Anderson Silva vs Stephan Bonnar är det nya huvudeventet på UFC 153

UFC se ut att ha löst fighterkrisen  på UFC 153 rätt så utmärkt, efter att både huvudeventet och det delade huvudeventet hoppade av matchen med en månads varsel. Idag meddelar organisationen att ersättaren, och det nya huvudeventet, är Anderson Silva som kliver upp till lätt tungvikt för att möta Stephan Bonnar på galan i Rio.

Det här blir den tredje gången som Silva byter en viktklass och går en match som inte handlar om titeln sedan han gjorde sin UFC-debut. Tidigare har han besegrat Forrest Griffin och James Irving i lätt tungvikt, och besegrat båda herrarna via knockout. Senast som Silva var aktiv var på UFC 148 då han besegrade Chael Sonnen för en andra gång i en match om mellanviktsbältet.

För Bonnars del så blir det här hans första match i UFC för i år. Han gick dessutom bara en match under hela 2011, och två matcher under 2010. Men numera så kommer han från tre raka vinster i lätt tungvikt mot Krzysztof Soszynski, Igor Pokrajac och Kyle Kingsbury.

Så med det bakom sig kommer Bonnar och Silva nu att mötas i huvudeventet på UFC 153 den 13 oktober.

Bethard erbjuder dig GRYMMA odds på UFC samt ett generöst välkomsterbjudande på 1000kr. Klicka här nedan för att komma igång! | 🔞 + | stödlinjen.se | spela ansvarsfullt | spelpaus.se | regler och villkor gäller för bonus med omsättning & insättningskrav | Gäller för endast nya spelare
Kategorier
UFC

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
75 Kommentarer
  • Niklas Eriksson
    13 September 2012 at 08:10

    Märks att UFC börjar bli desperata. Fruktansvärt ointressant match för min del. :(

    • Darkly Dreaming D
      13 September 2012 at 08:29

      Det börjar märkas allt mer att “mästare” får välja sina matcher allt mer inom UFC… Hoppas att Bonnar ställer till med årets skäll genom att golva Silva!

      • jonzyjonzy
        13 September 2012 at 09:32

        Undrar hur Silva och hans management resonerar?

        – Hur kan vi maximera vinsten och komma undan med minsta möjliga skada?
        – Vad har vi att bända med…..?
        – Hm, tid och förväntningar!
        – Låt oss kolla långt ner på rankinglistan…. eeeh…. Hur är det med Stephan Bonnar? En föredetting, ofarlig mot Silva. Har han något emot att bli knockad?
        – Har han något val?

    • jonzyjonzy
      13 September 2012 at 12:43

      Det ryktas att Bob Sapp var med i planeringen!

  • Darkly Dreaming D
    13 September 2012 at 08:16

    Gillar Bonnar, tycker han har gjort ett flertal underhållande fighter och verkar vara en jävligt schyst snubbe, men han har inget i ett huvudevent att göra.

  • Rikard Hallgren
    13 September 2012 at 08:18

    haha! Bra skämt där mmanytt!….. eller… oh nej..!

  • Baz3
    13 September 2012 at 08:18

    April, april din dumma… nej vänta, det är ju September.

  • Big Nog möter Dave Herman, Fabio Maldonado ersätter Rampage Jackson för att möta Glover Teixeira på UFC 153 | MMAnytt.se
    13 September 2012 at 08:27

    […] miner. Men UFC ser nu ut att ha löst situationen genom att boka in en lätt tungviktsmatch mellan Anderson Silva och Stephan Bonnar, samt att Fabio Maldonado ersätter Rampage för att möta Glover Teixeira på galan. Utöver detta […]

  • nitohu
    13 September 2012 at 08:30

    Ointressant uppvisningsmatch.

  • jonzyjonzy
    13 September 2012 at 08:38

    Det kan också ha göra med vem Silva kan tänka sig att möta. Tror inte Anderson blir särskilt långvarig i LHW.

