UFC meddelar att Conor McGregor ger ifrån sig fjäderviktsbältet – Jose Aldo ny mästare

Conor McGregor är inte längre fjäderviktsmästare, det meddelade UFC inatt.

Conor McGregor som stolt poserade med sina två bälten för två veckor sen fick inte vara mästare i två viktklasser särskilt länge. Under UFC fight night 101 som gick av stapeln under söndagsmorgonen annonserade UFC att irländaren gått med på att ge ifrån sig sitt fjäderviktsbälte. Även om irländaren själv inte sagt något om det hela än och MMAfighting uppger att han inte gett sitt medgivande till beslutet, har UFC rätten att ta ifrån honom titeln.

Det innebär att Jose Aldo som vann interimbältet i fjädervikt mot Frankie Edgar i somras blir ny officiell mästare i viktklassen.

UFC passade även på att meddela att matchen mellan Anthony Pettis och Max Holloway blir ny huvudmatch på UFC 206 efter att Daniel Cormier dragit sig ur den tänkte huvudmatchen mot Anthony Johnson. Det fjäderviktsmötet som går av stapeln den 10:e december kommer att vara för ett nytt interimbälte.

Vi har tidigare rapporterat ryktena om det här händelseförloppet.

McGregor kommer bibehålla sitt lättviktsbälte som han vann mot Eddie Alvarez på UFC 205.

Foto: Zuffa LLC via Getty Images

Upplev MMA av toppklass - köp biljetter till Superior Challenge 20 den 7 december!
Kategorier
Conor McGregorNyheterSenaste NyttZ-Klistrad artikel
61 Kommentarer
  • Mårten Thurén
    27 November 2016 at 10:04

    Haha bästa möjliga för Conor, han slipper ge upp bältet utan pappa Dana låter Aldo få vara med och leka mästare. Vilket ingen kommer ta på allvar. Conor kan istället ge sig på roligare utmaningar, som obesegrade Khabib eller welterviktsbältet.

    • erki
      27 November 2016 at 12:06

      “bästa möjliga för Conor, han slipper ge upp bältet utan pappa Dana låter Aldo få vara med och leka mästare. Vilket ingen kommer ta på allvar”
      Vad exakt menar du?

      • Mårten Thurén
        27 November 2016 at 03:10

        Hade Conor gett upp bältet hade han framstått som feg, nu blir han tvingad att ge upp bältet. Han blir av med bältet men kommer ses som bättre än alla i fw lång tid framöver. Conor får statusen utan jobbet.

        • Johan
          27 November 2016 at 04:39

          Varför skulle han vara feg om han ger upp bältet för att han inte längre klarar bantningen på ett tillfredsställande sätt? Vet inte om man kan kalla det fegt att istället gå efter 170-bältet.

  • jlz
    27 November 2016 at 10:12

    Conor måste fått ultimatumet: Försvara bältet eller förlora det. Jag tycker det är synd att Conor inte gick tillbaka till fjädervikt och försvarade bältet!

  • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
    27 November 2016 at 10:17

    Conor har redan kört över the p4p king i den divisionen. Nu är det dags för alla barnen i den divisionen att bygga upp sig själva och kämpa om Conors bälte, sen när de har tagit Conors bälte och hypat upp sig själva tillräckligt mycket då kan han komma ner igen och köra en superfight igen bara för att klart och tydligt visa att bältet tillhör honom och ingen annan. Alla vet vem som är the real champ och vem som är the fake champ för tillfället. Så Conor kanske kommer tillbaka när det dyker upp en real champ. Pettis och Holloway måste göra det Conor gjorde och det är att vinna över den dominanta Aldo efter att de två gjort upp. Aldo måste göra något annorlunda och vinna över Pettis eller Holloway. Då kanske Conor bestämmer sig för att ta tillbaka sitt bälte igen genom att vinna över Aldo igen….

    #KingConorRealFWChamp

    • Hiho
      27 November 2016 at 11:37

      grym logik av en conor fanboy, i mma är du ingen mästare utan försvar av bältet.

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        27 November 2016 at 01:29

        Jo om du antar nyare, svårare, farligare och tyngre utmaningar och kör över dom också…..

