Robert Sundel avgår från SMMAF i protest mot pro-kommitténs upplösning

Robert Sundel var vice ordförande i pro-kommittén. En kommitté som hade som uppgift att undersöka om en tävlande hade tillräckligt med erfarenhet för att få gå en MMA-match med internationella professionella MMA-regler, även kallat de unifierade MMA-reglerna. Men efter den senaste tidens kritik mot hur de ställt sig till besluten, så har SMMAF sedan upplöst kommittén för att revidera regelverket. Men som protest för SMMAF:s agerande har nu Robert Sundel avgått från styrelsen.

Pro-kommittén nekade tre av de fem matcher som Cage Warriors ansökte om att få hålla i professionella internationella MMA-regler, och i slutändan valde organisationen att flytta galan från Sverige till Jordanien.

“Jag har under många år arbetat för Svensk/MMA i styrelsen SMMAF”, skriver Sundel på Facebook. “Men nu känner jag att när man börjar leta efter syndabockar i sina egna led utan grunder och att man inte kan stå emot mediastormen. Då får det vara det nog, tack för mig jag väljer nu att lämna SMMAF. Marko Gyllenlands slutord i sin skrivelse är en bra avslutning som jag instämmer i.

“Jag är inte intresserad av att arbeta under en sådan styrelse i framtiden i en pro-kommitté om man är oförmögen att se hur saker verkligen förhåller sig, om man inte ser sin egen roll i detta och om man inte kan stå emot massiv extern kritik från arrangörer som gör och säger allt för att få sin vilja fram för att tvinga fram ett godkännande av matcher under internationella professionella regler då detta strider mot de regler man själva varit med och satt upp och där man riskerar ett tillsvidaretillstånd att få tävla i idrotten MMA i Sverige.”

Pro-kommittén är för tillfället upplöst i väntan på en revidering av reglerna. Revideringen förväntas vara klar den 20 september, och den 1 oktober ska en ny kommitté vara tillsatt.

Kategorier
Nyheter

MMAnytt startades den 3 februari 2008 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största kampsportssida. MMAnytts mål är att med journalistisk anda täcka och vara med och utveckla MMA i främst Sverige, men även andra nordiska länder.
13 Kommentarer
  • tojo77
    4 August 2014 at 02:37

    Robert var den enda som satt i både SMMAF:s styrelse och Pro-kommittén så hans beslut var väl klart väntat. Det låter som om Robert tycker att hela styrelsen för SMMAF bör avgå också. Han får gärna berätta mer om hur “saker och ting verkligen förhåller sig”, som han uttrycker sig.

    En grej till, Jesper G är jävig står det i protokollet, och deltog därmed inte på extra styrelsemötet. På vilket sätt är/var han jävig?

    • Javisst
      4 August 2014 at 02:42

      Om jag ska gissa kan det handla om att han är inblandad i the zone, som i någon mening kan betraktas som konkurrent till CW. Detta är alltså mina spekulationer.

  • Patrik Andersson
    4 August 2014 at 03:28

    Hela poängen med att gå en proffsmatch är väl så att man kan möta sitt motstånd under de sk. unifierade reglerna. Kommittén var onödigt till att börja med.
    Och kom inte med “skydda atleterna” snacket. Finns många sporter som är betydligt farligare, se länken nedanför. Vad hände med eget ansvar? Friheten glider ur händerna på oss.

    http://www.scifighting.com/2013/11/20/16325/12-sports-dangerous-mma/

    • Eric
      4 August 2014 at 03:56

      SMMAF behöver ju en sån kommitté (eller så får styrelsen själva ta de besluten) så länge reglerna är som de är i Sverige antar jag, alltså att armbågar t ex inte är tillåtna. Vill vi ändra dom får vi nog ta upp det på högre nivå, vet inte vilka delar av regeringen som bestämmer sånt dock? Alltså vilka SMMAF behöver svara till, någon kampsportskommitté någonstans.

      • Patrik Andersson
        4 August 2014 at 05:10

        Att sparka någon i huvudet är okej, men att armbåga någon är det inte. Logiken fallerar där någonstans tycker jag. Politiker, och kanske folk i allmänhet verkar vara av uppfattningen att så länge det inte är avsiktligt så är våld okej på alla sätt och vis. Men så fort reglerna belönar våld är det ett stort “- Nej!”.

        Jag vet inte hur många jag känner som skadat sig allvarligt via ridning, hockey, fotboll, skateboard osv. Ska vi bötfälla skateboardåkare som försöker landa ett svårt trick när vi vet att han antagligen kommer landa och slå sig?
        Ska vi spänna fast våra barn på hästens rygg så att de inte trillar av och potentiellt bryter nacken? Någonstans måste vi väl ändå få välja själva så länge vi inte påverkar någon annan som inte gått med på det.

        • Eric
          4 August 2014 at 05:17

          Jag säger inte emot dig. Däremot så är det relativt ovanligt att du knockar någon med en armbåge t ex, men det skär ofta upp folk så matcher behöver stoppas pga det. Det är väl blodet som skrämmer snarare kanske?
          Men som sagt, jag tycker inte reglerna är optimala heller, men då får man ju ta upp det på rätt plats om man vill få någon förändring.
          Någonstans måste man ju ändå dra gränser, det förstår jag med. Att ha en tävling där folk dödar varandra, skulle det vara OK så länge båda vill och inte skadar andra?

          • Patrik Andersson
            4 August 2014 at 05:30

            Ja, men skrämmer, herre gud, det finns ju folk som är rädda för spindlar, åskan, clowner och Ika i rutan. Vi kan inte bannlysa saker för att en minoritet blir skrämmda av det. Men vi kan tillsynes inte bannlysa det som verkligen gör skada heller (drog och alkohol-debatten gör sig påmind) så därför tycker jag att varje individ ska få ta egna beslut.

