Diskussion: Hur många misstag har Reebok råd med?

Hur många gånger kan sportjätten göra bort sig innan UFC får nog och vad händer om man tillslut tröttnar på Reebok?

I veckan kom den senaste i den relativt långa raden av blunders från Reebok – inför UFC Fight Night 76 släppte man som sig bör en Irland-inspirerad T-shirt. Utöver den något tråkiga designen som sportjätten tyvärr gjort sig kända för sedan sponsoravtalet med UFC sparkades igång fanns Nordirland inte med på tröjan. Ytterligare en stor miss och de upprörda parterna är av förståeliga skäl många. Hur många misstag har Reebok råd med?

Timingen kunde inte ha varit bättre

I veckan uppgav Conor McGregors (18-2) huvudtränaren John Kavanagh att Reebok numera sponsrar Irlands främsta MMA-gym SBG i Dublin. Då den nya Irland-tröjan kom ut tog Kavanagh omedelbart till Twitter och hotade med att avsluta samarbetet om man inte tog bort T-shirten och bad om ursäkt till den växande skara irländska UFC-fans.

Reebok Ireland Map Tee

Det är inte första gången Reebok gör bort sig sedan sommarens sponsoravtal satte igång. Förutom de oinspirerade uniformerna stavade man namn fel, sålde kit för fighters som inte längre tillhör UFC och valde därpå nyligen att ta bort samtliga kit förutom de största stjärnornas från försäljning.

Två fighters som varit frispråkiga kring Reeboks tillsynes bristande intresse och undermåliga produkter är Brendan Schaub (10-5) och Tim Kennedy (18-5). Så till den grad att både tungviktaren och mellanviktaren pausat karriärerna tills det att Reebok helt försvinner ur bilden eller förbättrar de kritiserade villkoren för fighters.

Brendan Schaub 01 MMAnytt UFC 165 Foto - Micha Forssberg

Frågan är vad UFC egentligen kan göra åt saken. Kontrakt är påskrivna och avtalet sträcker sig förmodligen en lång tid framöver. När det väl löper ut börjar det mer och mer se ut som om jättesatsningen skrotas och det nya omsusade formatet får tänkas om. Kanske Nike eller Under Armour kan kliva in och styra upp den prekära situationen UFC befinner sig i? Schaub föreslog under podcasten “The Fighter and The Kid” att UFC helt enkelt kliver in med sina egna designers och tar över Reeboks produktion.

Vad tror ni – är UFC maktlösa i frågan eller kan man göra som “Big Brown” föreslår och ta över designandet av kläder? Eller väntar man tills kontraktet löper ut och ersätter Reebok med något annat? Hur mycket har alla dessa snedsteg påverkat både UFC:s och Reeboks rykten på ett negativt sätt?

💪 Sugen på att betta på helgens UFC-gala? MMAnytts samarbetspartner Betsafe erbjuder ↗️ odds på samtliga matcher. 🔞 18+ gäller för spel. Spelar du för mycket? Besök Stödlinjen.se
Kategorier
Brendan SchaubDana WhiteDiskussionExklusivtSenaste NyttTim KennedyUFCZ-Klistrad artikel

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
5 Kommentarer
  • Henrik Söderström
    24 October 2015 at 02:07

    Jag undrar om Reebok skadar sitt eget varumärke snarare än att stärka det genom sitt avtal med UFC som det ser ut nu.

    För min del undviker jag aktivt allt som har med Reebok att göra pga. den tydligt negativa effekt som deras inträde i UFC haft för UFCs fighters. Hade de istället betalt sponsorpengar motsvarande vad fighters hade tidigare och behandlat sina partners (sponsrade fighters) med respekt (förslagsvis stavat deras namn rätt etc.) så hade förmodligen Reebok varit mitt förstahandsval när jag spanar på nya träningskläder i butiken.

    Nån som känner igen sig i det?

    • Daniel Norén
      24 October 2015 at 02:15

      Tänkte skriva ngt liknande, känns överflödigt när du löste det så bra ;)

  • Barbafet
    24 October 2015 at 03:53

    Reebok hette egentligen Rebook från början, men de skrev fel på loggan så de fick ändra.

    • Wally Johnson
      24 October 2015 at 04:45

      Ordet är en play på “rhebok”, ett sydafrikanskt antilopdjur. Tänk “springbock” “getabock” osv.

    Svara