  • petrus.tore
    13 September 2012 at 08:48

    Vissa ser nog detta som att Silva är rädd för att möta andra eller något. Tycker det är helt galet att påstå det. Silva har absolut ingen press eller krav på sig att ta en fight nu utan detta är helt klart ett beslut taget av honom att rädda galan. Att dessutom möta en fighter som egentligen är en nobody är faktiskt lite riskfyllt.

    Och det där med Weidman och allt har inget med saken att göra. Silva tar en fight i en annan viktklass så galan kan räddas. En fin gåva till fansen som får se honom briljera i oktagonen igen.

    • David Klahr
      13 September 2012 at 11:25

      Mycket bra sagt. Kommenterar inte ofta numera, men du var värd lite beröm för den kommentaren. Stiligt!

    • Ivan_den_onde
      13 September 2012 at 06:02

      Chael Sonnens ord att Silva är en papperschampion ringer i öronen… Han gillar att ha bältet, men verkligen inte att möta legit fighters, om det ska vara bra fighters, då ska de vara mindre( Diaz eller GSP) fighters som han vet kan slå honom, blir han vän med( Jones, Machida) och spelar det kortet

      • petrus.tore
        13 September 2012 at 09:36

        Varför skulle han inte bli vän med Jones tex? Och varför skulle Silva möta topcontenders i LHW? Varför utsätta sig för en sådan risk både skademässigt och merit-mässigt? Han är en MW och ska han möta någon från andra viktklasser är det väl helt självklart att han väljer “smart” motstånd? För sådana fighter handlar bara om pengar, inget annat. Inget bälte på spel.

        Sen att folk fortfarande citerar Chael Sonnen är ju helt fantastiskt. Tror inte du riktigt förstått konceptet med “hype” och “trashtalk” för att generera mer $$$.

        • Ivan_den_onde
          13 September 2012 at 09:46

          För att de har sagt att de vill ha stora matcher? Hello?

          “Varför utsätta sig för en sådan risk både skademässigt och merit-mässigt? ” Vill man inte möta bra motstånd är han väl en papperschamp…

          Ska han vara en “ultimate fighter” och dessutom mästare, är det ju lite “udda” att välja enkla motståndare, känns jävligt udda, det heter ju fan, ultimate fighting championship… Du är bara blindad av din fanboyism.

          Klart han kan vara vän med Jones, men att befrienda nån för att slippa möta den personen, jaa… Då kan man ju knappast kallas p4p bäst… Eller? Det känns jävligt lamt när det finns fighters som skiter i vitklass och slåss mot vem som helst. Ocreddigt är det, men självklart har han ingen skyldighet att göra det, precis som Jones inte har någon skyldighet för att han inte tar en match med Chael på kort varsel, förtjänar han ändå inte skit för det?…

          “Sen att folk fortfarande citerar Chael Sonnen är ju helt fantastiskt. Tror inte du riktigt förstått konceptet med “hype” och “trashtalk” för att generera mer ”

          Haha måste vara skönt för dig, att kunna trycka ner huvudet i sanden, en person du ogillar säger något som kanske träffar lite för bra, och ligger lite för nära sanningen, så kan du bara avfärda det som hype( eftersom det är Sonnen). Men men,vad som än hjälper dig sova om natten…

          du sitter och säger att Silva ska välja enkla fighter, för det är “smart” och bra för affärerna. Jag säger inte emot, men det är likväl jävligt trist( om man nu inte är en anderson fanboy och är jätterädd att mannen kommer förlora), att killen som är på p4p listan duckar bättre fighters.

          • petrus.tore
            13 September 2012 at 10:25

            Men vad svamlar du om? Han är champion i MELLANVIKT. Nu tar han en fight i LÄTT TUNGVIKT. Förstår du inte skillnaden eller?

