Jon Jones advokat: “USADA har bekräftat att Jones tillskottsprodukter varit kontaminerade”

Det kanske inte dröjer länge till innan vi får se Jon Jones tillbaka i buren. Enligt hans advokat har USADAs tester kommit tillbaka i hans favör.

I en intervju med journalisten Luke Thomas har Howard Jacobs, advokat till Jon Jones (22-1), kommit ut med en positiv nyhet för alla som vill se den tidigare lätt tungvikts-mästaren tillbaka i buren så snart som möjligt. Han uppgav att de hade hittat produkten som burit ansvaret för amerikanens misslyckade dopingtest och att USADA hade bekräftat deras fynd.

“We have been able to establish the source of the prohibited substances, that it came from a product that was not labled with either of these substance”, sa Jacobs. “We had it testet, the product was contaminated with both of them. I also know that USADA independently tested the product and their testing confirmed what we found.”

Nyheten om Jones misslyckade dopingtest slog ner som en bomb bara några dagar innan han skulle försöka vinna tillbaka sin titel på UFC 200. De förbjudna ämnena de hittade i hans kropp var hydroxy-clomiphene och letrozole, båda verkar alltså ha kommit in i Jones kropp från samma källa.

“Every time it has been tested it’s shown that the product is contaminaited with both hydroxy-clomiphene and letrozole.”

Vad det här kan betyda för Jones är att han, likt Yoel Romero (11-1), kan få ett reducerat straff eftersom han inte anses bära hela ansvaret för sitt dopingresultat.

Jones har en överläggning inbokad med USADA den 31:a oktober och det är först efter det vi kan få klarhet i vad antidopingorganisationen dömer.

Foto: Josh Hedges/Zuffa LLC/Zuffa LLC via Getty Images

💪 Sugen på att betta på helgens UFC-gala? MMAnytts samarbetspartner Betsafe erbjuder ↗️ odds på samtliga matcher. 🔞 18+ gäller för spel. Spelar du för mycket? Besök Stödlinjen.se
Kategorier
Jon JonesNyheterSenaste NyttZ-Klistrad artikel
41 Kommentarer
  • Metallica
    22 October 2016 at 05:53

    Vafan, släpp honom fri!!

  • Erik Hellborg
    22 October 2016 at 05:58

    Ja fattar ingenting. Har man hittat tillskott som innehåller det Jones torskade för fast det inte var märkt tillskottet med dessa otillåtna ämnen?

    Vem är det som pekar ut det här tillskottet och skyller på det?

    • Wally Johnson
      22 October 2016 at 07:09

      De menar att hans kosttillskott blivit förorenat med någon laglig (men i tävlingssammanhang, förbjuden) substans. Brukar faktiskt hända då allt ändå tillverkas i samma fabrik och bunkrar osv.

      Så tolkar jag det i alla fall.

      • Yoakim
        22 October 2016 at 11:46

        Det kan också vara “kontaminerat” medvetet av producenterna då kosttillskott klassas som mat och måste inte vara godkänt via FDA eller liknande auktoriteter beroende på land, för att säljas lagligt.

        En av mina kollegor gjorde sin PHD på wheypulvrar från Australien (113st) 11% innehöll steroider/analogier för att uppnå deras reklam/påståenden. Vanligare än man tro tyvärr!

        • Jens
          23 October 2016 at 02:35

          Vilka märken var det som innehöll mest steroider?

          • Yoakim
            23 October 2016 at 03:50

            Det vet jag dessvärre inte, jag fick bara siffrorna presenterade.

      • Erik Hellborg
        23 October 2016 at 12:09

        Hmmm ålrajt. Jo ja men så tolkar jag oxå det hela. Håller me.

        Det jag inte förstår är hur det kan anses vara nån form av bevis? Är det inte “bara” en story från Jones och hans team?

        “Ok jo Jones hade dom där substanserna i sig vid testet men det beror bara på ett kontaminerat kosttillskott”

        Menar bara att det känns som man hittar ett kontaminerat tillskott och skyller på d. Hur vet vi att Jones tagit just det tillskottet? Enligt vem då? Jones+team? Känns ju rätt tunnt :)

  • Timpppa
    22 October 2016 at 07:43

    Fan va skönt! Nu ska bältet till den rätta ägaren!