        • Hiho
          27 November 2016 at 02:55

          Du menar att man tar en lättviktare, kör i weltervikt, förlorar genom avslut, tar en rematch i en viktklass ingen av de slåss i IGEN, och vinner knappt på beslut. Och får sedan en titelmatch i lättvikt. Som sagt fanboy logik.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 November 2016 at 04:05

            Andra fighten i 170 klassen handlar bara om Conors rättighet att få redemption. Han hade varje rätt till det utan snack om saken pga mina tidigare nämnda anledningar som vilken logisk människa som helst kan förstå.

          • Sgt.242
            27 November 2016 at 04:14

            Tycker du inte själv att det är lite tråkigt att Conors rättighet till revansch nästan bara bygger på vad han drar in rent ekonomiskt och inte på sportsliga meriter?

            Jag tycker då det, alla pratar bara om hur Conor kan göra som han själv vill för att drar in så mycket pengar och allt jag vill är att han ska försvara sina bälten och förtjäna att göra som han vill rent sportsligt.

            Jag förstår UFC och jag förstår Conor, men jag har alltid älskat sport och det känns som MMA inte går emot det hållet på det sätt jag hade hoppats på.
            Tråkigt.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 November 2016 at 06:59

            Nja efter att man rensat sin division och klart visat att det inte finns något motstånd där och sedan därefter lekt med mästaren i viktklassen över och ställt upp att rädda showen i en fight som går på 170 då handlar det om det sportsliga mest tycker jag.

          • Sgt.242
            27 November 2016 at 07:25

            Vadå rensat ur sin division? han har bara mött två av killarna i top 15 och båda dom förtjänar rematch rent sportsligt.
            Holloway för att han har 9 raka vinster och Aldo pga 10 år av dominans och hur den fighten faktiskt gick.
            Ta bort dessa två och McGregor har faktiskt inte mött någon i nuvarande top 15 rankingen för FW.

            Vad du än vill ha McGregor till så ska en mästare försvara bältet i den division bältet är för. Det är liksom hela idén med en mästare.

            Om McGregor skulle försvara mot först Aldo och sen Holloway(som jag tycker förtjänar titelchans) så skulle resten av FW fortsätta att göra upp och det skulle komma fram fler contenders som mer eller mindre förtjänar chans.

            Det är så det fungerar i alla andra viktklasser och vad jag tror är meningen med hela systemet. Det är vad som kännetecknar en sann champ och framtida GOAT.

            Istället för att contenders ska slå ut varandra tills bara en finns kvar som möter McGregor, sen tar han en paus från FW i 1-2 år och låter allt börja om.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 November 2016 at 08:18

            Kommer inte bli en 1-2 års paus. Conor mötte Porier som idag är topp 10 i LW och han mötte Mendez som dessutom va dopad och då topp 2. Nivån på de som Conor mött i FW är samma nivå av de som Aldo mött i FW när han försvarade bältet. Inte stor skillnad på Dennis Siver kontra Mark Hominick, Brimage kontra Korean Zombie, Brandao kontra Kenny Florian, Porier kontra Ricardo Lamas, sen Holloway kontra Edgar och båda har vunnit över Chad Mendez och Aldo har brutalt knockats av Conor. Så att ta upp Aldos 10 åriga karriär är onödigt då WEC räknas inte i ufc och i ufc så har Conor lyckats med lika mycket som Aldo i FW och brutalt knockat honom på 13 sek och det på mycket kortare tid.

            Finns två vägar att gå den ena är försvara bälten och den andra är anta svårare och farligare utmaningar i viktklassen över mot större och starkare fighters. Att gå den första vägen har många lyckats med. Men att gå den andra vägen är det väldigt få fighters som ens vågar det för att inte tala om att faktiskt lyckas med det. Conor tillhör dom där få unika fighters som ens vågar göra det och den ende som faktiskt lyckas med det. Nu snackas det om ett tredje bälte och då blir han bara för överlägsen……. Anderson Silva vågade inte gå upp, Jon Jones vågade inte gå upp, GSP vågade inte gå upp och DJ vågar än idag inte gå upp, samma sak gäller Cruz och Aldo varav den sistnämnde faktiskt tvingade Pettis gå ner när det skulle bli en superfight. Så om Conor nu går upp 2 viktklasser då är det värt mer än vartenda jävla titelförsvar!