  • Antonio “Minotauro” Nogueira möter Dave Herman på UFC 153 | MMAnytt.se
    13 September 2012 at 08:50

    […] sig skador, och tvingades därmed leta ersättare. Efter att nyligen ha ersatt huvudevenetet med Anderson Silva vs Stephan Bonnar verkar de nu även ha ersatt det delade huvudeventet.MMAFrenzy rapporterade nyligen att Antonio […]

  • Mikael Edborg
    13 September 2012 at 08:55

    Hm! Mycket märkligt. Vad ska detta vara bra för? Varför slösa bort en Silva-match på ett sådant motstånd? Inget ont om Bonnar men han ska inte ha en chans.Det som med all sannolikhet kommer att hända är att Silva knockar ut honom under relativt förnedrande former. För Silva är en seger här knappast värd något. Samtidigt skulle en förlust – hur osannolikt det än må vara, innebära en katastrof för Anderson Silva. Jag förstår inte riktigt hur UFC har tänkt här. Känns lite krystat..

    • petrus.tore
      13 September 2012 at 10:03

      Vad menar du med “slösa bort” en silva match? VI får ju en extra! Han hade ju inte gått någon mer fight i år ändå…

      • Mikael Edborg
        13 September 2012 at 10:22

        Det har du rätt i. Tänker bara att det kanske tar ännu längre tid innan en “riktig” fight kan bli aktuell än det hade gjort om han inte valt att slåss mot Bonnar. Men vi får väl se

  • Michael Bressler
    13 September 2012 at 08:57

    Bonnar borde verkligen gilla chansen. Inget alls att förlora.

    Anderson borde möta en rankad fighter. Då hade man varit mycket mer peppad och intresserad, men ändå coolt när han egentligen vill vara “ledig”. Undrar om han gör en “Forrest Griffin 2”?

  • Alexander Thor
    13 September 2012 at 09:00

    Det roliga med den här matchen är att se om bonnar kan bi knockad..

  • ChuteBoxe
    13 September 2012 at 09:17

    LOL. Vad är detta?!

  • ackwell
    13 September 2012 at 09:20

    Nej, nej, nej… Alltså… Vad fan… Kom igen nu, va?…

  • Yazzman
    13 September 2012 at 09:29

    Jag är bara glad att få se Silva köra igen innan årets slut, han fights allt för sällan, så detta var bara en glad nyhet.

  • Kiltcalle
    13 September 2012 at 09:31

    Gillar inte denna matchning. Hade hellre sett Anderson Silva vs Glover Teixeira.

    • Nils Pettersson
      13 September 2012 at 09:35

      bara större chans för silva att förlora i en match han inte har något att hämta mer än pengar +cojones men mycket mer att förlora… annars absolut mycket roligare fight!

      • Kiltcalle
        13 September 2012 at 09:46

        Jag är av åsikten att en champion alltid ska utmanas mot det hårdaste motståndet. Att han ska få gå en match mot en lättare fighter bara för att kunna casha in pengar är riktigt ruttet. Då har man tappat hela grundkonceptet som gjorde MMA och UFC så stort.

        • tompop
          13 September 2012 at 10:08

          Tror inte dem vill sätta brasilianare mot andra brasilianare på en gala som är i Brasilien.

          • Kiltcalle
            13 September 2012 at 10:16

            Fabio Maldonado och Glover Teixeira är båda brassar. Sen så har du en del brasse vs brasse på underkortet också. Varit på samma sätt tidigare galor också.

          • tompop
            13 September 2012 at 12:55

            Nu känner jag mig väldigt korkad :P

  • Nils Pettersson
    13 September 2012 at 09:32

    Silva lär få duktigt med pröjs! det snackas mycket om att han väljer sina matcher själv men detta är ändå en match som silva enbart har att förlora på!
    visst är han troligen säker på att han ska vinna, men risken att förlora finns alltid. Bra av en champ att ta en sådan match, även om den kanske inte är så intressant men han har gjort sitt! cred!

    • Ivan_den_onde
      13 September 2012 at 01:50

      Som att GSP skulle gå upp och möta CB Dolloway… Liten risk att förlora? Japp, Creds? Nej…

  • Albin
    13 September 2012 at 09:41

    Hade hellre sett Silva mot Teixeira.

  • Henrik Johansson
    13 September 2012 at 10:16

    Vafan, Alexander vs Andersson hade ju varit fett om han ändå ska vara och dutta på i LHW. Fast Alex är väl för högt rankad och en förlust skulle innebära rätt mycket för han.

