John Lineker tar hem ett delat domslut efter fem hårda ronder

Efter fem ronder blev det upp till domarna att fastställa vem som hade tagit hem vinsten i kvällens huvudmatch. En domare gav vinsten till John Dodson medan två ansåg att John Lineker gjort tillräckligt för att säkra sin sjätte raka vinst.

Det var få som trodde att kvällens huvudmatch mellan John Lineker och John Dodson skulle gå hela vägen men efter fem jämna ronder stod det klart att Lineker vunnit via delat domslut.

Innan matchen kört igång hade Lineker redan skapat mindre smickrande nyheter genom att missa vikten för femte gången. Hans dietist hävdade att Lineker hade klarat av vikten tidigare men lagt på sig inför invägningen och därmed förlorar 20 % av sin ingångslön.

När matchen kom igång var det två hungriga fighters som intog buren, redo att bevisa att de är nästa man att förtjäna att slåss om bältet.

Som förväntat satte de båda bantamviktarna ett högt tempo från första början men det var Dodson som först hittade rätt avstånd och kunde få in några bra smällar som Lineker dock skakade av sig lätt.

PORTLAND, OR - SEPTEMBER 30: John Lineker of Brazil steps onto the scale during the UFC Fight Night weigh-in at the Oregon Convention Center on September 30, 2016 in Portland, Oregon. (Photo by Josh Hedges/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images)

Det här är John Linekers sjätte raka vinst och fjärde raka i bantamviktsdivisionen. Foto: Josh Hedges/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images

 

John Lineker fortsatte framåt

Ju längre matchen gick desto bättre såg det ut för Lineker som lyckades lura in Dodson att slåss på hans vis: tungt och riskfyllt. Dodson fortsatte att röra på sig intelligent under hela matchen men lyckades inte landa något som påverkade Lineker nämnvärt.

Efter fem ronder kom matchen att avgöras av domarna. Två domare gav matchen till Lineker med siffrorna 48-47 medan en gav vinsten till Dodson med samma siffror men omvänt.

Efter vinsten sade Lineker att han förtjänar att möta bantamviktsmästaren Dominick Cruz. Du kan höra Linekers segerintervju här nedan:

Vad tyckte du om domslutet?

 

Omslagsbild: Josh Hedges/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images

Prenumerera på MMAnytt Youtube ▶️ för fler exklusiva MMA-videos 🎥 på svenska! Klicka här: ▶️
Kategorier
Senaste NyttZ-Klistrad artikel

Matias Andres är en frilansskribent som samarbetat med MMAnytt.se sedan 2015. Han bor i Battambang, Kambodja där han tränar Kun Khmer, åker motorcykel och plitar ihop små meningar för att kunna finansiera sitt ohälsosamma förhållande till fruktshakes. Kontakt: [email protected]
19 Kommentarer
  • Jdoe
    2 October 2016 at 09:54

    Titelmatch efter att ha missat vikten…. trooooligt.

  • Darkly Dreaming D
    2 October 2016 at 11:03

    Tycker att varje gång man missar vikten att man skall bli uppflyttad en viktklass till nästa match. Så 145 för Lineker nästa.

  • Yourston
    2 October 2016 at 01:19

    Vad sysslade Dodson med? Nog att han kanske vann tre ronder, men att inte använda sin atletiska förmåga mer än att cirkulera är tragiskt. Och han borde förstått att vissa domare räknar aggressivitet högst när motståndaren mest cirkulerar och ser ut som om han inte vill vara där. Så skyll dig själv Dodson, tyvärr.

  • Erik Hellborg
    2 October 2016 at 02:31

    Kändes inte lätt att dömma denna match alltså haha!

    Hade nog Lineker ändå som klar segrare. Jättesvårt å dömma när den ena konstant går framåt å pushar fajten men oftast blir träffad. Samtidigt landar ju Lineker som vanligt en hel del tunga slag å Dodgson såg ut att andas rätt tungt han med sista ronderna

    Lurigt. Hade ändå Lineker som kalr segrare i tajt å svårdömd fajt

    • Holythe83
      2 October 2016 at 05:18

      Alltså jag ser det så här…. Rond 1 och 2 så träffar Dodson varje utväxling som sker vilket inte Lineker gör och under dessa ronder så är det också Dodson som bestämmer när dessa skall ske vilket i mina ögon ger honom dom ronderna. Rond 3 och 4 är det Lineker som pressar och initerar slagväxlingar vilket ger honom dom ronderna (Lineker träffar också tungt i dessa ronder). Sista ronden sker tillräckligt med action för att inte behöva dömma på octagon control som jag åtminstone använde för att avgöra dom 4 första ronderna då det helt enkelt var för lite action för att avgöra på något annat sätt. Dock tycker jag att Dodson träffar klart mest i 5e vilket att jag åtminstone har fighten 48-47 Dodson. Tycker att huvudsparken som Dodson satte i första ronden åtminstone garanterar han den ronden om man nu skall gå på något annat kriterie än octagon control…. å sista tycker jag e klart Dodson med så dom som har 48-47 Lineker borde alltså bedömt fighten på dom tyngsta träffarna..

      Vilket kriterie använde du för att bedömma fighten?

