José Aldo säger sig slåss om interrimbältet i lättvikt – Vem tackade nej?

José Aldos intervju med Ariel Helwani bjöd på mycket intressant och gav bland annat brasilianarens sida av Max Holloway-matchen. Aldo avslöjade också att han kommer slåss om interimtiteln i lättviktsklassen och att åtminstone en fighter avstått.

MMA Fightings Ariel Helwani har under en längre period försökt att få till en intervju med fjäderviktsmästaren Jose Aldo (26-2) och när han äntligen fick chansen bjöds det på mycket matnyttigt.

Brasilianaren talade bland annat om UFC 208 i Brooklyn, en gala där han tackat ja till att möta interrimmästaren Max Holloway (17-3). Trots att den hawaiianska slagskämpen kritiserat Aldo för att ställa in matcher så sa Aldo att det var Holloway som tackat nej till titelmötet.

Fighten kommer nu inte att bli av och istället ger Aldo besked om att det inom kort kommer utannonseras en match åt honom i lättviktsklassen. Mötet sägs ta vid i början av mars och vara om interrimbältet i lättviktsdivisionen:

Intressant i ovanstående konversation är att Aldo säger att matchen kommer vara om interrimbältet och att en fighter redan tackat nej på grund av att hans pappa inte tyckte matchning var bra för honom.

Om vi utgår från att Aldo kommer att slåss om interimbältet i mars betyder det att antingen Khabib Nurmagomedov (24-0) eller Tony Ferguson (22-3) kommer tvingas stå över sin chans. Den fighter vars pappa tackat nej till matchen låter onekligen som Nurmagomedov.

Den Dagestan-födda fightern hade exempelvis sagt att han inte skulle möta någon annan än lättviktsmästaren Conor McGregor (21-3) men ångrade sig efter att hans pappa sagt att de skulle hålla sig aktiva under McGregors paus.

Om vi återigen utgår från att Aldo talar sanning och en interrimmatch i lättviktsklassen bokas kommer vi med andra ord få se Ferguson möta Aldo i mars. Aldo sade i sin intervju att matchen kommer ta del antingen den 3 eller 4 mars vilket betyder att det antingen blir under UFC 209 (3 mars) eller UFC Fight Night 106 (4 mars).

Med tanke på att det är en såpass viktig match är det troligare att det blir UFC 209, en gala som för övrigt precis fått ett tillskott i form av Mark Hunt (12-10-1-1 NC) vs. Alistair Overeem (50-7)

 

Aldo vs. Ferguson för interrimtiteln i lättviktsdivisionen den 4 mars under UFC 208 i Las Vegas, kom ihåg var du hörde det först!

 

Vad tycker du om Aldo vs. Ferguson?

 

Omslagsbild via MMAnytt.se

Kategorier
Jose AldoKhabib NurmagomedovSenaste Nytt

Matias Andres är en frilansskribent som samarbetat med MMAnytt.se sedan 2015. Han bor i Phnom Penh, Kambodja där han tränar Kun Khmer, åker motorcykel och plitar ihop små meningar för att kunna finansiera sitt ohälsosamma förhållande till fruktshakes. Kontakt: [email protected]
33 Kommentarer
  • Nikoo
    21 December 2016 at 09:35

    Makear ju ingen sense

  • Holythe83
    21 December 2016 at 10:58

    Fattar nada? Aldo bör ju ses som en lättare matchning för både tony å khabib än att möta varandra gör.

    • Nils Albertsson
      21 December 2016 at 12:10

      Aldo kanske tycker att hans takedown defense är så pass bra mot khabib. Sen är ju hans striking överlägsen mot honom. Fast jag förstår hur du tänker

      • Holythe83
        21 December 2016 at 01:53

        All about size… splar ingen roll hur Aldo tänker… kan khabib brottas med folk som väger 20kg mer än han så kan hans TDD vara bäst i världen…. det spelar i princip ingen roll alls.

