon lös annan gala redan på gränsen på vad tjejen klarar av innan hon byter lås. Men jag börjar nästan fundera på om det ändå inte är värt det….

  • Mats Adamsson
    31 October 2012 at 06:08

    vhs med ufc 1 och varför var ju allt snack om hur spektakulärt och brutalt det var. Sedan har det bara rasat på med mera ufc och pride fc

  • Svara