      • Erik Hellborg
        2 October 2016 at 10:18

        Klockren analys. Tycker väl i stort sett samma. Måste nog se om matchen. Gav nog nån av dom första 2 ronderna till Lineker. Men det var ju tajt å svårdömt.

        Kanske att ja tyckte Lineker hade ett rejält övertag i Octagon Control och landade dom flera tyngre slagen. I min bok var det en tajt match men jag hade Lineker som segrare 3-2. Sen när det vart delat domslut vare up for grabs vem som skulle ta segern.

        Ja har för mig att att Bisping vs Leites va lite lik denna fajt där Bisping körde JDs taktik. Och vann vilket gjorde mig lite förvånad men inget jättekonstigt domslut.

        Lineker kändes aldrig riktigt hotad verkade det som. JDs slag verkade aldrig riktigt bita.

        Samtidigt kan jag känna att JD gör en taktiskt och tekniskt jättebra fajt å andra domsre hade säkert kunna gett han vinsten.

        • Riff
          3 October 2016 at 02:07

          Var otroligt jämt, synd inte bägge kunde fått vinst. Tyckte Dodson vann, orkar inte gå in på alla detaljer. Vet att vissa kan se värre ut än andra men kolla Linekers ansikte efter mot Dodson. Dodson fick in fina bra träffar oftare. Sen Oktagon kontroll måste man tänka på match till match. Min favo Condit brukar oftast stå o fightas men ibland måste man vara smart o kunna rotera mot vissa som då Condit o Dodson gjorde för kunna slås smart mot visa. Enkelt för Lineker och Bröderna Diaz klaga för det är deras sätt att fightas på och visa tål mer. Så tycker domarna ska se det till hur dom rör sig, rotera runt betyder inte att dom är rädda utan smarta och får in mer träffar än den andre på det viset. Men ja det går diskutera sånt här i evigheter:))

          • Erik Hellborg
            3 October 2016 at 03:16

            Riktigt vettigt skrivet. Kan verkligen hålla me. Det är från match till match Octagon control bör bedömmas.

            Om jag tar på mig domar-hatten tror ja man tänkte att JD knappt nån gång gick framåt. Kan inte minnas en enda sekvens där han bestämde sig för att pressa på ens litegrann. Nu gjorde han säkert det men mitt minne har inga såna klara sekvenser. Och då under 25 minuters krig. Tror nog det ligger mer på minus för JD än plus för Lineker. Lineker gör ju sin grej och går för avslut varje rond. JD gjorde det inte nån gång kändes det som och i den här lätta viktklassen kanske det genererar lite poäng hos domarna.

            Ja vet inte men tror det var en stor faktor.

            JDS vs Rothwell tycker jag var en fight som var mer tydlig. Där höll sig JDS verkligen på utsidan å Rothwell tuggade på framåt men landade knappt nåt alls.

            Hade Lineker träffat lite mindre tror ja JD segrat. Men med sin stil och med många tunga slag som landar vinner Lineker.

            Ska nog se om matchen vid tillfälle dock. Brukar va lättare andra gången hehe :)

          • Riff
            4 October 2016 at 05:55

            Håller med att Dodson borde gått på lite mer så nog det han förlorade på. Lineker “vevar mer” sänker ner sitt huvud och hoppas på knock medan man ser Dodson letar mer öppningar, ah bara nått jag kom tänka på nu. Tycker ändå bägge var vinnare:) Värre med Condit som skulle haft bältet:((( Även vår Alex. Måste ändras nått nu så det blir mer rättvist poängsystem och 5 som dömer matcherna nu när det är så stort o bara växer

          • Erik Hellborg
            4 October 2016 at 09:45

            5 som dömmer matchen låter ju bra faktiskt.

            Ja sporten växer ju enormt och såna här tajta matcher kan ju diskuteras hur länge som helst hehe. 2 stilar möts och det blir delat domslut. Då finns blir det 2 läger som debatterar. Men d eju bara kul :)

            Är ju väldigt kluven själv. Känns ju alltid lite extra spännande med en sån tank som Lineker. Hela tiden framåt å hela tiden med en KO i sikte.

            Samtidigt är ju charmen med MMA att vinsten kan komma på så otroligt många sätt. En högerslägga är ju bara ett av mängder med verktyg.

            Hur som helst. Att JD nu är en div högre upp å torskar ett delat domslut mot tjockis topp contendern Lineker är urstarkt.

          • Riff
            7 October 2016 at 12:25

            Håller med på allt:)

      • bomek
        3 October 2016 at 09:44

        Klockren analys, jag blev förvånad då Linekers hand höjdes.
        Jag var övertygad att Dodson lätt tog hem rond 1,2,5, en rond till Lineker och en rond lika.
        Men det var en riktigt bra match, underbart underhållande.

        • Erik Hellborg
          3 October 2016 at 03:17

          den var riktigt riktigt bra :)

        • Headown
          4 October 2016 at 08:35

          Jag blev också förvånad när domslutet lästes upp. Glad, men förvånad.

  • Tim C
    2 October 2016 at 09:58

    Ett klassiskt Leonard Garcia domslutsvinst, slå mer, vare sig man träffar eller inte så får man delat domslut.

  • Svara

    Senaste kommentarerna
      Kommande galor
        Omröstning

        Vem blir första svenska UFC-mästare?

        Visa resultat

        Loading ... Loading ...