  • Peter Andersson
    23 October 2016 at 12:03

    Kanske bara är jag som är konspiratorisk nu men finns inte möjligheten att en person hittar ett “kontaminerat” kosttillskott med flit och bara använder det som syndabock för att dölja riktig doping?

    Har liksom svårt att se hur en person med Jones resurser inte skulle kunna se till att hålla sig till “rena” kosttillskott.

    • Erik Hellborg
      23 October 2016 at 12:05

      Exakt min tanke.

    • Hoobabalooba
      23 October 2016 at 12:08

      Tänkte precis detsamma! Borde vara lika lång avstängning oavsett om man lyckas visa ett smittat kosttillskott eller inte.
      Nu kan ju alla som åker dit för samma dopingämne uppvisa att dom tagit samma kosttillskott som Jones. Lesnar bland annat.

      • Erik Hellborg
        23 October 2016 at 12:10

        Men precis!!!! Jag kan det här för dåligt men den tanken ere första som dyker upp i huvet på en

      • MMAkungen
        23 October 2016 at 12:23

        Vet vi att Lesnar åkte dit för exakt samma ämne som Jones då?

        • Hoobabalooba
          23 October 2016 at 06:00

          yes båda åkte dit för östrogen blockeraren hydroxy-clomiphene. Jones testade även positivt för Letrozole.

    • Maik
      23 October 2016 at 02:00

      När en person påstår att ett tillskott är kontaminerat går USADA själva ut i butik och inhandlar motsvarande produkt och utför tester på det för att säkerställa att så är fallet. Man går inte enbart på personens egna tillskott.

      Smutsiga kosttillskott är väldigt vanligt förekommande och det är oerhört svårt att skydda sig ifall man inte helt väljer att avstå från kosttillskott.

      Hoppas Jones är tillbaka snart!

      • Erik Hellborg
        23 October 2016 at 08:20

        Jo fast som Mac-da-man säger så är väl det enda sättet att koppla ihop allt detta om aktuellt tillskott är meddelat sen tidigare till USADA? Alltså att JJ+team meddelar att vi kör tillskott XX nu. Sen om JJ torskar och teamet påstår att tillskottet XX är kontaminerat därav positivt dopingtest, då finns det ju en grund för Jones oskuld.

        Men finns det ingen historia att stå på kan man ju gå ut å leta kontaminerade tillskott i efterhand.

        Antar att Jones å hans team kan bevisa detta mer än vad artikeln avslöjar. Annars känns det tunnt :)

        • MMAkungen
          23 October 2016 at 12:34

          “Men finns det ingen historia att stå på kan man ju gå ut å leta kontaminerade tillskott i efterhand.”

          Nu har inte jag koll på exakt hur många olika ämnen som är otillåtna på WADAS lista (som USADA använder sig av), men sammanlagt är det iaf ett 100-tal.

          Att då leta och hitta ett kosttillskott som innehåller inte bara ett ämne, men ibland flera ämnen som ska matcha just det ämne man själv har åkt fast för och sen inget annat otillåtet ämne, samt att inget av dessa ska finnas på innehållslistan. Det låter i mina öron som en exceptionellt svår uppgift. Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt och kalla det “omöjligt”.

          • Erik Hellborg
            23 October 2016 at 01:27

            Nej det låter fan inte lätt :-) Håller med. En extremt svår uppgift som jag inte kan sätta mig in i när det kommer till möjligt eller inte.

            Men det är ju superintressant ändå och jag försöker bara förstå försvarets (Team JJ?) bevisning på Jones oskuld. Vad är det man vill få fram?

            Fakta är att Jones torskat ett test med dessa 2 förbjudna ämnen i kroppen. Yes?

            Försvaret vill peka på tillskottet som boven i dramat och då hävda Jones oskuld. Han visste inte om det helt enkelt. Korrekt?

            Så det är osannolikheten att få sig dessa 2 ämnen från ej namngett tillskott som är försvarets bevisning. Eller?

            Känns som det är hela caset;

            – Jones torskade test = fakta
            – Mot osannolikheten att “inget annan otillåtet ämne” utöver dessa 2 ska ha funnits med i tillskottet

            //snurrig :-)

          • MMAkungen
            23 October 2016 at 02:42

            Man försöker från JJs sida helt enkelt bevisa “hur” han har fått det i sig. Kan man övertyga USADA att det har skett på detta sättet, så är det sannolikt så att han får en mildare dom. Man bestrider med andra ord inte det faktum att han har haft det i kroppen, utan helt enkelt att det finns “förmildrande” omständigheter.