  • Jimmy Smooth Ahlberg
    13 September 2012 at 10:17

    Vi kan ju även hoppas på att detta blir en “viktövergångs uppvärmning” inför Silva vs JBJ. En bekväm match innan han tar sig an LHW bältet

    • Jan Oglydogly
      13 September 2012 at 05:47

      Haha hoppet är det sista som överger en

  • Ivan_den_onde
    13 September 2012 at 10:56

    Så jäkla konstigt, var är Bonnar rankad i LHW egentligen?

    Silvas management pratar ju om att de vill stoppa ihop stora fighter(?).. Så tar de en orankad fighter som stilmässigt är en dröm för Silva… Är det så han vill spendera karriärens sista betydande fights?

    Varför inte ta en fight med Rashad Evans? Eller nån annan i toppen som kan faktiskt utmana?

    Nu kommer det vara forrest griffin fighten igen, då silva kan clowna sig lite, knocka ner bonnar, klappa honom på huvudet och slå ner honom igen.

    Detta säger ju bara att han inte vill möta det bästa motståndet…

    • tompop
      13 September 2012 at 12:54

      Att det är en gala i Brasilien har nog stor betydelse, han vill nog slåss i sitt hemland igen. Sen vet ju ingen av oss hurvida Silva själv valde Bonnar eller om han sa att han kan vilken LHW som helst, som han tydligen sa när 151 ställdes in.

  • Michelle Kusmic
    13 September 2012 at 10:59

    Vet inte ens vad jag ska säga, orkar inte läsa på alla griniga kommentarer, bortskämda små MMA fans.

    Jag ser fram emot matchen, hoppas AS vinner. (ingenting är garanterat som vissa tycks tro).

    • Erik
      13 September 2012 at 11:28

      Håller med vartenda ord. Jag håller på Silva men vill inte utesluta möjligheten för upset.

      • ChuteBoxe
        13 September 2012 at 11:54

        Måste vara de högsta oddsen på Bonnar.

  • Erik
    13 September 2012 at 11:29

    Det fräcka med UFC är att ingen tvingar er att kolla.

    • nitohu
      13 September 2012 at 12:02

      Det är ingen som tvingar en missbrukare att ta heroin heller.

      • Stefan Olsson
        13 September 2012 at 12:47

        nitohu: Du har inte mycket kunskap om missbruksproblematik hör jag, så håll dig till ämnet istället.

        • Kiltcalle
          13 September 2012 at 12:55

          För större förståelse av nitohus inlägg så rekommenderar jag att du slår upp ordet metafor.

        • nitohu
          13 September 2012 at 02:36

          Du har uppenbarligen ingen kunskap om min kännedom om narkotika.Och ändå så häver du ur dig ett sånt påstående.Korkat !!Jag har haft heroinister i nära släkt som knarkat ihjäl sig.So Shut The F*** Up.

          • jonzyjonzy
            13 September 2012 at 04:25

            Nithou: Varför slår du inte mellanslag efter punkt?

          • nitohu
            13 September 2012 at 04:35

            . . . . . . Nöjd ?

          • jonzyjonzy
            13 September 2012 at 04:44

            Är du ironisk nu igen?

          • Stefan Olsson
            13 September 2012 at 04:51

            Lugna dig lille vän. Inte visste jag att du hade så mycket inneboende ilska. Samtalsterapi kanske hjälper?

          • nitohu
            13 September 2012 at 05:47

            Ge mig numret till din hjärnskrynklare så ska jag fundera på det.

          • Stefan Olsson
            13 September 2012 at 07:16

            I din ålder så är det bättre om du vänder dig till barnombudsmannen och får vägledning och stöd därifrån. Ingen ska behöva känna som du gör. Det kommer lösa sig! Kram

          • nitohu
            13 September 2012 at 07:50

            Jag förstår att du inte vill lämna ut numret till din Psykolog.Han har ju uppenbarligen misslyckats i ditt fall.Din senaste kommentar är ju ett levande bevis på detta.Så ett stort TACK för att du inte vill att jag skall slänga pengarna i sjön på samma sätt som du gjort.Verkligen snällt och omtänksam.Du har verkligen, trots din störning ett gott hjärta .Så än en gång TACK !! Puss !