          • Sgt.242
            27 November 2016 at 10:04

            December 2015 – Maj 2017 är 1,5 år. sen tror jag han börjar camp när han kommer tillbaka så juni/augusti kanske. Och det är om hans första fight ens skulle bli i FW annars är vi över 2 år.

            Ja du har helt rätt i att det finns två vägar att gå. Den ena går ut på att försvara sitt bälte och om man lyckas får man behålla det.
            Vill man gå bara superfights och moneyfights i högre viktklasser är det beundransvärt men tar man inga risker med bältet man har får man inte behålla det.

            Hur kan det vara så svårt att förstå? försvarar man inte sitt bälte tappar man det.

            Visst är det tufft av MacGregor att gå upp i LW och utmana om bältet men han hade heller inget att förlora. Vid förlust hade han bara gått tillbaka till FW och haft sitt bälte kvar.
            Det enda bälte som stod på spel den kvällen var Eddies.

            Det hade dock varit stenhårt om McGregor hade gett FW bältet till Dana på en presskonferens innan fighten och sagt “I dont need this midget belt anymore, ill get an new one in a week”
            BAAM, där snackar vi modigt. Att riska sin plats som mästare i UFC på samma sätt som Eddie.

          • Sadusadu
            27 November 2016 at 10:50

            Haha verkligen!

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            28 November 2016 at 08:57

            Du har absolut en poäng och jag förstår dig. Men jag tycker att FW divisionen är rätt så död med brist på utmanare där Aldo som dragit sig ur två gånger mot Conor samt blivit knockad brutalt på 13 sek är interim champ. Jag tycker att om någon där ska förtjäna en fight mot Conor då måste de göra upp och just nu ligger vinnaren av Holloway vs Pettis mot Aldo närmast och den trion måste göra upp innan det blir tal om titelfight mot Conor. Om Aldo vinner den sista fighten eller Om Holloway vinner mot Pettis och Aldo då finns det värdiga utmanare. Holloway har fattat det, Pettis har fattat det, Edgar har fattat det och Aldo är den enda som gnäller. Jag tycker att hans gnäll inte borde ha någon som helst effekt. Men tyvärr så hade den det.

          • carabinieri
            27 November 2016 at 05:58

            Förklara, utan smöriga superlativ, varför Conor som klappade efter 2 s i en RNC, förtjänade revansch mer än Aldo?

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 November 2016 at 06:45

            Läs allt jag skrivit om detta ämne så kommer du förstå.

          • Sadusadu
            27 November 2016 at 07:35

            Tröttast svaret någonsin..
            På en ytterst legitim fråga

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 November 2016 at 08:05

            Ingen orkar låta som ett broken record och hålla på repetera allt

          • Sadusadu
            27 November 2016 at 08:19

            Så här ser jag det: Jag tror alla(nästan iaf) anser att McG är tokigt bra och att det han gjort är fett.

            Samtidigt att han har vunnit två bälten betyder inte nödvändigtvis att han är “p4p king”, återigen även om det är fett! Bara för att han vann 155 bältet betyder inte att han är bäst. Se på Bisping han har bältet men få skulle nog säga han är top 4 i den divisionen, han snubbla mest in där om man ska vara ärlig. Egentligen så är det ju resan till bältet det svåra, d.v.s vinna typ 5-6 matcher och bevisa att man har förtjänat att vara challenger.
            Ingen annan hade fått rematch mot Diaz i det läget och sen bli challenger.

            Eftersom nivån är så hög så blir det nog många som hade kunnat “snubbla in” och bli champs om alla fick chanser som McG. Det är kontinuiteten som gör en till “p4p king”. (typ JJ eller Demetrious)

            Men det är bara min ödmjuka åsikt.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 November 2016 at 08:55

            Jag har dock aldrig sagt att han är bäst.

      • AA
        27 November 2016 at 03:55

        “i mma är du ingen mästare utan försvar av bältet” Var i regelboken står det? Vem har bestäm det? Jag saknar källförteckning på den infon

        • Jens
          27 November 2016 at 06:35

          Det är mer som regeln “man hälsar på grannen när man möter den i trappan” det vill säga att man inte är en “riktig champ” förens man försvarat bältet en gång

    • Stahlgren
      27 November 2016 at 01:32

      Blir kul att se om Aldo slår Holloway/Pettis och blir kvar som “Give Away Champ”

      • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
        27 November 2016 at 01:36

        Det vore pinsamt faktiskt. Vem bryr sig om bältet egentligen. Han borde jaga Conor och skrika efter rematch.

