Jon Jones är mer än öppen för en tungviktsmatch i framtiden

Jon Jones avtjänar numera ett ettårigt straff för sin USADA-överträdelse men när han är tillbaka är han öppen för en match i tungviktsklassen. “Jag väntar på en perfekt motståndare” sade han i samtal med kommentatorn Joe Rogan.

Det kommer dröja ett bra tag innan vi får se Jon Jones (22-1) återvända till buren men när han väl är tillbaka kan vi förvänta oss en titelmatch i lätt tungviktsklassen.

Det stannar dock inte där, den före detta mästaren säger att han i framtiden även vill utmana om tungviktsbältet. Så här lät det när “Bones” Jones besökte kommentatorn Joe Rogans podcast “The Joe Rogan Experience”:

“I do want to challenge for the heavyweight title, but I’m waiting for the perfect opponent,” sade Jones. “I’ve beaten up a lot of heavyweights, man. Only people who train at (Jackson-Wink MMA) have seen that. I’ve picked up a lot of heavyweights. I’ve slammed a lot of heavyweights.

“I know that I’m capable. I just want to make sure I compete against the right stylistic matchup for me when I go to heavyweight and challenge for that title.”

Jones har under sin MMA-karriär flera gånger skapat rubriker, både för sin skicklighet i buren men även för hans skandaler utanför. Han blev bland annat fråntagen sin titel efter att ha kraschat sin bil med en gravid kvinna och sedermera flytt från olycksplatsen. Den senaste händelsen involverade ett positivt drogtest i samband med UFC 200 som han numera avtjänar ett ettårigt straff för.

“Bones” har varit en urkraft att räkna med i buren och har flera gånger dominerat sina motståndare med sin storlek och styrka. Skulle han dock gå upp en viktklass kommer han inte ha samma fördelar och därför säger han att det är viktigt med rätt motståndare:

“(Fighting at 205 pounds) – I get myself down to about 220 on fight week,” sade Jones till Rogan. “I get myself down to about 220 during fight week. Then I make sure the day of weigh-ins I cut about five pounds. It’s nothing. I’ve been doing it for so long now, and I know it’s my job to do it.”

“(At heavyweight) I’ll fight right around 230. I’ll try to eat a lot and make sure my endurance and speed is where it needs to be.”

 

Vilken tungviktare skulle du vilja se Jones möta?

 

Omslagsbild via MMAnytt.se

Upplev MMA av toppklass - köp biljetter till Superior Challenge 20 den 7 december!
Kategorier
Jon JonesSenaste NyttZ-Klistrad artikel

Matias Andres är en frilansskribent som samarbetat med MMAnytt.se sedan 2015. Han bor i Phnom Penh, Kambodja där han tränar Kun Khmer, åker motorcykel och plitar ihop små meningar för att kunna finansiera sitt ohälsosamma förhållande till fruktshakes. Kontakt: [email protected]
20 Kommentarer
  • Jens
    27 December 2016 at 11:33

    Det är hans viktklass helt klart. Upp nu!

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    27 December 2016 at 12:31

    Jag tror inte att han vågar.

    • Ashkan De Lavar
      27 December 2016 at 03:57

      håller absolut inte med. Risk vs reward. Tjänar han tillräckligt på det så kommer det hända. Just nu är en fight mot cormier värd mer än en mot en random heavyweight. Om gegard moussasi kan vinna över Mark Hunt så kan nog Jon Jones det också

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        27 December 2016 at 04:32

        Till och börja med så om vi säger att Jones går upp då blir det inte mot någon random guy. Det blir förmodligen en direkt superfight om bältet. Sen så om Jones går upp och kör the superfight då blir det mot bra mycket bättre motstånd än Mark Hunt. Sen om den superfighten blir av då lär det ge mer pengar än en fight mot Cormier. Risk vs Reward i all ära. Men han får kanske mindre reward i LHW men fortfarande mycket och han får ett legacy utan dess like när han vinner mer och mer fighter. Så det kanske blir Legacy above all och bli den där untouchable guy i LHW istället. Jag tror inte att han vågar gå upp och köra mot de större grabbarna i HW. Han kanske skulle våga köra mot Cain, Werdum och liknande. Men mot Miocic, Owereem och liknande det tror jag inte att han vågar. Bla för att han sagt det förut själv men också för att han är en fighter som lever väldigt mycket på de fysiska fördelarna han har i LHW och sin brottning samt att han är slag rädd vilket han visade i fighten mot våran egen Alex. Så fort det kom en Alex med liknande attributer då fick han en väldigt tuff fight som jag tycker att han egentligen förlorade.