            Det här kommer (med största sannolikhet) att bli som i Yoel Romeros fall. Han åkte också dit för otillåtna ämnen i kroppen, och där kunde man påvisa att dessa fanns i ett av hans kosttillskott trots att det inte skulle finnas där. Resultatet blev att hans avstängning endast blev 6 månader istället för “som brukligt” 2 år.

          • Erik Hellborg
            24 October 2016 at 11:10

            Ålrajt. Bra svar :)

            Blir spännande å följa hur det slutar.

      • Peter Andersson
        23 October 2016 at 11:17

        Jag säger inte att Jones blanar ryss-femmor i sin egen burk med whey-80 och sen skyller på det, jag menar att man hypotetiskt sett skulle kunna kolla om en hel batch från en viss tillverkare är kontaminerad för att sedan säga att det var den man tagit om man åker dit.

        En annan sak som är märklig är ju att det verkar vara just MMA-fighters som har sån väldig “otur” med just det här fenomenet. Jag tycker inte man hör talas om det alls inom andra idrotter.

        • Maik
          23 October 2016 at 11:40

          Det ska ju till ett hästjobb för att hitta just en kontaminerad batch i så fall. Behövs både tid och resurser. Vart börjar man? För att inte tala om att man måste ha ett helt labb bakom sig som i så fall kollar upp att produkten verkligen är kontaminerad.

          Håller inte med om att man endast hör talas om det inom MMA. NFL och NHL har sin beskärda del av dopingfall för att inte tala om sporter som cykling och andra friidrotter (Ryssland avstängt från OS i Rio) T.o.m J.J bror Arthur som spelar i NFL blev avstängd 4 matcher för något liknande för några månader sedan. Dock har ju UFC de striktaste doping testerna någonsin. USADA sparar även deras kiss och blodprov i 8 år för att kunna göra tester på dessa när tekniken “hunnit ikapp”.

          • Peter Andersson
            23 October 2016 at 10:42

            Mycket möjligt, jag följer inte NFL eller NHL. De testas väl inte heller speciellt ofta? Spelar kanske ingen roll iofs.

            Men ryssarna skyllde väl ändå inte på kontaminerade kosttillskott? Och jag säger inte att doping inte är frekvent förekommande inom andra idrotter, bara att det verkar vara just i MMA som man drabbas av “kontaminerade tillskott”.
            Kör inte UFC bara standard olympisk testning? Alltså inte hårdare än någon annan. Visserligen hårdare än proffsboxning och NFL men i de idrotterna verkar “rena” idrottare inte vara prio 1 ;)

          • Maik
            24 October 2016 at 12:16

            Vet faktiskt inte vad Ryssarna skyllde på. Men nej UFC kör med betydligt hårdare tester än alla i och med USADA. Tester kan göras flera ggr i månaden även när fighters inte har någon match inplanerad.

            Bara mellan UFC och störste konkurrenten Bellator är skillnaden som natt och dag då Bellator endast gör matchdagstester via den lokala Komissionen.

          • Niklas Eriksson
            24 October 2016 at 08:59

            Så du tog upp ryssland som argument för kontaminerat tillskott och nu har du ingen aning om ryssland skyllde på det? :P

          • Maik
            24 October 2016 at 09:22

            Det var ett exempel på dopingfall överlag. Min poäng var att doping förekommer i flera idrotter och inte enbart inom MMA.

          • Lallarn
            24 October 2016 at 12:41

            Tror inte att kosttillskott är speciellt vanligt förekommande hos t.ex. skidåkare eller friidrottare just för att så mycket är kontaminerat. (Mer eller mindre ren spekulation från min sida)

    • Pat
      23 October 2016 at 04:28

      Exakt! De kan ju bara sammarbeta med en kosttillskotts-producent. Och att det företaget sen blir förknippade med att sälja “kontaminerade” produkter kan ju rent av gynna deras affärer.. Det är en svår nöt att knäcka och atleterna själva borde hållas ansvariga för vad de själva stoppar i sig. Så svårt kan det inte vara att testa produkten för att se vad den innehåller, eventuellt får man väl skicka in ett prov till usada som får godkänna en ny produkt.

      • Peter Andersson
        23 October 2016 at 11:10

        Ja precis, för ofta är ju många ämnen inte olagliga, bara otillåtna i tävlingssammanhang.