        • Yoho
          27 November 2016 at 02:28

          Han har väl jagat conor sen han förlorade mot honom. Javligt dåligt att inte conor gav honom 1 rematch iallafall och försvarar sitt bälte i åtminstone en match som en champ. Aldo har ju presterat otroligt bra i många år och förtjänade en direkt rematch speciellt efter en sådan kort match!

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 November 2016 at 04:11

            När man drar sig ur 2 gånger från att möta Conor och knockas på 13 sek då måste man jobba sig upp. När man i 7-8 år i ufc bara har 8 fighter totalt och en historia av att dra sig ur många gånger bla 2 gånger mot Conor då måste han jobba sig upp igen.

          • Yoho
            27 November 2016 at 07:53

            Ok, lite dåligt är det faktiskt.. Men skador kan drabba alla! Även din pojkvän Conor.
            Nu ska ju Conor “ta en paus”, gud vet hur lång den blir. Tror den kan bli längre än förväntat.
            Aldo slog ju Edgar, det räcker väl?? Med tanke på hans tidigare record.
            Alla vet att man inte är riktig champ förrän man försvarat bältet nån gång.
            Men conor är grym på många sätt!

            Tycker detta är riktigt fascinerande(i klass med zlatanismen) att vissa/du tycker att ALLT som Conor får göra, säger och gör är okritiserbart. Den idoliseringen.
            Men alla får såklart ha sin åsikt, its all good. :)

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            27 November 2016 at 07:59

            Nej nej jag är långt ifrån den “idoliseringen”. Jag är väldigt objektiv och säger sanningen som jag ser den.

            Det är där vi skiljer oss åt. Jag tycker inte att det i Aldos fall räcker med att vinna över Edgar.

          • Peter Andersson
            27 November 2016 at 10:33

            Att säga sanningen “som du ser den” är ju iofs per definition subjektivt. Just sayin. ;)

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            28 November 2016 at 08:51

            När jag gör det då är jag objektiv

          • Peter Andersson
            28 November 2016 at 09:28

            haha, ok buddy.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            28 November 2016 at 09:33

            Det är sanningen.

          • Peter Andersson
            28 November 2016 at 12:34

            Sanningen är relativ.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            28 November 2016 at 12:44

            Ok. Fair enough

          • Seddas
            28 November 2016 at 12:09

            Nej, såklart måste ju Aldo knocka 5-6 topp10-killar innan han är värdig en rematch mot killen som fick en fluke pga sitt munläder. Gregor däremot var direkt värd en titleshot i en division han inte mött en kotte i tidigare. Logiskt eftersom allt bara handlar om pengar.

          • Fotboll_Mer_Än_En_Sport!
            28 November 2016 at 08:49

            Jag har förklarat allt detta så många gånger nu att det börjar bli tröttsamt.

  • Metallica
    27 November 2016 at 12:14

    Känslan hos Aldo måste vara sådär…

    • tojo77
      27 November 2016 at 10:52

      Stackars Aldo. Han skiter i bältet då han vet att det inte är på riktigt om han inte slår Conor, eller den som slår Conor i FW. Har han uttalat sig ännu? Tror Aldo är arg som ett bi nu.

      • Thereisnojebus
        28 November 2016 at 03:42

        Aldo kanske skall göra som McGregor och gå upp en viktklass och möta McGregor i LW för att bevisa för alla att förra matchen var ett turslag…. fast en sådan match hade dock varit över ännu snabbare än förra gången de möttes.

        • tojo77
          28 November 2016 at 07:06

          De kan få mötas i 150 pounds om båda bältena. Aldo är mentalt stukad inför en eventuell returmatch, men tror knappast han blir mosad ändå. Jag vill se den matchen.

  • nitohu
    27 November 2016 at 12:18

    Varför ha en match om interim bältet om man samtidigt gör Aldo till mästare. Då finns det ju en mästare. Verkar helt ologiskt.

    Ja, jag fattar att man måste krydda UFC 206 lite. Men fortfarande en aning absurt.

