Den 10 april kommer UFC att officiellt inleda sitt samarbete med klädmärket Venum. Det markerar därmed slutet för deras mångåriga samarbete med klädjätten Reebok som påbörjades i mitten av 2015 och som har varit starkt kritiserat.
Alla UFC-fighters har nu fått ta del av de nya riktlinjerna från Venum, detaljer som först rapporterades av ESPN. Designen på de nya UFC-kläderna kommer att avslöjas i samband med UFC Vegas 23: Vettori vs. Holland.
Precis som samarbetet med Reebok så kommer UFC-fighters att få en bonus från Venum beroende på hur många matcher de gått i organisationen. Mästare och titelutmanare får separata utbetalningar.
För betalningen så måste fighters följa riktlinjer från UFC och Venum som bland annat innefattar marknadsföring och en uppförelsekod. På ett år så kommer utbetalningen till alla UFC-fighters att öka med ungefär 1 miljon, ca 8,7 miljoner.
I praktiken så kommer dock utbetalningen till individuella fighters inte att öka särskilt mycket.
Översikten på utbetalningen från Venum ser ut som följande:
- Fighters med 1-3 UFC-matcher: $4,000, ca. 35 000 kronor
- Fighters med 4-5 UFC-matcher: $4,500, ca. 39 000 kronor
- Fighters med 6-10 UFC-matcher: $6,000, ca. 52 000 kronor
- Fighters med 11-15 UFC-matcher: $11,000, ca. 96 000 kronor
- Fighters med 16-20 UFC-matcher: $16,000, ca. 139 500 kronor
- Fighters med 21+ UFC-matcher: $21,000, ca. 183 000 kronor
- Titelutmanare: $32,000, ca. 279 000 kronor
- Titelförsvarare: $42,000, ca. 366 000 kronor
April 6th Discover the @ufc I Venum collection pic.twitter.com/Z1H0TfYypl
— Venum (@venum) April 2, 2021
HETAST JUST NU
- ”The Korean Zombie” får nytt toppmotstånd – bokas in i huvudmatch!
- UFC-kommentatorn Joe Rogan anklagad för fler transfobiska kommentarer
- Managerns kommentar: Alexander ”The Mauler” Gustafsson ’på väg tillbaka’!
- Khamzat kommer med kaxigt uttalande – till UFC-mästaren
Fansen kritiserar UFC och Venum
När de nya siffrorna avslöjades så var fansen snabba på att kritisera upplägget. Flera pekade bland annat på hur mycket pengar som UFC tjänar och att fighters får en väldigt liten del.
Innan UFC inledde sitt samarbete med Reebok så kunde fighters själva skaffa sponsorer, något som var väldigt lönsamt för dem. Flera fighters har vittnat om att de oftast tjänade mycket mer pengar från sina sponsorer än de fick från UFC.
De senaste åren har UFC ökat sitt marknadsvärde rejält, något som dock inte samarbetet med Venum avspeglar. Fighters med minst antal matcher kommer att få se en ökning på $500 per match, strax över 4000 kronor. Fighters med fler än sex matcher får $1000, närmare 9000 kronor mer än när UFC samarbetade med Reebok.
– Dana fortsätter råna fighters, skrev en användare om det nya samarbetet.
– UFC är så stort nu att till och med fighters på underkortet borde tjäna bra via sponsorer. Fyra fucking tusen dollar för de tre första matcherna är pinsamt!
Enligt hörsägen så är dock UFC:s samarbete med Venum inte lika lukrativt som deras deal med Reebok. Enligt UFC så får fighters större delen av kakan i slutändan.
– Detta är inte en vinstaffär för oss, sade UFC:s vice VD Lawrence Epstein. Oavsett om det är pengar eller produkter ger vi det till atleterna. Allt värde går i huvudsak till dem. Vi tjänar inte riktigt något på det här. Vi känner att produktens utseende och känsla är bra för UFC:s varumärke. Men när det gäller pengar så går det till idrottarna, vare sig det är i kontanter eller produkter.