    • Mac_da_man
      23 October 2016 at 07:56

      De ska nog anmäla i förväg vilka kosttillskott de tar för att inte kunna hitta ett i efterhand

      • Erik Hellborg
        23 October 2016 at 08:20

        Det var nåt sånt jag tänkte också

  • Godless
    23 October 2016 at 11:29

    The man who dodged bullet after bullet…

  • Mateo
    23 October 2016 at 04:49

    Mest sannolikt att han blivit kontaminerad av eyepoka roidade motståndare.

  • Sudour
    24 October 2016 at 10:08

    Vadå kontaminerat? Vafan menas med det? (jag vet vad ordet betyder).
    Om man tex kontaminerar nåt i en sjukhusmiljö betyder det att ämnen hamnar nånstans där det inte är meningen att de skall vara.
    Men hur lyckas man kontaminera en produkt på det här sättet? Råkade det stå en burk mer ryssfemmor i labbet som nån sen “tappade” ned i nån annan gryta?

    • Niklas Eriksson
      24 October 2016 at 12:19

      Precis, det som jag inte heller hajar. Eller menar man att det var en attack riktad mot Jones? Stod det då nån i “butiken” och pillade i dom där?

    • FreeNickDiaz
      24 October 2016 at 01:03

      Det kan vara så att kosttillskott utan förbjudna preparat tillverkas i samma fabrik som ”kosttillskott” med förbjudna preparat,och om det då slarvats med rengöring av tex behållare så kan produkten som inte var menat att innehålla förbjudna preparat blivit kontaminerat.
      Allt låter dock jävligt märkligt..

      • Sudour
        24 October 2016 at 04:21

        Ja, kontaminering sker ju av misstag.

        “..inte menat att innehålla förbjudna preparat…” haha nä exakt, till skillnad från det andra i labbet de faktiskt skulle ha det förbjudna preparatet i.

    • Ashah Tafari
      24 October 2016 at 02:13

      Det förekommer att kosttillskott har innehåll som inte står med på innehållsförteckningen. Kan mycket väl döljas med avsikt just för att produkten ska kunna ge mer effekt och i förlängningen bli mer populär hos kunder. Detta är framförallt vanligt i USA vad jag förstått.

      • Sudour
        24 October 2016 at 02:31

        Låter ju som nåt man kan bli jävligt stämd för.

  • UFCBLACKBELT
    24 October 2016 at 05:17

    Är så trött på jon jones, han är som en facebook vän som börjar banta som man uppmuntrar och hejar på men som lägger av efter nån vecka och sen håller på sådär ett par gånger om året.

    Im fucking over it, han får skärpa sig eller skita i det, är trött på allt jävla hattande hit o dit.

  • sic_Oren
    26 October 2016 at 02:55

    I USA kan man köpa sig fri, bara man har degen. Bones köpte sig nyss fri från att ha kört på en gravid quinnas bil, brutit hennes arm och smitit från platsen.

    Nu kommer han troligen köpa sig fri från PEDsen oxå med en slapp på axeln “snälla gör inte om detta igen, då kommer det kosta mer pengar och dessa 6 månaders avstängning kommer bli mycket längre, kanske hela 9 månader”

    Det går visst att ändra sina egna regler, även för USADA (vilka iofs är köpta av UFC, så det är inte så konstigt) mitt i ett kontrakt bara för att slippa ta ansvaret själva, bara för att slippa utgifterna rörande rättegångar, advokater, dålig press mm och dyligt. Nu mer kan man hyra in en “Judge Judy”, en arbitrator, det är deras nya regler.

    Jon “vit-näsa” Jones med östrogener i kroppen har hyrt in 3st “Judge Judy” för att någon av de ska kunna frikänna honom från dessa ohyggliga påstående om steroidmissbruk, jag såg ju själv hans tårar rinna när han blev avstängd inför UFC 200…. Kommer han att få rätt? Lågt räknat betalar han iallafall minst 55,000 dollar för detta privilegium.

    https://twitter.com/SBNLukeThomas/status/789568308685246468

    Bones white nose Jones har säkert iallafall lagt ut över 1 miljon dollar islutändan på denna mörkläggning, det måste vara straff nog för någon som redan har pengarna………. Och inte kommer ha lärt sig ett jäkla skit!!

  • Svara