          • nitohu
            13 September 2012 at 08:02

            Shit.Jag glömde bort ” mata aldrig ett troll”.Hela ovansående kommentar är därför att betrakta som trollföda.Alltså inget för normala personer att ta notis om.

          • Ivan_den_onde
            13 September 2012 at 08:25

            Stefan Olsson, vilket pretentiös röv du verkar vara…

          • nitohu
            14 September 2012 at 08:34

            Vilken överkänslig skitstövel du är. Som fick mina två förra svar på denna troll kommentar bortplockade.Visar klart och tydligt vilken liten människa du är.

          • Stefan Olsson
            14 September 2012 at 12:21

            Håll dig till ämnet så går det bättre.

          • nitohu
            14 September 2012 at 12:56

            Min första kommentar var ett svar till en annan kommentar.Så min kommentar var därmed i linje med ämnet.Den som börjat sväva ut här är istället du med dina insinuationer om mina bristande kunskaper om missbruksproblematik.
            P.g.a mina erfarenheter så tror jag dom klart överstiger normalbefolkningens.Men ditt trollande lyckades dock.Du fick mig att reagera.GRATTIS !!

          • nitohu
            13 September 2012 at 08:05

            Ingen inneboende ilska.Bara djup irritation över en korkad kommentar.

      • Erik
        13 September 2012 at 01:04

        Jag förstår inte hur du gör den jämförelsen. Förklara?

        • nitohu
          13 September 2012 at 02:30

          Missbrukar man MMA så säger man inte nej, Även till en dålig fix.

          • Erik
            13 September 2012 at 03:51

            Fair enough. Hoppas klagandet botar missbruket då.

          • nitohu
            13 September 2012 at 04:40

            Hjälper nog inte.Jag antar att jag får leva med detta livet ut.Men tack ändå.

  • yonsson
    13 September 2012 at 11:51

    Bonnar kommer bli tokmosad. Jaja, Vi får ju se Silva fightas i alla fall.

  • Homan Zahedi
    13 September 2012 at 12:23

    Ingen i högt rankad i LHW vill ta en match mot Silva på relativt kort varsel tyvärr.

    Och Silva gjorde detta endast för att rädda galan då han egentligen inte ens skulle slåss förrens 2013. Vet inte varför vissa ska klaga angående detta. Han tar en match på under en månads varsel i en tyngre viktklass för att rädda ytterligare en gala från att gå under, i en matchup där han har allt att förlora och nästintill inget att vinna.

    • Ivan_den_onde
      13 September 2012 at 01:18

      “Ingen i högt rankad i LHW vill ta en match mot Silva på relativt kort varsel tyvärr” ?

      Hur vet du det?

      “Han tar en match på under en månads varsel i en tyngre viktklass för att rädda ytterligare en gala från att gå under ”

      Man kan se det som “reperation” för Leites fighten…

  • p1tbull
    13 September 2012 at 12:23

    Att folk ska gnälla hit och dit vem som ska möta vem.. Ni kanske borde starta en egen organisation istället för att lägga ner er tid här och klaga. UFC gjorde ett riktigt bra jobb med att ersätta Aldo och Rampage. Ni borde vara glada för det eller det kanske hade varit bättre om de skrotade det kortet också så att alla blir utan en till gala i några veckor igen. Men jag ser verkligen fram emot att se Anderson Silva slåss igen detta året vilket han inte skulle göra först, men han ställde ändå upp.

  • Ivan_den_onde
    13 September 2012 at 01:35

    Alltså, rätta mig om ni tycker följande är fel, men…

    Folk sitter och skriver och insinuerar att det är creddigt av Anderson att gå upp och möta Bonnar.