        • Sadusadu
          27 December 2016 at 05:18

          Ungefär 90% fel

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 December 2016 at 05:51

            Ungefär 0% motivering till varför.

        • Ashkan De Lavar
          27 December 2016 at 09:51

          Det får tiden utvisa helt enkelt. Men jag tror nog han kan brottas med tyngre grabbar också. Han har nog brottas en och annan gång med sin bror Arthur som är en nfl spelare på 153 kg :) enda anledningen (enligt mig) till att han inte går upp är för att han är risk averse. Han vill inte ta risk, vilket kan kännas tråkigt ur vår synvinkel som fans.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            28 December 2016 at 01:20

            Jag hoppas att vi får svaren på frågorna snart.

          • Sadusadu
            28 December 2016 at 10:17

            Exakt! Vad har han att vinna? Att köra mot Cormier och Anthony är det alla vill se. Endast en titelmatch hade kunnat vara värt det. Men han vill nog behålla sitt undefeated record

    • Nils Albertsson
      27 December 2016 at 04:19

      Jag tror Jones är ännu farligare i HW. Ingen där med hans reach kombinerat med smidighet. Struve och Browne har reachen men är långt ifrån lika overall skillade. Många skulle ha stora problem med han även i HW. Sen är det naturligtvis en perfekt på hakan i den divisionen och vem som helst ligger på backen..

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        27 December 2016 at 04:24

        Jones är väldigt slag rädd och hans smala ben tror jag inte kan ta emot hårda legkicks av tungviktare och jag tvekar också på att han är tillräckligt stark för att kunna brotta ner the heawyweights. Han fick en perfekt fysik för LHW.

        • Ashkan De Lavar
          27 December 2016 at 04:47

          Det är såklart ren spekulation. Jag tror både han “vågar” och kan vinna över dem bästa även i heavyweight. Speciellt om han är taktisk, vilket han är. Jag tycker dock han borde göra det! Han har mycket att vinna och behöver definitivt göra något utöver de vanliga för att vinna över fansen. Dem flesta är ganska trötta på honom vid detta laget.

        • Jens
          27 December 2016 at 10:27

          inte kan brotta ner? Han brottade ner DC, DC som brottade ner och kastade runt tex josh barnett. Klart som fan han kommer vara bäst där med.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            28 December 2016 at 01:17

            Grejen med Jones är att han som Cormier säger använder sig mycket av the Cage när han brottar ner någon för då kan man inte sprawla. Jag tror dock inte att den taktiken med att pressa tillbaka tungviktarna kommer fungera för honom. Mot de kortare lätt tungviktarna funkar det nog bättre. Jag hoppas få svaren på dessa frågor snart iaf.

  • Metallica
    27 December 2016 at 04:57

    Han kommer om det vill sig riktigt illa ligga under en vältränad kille som väger +30kilo mer än honom…
    Ser inte någon i topp 5 han skulle kunna vinna över.

  • Hiho
    27 December 2016 at 07:47

    Tycka vad man vill om Jones, han är en otroligt grym fighter och hittills obesegrad mot de absolut bästa i LHW, är väl typ 10 titelförsvar dessutom.

    Innan trodde jag inte att han skulle klara av tungviktare, men jag börjar tro att han kan skapa problem även i HW mot snubbarna i toppen.

  • Jens
    27 December 2016 at 10:28

    Jones är ju den enda i UFC som fightas smart. och när allt är sagt och gjort så kommer han förmodligen stå där med obesegrat record och vara den sanna legenden med två bälten (i viktklasser som folk bryr sig om oavsett mästare)

    • Ashkan De Lavar
      28 December 2016 at 12:59

      Håller helt med dig. En del fighters som har stor potential faller för trycket av att vilja imponera. Men i slutet av dagen kommer alla ihåg dina förluster. Då betyder det inte ett smack hur tuff du var och hur duktig du var på att ta stryk eller hur snygg spark du gjorde. Att vinna är A och O långsiktigt sätt. Ungefär som i fotboll, du kan göra en fantastisk fint som får publiken att hurra. Förlorar du så får du inga pluspoäng för din fint…

    • Tor7
      28 December 2016 at 09:08

      Håller med, om han kan “stay out of trouble” den här gången! Han har varit överlägsen i sina matcher, utom mot Gustafsson.

      • Jens
        28 December 2016 at 09:11

        Och då festade han som fan och tränade knappt enligt honom själv

    Svara