Sara McMann hade både det ena och det andra att säga om UFC:s nya sponsoravtal med Reebok häromdagen. Som så många andra. Enligt den före detta olympiern fick kvinnor ett ännu värre avtal än män då sponsorinkomsterna framöver kommer ha att göra med hur många UFC-matcher man har i ryggen. Eftersom den kvinnliga sidan av sporten inte varit populär lika länge som den manliga är detta till damernas nackdel enligt McMann.
Hon har en viss poäng i vad hon säger. UFC:s och Reeboks nya upplägg innebär att man får betalt utifrån hur många matcher man har i organisationen. Medan en nykomling tjänar relativt lite per match får mästare en rejäl ersättning för varje framträdande. Enligt Sara McMann (8-2) är detta ett orättvist upplägg då UFC:s kvinnliga viktklasser inte existerat i närheten av lika länge som de manliga då den första matchen två damer emellan inte ägde rum förrän i början av 2013.
UFC släppte nyligen ett svar på anklagelserna där man bland annat menar på att steg har tagits för att ta itu med dessa orättvisor. Bland annat tar man matcher i andra organisationer som ägdes av Zuffa i beaktande, bland annat Strikeforce som anordnade kvinnliga MMA-matcher långt innan UFC.
UFC:s svar kan läsas i sin helhet nedan:
”The new UFC Athlete Outfitting Policy (AOP) equally recognizes each athlete’s tenure in UFC, as well as any bout appearances in the WEC and Strikeforce for the period those organizations were under the Zuffa, LLC ownership. Women fighters with limited bouts under the tenure model are treated the same as other experienced men or women new to UFC from other organizations not included in the tenure model. This new policy was designed to provide an equal opportunity for both men and women in each tenure tier. In addition, the champions and challengers, regardless of tenure, will be equally compensated under the AOP for their bouts, something few other sports can claim.”
Foto: Daniel Patinkin