          • Eric
            4 August 2014 at 06:37

            Ja jag håller med. Tyvärr baseras många av våra regler och lagar på subjektiv moral istället för objektiv fakta med någon form av vetenskaplig grund. Många tycker det ser illa ut och bestämmer sig redan då, många tycker “knark” är “knark” och vill inte höra diskussioner om legalisering av saker, eller förbud av alkohol (som inte är “knark” tydligen). Jag välkomnar armbågar och cannabis personligen ;)

          • Patrik Andersson
            4 August 2014 at 07:27

            +1 på allt.

  • David
    4 August 2014 at 03:43

    Vad bra. Om han inte förstår varför det var fel beslut av pro-kommittén så har han inget där att göra.

  • tojo77
    4 August 2014 at 04:15

    Markos skrivelse som ordförande var intressant info som saknas på MMAnytt. Måste jag gå till andra sajter för att hålla mig uppdaterad i denna härvan?

  • Marsman
    5 August 2014 at 12:22

    Om man förhåller sig till reglerna så finns det ingen substans i att man
    inte får armbåga förutom att man får ett cut, inför hårdare regler emot
    cuts som är matchläkarens ansvar inte en säljpitch till en
    länsstyrelse, Pro-Kommitens jobb blir snedvridet när dessa ska utifrån
    sitt eget omdöme välja vilka som skall få gå i uni-regler, Martin
    Svensson får godkännande när det finns betydligt mer meriterande
    fighters och slaktar en sanktionerad gala utan motivering och protokoll,
    erat jobb i pro-kommiten är och stoppa missmatches som svenska
    mma-arrangörer sysslat med i snart 8 år där det kan uppstå blodvite som
    dessa inte vet hur man försvarar, där du själv Marko varit inblandad i
    och gjort precis samma sak som resterande, där ligger erat jobb inte
    stoppa personer som tränar dag in och dag ut med uni-reglerna, ni som
    satt och sitter utvecklar inte sporten utan förhåller er till reglerna
    som redan finns och säger tyvärr så det ser ut. Ni hade egen intressen
    som gick före erat uppdrag och jag vill inte ens höra hur ni kan skilja
    på dem, för det har ni aldrig någonsin kunnat göra, ni är
    oprofessionella i grund och botten, Manos, Sundell och Marko? Känns
    detta som en seriös kommite ??? Välj in Babak också medans ni ändå
    håller på, vill ni ha eloge för att ni jobbar med detta 24/7? Det är ett
    förtroendeuppdrag!!! Har ni inte förtroendet så är det tack och hej,
    fattar ni inte det??

    Cage Warriors hade rätt i alla sina punkter och ditt jävla försvar är:

    ”Jag är inte intresserad av att arbeta under en sådan styrelse i
    framtiden i en pro-kommitté om man är oförmögen att se hur saker
    verkligen förhåller sig, om man inte ser sin egen roll i detta och om
    man inte kan stå emot massiv extern kritik från arrangörer som gör och
    säger allt för att få sin vilja fram för att tvinga fram ett godkännande
    av matcher under internationella professionella regler då detta strider
    mot de regler man själva varit med och satt upp och där man riskerar
    ett tillsvidaretillstånd att få tävla i idrotten MMA i Sverige.”

    Kritiken
    uppstår när ordföranden och resten ifrågasätter beslut utan protokoll
    och precis detta strider mot de regler ni själva satt upp, som var
    fungerande för 8 år sedan.

    ”Jag har under många år arbetat för Svensk/MMA i styrelsen SMMAF”, skriver Sundel på Facebook.
    ”Men nu känner jag att när man börjar leta efter syndabockar i sina
    egna led utan grunder och att man inte kan stå emot mediastormen. Då får
    det vara det nog, tack för mig jag väljer nu att lämna SMMAF.

    När
    svenska mma-scenen behövde få tillstånd att sanktionera galor för att
    det inte fanns något annat förutom galor i USA och några riktiga
    skitgalor i Europa, så var man tvungna att kompromissa med
    länsstyrelsen, det har inte brustit en enda gång förutom Latifi vs.
    Mousasi som aldrig skulle godkänts utifrån materialet, det var för 8 år
    sedan.

    Det finns ingen substans i varför man ska få använda
    armbågar överhuvudtaget i MMA, men enligt Uni-reglerna så ingår
    armbågar, om vi inte fullt kan anpassa oss efter uni-reglerna så ser jag
    hellre ett professionellt förbud att arrangera galor i Sverige.
    För matchning finns det tillräckligt idag av i Europa, det räcker nu med era jävla amatör fasoner.

    Väx upp för fan och inse att världen inte cirkulerar runt ditt jävla huvud.

  • Mr. Costanza
    5 August 2014 at 03:34

    Grundfrågan glöms ju bort i denna pajkastning! Det handlar ju om VARFÖR
    vi inte tillåter Unified rules i Sverige. Varför ska det ens vara
    nödvändigt att ha en Pro-Kommitté för dessa frågor? Det är ju totalt
    hyckleri att godkänna visa galor och matcher men samtidigt neka andra.
    Har vi godkänt en match så har vi ju redan gått över den “farliga”
    gränsen. Ser vi till reglerna i sig så säger för det första aldrig
    antalet matcher hur bra en fighter är, oavsett motstånd. Detta finns det
    åtskilliga bevis för genom MMA-historien. För det andra så gör inte
    armbågar eller upkicks sporten nämnvärt farligare att utöva. Det är inte
    slag i bakhuvudet det handlar om här utan tekniker som gör sporten mer
    dynamisk och naturlig. Det är dags att ifrågasätta OM dagens utformning
    och tillämpning av kampsportslagen är korrekt.

  • Svara