        • Nils Albertsson
          21 December 2016 at 02:34

          Ja nog kan du ha rätt såklart. Inför senaste fighten mot edgar tog Aldo in maynard för att träna sitt TDD. Han blev inte nedtagen en enda gång på 3 månader. Fast han är ju inte khabib

          • Holythe83
            21 December 2016 at 02:45

            alltså skulle vilja se Mendes lr Edgar försöka brottas med Rockhold å se hur många nedtagningar dom får… skulle tippa på 0. Det som e speciellt med khabib när det kommer till brottningen är ju att han med en teknik och styrka brottas som någon som väger betydligt mer än han gör.. lite som när DC var i tungvikt å slängde runt folk… så i detta fallet så är det som att Aldo skulle gå upp 2-3 viktklasser å testa sitt TDD där… jag kan ju säga att det inte skulle se vackert ut.

          • Nils Albertsson
            21 December 2016 at 05:36

            Jag tror inte du har fel men då jag inte vet vore det intressant att se. Sen är det mma och inte brottning. Nu låter jag dryg men det är jag inte, jag blir bara gärna övertygad genom att se matchen.

            Jag tror också efter ha sett khabibs 2 senaste att både Tony, Conor och faktiskt även Aldo skulle kunna vinna med sin striking mot honom. Fast det är som sagt vad jag tror….

          • Holythe83
            22 December 2016 at 07:41

            Problemet för Aldo är ju dock inte strikingen… å som du säger alla dom 3 har striking advantage mot khabib… frågan är bara vem kan stoppa khabibs nedtagningar… jag menar om du kollar på Aldo’s kroppsbyggnad så även om han har bra TDD så vad skall han göra när khabib kopplar grepp å lyfter upp honom i luften å suplexar honom? Om khabib försöker med single leg lr double så kommer säkert Aldo kunna stoppa vissa kanske alla av dom försöken. men han hade inte riktigt nån som konskvent kunde lyfta upp honom i luften å slamma ner honom i 145. Edgar i första fighten lyckades nån enstaka gång… men både Tony och Mcgregor har en bättre kroppsbyggnad än Aldo för att försvara dom lyften…

          • Nils Albertsson
            22 December 2016 at 08:07

            Nä så är det nog.

            Tror dock Tony är den som lättast åker i backen. Dock kan han scrambla och är den som helt klart farligast vid ett nedtagningsförsök. Hans d’arce är inte något ens khabib vill fastna i.

            Oavsett skulle jag vilja se alla 3 matcher då de känns intressanta. Styles makes fights som det heter. Den som lever får se…

          • Holythe83
            22 December 2016 at 08:37

            haha… å jag som tror att Tony e den som är svårast av dom 3 att ta ner för khabib. kan bara instämma med den som lever får se :)

        • Jens
          21 December 2016 at 02:35

          Ja Aldo åker på huvudet direkt. Inget att snacka om, det khabibs farsa har sagt är nog mer att det är en helt meningslös matchupp i den här soppan. Ferguson vs khabib är sportsligt korrekt och det är vad som är viktigt för khabib verkar det som.

  • Hiho
    21 December 2016 at 11:58

    Vilken cirkus detta är.
    Tycker inte Aldo förtjänar hoppa över så många i LW, lika mycket som Conor förtjänade det, även om de faktiskt kan matcha de bästa i LW, så ska man förtjäna det genom merit i den viktklassen.

    Men fine, om Ferguson eller Khabib står utan motståndare, och ingen annan i LW är beredda att sig an dessa herrar, då förstår jag varför Aldo får chansen.

    Men vemfan vill seriöst möta Khabib…

    • HammarbyMMA
      21 December 2016 at 02:59

      Håller inte med. Om en fighter har bevisat värde och vikthopp/bantning har en mening så ska man absolut möta den motståndare som organisationen tror sig matcha. så är det i riktiga världen, kommer det in nån i våra jobb som kan det bättre skulle våra chefer inte sagt att han ska börja i receptionen….

      • Hiho
        21 December 2016 at 03:13

        Men det går inte jämföra ett vanligt yrke med MMA. Håller inte alls med den jämförelsen.

        • HammarbyMMA
          21 December 2016 at 04:44

          Nu tror jag att de flesta börjat ogilla Aldo samt tvivla på hans färdigheter så idén att han gör föra Khebib reaart folk. kan klämma in att jag tror Mcg kommer avsluta Khebeb i första.. men ponera en Anderson Silva i sitt prime, skulle han få gå 8 matcher innan han skulle få titelshot om han bytte viktklass?