    För att 1, hade han bestämt sig för att för att bara slåss en gång i år…Så nu som en bonus får vi se det…

    Och 2, huvudargumentet är att Eftersom Stephan Bonnar i sammanhanget är en såpass kass motståndare, och underdog, att det är stort av Anderson att ta fighten, för det vore mycket sämre att åka på stryk mot en betydligt sämre fighter…

    Please… Silva är champ och har ingen skyldighet att gå upp, eller att ta en svår motståndare, men ni måste väl ändå hålla med om att det är jävligt trist att han inte vill möta det bästa motståndet? Möt Rashad, Shogun, eller varför inte Jones? När du ändå inte har några problem att slåss i LHW, why not?

    Garanterat att UFC vill sätta ihop det…

    Istället möter han, Forrest och Bonnar.. Cmon son…
    Man klagar på att det är svårt att sätta ihop fights med de som finns i MW( weidman, bisping etc) för de är” amatörer” och det blir inga stora matcher, men man vill möta Bonnar?

    Jag minns tydligt för 3 år sedan då jag såg Coleman besegra Bonnar, Mark Coleman…

  • Det nya matchkortet för UFC 153: Silva vs Bonnar | MMAnytt.se
    13 September 2012 at 04:09

    […] galan gjordes om till UFC 153: Silva vs Bonnar istället när de bokade en trerondersmatch mellan Anderson Silva och Stephan Bonnar.Fabio Maldonado, som stod utan någon motståndare efter att Quinton ”Rampage” Jackson […]

  • Patrik Andersson
    13 September 2012 at 07:44

    WAR BONNAR!

  • Mathias Olsson
    13 September 2012 at 08:50

    Tror inget nämnt det, men det stärker historien om att Silva kunde tänka sig att rädda 151:an, men ‘hann inte i tid’. Dvs att han är sugen att fightas, och var det för några veckor sedan också. Och sedan måste man ändå ge honom lite cred, han har trots allt 10 berg pengar, men ställer upp som en sann company man. Som mot Irwin, men då handlade det väl om att konkurrera mot någon annan gala.

  • magicfrilla
    13 September 2012 at 09:14

    Yääh BABY. Såg det tidigt imorse innan era slöa skribenter hann göra en nyhet (Horor). Skämt åt sido! Kul match. Tänk om Bonnar vinner på KO!!!

  • The Spider
    15 September 2012 at 04:54

    Fattar inte hur folk kan gnälla på Silva. Visst, han må ducka vissa, men han ställer upp för sig arbetsgivare iaf. Han har absolut INGET o vinna på detta (förutom cash då). Sen vill ja se Anderson mot Bisping! Han borde fått en titelmatch för längesen. Vore kul o se Anderson mot en striker för en gång skull.

  • Svara

    bet365
    Speltips: UFC on ESPN: dos Anjos vs. Fiziev



    Rafael dos Anjos vs. Rafael Fiziev


    9 Juli | 00:00 | UFC
    1.49 - 2.55
    Till Betsafe!
    Insättningsbonus för nya spelare!
    Odds kan ändras. 18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller. Insättnings och omsättningskrav gäller på bonus | Spelar du för mycket? Besök stödlinjen eller ring på 020-81 91 00. | spelpaus.se
    UFC ODDS
    UFC Vegas 5812
    Rafael dos Anjos vs Rafael Fiziev2.701.50
    Caio Borralho vs. Armen Petrosyan1.622.30
    Said Nurmagomedov vs Douglas Silva de Andrade1.403.00
    Jared Vanderaa vs Chase Sherman1.572.50
    Jamie Pickett vs Denis Tiuliulin1.572.50
    Michael Johnson vs Jamie Mullarkey2.701.50
    UFC-oddsen presenteras av Bethard.se, klicka här för att komma igång!

    Jämför odds på hela matchkortet, besök vår mma-odds sida!
    18+ | Regler & Villkor gäller | Stödlinjen.se | Oddsen kan ändras
    Senaste kommentarerna
    Omröstning

    Vem blir första svenska UFC-mästare?

    Visa resultat

    Loading ... Loading ...