    • Headown
      27 November 2016 at 11:49

      Madness

    • John Sjöström
      28 November 2016 at 06:56

      För att de lyckats byggt hela organisationen runt dessa bälten och inte dess utövare som de gjorde tidigare. I en normal situation så hade det nog ” fungerat”. När skit som detta händer så uppstår galenskap.

  • Per_Ragnar_Svensson
    27 November 2016 at 01:04

    1 titelförsvar och Conor hade fått rida bland dom bästa.
    Nu blev han istället klassad som en av de svagaste mästaren i UFC historia.

    • Stahlgren
      27 November 2016 at 01:57

      Han kommer försvara 155 och prova 170 så där har du fel?

      • Per_Ragnar_Svensson
        27 November 2016 at 02:37

        Fast nu handlar artikeln om fjädervikt. Skaffa glasögon och läs om.
        Och eftersom han ännu inte hunnit försvarat sin bälte i 155 så klassas han som en av dom svagaste mästarna i historien med sina 0 titelförsvar.
        Som mästare ska man försvara det bältet man besitter vilket då Conor misslyckades med totalt i fjädervikt.

        • Stahlgren
          27 November 2016 at 02:59

          Håller med om fjädervikten. Blir dock intressant att se 155 och 170 framöver.
          Conor kan vara en pajas på presskonferenser m.m.
          Men i oktagonen är det inget snack. Trodde Alvarez skulle bli svår men det var lekstuga?

        • BigMcCarthy
          27 November 2016 at 03:13

          Tror du att Conor bryr sig om du eller andra tycker att han är den sämsta champen? Det enda han bryr sig om är pengar.

          • Per_Ragnar_Svensson
            27 November 2016 at 03:26

            Låt han då tjäna sina pengar och sedan dra sig tillbaka så att jag och sjukt många andra får tillbaka vår sport.

          • murrayculix
            27 November 2016 at 03:44

            Va fan bryr sig om det bältet när han är champ i en viktklass över den? Och vem är det som bli ihågkommen Macgregor eller Aldo haha,

          • Per_Ragnar_Svensson
            27 November 2016 at 03:45

            Skulle man lägga ner UFC idag skulle Aldo bli ihågkommen som den största i Fjäderviktdivisionen.

          • Christian Södergård
            27 November 2016 at 09:45

            Du är verkligen på riktigt.. Aldo var ett monster, det är ingen som säger något annat men det man kommer minnas är hur connor ko:ade han på 13 sekunder.

            Sluta tramsa nu. Få din sport tillbaka?

            Connor är unik och kan du inte se det är du helt bakom flötet. Man kan tycka vad man vill om hur han är som person men älskar du mma så förstår du storheten i honom.

          • p.MAX9999999
            28 November 2016 at 08:40

            Haha så overkligt skitnödigt skrivet :D

    • Hiho
      27 November 2016 at 02:57

      Det är rätt sjukt, jag tror alla känner till att man måste försvara bältet för att ens anses vara champ i mma.

    • Zhukov
      27 November 2016 at 08:37

      En av de svagaste “mästaren”? I fjädervikt har det ju endast varit två st, Conor och Aldo, vad jag vet hade Aldo inte en chans mot Conor, varken psykologiskt eller fysiskt. En av de svagaste i UFC´s historia är ju bara löjligt att säga om en mycket skicklig fighter som blev den förste att inneha två bälten i olika viktklasser samtidigt. Dessutom blev ha fråntagen det, han har inte gett upp det eller förlorat det i match. Lägg därtill att han möjligen kommer att slåss för ett tredje. Fjädervikt passade ändå inte Conor då han var för utmärglad då han tävlade där. Kom inte med trams bara för att du inte gillar hans personlighet. Vadå “få tillbaka vår sport”! Conor är en briljant fighter både i och utanför oktagonen.

    • The Sweet Science
      28 November 2016 at 01:34

      Vad yrar du om…..

  • Jon Jonen Engqvist
    27 November 2016 at 11:48

    Ser fram emot de kommande kommentarerna från Aldo där han säger att McGregor var rädd och undvek honom i ett eventuellt returmöte..
    Ser även fram emot hur McGregor eventuellt testar på ytterligare en högre viktklass bara för att..

  • Svara


    Senaste kommentarerna
    Omröstning

    Sveriges BMF: Vem borde Fernando Flores möta härnäst?

    Visa resultat

    Loading ... Loading ...