  • nitohu
    21 December 2016 at 12:44

    Man blir ju snurrig i skalen av alla bälten hit och dit. Vilken röra.

  • sepenoob
    21 December 2016 at 01:13

    Interim i lättvikt? Va fan då för? Då ska han fan inte bli bjuden på ett bälte i 145.

  • Jens
    21 December 2016 at 02:22

    Alltså va? Varför ska Aldo nu vara i lw?

    • HammarbyMMA
      21 December 2016 at 04:47

      för att det är underbart att se rematch mot conor , UFC är inte en sport mma är en sport, UFC är showbiz tack och lov skulle jag säga, annars skulle mma galor fortfarande göras på stans minsta gym efter att boxningspasset är slut…

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    21 December 2016 at 02:32

    Det enda rätta är att Aldo måste först möta Holloway. Vinner han den fighten då har han rensat sin division på riktigt och då förtjänar han att gå en superfight mot Conor i 155. Men innan han tagit sig förbi Holloway då förtjänar han inte att gå före alla i LW.

    • Stahlgren
      21 December 2016 at 03:37

      Helt rätt. Holloway först och även att Khabib möter Fergusson och vinnare där möter McGregor.
      Sen kan man snacka rematch mellan Aldo och McGregor ( om Aldo tar Holloway vill säga ).

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        21 December 2016 at 04:23

        Bästa vore ju om Aldo vinner över Holloway och Conor vinner över vinnaren av Khabib vs Tony sen efter allt detta gör en superfight rematch mellan Conor vs Aldo om 155 bältet! Wow vilken hype!

        • Stahlgren
          21 December 2016 at 04:48

          Nu snackar vi lite hype igen?

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            21 December 2016 at 10:38

            Det ingår

    • Jopparn
      21 December 2016 at 04:16

      Gå före på samma vis som McGregor gjorde menar du?

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        21 December 2016 at 04:21

        Conor vann 6 fighter och avslutade sjunde fighten med att vinna över en p4p king som Aldo på 13 sek på ett brutalt sätt. Efter det då förtjänar man en superfight

        • Jopparn
          21 December 2016 at 04:27

          Så Aldos alla vinster räknas inte antar jag? De flesta fighters har väll gått rakt in i ett slag någon gång i karriären? Att Connor sen vägrar försvara bältet mot Aldo tycker jag tyder på att han vet att det var en lyckträff snarare än hans skicklighet som avgjorde

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            21 December 2016 at 04:45

            Aldo förtjänar det efter att han vunnit över Holloway. Att kalla det Conor gjorde för en lyckoträff är orättvist tycker jag. Han visade ju oss och sa till oss vilket slag som skulle göra jobbet. Då kan det inte vara tur.

          • Jopparn
            21 December 2016 at 04:53

            en stilla undran bara, har du själv tävlat inom någon kampsport eller bygger du dina observationer på riggoröst tittande?

          • Headown
            21 December 2016 at 08:53

            En klassisk kuggfråga.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            21 December 2016 at 10:38

            Boxning i väldigt ung ålder 13-14 inte mer än så. Men det är mer från att ha tittat skulle jag säga.

        • tojo77
          21 December 2016 at 11:07

          Aldo vann 18 fighter innan torsken mot Conor. Conor blev utstrypt mot Nate men fick ändå sin superfight efter att ha fått revansch mot Nate. Allt handlar förstås om att Conor är en PR-maskin. Går man på prestationer så “förtjänar” Aldo remtach mot Conor, gärna i LW.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            22 December 2016 at 08:53

            Kan man tycka. Men jag tycker att Aldo måste göra något annorlunda i 145 och inte bara vinna över små brottare. Den där annorlunda motståndaren heter Holloway. Vinner han den då ska han få köra om titeln i 155 om han vill eller möta Conor i 155 om nr 1 contender spot om nu Conor förlorar bältet och Aldo verkligen vill ha rematch.

    Svara

    Senaste kommentarerna
    Omröstning

    Vem borde Alexander Gustafsson möta i sin UFC-comeback?

    Visa resultat

    Loading ... Loading ...